Ingen respekt for bloggere

Greit nok at folk ikke respekterer at blogging er en jobb, men det får da være måte på!

Thumb down
Licensed from: bloomua / yayimages.com
 

For i dag tidlig skulle barna endelig tilbake i barnehagen etter over to ukers fravær. På sånne dager kan det føles litt rart å komme i gang igjen. Man er ute av rytmen og barna synes det er både litt skummelt og rart å skulle dra fra mamma og pappa igjen. Men som jeg prøver å forklare: Mamma og pappa må jobbe.

Så da vi sto i gangen i dag tidlig og kledde på oss, var det to motvillige barn med motvillige tær som absolutt ikke hadde dårlig tid med å få på seg skoene. Etter hvert begynte jeg å bli ganske stresset, for jeg har mye på planen nå og vi kan ikke levere barna langt utpå formiddagen heller.

Så jeg prøvde å forklare at vi måtte raske på. Ikke mer tull nå. Ikke hente ditt, hente datt. Nå MÅ vi dra!

Det var da storebror så på meg med skuffet blikk og sa han heller ville være med meg på jobb. Jeg heiste ham opp i armene og sa at det beklageligvis ikke er mulig, for jeg har masse å gjøre, at pappa må jobbe for å få råd til mat og Pokémonkort, at vi trenger tiden barna er i barnehagen til å skrive mailer, ta telefoner og jobbe på spreng slik at vi kan ta oss fri når barna kommer hjem igjen. Kan ikke ta med barna på jobb dessverre. Masse å gjøre, sykt sykt travel.

Da så han bare på meg med et mistroisk blikk, som om han hadde fersket meg i en pokerbløff:

– “Men pappa… du blogger.”

 

/ Gjett hvem som blir hentet kl. 21 i barnehagen i kveld.

33 kommentarer
    1. Haahah så søtt.
      Blogging på høyt nivå, er jo nesten det samme som å jobbe som journalist eller kanskje moderne forfatter, ingen som stusser på dem 🙂

    2. Hva syns du om tv2 hjelper deg og freska? Du reklamerte jo for de og nå viste det seg at de ikke vasket akkurat så veldig bra..:-0

    3. Hva? Det har jeg ikke sett! Takk for tips, det skal jeg sjekke ut.
      Uten å ha sett programmet blir det litt vanskelig å uttale seg, men det er jo lokale forskjeller da. Hun vi hadde her var kjempeflink og jeg ville lett anbefalt Freska igjen basert på min erfaring med dem og henne, men det er jo ikke sikkert alle gjør en like god jobb. Det kan jeg ikke garantere for, men min erfaring er i hvert fall utelukkende positiv så langt 🙂

    4. Takk!! Tror mange tror at blogging bare er å knipse et bilde, skrive noen ord og sanke inn penger. Blogging er mye jobb og egentlig ganske mye av det samme man har i andre kontorjobber. Mailer, telefoner, møter etc, i tillegg produserer man tekst, tar bilder og funker som et lite mediebyrå for seg selv. De som ikke anser blogging som en jobb, aner ikke hvor mye arbeid det er. Man kan jo forminske alt til å være “bare skrive noen tekster”, jeg mener Messi driver jo bare og spiller fotball og koser seg, Erna sitter bare i møter og drikker kaffe, gitarister driver bare dank og spiller bare gitar dagen lang etc 🙂

    5. Avkommet kommer til å vokse opp til å bli en slagferdig fyr. Lo godt av den kommentaren 😂
      Men jeg registrerer at MANGE ikke tror det er mye jobb å være blogger. (For meg er regnestykket relativt enkelt- ingen gir deg penger uten at du gjør noe, og siden 2 bloggere holder liv i en familie på 4, betyr det at dere gjør noe).
      Så jeg har tips til blogginnlegg- loggfør alt du gjør i løpet av en vanlig dag,og legg ut loggen på bloggen. (Sykt god på riming i dag 😂)

    6. Ja helt enig i bloggforslaget over her!! Eller lage ett innlegg om hva du gjorde time for time. Du driver jo en annerledes blogging enn de andre jentene i 20 årene, så det ville være interessant. Ha en fin uke 🙂 Jeg vedder på at allerede i morgen vil de ikke bli med hjem, snakker av egen erfaring, hehe

    7. For en kjempeidé! Det skal jeg absolutt gjøre 😀 Alltid litt redd for å love bort ting siden jeg plutselig endrer planer og ting oppstår, men skal prøve å få ut et innlegg om dette allerede en kveld denne uka 🙂 Takk for innspill!!

      ..og forståelse <3 No such thing as a free lunch, hehe

    8. Enig med Nina, dette går vi for 😀 Skal vurdere å lage en video en gang hvis jeg får somlet meg til det, men først kanskje tekst er mer enn nok. Ikke sååå spennende å se 20 minutter med sammenklippet video av meg fra hele arbeidsdagen, haha!

    9. Du kan trøste deg med at mange ungar (eller vaksne!) ikkje har forståing for at bønder har ein jobb heller! “Nei, pappaen min jobbar ikkje, han berre går i fjøset og steller med dyr!” Mykje likt mellom bloggarar og bønder når eg tenkjer meg om, lange dagar, aldri fri og brukar mykje tid på slikt som andre ikkje ser 🙂

    10. For et utrolig godt poeng! Og takk 🙂 Som blogger ser jeg det som et stort kompliment å sammenlignet med bønder, for makan til hardtarbeidende folk! Og som du sier: De har jo faktisk aldri fri. Jeg har intet annet enn en enorm respekt for bønder og tror aldri jeg kunne klart den jobben selv, tenk bare alle de tidligere morgenene, og du kan ikke bare ta deg en to-ukers på Kreta med låven full av kyr heller. Helt utrolig at ikke de har høyere anseelse egentlig, mens aksjemegler liksom er toppen av kaka. Jeg synes det er et morsomt eksempel, for folk pleier ofte å rakke ned på bloggere pga mangelen på nytte. Vi bloggere utretter jo ingen nytte. Og da tenker jeg aksjemeglere… De flytter ikke-eksisterende penger rundt på nettet. Så flytter de dem litt til. Hard jobb selvfølgelig, jeg sier ikke det, men nytteverdien for samfunnet er jo teknisk sett lik 0. Digresjon slutt 🙂

    11. Haha! Artig type 🙂 Spøk til side: All respekt for dere fulltidsbloggere! Jeg har begynt å blogge litt for gøy mens jeg er hjemme i perm med tvillinger på 6 måneder, og jeg skjønner nå hvor mye jobb som ligger bak en god blogg. Du gjør en super jobb!

    12. Jeg tenker også at det skal henge sammen med kvalitet, og her på din blogg er det veldig varierende mtp det du leverer. Du kan heller ikke skryte på deg så mye mer enn at dette er en jobb. Se for eksempel på Ida Wulff eller Marthe Borge, som begge har mestret fulltidsstudier i tillegg til bloggen. Så det at du sier det krever mye. Det hadde krevd mye om du hadde noe ekstra ved siden av! Jeg er veldig enig med Plutten der…
      Innimellom glimter du til med innlegg som er bra, men jeg synes det går lang tid mellom disse innleggene. Jeg tror du skal fokusere mer på bloggen, enn på å fortelle alle at blogg faktisk er en jobb 🙂

    13. Til M over her. Er enig i at Marthe Borge foreløpig gjør en veldig god jobb med både studier og blogging – MEN.1. Flertallet av venninnene hennes hjelper henne maks med bloggen. Der er hun heldig.. I tillegg omhandler flere av innleggene hennes om nettopp studier. Blogging er jo om livene selvfølgelig, men er absolutt en lettvint løsning. Men, Marthe er veldig flink til å skrive masse innlegg på forhånd – og er som regel veldig inspirerende.
      Ida Wulf klarte absolutt IKKE å sjonglere. Noe hun sa selv flere ganger også. Bloggen ble kjedelig, det gikk lang mellom innlegg som ikke handlet om stress og eksamener – og hun la rett og slett bloggen fra seg ofte for å være fulltidsstudent. Noe som absolutt er forståelig. Ida var maks heldig med at hun allerede hadde opparbeidet seg en fan-base som klikket inn på bloggen uansett.

    14. Barn og fulle folk skal man lytte til! 🙂
      For øvrig vil jeg advare deg mot å gjøre en sånn time for time blogg. Var en annen blogger som gjorde det, og hen falt enormt i lesertall i løpet av kort tid. Jeg mener en enkeltstående gang skader sikkert ikke, men personlig setter jeg pris på dine vanlige innlegg. Koser meg!

    15. Ehm… du glemmer en veeeeesensforskjell på Ida Wulff, Marthe Borge og meg. De har ikke barn! Å være tobarnsfar er en heltidsjobb i seg, hadde jeg ikke hatt barn hadde kalenderen min sett veldig veldig annerledes ut.

      Dessuten har jeg hus som krever plenklipp, maling etc etc. Og bil. Og prosjekter på siden som jeg ikke sier noe om siden de er hemmelig inntil videre, men krever mye tid, fokus og skriving de også.

      Blir i det hele tatt veldig rart å dra to tilfeldige navn opp av hatten og sammenligne basert på én faktor, at man har relativt likt utgangspunkt for en jobb 😉

      Hvor mye tid bruker jeg på å fortelle at blogg er en jobb? Tja.. kanskje skrevet om det to, tre ganger de siste tre årene. Synes ikke det er veldig mye tid brukt altså, haha! Kom igjen M, opp med smilet 🙂

    16. Takk for tips, Lilleulv. Du er klok som alltid. Vet hvilken blogger du sikter til og du snakker sant. Jeg skal gå tilbake til tegnebrettet og evaluere ideen igjen, hehe. Highfive til deg for godt redaktørarbeid i dag! 🙂

    17. Tusen takk for det, Tonje! Har faktisk hørt fra flere at de ikke ante hvor mye jobb det var før de prøvde å blogge selv. Ikke at jeg klager, bare godt å få bekreftet fra andre at det er mer enn 5 minutter om dagen, hehe 🙂

      Men hallo.. tvillinger på 6 måneder?! Hvordan du i det hele tatt står oppreist lurer jeg mest på! Altså HATTEN AV for dere som klarer å oppdra tvillinger altså, jeg har så vanvittig respekt for jobben dere gjør og føler meg ganske sikker på at jeg hadde knelet selv, hehe. Så ikke stress med bloggen nå, det krever tid og overskudd 🙂
      Ha en fin dag!

    18. Btw, måtte svinge innom bloggen din. For noen nydelige gutter du har!! 😀 Og forresten: Highfive til deg for å bry deg mer om at kroppen fungerer enn hvor mange kilo man har til eller fra. Bare vent til julebordssesongen så er vi på samme nivå alle mann 😉

    19. Ingen respekt her heller 😉 jeg er “bare” mamma og går hjemme og koser meg og drikker kaffe hele dagen….. De to eldste på 9 og 7 fikk nylig en forklaring- jeg jobber før dem står opp, når dem er på skolen, og etter de har lagt seg. Tror dere klærne vasker og bretter seg selv, doen er selvvaskende, maten flyr fra butikken og inn i kjøleskapet, lillebror på 1 vasker seg selv og lager/spiser sin egen mat, hagen ordner seg selv og sengene rer seg selv…. det ble stille da gitt! Fikk til og med tilbud om hjelp til å ta oppvasken HELT GRATIS den dagen..;) når mor blir syk så merker alle her at jeg også har en jobb:-)

    20. Å livnære seg som blogger klarer kun et fåtall, selv om “folket” ofte vil ha det til a det er et slaraffenliv. Tommel opp for de som klarer det! Jeg synes det er en gøyal hobby, men hadde aldri klart det som en fulltidsjobb. (Hadde fått sånn blemmer på begge pekefingrene…sånn er det når man har ti fingre men åtte av de har tastaturskrekk! ) Tommel opp for unger som vet å forhandle! Blir nok blogger av han skal du se 😉

    21. Takker for svaret ditt, og tar det til etterretning. Beklager om jeg sa noe feil 😉 Man kan ikke vite hva småbarnslivet innebærer uten å ha vært der!

    22. Overhodet ingen skade skjedd, M 🙂 Bare fint å si det du har på hjertet, så får du svar. Og ja, jeg skal love deg at man får et helt nytt perspektiv på livet når man reiser hjem fra sykehuset med en liten baby i bilen 😉
      /Ha en makaløst god dag!

    23. Takk! Bloggen er mitt lille getaway/fristed når gutta sover for kvelden, mens superpappaen pakker stelleveske, lager mat og akkurat nå, bretter klesvask! Jeg tror man er avhengig av å være et godt team for å få det til å gå rundt med tvillinger, og så var det disse rutinene da… Men godt å ha en hobby utover å tørke gulp og skifte bæsjebleier!

    24. Haha, sant det. Bloggen er et ypperlig fristed 🙂
      Ah, team work altså. Det har vært helt avgjørende for oss også, og kommer så utrolig godt med! Tør ikke tenke på hvordan jeg skulle klart meg som alenepappa. Djisus, da hadde barna dukket opp i bhg med bare én sokk rett så ofte x-)

    25. Noen som antyder i kommentarfeltet at det ikke kan være så alt for krevende å få ut et innlegg om dagen, og vipps; så snappes det bevis for hvordan det faktisk jobbes helt til laaangt på natt:-p Må ikke være så selvhøytidelig;)

    26. Haha, godt observert! Var mest fordi jeg synes synd på meg selv som forelder, ikke som blogger. Men men, hell i uhell, fikk i hvert fall spist endel is og sjokolade fordi jeg å overbeviste meg selv om at jeg trengte sukker for å klare å komme i mål, haha! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg