Rydd skapet!

Ikke alle ryddetips kan redde liv, men det kan faktisk dette.

/ samarbeid med bl.a. Statens legemiddelverk*

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Når ryddet du sist i medisinskapet? Og har du egentlig tenkt over at gamle medisiner og legemidler som ligger og slenger kan være livsfarlig for barna?

I 2015 mottok Giftinformasjonen i snitt 10 samtaler hver eneste dag (totalt over 3500) fra livredde foreldre til barn som hadde fått i seg noe de absolutt ikke burde. Og det kanskje vanligste er også blant det farligste, for selv små doser av vanlige preparater som jerntabletter, Paracet og nikotintyggegummi kan være livsfarlig for små barn.

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har tenkt godt nok over dette selv, og kan ikke huske å noensinne ha tatt en skikkelig rydderunde i medisinskapet. Sant å si har vi vel ikke egentlig noe medisinskap heller. Det ligger bare litt her og der.

Resultatet blir at gamle piller og hostesafter blir liggende igjen lenge etter at sykdommen har forsvunnet, og utgjør dermed en langt større fare enn den de i utgangspunktet ble satt til å kurere.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Dette er kanskje blant de vanligste og farligste unnlatelsessynder i norske hjem, og det kan så lett unngås – bare rydd skapet! Samle sammen nødvendige medisiner og hold de trygt oppbevart, mens utgåtte piller, halvfulle salvetuber og gammel medisin returneres til apoteket. Ikke kast det i søpla, do eller vasken, men ta det med til apoteket, der sørger de for korrekt behandling av slikt avfall.

Nødvendige medisiner og legemidler bør samles og oppbevares tryggest mulig, og Statens legemiddelverk har følgende anbefalinger for trygg oppbevaring av medisiner:

  • Ha medisinene samlet på ett sted
  • Utenfor barns rekkevidde
  • Gjerne med mulighet for å låse
  • I vanlig romtemperatur
  • Unngå direkte sollys
  • Rydd jevnlig

Og med disse rådene friskt i minne, tok jeg rydderunde i mitt eget hus. For å være helt ærlig var jeg litt spent på hva jeg ville finne, men hvor ille kunne det egentlig være? Resultatet var langt verre enn jeg hadde trodd!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Medikamenter og tabascosaus? Ehm…

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Å heisann! 2013, der altså.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Diverse medisiner til hund, funnet i boden. Ingen anelse hva det er, men bra er det ikke.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gjemt blant popcorn og teposer fant jeg flere skatter.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hva med her nede? Jo, her også. Dessverre.

 

Resultatet av jakten var et overraskende stort bytte av medisiner i alskens farger og fasonger. Noen med utløpsdato fra før ungene ble født! Jeg fant så utrolig mye mer enn jeg hadde trodd og overraskende mye av dette var bare å kaste rett i en pose og kjøre til nærmeste apotek.

En ekstra tur innom apoteket koster meg ikke en drue, spesielt ikke med tanke på de potensielt fatale konsekvensene hvis barna hadde funnet medisinene før meg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Alt dette fant jeg.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og alt dette skulle rett til nærmeste apotek.

 

Nå har jeg endelig kontroll på medisinene igjen og det tok meg kanskje 10 minutter. Uten tvil den best investerte tiden så langt i år. Og alle medisiner er samlet og gjemt bort i en boks helt øverst i et kjøkkenskap.

Så min klare anbefaling for helgen: Rydd skapet! Og hvis du finner medisiner du ikke trenger – få det ut av huset 🙂

 OLYMPUS DIGITAL CAMERA

#ryddskapet

 

/ * “Rydd-skapet”-kampanjen er et samarbeid mellom Statens legemiddelverk, Apotekforeningen, Legemiddelindustrien (LMI) og Norsk Vann. Og meg 🙂

–> Les mer på Ryddskapet.no

* Følg Rydd skapet-kampanjen på Facebook *

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg