Magisk dag blant killinger og softis

Helt siden vi flyttet til Larvik har jeg hørt én ting: Dere MÅ komme dere til Foldvik familiepark. Har dere ikke vært på Foldvik? Herregud, dere må dra til Foldvik! Barna kommer til å elske det! Dra nå! Kjøp sesongkort! Kom dere på Foldvik!!

Og som innflytter har jeg liksom ikke følt meg som en av lokalbefolkningen uten å ha vært der, litt på samme måte som at man ikke er ekte Oslofolk hvis man ikke vet om minst ett utested som ingen andre har hørt om.

Men i dag ble dagen. Endelig skulle vi besøke parken og finne ut hva alt ståket dreide seg om. Og vi ble ikke skuffet!


Lillesnupp ute og viser frem barnehageskills.
 


Gøy å være bonde for en dag 🙂
 


Rosa neglelakk og anleggsmaskiner – slike jenter vil gamle Norge ha.
 


Når ungene kaster seg utfor og foreldrene biter negler på sidelinja.
 


Akkurat vært ved fugleburet og ble så frøktelig inspirert.

 


Når a mor drar frem høyreslegga vet du at det er stemning.
 

Parken ligger så avsidesliggende, ruralt og bortgjemt til, at du lett bommer på avkjøringen hvis du blunker et halvt sekund for lenge der du kjører fra jorde til jorde til jorde i Vestfolds flotte bondenatur. Et bittelite skilt og et stort jorde til parkeringsplass, gjør heller ikke underverker for førsteinntrykket. Men så kommer man inn, og barna er i himmelen.

Parken er en særegen blanding av dyr, aktiviteter, leker, læring og moro. Det er som en gedigen lekeplass der barna kan boltre seg i time etter time. Det føles ikke som en tematisk familiepark egentlig, mer som en enorm og påkostet lekeplass.

Det er en fin miks av norske tradisjoner og artige aktiviteter. Det er norske og unorske gårdsdyr, man kan for eksempel sitte på med traktor, hoppe i høyet, og kaste hestesko, samtidig som man også kan spille minigolf, prøve hinderløyper, kjøre elektriske biler og mye mye mer.

Parken er i det hele tatt et overflødighetshorn av muligheter og jeg kan helt utmerket se for meg hvordan man kan brenne av en hel sommerferie her uten å bli lei.

En annen ting jeg likte var at prisene på innsiden ikke var spesielt stive. 10 flis for en kaffe, sånt kan vi like. Og da frua bestilte seg en softis, var den så stor og ruvende at den fikk barna til å se små ut. Sånt liker vi.


“Å herregud så stor den er!!” (sa brur´a)
 

Da vi hadde vært der fra åpning til slutt og forlot parken helt pumpet for energi, så plutten seg om med stjerner i øynene og sa: “Tenk om jeg kunne gått i barnehage her”. Og det er egentlig en perfekt oppsummering av hvordan parken oppleves.

Så Foldvik, hvis dere leser dette, vurder å bytte slagord til “Foldvik Familiepark – barnehagen du drømmer om” eller noe i den gata.

Takk for oss og takk for i dag, nå skal en utslitt pappa sove 😉


Når kroppen bare: Sånn, da var du ferdig for dagen. Barn, kjør meg hjem!
 

* Følg Pappahjerte på Facebook *

9 kommentarer
    1. Verdt og nevne er at det koster litt for å komme inn, men om man kjøper sesongbillett i begynnelsen av sesongen, så tjener man det ganske greit kjapt inn. Jeg flyttet til Larviksområde i vinter, og vi har vært på Foldvik ikke mindre enn fem ganger i år. F.eks en tur på søndags ettermiddag når 3- åringen trenger å få ut litt energi, en tur midt i sommerferien med Oslo-besøk, og en tur på en regnværsdag når ikke stranden fristet. Det er et nydelig tilbud for oss som bor en kort kjøretur unna! Neste år blir nok 1-åringen mer aktiv i sitt besøk også!

    2. Du tok ikke sklia du, altså? 😁 Jeg slapp ikke unna! Skalv lett etter første tur, haha! Flott park!

    3. Hah, selvfølgelig gjorde jeg det! Med begge barna og flere ganger, intet mindre. Neglbitiingen fikk Christina stå for, hehe. Jeg takker aldri nei til en halsbrekkende utfordring eller to 😉

    4. Hi-hi, den isen må da ha fått et lite “kjendistillegg”!!!? Har vært der flere ganger men kan ikke huske at den var sååå stor. Forskjell på folk, si 🙂

    5. Haha, ikke umulig. Da snakker vi frynsegoder! Man hører jo om kjendiser som blir flydd verden rundt for å delta på de villeste fester, prisutdelinger etc etc. Vi får litt større softis x-) #livingthedream

    6. Devver av rosa neglelakk og anleggsmaskiner 😛 Akkurat sånn som mi på 2! Hun skal helst ha ny neglelakk (enten rosa eller lilla, MED glitter) flere ganger om dagen, og er hun sur, trøtt eller lei setter vi henne i bilen og finner gravemaskiner, traktorer eller lastebiler.. Da er hun i storhumør igjen 🙂

    7. Jeg bor noen få km fra parken, men har aldri vært innom.
      Jeg hører ungene hyler og koser seg når jeg er ute på gåturen min. :o)
      Artig at det går bra for lokale bedrifter.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg