Den store bokjakten

Jeg spurte og dæven døtte: Dere svarte!!

For på søndag postet jeg et innlegg om at jeg trenger hjelp for å finne meg en ny favorittbok. For alle de siste bøkene jeg har begynt på, har endt med avbrutt lesning og skuffelse.

Men i det endeløse bokhavet av muligheter, er det ikke så lett å vite hva man bør lese og derfor spurte jeg dere. Og årreheite som dere svarte! Over 200 boktips har tikket inn og det er så mye spennende!! Bøker jeg har hørt om, bøker jeg ikke har hørt om, bøker jeg gleder meg så utrolig til å lese!

Lista over favorittbøkene deres er faktisk så lang at jeg ikke har rukket å se gjennom hele enda, men jeg skriver ned stort sett alle jeg finner på en lang liste og innser at jeg har bøker nok til å vare meg livet ut, haha!

Noen av bøkene jeg gleder meg mest til er for eksempel:

  • “Det henger en engel i skogen alene” av Samuel Bjørk
  • “Svøm med de som drukner” av Lars Mytting
  • “Ondskapens hjerte” av Chelsea Cain
  • “Ready Player One” av Earnet Cline
  • “Sannheten om Harry Quebert-saken” av Joel Dicker
  • “Mesteren og Margarita” av Michail Bulgakov
  • Alt av Lars Kepler
  • Og mange mange flere
     

Og jeg kan glede dere med at jeg allerede har funnet meg en ny favorittbok!! For et av de første tipsene jeg fikk, var en bok som heter “En femte årstid” av Torkil Damhaug. Full av bokvigør stakk jeg innom nærmeste bokhandler og der sto boken og lyste mot meg. Full av terningkast og omtaler.

Og det tok meg.. tja… 2 sider å innse at dette, ja dette smaker fugl. Og nå er jeg totalt hektet. Leser i kaffepausen, krøller tærne på sengekanten om kvelden. Gleder meg til å lese og storkoser meg med hver eneste side. Og den følelsen er faktisk helt magisk!


Bok- og kaffepause i skyggen 🙂
 

Så tusen tusen takk for alle gode boktips!

Og hvis noen leter etter en ny favorittbok selv, er det jo bare å sjekke kommentarfeltet fra det første innlegget. Det er en gullgruve! 🙂

Finn din nye favorittbok her: “Skuffet bokorm søker hjelp”

Education concept. Bookshelf with books as like symbol. 3d

* Følg Bokhjerte på Facebok*

15 kommentarer
    1. Da må jeg bare si… ikke gidd å les den svøm med de som drukner… Det er sikkert en god bok.. men som du sier, du leser i kaffipauser, mens ungene er på do, mens potetene koker osv… og DET min gode mann.. det fungerer ikke med den boken. Spar den heller til en helg med barnefri så du kan lese den mer sammenhengende. Hilsen meg ala sydenferie med barn 2016.
      Men… så har jeg et annet forslag til deg “Sorg” av Kristian Fjellanger. Finfin bok som alle har bruk for før eller senere i livet.

    2. Du kan også sjekke bokelskere.no – der kan du legge inn både leste og halvleste bøker, rangere de med terningkast og få anbefalinger utfra hvilke bøker du har likt best 😊(Og unngå å bli tipset om dem du klapper sammen etter noen sider)
      God lesing!
      Hilsen lesehege

    3. Gled deg til Kepler-bøkene – de er underholdende hele veien:D Spesielt siste (Kaninjegeren) holdt virkelig på oppmerksomheten:)

    4. Jeg ble så glad da jeg oppdaget kommentarfeltet, jeg var på utkikk etter en ny bok til ferien, så det var helt fantastisk! Endte opp med Vindens Skygge, og den virker veldig lovende 🙂 Fikk også lyst til å lese Shantaram etter tips fra deg og bekreftelse i kommentarfeltet, så den blir nok neste 😉

    5. Svøm med de som drukner er en veldig flott bok! Balansekunst av Rohinton Mistry, som jeg så var nevnt av en annen leser, er en bok jeg aldri glemmer. Les! (Bildet på omslaget har en helt egen og utrolig historie som jeg anbefaler deg å sjekke opp, du som koser deg med å falle inn googles søkefelt:)God boksommer!

    6. Jeg gjentar meg selv, men bare slik at du skal huske å lese om den (og eventuelt lese den)
      – I Mikkels Lys – en pappas fortelling , skrevet av Torgeir W. Skancke

    7. Jeg er en av de som elsker bøker og alltid har en hel haug som venter på å bli lest. Jeg har derimot verken lest eller hørt om noe av det du satte opp på den lista.
      Jeg leste en gang et utsagn som sikkert er sakt av en eller annen kjent person jeg ikke har hørt om.
      ” å lese er å tenke ned en annen persons hode”
      Noe som på et vis kan stemme… Om du setter det på spissen.
      Men samtidig… Om man bare leser de bøkene alle rundt en har lest… Ja da tenker man stort sett de samme tankene som de da? Satt på spissen…
      Som sakt j elsker å lese, men jeg leser SJELDEN norske eller veldig kjente forfattere.
      Jeg vil heller sitte i lang tid og lete meg frem til ukjente titteler på bøker jeg aldri har hørt om før til jeg finner noe som er MEG.
      Så et tips til sommerlesingen! Dropp bokhandleren eller biblioteket, søk opp lister med bøker i DIN sjanger og let til du finner noe som høres greit ut men som ingen annen har lest. Det meste kan bestilles på nettet…
      Jeg har mange skatter i bokhyllene mine etter slike “leteauksjoner” og det er der jeg har funnet favorittene mine. Du vet, den boka man bare ikke klarer å legge fra seg på kvelden til tross for at ungene er oppe om noen timer og man vet man vil være dødstrett hele neste dag!

    8. Har ikke lest kommentarene i det forrige innlegget, men håper du fikk mange tips om å hoppe inn i Stephen King’s univers? Hvis ikke får du det av meg nå! (11.22.63 er en av mine favoritter). God helg! 😀

    9. Så gøy, på den lista har du mange bra!:D “Det henger en engel alene i skogen” er superspennende, MEN den har også en oppfølger som er tre ganger så bra. “Uglen” heter den og er helt genial. Håper du liker den første så du får lest den neste også!:D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg