Dagens gullkorn: Regn, regn, regn

Vi sitter på kjøkkenet, det er frokost. 7 juni og det regner i bøtter og spann. Og en stor Ikea-pose. Som om noen der oppe har tippet et hav og nå laver det ned.

red coffee cup with smoke and sun sign on water drops glass window background

Rundt frokostbordet sitter vi og gomler brødskiver og vitaminbjørner. Plutten er travelt opptatt med å sortere grønnsaker og frukt, lillesnuppa fikler med en hårspenne. Ingen av dem har egentlig fått med seg været enda.

De tror kanskje de skal i barnehagen for å leke i bare t-skjorta. Tror kanskje det er varmt og deilig. Ta inn sommeren og bli solbrent på nesa.

Det er i hvert fall det de har blitt fortalt i hele vinter. Nå er det kanskje vått og kaldt, men til sommeren, barn, da blir det deilig. Til sommeren skal vi kose oss. Bare sol og varmt og shorts hver dag. Ja, til sommeren blir det fint.

Men plutselig ser plutten ut vinduet og han ser den himmelske innsjøen som skyller inn over plen og plank.

Ingen lun og varmende sol å skimte, bare en himmel grå og kald som granitt. Han hopper i stolen, slår ut med armene og utbryter oppgitt:

– “Hæ?! Hvorfor regner det sånn skikkelig? Det er jo juni, vi skulle jo kose oss denne måneden..”

happy baby girl with an umbrella in the rain runs through the puddles

/ Sorry plutten, men du vet: Det finnes ikke dårlig vær, bare då… æh, glem det. Det finnes dårlig vær. Punktum.

Les også: Dette hjertesmeltende gullkornet –> “Smittsom”

7 kommentarer
    1. Jeg elsker gullkorn-innleggene dine, og tenkte på det senest i går at det var en stund siden sist! Så det var kjekt å lese et idag. Han er en artig type Plutten! Gleder meg til fersken sine gullkorn kommer på løpende bånd! Well, well, vi får si som Gjertrud i The Julekalender: vi får håp at det bli likar i morra. Ha en plaskende fin dag😅💦

    2. Haha, fantastisk 😂
      Datteren min på 5 år hadde dette å si om været, den gang da det var regn og sol om hverandre; Kan ikke Gud og Jesus bare slutte å krangle, og bare bli enige om dette været a?

    3. Kjenner meg godt igjen. Min snart 6-åring så helt sjokkert på meg og måpte som jeg aldri har sett før da det regnet og jeg fortalte at det regner faktisk ganske ofte på sommeren. I alle fall i Norge. Hun trodde oppriktig at sommer betydde sol. Alltid. Tydeligvis ikke veldig god hukommelse fra sommeren i fjor 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg