Overbeskyttende foreldre-syndrom

En sykdom sprer seg blant norske foreldre og jeg er smittet.

Vi river opp døra og valser inn i barnehagen. Barna er allerede på vei ut. Ingen behov for å ta av seg skoene, bare snu i døra og ut igjen. Men som seg hør og bør må jeg alltid vurdere forholdene. Og som alltid tenker jeg slik foreldre ofte gjør: Mer klær er bedre. Gud forby at barna fryser.

Plutten har på seg en tynn t-skjorte under en tynn fleecejakke. Han begynner å ta av seg jakka før han sikter seg inn mot utgangsdøra.

– “Æpp æpp æpp,” sier jeg og ber ham ta på seg jakka igjen.

– “Jammen, Tommy har jo bare på seg t-skjorte”, klager han.

– “Ja vel, så fint for ham. Du kan kle av deg utover dagen, men for nå: Jakka på.”

Jeg er litt fornøyd med meg selv. Streng, men rettferdig. Kan jo ikke gi etter for barnas krav bare fordi de andre har slappere regler enn oss. Makan.

Jeg husker at jeg glemte å se etter om det var skitne klær i hylla i går og tar en tur bort for å sjekke. Da jeg kommer tilbake står han og snakker med en av de ansatte.

– “Steinar sier jeg kan ta av meg jakka.”

Hva? Kle av seg jakka allerede? Uhørt! Det er fortsatt tidlig om morgenen, det er fortsatt for kaldt. Herregud, det var jo snø for bare.. noen uker siden.

– “Ja vel… Ehm.. Ja nei, da får dere bare ta av jakka etter jeg har dratt..” sier jeg og innser raskt hvor teit det hørtes ut.

Jeg ser bort på den ansatte som ikke blander seg eller trumfer pappas råd. Det slår meg at jeg var ganske stresset på morgenkvisten og tenkte egentlig ikke over hvor varmt det var ute. Jeg spør den ansatte hva han tenker og han svarer forsiktig at det var 20 grader da han dro hjemmefra.

Jeg ser ut vinduet. Alle barna løper rundt, bare korte ermer. Ikke en eneste fleecejakke å se. Lukten av solkrem. Jeg sjekker mobilen, den viser 22 grader. Knallblå himmel, skyfri himmel, vindstille. Og én gutt med fleecejakke dratt igjen helt opp til haken…

Det var da det slo meg: Jeg har blitt en sånn man lover seg selv å aldri bli. En sånn som synes klatrestativet er for høyt, bakken for bratt, trampolinen for glatt og maten for varm. Jeg har blitt bitt av overbeskyttende-basillen.

Jeg har blitt en sånn pappa.


Lue og skjerf i 22 grader? Blir fort kaldt i skyggen, vettu.
 

Happy child jumping into a street puddle.
Pass deg! Du kan få sølevann på armene!
 

/ I morgen skal barna få gå ut med vått hår! #YOLO

* Følg Puterunderarmene-hjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Oh no!
      Bra du ser det selv og tar grep før det er for seint og du får unger som ber pappa ordne opp den dagen de får første avslag på en jobbsøknad 😛

    2. Hehe… 😄 Jeg kjente meg såå igjen 😄Godt å høre det er flere😉😁ha en fin dag videre😊🌞

    3. hahaha, jaaaaa, vi er vel alle enten der permanent, eller innom! men det er jo ikke noe gøy å bli syk, ikke sant. 😛
      her var det litt kjølig i morges, og det skal visst ikke bli mer enn 10-11 grader (hilsen værmeldingen) så da var det på med tskjorte og genser, og jakka med ÅPEN glidelås (hilsen treåringen)! når det blir varmere i barnehagen regner jeg med at de voksne tar ansvar og tar av dem genser 🙂
      men en annen ting, når barnehagen ber foreldrene smøre barna med solkrem før de kommer i barnehagen… man skal jo smøre hver 2 time, eller så..? så når jeg leverer 7 og de ikke går ut før i 10-tiden, så må de smøre på nytt uansett?!
      Hvem er overbeskyttende da?

    4. Først, gratulerer med giftemålet. Du er min favorittblogger. Så forskjellig fra alle disse søte, sminkedukke bloggerne. Du er morsom, flink å skrive og tar deg selv ikke så høytidelig…
      Kjenner igjen det du skriver om her. Mine tantebarn er også godt kledd når de er hos tanten.. hehe
      hilsen mona

    5. Du som tenker at man skal smøre ca 20 barn pr avd med solkrem hver andre time, du har ALDRI opplevd en barnehagehverdag fra innsiden 😂😂 JEG LOVER 😉

    6. Hahaha du får det sagt 😀 Kjenner meg jo litt igjen i det her samtidig som det er så fint at du klarer å se det selv å finne litt humor i det 🙂
      Vått hår ute mens det er oppblomstring av meslinger, YOLO YOLO, syns du er tøff nå 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg