Førstemann til avocadoplante vinner

Dette må være den rareste konkurransen noen noensinne har satt i gang.

 

 

Jeg vet jo ikke, men jeg tror kanskje Christina og jeg trenger litt mer spenning i hverdagen. Kanskje vi burde meldt oss på fallskjermkurs. Eller tatt jegerprøven. Eller kanskje kjøpt en levende ulv? Okei, kanskje ikke helt det da, men noe må vi gjøre, for jeg er redd vi er i ferd med å bli litt i overkant etablert.

For det er én ting å slutte å gå på byen for å holde seg hjemme og pjuske hverandre på armen en sen fredagskveld, men noe helt annet er det når man plutselig begynner å ha avocadoplante-kappløp!

Ja, du leste riktig. Avocadoplante-kappløp. Vi starter med hver vår avocadostein, så er det førstemann til å få den til å bli en plante. Høres enkelt ut? Å nei du, for avocadoen er en lunefull jævel og Christina har prøvd flere ganger tidligere uten suksess.

Ikke bare det, men det tar visstnok også kjempelang tid. Alt fra 2-8 uker før man ser noe som helst tegn til liv! Og i hele den perioden må avocadosteinen pleies og koses med. Den må ha de rette forholdene og vannet må skiftes helst annenhver dag.

 


Christinas ankermann ligger og basker seg

 

I starten tenkte jeg at dette høres ut som en hobby myntet på pensjonister og humret godt av Christinas mislykkede forsøk, men da hun utfordret meg til avocadoplante-kappløp, ble saken brått en annen. For konkurranse er konkurranse og nå skal jeg vinne!

Så i vinduskarmen på kjøkkenet vårt står det nå fire ulike avocadosteiner og jobber i det skjulte. To er hennes, to er mine. Jeg vurderer å bygge ut med flere steiner og kanskje skjule noen på hjemmekontoret. Hva enn som må til for å vinne, egentlig.

I følge flere nettsider skal man følge en viss fremgangsmåte, men jeg har kjørt to ulike løsninger. Stein A følger malen og Stein B improviseres underveis. Så Stein A er skrellet og stukket med fyrstikker og henger som korsfestet i vannskorpa, mens Stein B har fått spesialbygget en liten flåte som den koser seg på.

 

 

 

Jeg har også hørt at det skal hjelpe å prate til planter, så det har jeg selvfølgelig begynt med. Til Stein A får brøler jeg motiverende kamprop om at vi skal knuse fienden, mens Stein B får kos og lovord for hvilken utrolig fin stein den er.

 


A: “Kom igjen, du er et beist!”
B: “Du er meg en fin en, du. Få en kos a”

 

Konkurransen har så vidt sparket i gang og enda har det skjedd utrolig lite, men løpet er langt, vi venter i spenning og heier steinene videre.

Så hvis du er i beit for en ny hobby, kan jeg oppfordre andre (gjerne småbarnsforeldre som bruker mesteparten av fritiden sin innendørs som rydde- og vaskeroboter for sine barn) til å henge seg på 😉

 


It´s aliiiive!

 

/ Førstemann til avocadoplante vinner! 😉

18 kommentarer
    1. Her tror jeg du kan få tøff konkurranse, for jeg ga kona di gode tips for ei ukes tid siden. Just saying. Hehe. Lykke til!

    2. Eg må dessverre innrømma, etter eks antall forsøk og forskjellige måtar å prøve å få den til å gro på, at eg har kjøpt denne her https://www.coolstuff.no/AvoSeedo 😂😂
      Og for fyrste gong så funka det! No er planta nærmare ein meter høg og klar for å setjast i jord 😅

    3. Det tar tid, men plei den godt så går det bra. Når du bytter vann er det lurt å vaske av steinen algebelegget, samme med glasset den er i. Sollys og en lun vinduskarm er toppers 😉 Lykke til – blir spennende dette🙈🌿

    4. Dette var morsomt! Haha, måtte den beste avokado-dyrkeren vinne 🙂 jeg har trålet gjennom et par youtube-videoer for å finne de beste tipsene til min egen dyrkning: bytt vann annenhver dag og vask bort alger på både stein og beholder. Riv av skallet som flasser av underveis – det bare “forurenser” vannet. Ikke plant planten i jord før den har fått blader på stammen sin, og hold røttene fuktig hele tiden. Når stammen din vokser er det lurt å klype av toppen. Da tvinger du den å vokse litt i bredden istedenfor i lengden (du vet… vil heller at den skal være bred vs lang og tynn). Haha. Ikke tenk på noe annet enn avokadodyrking nå. Uansett, hold planten fuktig hele tiden, den drikker mye vann. Da vokser den best. Snik gjerne inn litt gjødsel/ gjødselpinner for å gi den litt næring etter at den er pottet i jord 🙂 lykke til! May the odds be ever in your favor!

    5. Heia den som vinner!! sånn for å være diplomatisk 😉
      Har aldri fått til disse avocadosteinene jeg så har gitt opp, orker ikke prøve engang..

    6. Hah, det har vi faktisk ikke klekket ut enda. Forslag? Kanskje en pakke knekkebrød å ha avocadoen på? 😉
      Lukter en påsa twist eller noe i den gata 😀

    7. Tusen takk for tips! Vurderer å legge ned bloggen og mitt sosiale liv det neste halve året for å vie meg 100% til avocadodyrkingens kunst, men skal se om det lar seg gjøre å ha et liv attåt også. Hehe. Men disse tipsene tror jeg at jeg må holde hemmelige for Christina, altfor mange gode tips her til at hun skal få fråtse i dem 😉

    8. He he …. 2 – 8 uker 🙊 Min har ligget i vann siden tidlig februar og nå endelig fått den i jord og jaggu vokser det ut noe grønt 👏 Har aldri gitt noen så god pleie før!!

    9. Synes den som vinner fortjener 1 times ryggmassasje av den andre. Det er tross alt en avokado plante det er snakk om 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg