Prinsessen med verktøybeltet

 

Lillesnuppa elsker kjoler. Selv om vi prøver å kle på henne andre ting, kan hun finne på å løpe opp og skifte til kjole når vi ikke følger med. Gjerne to kjoler oppå hverandre. For hva er vel bedre enn én kjole? To kjoler.

Det er ikke noe vi har oppfordret til og jeg har aldri tenkt at vi skal oppdra en typisk prinsessejente, men det har visst hun. Og enn så politisk ukorrekt det måtte være, så er det tilsynelatende prinsesse hun skal bli.

Men samtidig så elsker hun også anleggsmaskiner. Hun elsker å lese om dem på sengekanten og roper “kuuult” hver gang vi kjører forbi dem på gata. Et av hennes favorittprogrammer som liten var “Store maskiner”, og siden da har vel interessen bare vokst. Ikke vet jeg hvor det kommer fra, det er bare noe hun har funnet ut av selv. Ikke noe vi har oppfordret til, det har bare blitt sånn.

Jeg er så stolt av den lille snuppa og jeg er så glad for å leve i en tid som denne. Der jenter kan være den de er, bli den de vil og ha tilnærmet samme muligheter som menn. Jeg skriver tilnærmet, for enda er vi ikke helt i mål, men vi er på god vei.

Innen barna våre vokser opp vil vi forhåpentligvis være enda nærmere målet. Og når jeg ser på den lille snuppa der hun sitter i sin prinsessekjole og måper ved synet av en gravemaskin, er jeg bare så glad for å bo i et land og i en tid der kvinners rettigheter er på stadig fremferd.

Ganske bra i dag, enda bedre i morgen. Du kan bli hva du vil du, jenta mi.

Prinsesse.

Anleggsarbeider.

Eller kanskje litt av begge.

 

 

 

 

/ Tyllskjørt og spikerpistol <3

* Følg Lillesnupphjerte på Facebook *

24 kommentarer
    1. Flott innlegg! Min 6-åring er også slik. Hun elsker kjoler, og jo mer glitter og fjas jo bedre. Pynt, stæsj og bling. Men hun er høyest opp i trærne i barnehagen, elsker biler og maskiner, og mener selv hun skal bli ballerina og bilmekaniker når hun blir stor. Og tja, hvorfor ikke? 🙂

    2. Høres akkurat ut som vår lillesnuppa 😍 Hun er også tøff som toget (mulig preget av å ha en storebror på 7 år) og prøver ut ting før hun vet om det er lurt eller ikke… Hun kan også være veldig opptatt av prinsesser og ordentlige “jenteting”. For eksempel har hun ett ønske til 3-årsdagen, og det er Elsa-kake (Hun eeelsker Frost) 😄

    3. Hihi, lillesnuppa elsker også Frost selv om vi aldri har sett filmen, haha! Hun er bare glad i Anna og Elsa og krever å ha dem på de fleste klærne for tiden, hihi 🙂

    4. Digger bloggen. Vi er ikke helt i mål, men nærmer oss heldigvis med stormskritt. Kan forøvrig anbefale bloggen til ei jente som virkelig er et forbilde i å gjøre begge deler. http://Www.sunnivarose.no en rosablogg om kjernefysikk. Jenta ruler både lipgloss, stiletthæler og kjernefysisk i en og samme pakke 😊💪

    5. Har ei datter på 11 mnd som er kjempe tøff! Ho har to brødre på 22 mnd og 5 1/2 år, så kanskje ikke så rart. Blir spennende å se åssen ho blir når ho blir eldre 🙂 Er jo så koselig med ei datter da!

    6. Minste jenta her skal også ha tyll skjørt eller kjole. Men yndlings leken er en verktøykasse med økser i treverk, så hun kan hugge tømmer som pappa🙈

    7. Hei. Først vil jeg bare si at jeg digger bloggen til deg og konatil! Dere er virkelig flink til å skrive; begge to. Jeg koser meg sånn når jeg ser dere har publisert nye innlegg. Jeg har aldri kommentert bloggene deres før; men nå fikk jeg en trang til det. Syns det er kjempebra at vi har kommet så langt at jentene godt kan leke med såkalte “gutteleker”. Men syns samfunnet henger etter i motsatt situasjon. Har en sønn på tre år som digger traktorer, gravemaskiner osv. Men han liker også godt typiske “jenteleker” og “jentefarger”. Senest i dag sa han at han ønsket seg ei rosa lue. Skulle så gjerne ønske det var like “godkjent” i samfunnet at en gutt har rosa lue, som at ei jente har blå lue. Gutten min ville være prinsesse på karneval nå. Jeg kjøpte rosa skjørt, tiara osv til han, og oppfordra han til å bruke det. Men til tross for at han “kun” er 3år, så var det tydelig at han følte på at det ikke var “greit”.
      Bah, litt frustrasjon fra ei mamma som syns det er greit at gutten vil ha langt hår, rosa lue og skjørt. Men som sliter med at samfunnet ikke godtar det, og ønsker å skjerme sønnen fra kommentarer og blikk. Hva skal man gjøre?

    8. Vær glad det er anleggsmaskiner du! Her går det i alt mulig bling, rosa, prinsesser og…motorsykler! 😦 Ser for meg henne i tenåra, lizzom…

    9. Jenta vår er straks 22 og når hun var liten var det bare kjole,sminke,dukker og prinsesser som gjaldt.
      Men samtidig var hun veldig tøff og uredd,litt guttejente.
      Trodde hun ville utdanne seg til frisør eller noe lignende men neida: industrimekaniker!
      Klarte sikkerhetskurset uten problemer.
      Skal si det var tøft for både mammaen og pappaen når jentungen reiste offshore som nittenåring og var borte hele jula!
      Lille jenta vår,syns hun var både modig og tøff.
      Skal love deg at det var skikkelig god følelse da hun kom hjem igjen i god behold.

    10. Når vi snakker om likestilling, og valgfrihet for både jenter og gutter. Så MÅ det være lov for dem å velge det som er (som du kaller det) “politisk ukorrekte” jentetingene og guttetingene og. Vi vil vel ikke ha jenter som går med dårlig samvittighet fordi “mamma/pappa vil ikke at jeg skal være prinsesse som jeg ønsker, så da velger jeg kaptein sabeltann så blir de glade”. Hvis du skjønner? Jeg ønsker hvertfall at mine barn skal få velge fritt.. prinsesse? FINT! Brannmann FINT! 😊

    11. Det er så kult når jenter liker maskiner og traktorer og blå gensere, mem full panikk om gutter vil ha ballerinaskjørt, rosa genser og dukke. Skulle ønske det kunne bli litt kult at gutter liker typiske jenteting også 🙂 Min 3-åring ville ha rosa hjelm med glitterklistremerker på, skjønner han godt siden guttehjelmen bare var blå og kjedelig. Ungen var fornøyd og det var jeg også, helt til pappaen så hjelmen. Endte med den blå..

    12. Absolutt absolutt, skal ikke bikke over heller. Godt poeng, for der synes jeg mange kanskje overdriver litt. At man ikke skal gi jenter komplimenter for å være søte/fint kledd etc. Må være lov å være bare prinsesse også 🙂

    13. Det er et veldig godt poeng faktisk, for der er det litt mer tabubelagt i en slags omvendt kjønnsdiskriminering som ingen prater om. Men det handler vel mest om at man ønsker å tilrettelegge for at jenter skal få de samme mulighetene som gutter, ikke nødvendigvis at de skal kle seg likt. Eller… jo, litt faktisk. Merker at jeg også hadde slitt litt med en rosa hjelm med glitter på, faktisk. Og det er synd, så her har vi fortsatt en jobb å gjøre 🙂

    14. Kjenner vår Ravna SÅ igjen! Lotta fra Bråkmakergata møter Emil fra Lønneberget i en salig Byggmester Bob og Ronja Røverdatter blanding 🙂

    15. Store maskiner… de kan knuse…. sang vår lille tusse med sammenknepet øyne og et dystert blikk. Hun har bestemt at hun og tvillingbroren skal starte eget firma: Hun skal kjøre gravemaskin, broren dumper. Og siden hun veldig observant har lagt merke til at det bare er et sete i gravemaskinen, tilbyr hun at jeg kan sitte på fanget hennes når hun er stor og jeg har blitt liten.
      Broren? Han elsker frost og prinsessekjoler og fletter håret mitt hver dag 😂😂😂
      Urolig? Absolutt ikke. Det er trygge barn. De finner ut hvordan de vil ha livet sitt etter hvert. Nå er de bare tre år.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg