Det store knekkebrødvalget

La oss ta denne debatten én gang for alle: Hvilken side av knekkebrødet skal pålegget på?

 

 

Svaret virker kanskje opplagt, men min hypotese er nemlig at de aller fleste spiser knekkebrød slik jeg gjør det, og at det faktisk er feil!

For jeg har alltid trodd jeg satt på fasit, men jo mer knekkebrødspising jeg ser, dess mer ser jeg at folket er splittet. For meg har det alltid bare vært én løsning, men hvem sier vel at jeg har rett? Kanskje har hele livet mitt vært en løgn hele tiden?!

For når jeg ser på knekkebrødemballasjen, så ser jeg jo forsyne meg at pålegget er lagt på feil side! Eller er feil side riktig? For er det den ruglete/hullete/kornete forsiden som er ment for pålegg, eller er det den glatte baksiden?

Jeg har nemlig gjort et sveip på nettet og til min store forskrekkelse ser det ut til at knekkebrødprodusentene vil ha oss til å ha pålegget på forsiden, men det er vel ingen som har det?! Ikke bare det, men min kjære Christina gjør det også! Jeg trodde alle var enige om at baksiden var veien å gå, men nå er jeg ikke så sikker lenger.

Derfor ønsker jeg nå å finne ut av dette først som sist: Hvilken side av knekkebrødet har DU pålegget på? Legg gjerne igjen et argument for hvorfor du mener at din side er riktig 😉

Det er altså to muligheter:

1. Baksiden. Siden der melet ofte sitter. Fri for korn, frø og hull, bare en stripe rett som asfalt. Fordelen med denne siden er at den er forutsigbar. Ingen overraskelser, bare en jevn overflate å jobbe på. Dessuten kommer smaken fra frø/korn på andre siden ofte bedre frem om de får være i fred uten å bli tildekket av pålegg.

Ulempen er at den på noen typer kan være litt melete og dermed ikke fange smørbare pålegg spesielt bra. Ikke er den spesielt pen heller.

2. Forsiden. Knekkebrødets fasade og ansikt utad. Dette er siden som gjerne får mest oppmerksomhet og som ville vært knekkebrødets ansikt på forsiden av et moteblad. Fordelen her er at man kan gjemme store mengder pålegg i hullene. Dermed får man et knekkebrød som har mange små lommer av påleggsoverdose underveis. Pent er det også.

Ulempen er at man gjerne drar med seg frø og det som er underveis. Skulle man sitte igjen med overflødig smørbart pålegg, vil det da være fullt av frø og skit som ikke egner seg å dytte tilbake i smørboksen igjen. Dessuten er det ingen som smører på denne siden uansett.. eller?

 

Hvis vi ender i et overveldende flertall, får vi vurdere å sende en felles klage til alle landets knekkebrødprodusenter og kreve at de tar nye bilder til emballasjen, med pålegget på riktig side 😉

 

 

/ Hilsen forvirret 35

* Følg Knekkebrødhjerte på Facebook *

183 kommentarer
    1. Forsiden! Då får eg plass til ekstra smør og pålegg🙈👌 Men eg har aldri tenkt over det før du skreiv om d e det nå.. trur eg må følge med på resten av familien ikveld 😉

    2. Forsiden, helt klart! Måtte spør mannen nå, så nå ble det knekkebrøddisuksjon her hjemme. Fantastisk, visste ikke folk brukte den andre siden, jeg!

    3. På baksiden. Synes at det blir bare så feil å ha pålegg på den hullete siden samt at det blir gjerne litt for mye som “faller” oppi hullene.

    4. På den riktige siden selvsagt, nemlig fremsiden. Jeg har heller ikke pizzafyllet på undersiden av pizzaen, eller pålegget på undersiden av brødskiva. Det er både logisk og åpenbart at det er det riktige. Når til og med knekkebrødprodusentene selv har bruksanvisningen på utsiden av pakken, med pålegget på rette side, er det helt utenfor min forstand hvordan noen kan være så borte vekk at de smører knekkebrødet opp ned!

    5. Min erfaring i fra noen års jobb i bhg er at knekkebrød knekker fortere om man smører på den flate siden. Derfor smør jeg og barna på den hullete siden, for hvem setter vel pris på at knekkebrødet knekker?! ;p

    6. Nå finnes det vel ikke noen underside på en brødskive, men hvis du derimot mener utsiden av tacoskjellet, kan jeg være enig x-)

      Men baksiden er jo så utrolig mye lettere å smøre på! Fremsiden er jo bare huller, frø og kaos. Nei, her må det mer til før jeg blir overbevist ass, haha!

    7. Den glatte siden, så slipper jeg smørhull 🙂 Mannen min smører på den hullete siden, for han vil gjerne ha smørhull.

    8. Forsida! Helt klart. Har spist knekkebrød nærmast i en mannsalder (kvinnealder) og har alltid hatt pålegget på forsida. Er liksom mest logisk spør du meg.

    9. Jeg har alltid hullene opp! Jeg tenker at den flate siden han ligget ned på stekebrettet. Er for meg ikke rett å smøre på undersiden av knekkebrødet! Jeg gjør jo ikke det med et underdelen av rundstykket heller 😊

    10. Klart man har pålegget på fremsiden. Baksiden er flat for å kunne ha knekkebrødet liggende stabilt på fatet 😀

    11. På de glatte siden, selvfølgelig😊 Så får man den gode smaken av div frø etc rett på tunga😊 Og pålegget holder seg jevnt og fint, uten blanding av nevnte frø etc.

    12. Flatsiden. Ellers er ikke knekkebrødet godt.
      Og hva med kanel eller sukker øverst på grøten?! Det er på nippet til krangletema her i huset.

    13. Aldri tenkt på at det er noen særlig forside eller bakside, men hvis det er store hull på en side så blir det gjerne den. Da kan jeg dytte mye av smøret nedi der og fortsette livsløgnen om at jeg egentlig ikke bruker så mye smør.

    14. Måtte tenke meg godt om først, men det ble ett soleklar ja på baksiden eller den glatte siden 😉 Er vel helst fordi da er det lettest å ha på smør, og det MÅ jeg ha uansett hvilket pålegg 😉

    15. Baksiden, såklart. Men det kjedelige svaret mitt må vel bli at jeg tror produsentene har pålegget på forsiden for å kunne vise frem et fristende påsmurt knekkebrød uten å gjemme bort den “fineste” delen av knekkebrødet 😉

    16. Pålegget skal selvfølgelig på undersida! Hva er vitsen med å lage ei fin overside hvis den skal dekkes og skjules under en haug med pålegg?! Dessuten: når man spiser det med “finsida” ned, så treffer frø og lignende smaksløkene i tunga, kan det bli mere logisk?

    17. Baksiden av knekkebrødet. Synes rett og slett at knekkebrødet ikke er noe godt hvis man smører på feil side. De gode smakene av knekkebrødet blir altså fremhevet når man spiser det med baksiden opp 🙂

    18. Baksiden, helt klart!! Blir som med lomper og rundstykker føler jeg. Man tar jo ikke pålegget på utsiden?! 😅

    19. Jeg har lenge lurt på hva jeg foretrekker, og kommet frem til at jeg varierer. Ingen fast side. Avhenger av pålegg, type knekkebrød og humør. =D

    20. Pålegget må jo på framsiden! Den glatte siden har ligget ned mot stekebrettet. Å ha pålegg på baksiden (den glatte siden) av knekkebrødet blir like rart som å ha pålegg på stekesiden av rundstykket.. Det er jo også mye penere å se påsmurte knekkebrød på et fat dersom de har hullesiden opp (dersom ikke pålegget dekker hele knekkebrødet, da!)

    21. Baksiden! Det er lite som er så irriterende som når kremosten/leverposteien forsvinner ned i alle hullene!

    22. Smør på flatsida! Det er like sjølvsagt som å henge dopapiret ut frå veggen og begynne å fylle salaten først i tacoskjellet!

    23. Og en ting til.. Dersom knekkebrødet er fullt av frø…. Blir det ikke litt bakvendt å holde det opp ned, så de står i fare for å drysse av? Man holder da ikke et skolebrød opp ned når man spiser det?

    24. Den slette siden, selvfølgelig! Men det hindrer ikke meg i å ha mye pålegg på, for så lettlurt er jeg nemlig ikke 😋

    25. Fremsiden selvfølgelig🤗. Alle hullene skal fylles av deilig smøreoster👍. Baksiden er der bare for at det skal ligge stabild på tallerkenen😂😂😂

    26. Jeg trodde alle gjorde som det er avbildet på pakkene, det har jeg alltid gjort. Og jeg er sjokkert over å oppdage at vi desverre er i mindretall… wow. LOL

    27. Forsiden ( mest for å irritere gemalen som mener det er feil vei ) – og ja, jeg henger dorullen inn mot veggen 😁 Eg e så gærn 😂😂

    28. Vel, jeg bytter litt på avhengig av grovhet/frø på knekkebrødet og ikke minst hva jeg har på. Nugatti og den type smørbart går på hullsiden, da får man mer av det gode 😉 Mens smør med pålegg som ost, skinke etc legges på den glatte siden 🙂

    29. På den rette siden 😉😜 forsiden som du kaller den😉 Absolutt rett for meg ihvertfall, men så er jeg i overkant glad i smør (Bremykt) og pålegg og da😉 Hihi

    30. Baksiden så klart! Ikke så lenge siden Wasa (eller noen?) hadde avstemming om hva som var riktig side for pålegget, og da var det baksiden som helt klart gikk seirende ut!

    31. Alltid hatt pålegget på forsiden! Alle her i huset tar pålegget på forsiden, mine foreldre gjør også det-kanskje det går i arv?

    32. Haha! Spiser ikke alle skolebrødet oppned? hehehe. Søren heller, godt poeng til deg. Ikke at jeg anerkjenner at du har rett, jeg tilskriver deg bare et halvt poeng 😉

    33. Selvsagt baksiden. Noen argumenterer med at man ikke smører på stekesiden av et rundstykke. Men jeg har aldri sett noen smører pålegg på toppen av et rundstykke heller…

    34. Baksiden, definitivt! Jeg har tenkt som så: de viser “fremsiden” på emballasjen for å vise hvordan knekkebrødet ser ut.. alle vet jo at baksiden er flat. Så de vil altså vise om der er frø, korn, hull eller lignende på fremsiden.. Det er vel også derfor de kun legger pålegg midt på knekkebrødet og ikke over hele, da ville vi ikke sett hvordan knekkebrødet såg ut 🙂

    35. Jeg har pålegget på baksiden, den siden uten hull. Da slipper jeg store mengder smør og pålegg i hullene og det er lettere å smøre. Dessuten smaker det, av en eller annen grunn, bedre 😊

    36. Kommer vel ann på pålegget hvilken side man velger. Her kaller vi sidene fattig og rik, ikke opp og ned/bakside og fremside.

    37. Selvfølgelig på framsia da mann😃 Har du på deg klærne på vranga også du kanskje? Ganske logisk 😃

    38. Forsiden! Den beste siden synes jeg, slltid likt den siden best siden jeg var liten. I gen har sagt noe annet heller😉Tror det er en smakssak egentlig.. men forsiden for min del!

    39. Grunnen til at jeg spiser knekkebrød med pålegget på den glatte siden uten hull er at da slipper jeg å få det ‘pulveret’ på den siden ned på tungen. Liker ikke det. Det pulveret skal gjemmes under ost eller noe annet. Den hullete siden smaker derimot godt mot tungen.

    40. På den glatte siden. Selvfølgelig! 😃
      Jeg har nå alltid tenkt at det er det som er den rette siden. Uten hull og mas i veien.
      Min kjære pleier å ha på andre siden, men han er heller ikke så nøye på hvilken vei dorullen henger, så hans stemme teller virkelig ikke i livsviktige debatter som dette! 😂
      Synes litt synd på deg som må lese gjennom alle disse komentarene, men jeg setter pris på at du tar opp et så viktig tema som dette! 👏🏻😂
      High five! 🤚🏻

    41. Pålegget på baksiden, det er mest praktisk med smøring. Det samme gjelder for polarbrød, nye enklere å smøre jevnt på baksiden! Men det er jo forsiden som er penest, så derfor må den naturlig nok være i fokus på emballasjen:)

    42. Uten tvil baksiden. Det smaker faktisk forskjellig etter hvordan side man har pålegget. Ta Ryvita feks og smør på forsiden og baksiden. ( ikke på ett og samme knekkebrød vel å merke, eller? 🙂

    43. Skjønner jo nå at jeg er helt sprø😂😂 knekkebrød med hullsida har pålegg på, dorullen henger “feil” vei, og ikke nok med det, jeg starter med salaten i tacoskjellene😂🙈🙈

    44. Knekkebrødet skal spises med slette siden opp. Skinka skal ligge under osten og Dorullen skal henge ut fra veggen. Det er eett og slett bare sånn det skal være. Eg får nesten litt noya når eg ser barna på jobb (bhg) gjøre motsatt med pålegg og knekkebrød eller de ber meg om å gjøre det for de! 😂

    45. Forsiden! Selvfølgelig. Fordi det _er_ forsiden. Å smøre på baksiden er som å ta på seg klærne på vranga. Dessuten er det deilig med hullene fulle av smør.

    46. Forskning viser at folk som mener man skal smøre på fremsiden ikke er riktig vel bevart. Kilde: kommentarfeltet på dette innlegget.
      Man skal selvfølgelig smøre på baksiden. Jeg skal ha et jevn, smooth lag med smør, ikke en klatt her og en klatt der!

    47. Jeg smører alltid på forsiden, jeg får helt panikk av folk som smører på baksiden, deg går bare ikke hahaah

    48. Se der ja, det var ett engasjerende tema det…. 😉
      Forslag til neste tema: Hvordan åpner du egget ?
      (Når du skal spise kokt egg med skje…Går du løs med kniv på toppen, eller peller du av skallet i små biter på toppen? )
      Kjør innlegg 😀 Vi venter i ulidelig spenning.

    49. Forsiden! Av en eller annen grunn fikk jeg også en fetisj med å tygge akkurat der hullene i knekkebrødet er (de er ofte plassert i sirkler). Bør kanskje nevne at jeg elsker å spise knekkebrød (husman) uten pålegg😬 I min verste periode spiste jeg lett en pakke hver dag (ca 20 knekkebrød). Hvis jeg skulle kose meg en lørdagskveld fant jeg en tallerken med 8 knekkebrød og gomlet i meg😂

    50. Den glatte siden, liker ikke pålegg i hullene. Dessverre (for oss!) har en som jobbet i Wasa en gang fortalt meg at den siden med hullene er den riktige veien! 😳
      Når det gjelder tacoskjell, må jeg legge til at salaten skal først for å lage et slags beskyttelse så ikke saften fra kjøttet gjør skjellet mykt. Egentlig burde du lage et eget innlegg på både tacorekkefølge og hvilken vei dorullen skal henge (hvis du ikke allerede har gjort det, og jeg ikke har fått det med meg).

    51. Uten tvil baksiden. Jeg jobbet i barnehage, og der gikk det så langt, at jeg rettet på de voksne hvis de ikke smurte på baksiden. 😂

    52. BEGGE sidene!! Altså, for mye av det gode må jo være inni helsike digg, så jeg sier JA TAKK til begge sider, samtidig!!! Hullene i knekkebrødet er åpenbart der for å gjøre rom for mer, og man kan da ikke levne den andre sida tørr og kjedelig. Så: smør på begge sider, kjøttpålegg og hvitost tvinna rundt, og vips!!! Namnam!!! Funker med nugatti også… Griseriet som eventuellt blir et resultat er et typisk i-landsproblem 😉 Ja til knekkebrød og ja til begge sider!! 😃

    53. Den glatte siden uten hull. Å smøre på den andre siden blir som å dele et rundstykke i to, for så å smøre på den siden som har skorpe. Det er vel ingen som gjør det? Eller??

    54. Baksida! Både på kjøpte og hjemmelagde knekkebrød. Til min store forferdelse har minsten i huset begynt å smøre på forsida, så jeg prøver å ikke se på når han spiser. Hvis han ber meg smøre, blir det rett side 😉

    55. Baksiden!
      Høres jo bedre ut med pålegg (nugatti) i hullene på fremsiden, men får meg ikke til å gjøre det likevel, hahah!

    56. Framsiden😍 Det smaker rett og slett best. Og det er ikke fordi man får mer smør på, for det bruker jeg ikke.

    57. På baksiden, der melet sitter. Bare fordi det er tørt og kjipt og få den tørre mel smaken på tunga!

    58. Baksiden.
      Knekkebrødprodusentene har pålegget på fremsiden for å vise produktet sitt fra den fineste siden.

    59. Helt klart den flate siden. Om det er knekkebrød med masse frø og godsaker, så kommer smaken rett på tunga! Ferdig snakka!

    60. Jeg spiser pålegget på det du kaller “baksiden”. Men for meg er det forsiden.
      Fordeler: Sparer meg for kalorier når smøret fyller hullene på baksiden..eller var det forsiden??

    61. Baksiden!
      Fordi det er slik det skal være, annet blir helt feil og knekkebrød måltidet blir virkelig ikke det samme med pålegget på feil side!!!

    62. Baksiden! Mannen min smøret på et knekkebrød til og og tok pålegg på framsida, smakte ikke så godt altså (og du kan tru jeg protesterte vilt da jeg fikk knekkebrødet foran meg, han har ikke smurt noen flere knekkebrød til meg heller).

    63. Den flate baksiden​, selvsagt. Og spesielt om det er frø på knekkebrødet. Det er så knotete å smøre på frøsiden. Da er det mye bedre å ha et fat under, som fanger opp frøene (på den usmurte siden) som faller av, og nyte dem for seg etterpå 🙂

    64. Baksiden, alltid! Til og med på Synnøves gresskarkjerner knekkebrød , snur jeg de og smører på… mmmm mmmm…!

    65. Den siden produsentene selv viser på pakken, naturligvis! Det blir vel fremsiden om jeg skjønner denne debatten korrekt. 😉

    66. Forvirret, altså for meg er forsiden den glatte uten hull. Og selvfølgelig den jeg bruker. Den hullete siden er søndagssiden, og det blir altfor mye smør. Må tenke på kolesterolet.

    67. Baksiden såklart! Trenger ikke argumentere for det, alle vet jo innerst inne at det er det rette;)
      Og til deg som spurte om sukker eller kanel skulle øverst på grøten, har jo bare ett svar her også. Kanel nederst, sukker øverst. Hvis ikke synes ikke sukkeret, det er jo viktig 😛

    68. Tynne folk skal spise knekkebrød med pålegg på hullete siden fordi dem trenger mer smør/pålegg og tykke folk skal spise på den flate siden fordi dem ikke trenger noe ekstra å gå på. Sånn har det vært i årtider. Fattigfolk brukte flatsiden og rikfolk brukte hullete siden. Så er du rik og tykk bør du velge den flate siden og gjør det mest sannsynlig ikke. Er du fattig og tynn bør du velge den hullete siden, men gjør det mest sannsynlig ikke…
      Just saying 😉🕊

    69. Baksiden uten tvil! Blir helt feil andre veien! Har samme problemet her hjemme med polarbrød, jeg smører på baksiden og gubben på fremsiden.. ikke like delikat når du smører til ungene og skal klappe den sammen :p

    70. Forsiden!
      1. Dersom du smører på baksiden vil da frøsiden havne underst, og det vil føre til at flere frø ramler av og det søles mer når du tar en tygge av herligheten.
      2. Du får plass til litt ekstra smørbart pålegg nedi hullene uten at det ser ut som om du er grådig med et tjukt lag 😉

    71. Baksiden!
      Spesielt om man har et litt søtt knekkebrød med ype rosiner/kanel/etc så forsvinner jo mye av smaken om man ikke får denne siden rett på tunga.
      Eneste grunnen til at knekkebrødprodusentene tar bilde til pakkene på feil side er at det ser mer delikat ut, men de legger jo også gjerne bare en klatt pålegg midt på. De flste tror jeg dekker mer av knekkebrødet med pålegg enn det de gjør på bildene på pakkene 🙂

    72. Den hullete/ruglete siden er opp! Det er jo helt logisk . Og dorullen skal henge ut fra veggen. Ser jeg den henge inn mot veggen når jeg går på do hos andre må jeg snu den riktig vei!

    73. Definitivt baksiden. Den er flat og fin og klar for påsmøring, uten at man får ekstra smør i hullene. Dette er fint om man ikke spiser smør rett fra boksen. I tilegg vil frøene, som du nevner, forbli på andre siden.

    74. Forsiden, såklart! Baksiden fungerer som en glatt og fin base som skal ligge ned mot tallerkenen. Og det er lettere å unngå at frø osv ramler av når man tar pålegg oppå.

    75. PS. Jeg jobbet i barnehage en liten periode, og skulle en dag ta på smøreost på knekkebrød for en gutt på 2-3 år. Jeg tenkte jo ikke på å spørre han hvilken side han ville ha det på, så når det viste seg at jeg hadde tatt det på på “feil” side, så var dagen hans ødelagt, for å si det sånn! 😛

    76. Forsiden, helt klart! Og også dorullen ut fra veggen. Nåde de som har den innover. Da snur jeg den 😂

    77. På den glatte siden så klart!! Helt feil å dytte skinkeost neddi alle hulla..
      meeen når jeg lager selv blir det den ruglete siden.
      Men uansett, vanlige kjøpe knekkebrød med hull – den flate siden 👍🏼

    78. Assa… I mitt hode er den siden du omtaler som forsiden baksiden. Og siden du omtaler som baksiden er forsiden. Pålegget skal på forsiden. Altså den siden du omtaler som baksiden. Helt uhørt å smøre pålegg på den hullete siden. Ser jeg noen som gjør det, så får de høre det! :p

    79. Ville ikke kalt det “baksiden”, men har alltid smurt/lagt pålegg på den slette/flate/glatte/hva man nå vil kalle det-siden, for meg er den hullete siden som noen andre nevnte lenger oppi her som skorpa på knekkebrødet å regne. Blir helt feil for meg å skulle smøre pålegg oppå frø etc. Men min kjære gjør stikk motsatt. Spent på hva lillemann kommer til å gjøre når han blir større og skal smøre selv 😉

    80. Team Christina! Da får man med seg mer deilig pålegg/smør. Tror ikke jeg hadde klart å spise knekkebrødet oppned, og kjenner at det blir helt feil når jeg tenker på å spise det andre veien.

    81. BAKSIDEN (den glatte siden)
      Er ikke noe godt hvis du feks har smør, kun for feste og at det ikke skal bli så himla tørt: men så kommer det mye smør nedi hullene.. og hvis framsiden er den “fine” siden, blir jo denne skjult av pålegget, og den stygge, glatte baksiden blir plutselig den som representer knekkebrødet. Blir jo helt feil😂

    82. Begge er riktig! Forsiden er rikmannssiden (folk som har livet på plass) mens baksiden er fattigmanssiden (studenter osv)! There you go 😉

    83. Lærte av farmor at den hullete siden på knekkebrødet var søndagssiden👍🏼Så i hverdagen er det den flate som gjelder, i helgen kan man unne seg litt ekstra ved å bruke den hullete siden😊

    84. Logisk: rikmanns- og fattigmannsside 🙂
      Fattigmannsida (baksida) går det som sagt mindre pålegg på, ergo ett mer økonomisk valg 🙂
      Personlig bruke je fattigmannsida av den enkle grunn at det e mye enklar å smør på. 🙂

    85. Baksida! Noe annet er helt uaktuelt og fryktelig vanskelig
      for meg å akseptere at folk driver med😁

    86. På baksiden, selvfølgelig! Dette er et tema som har vært oppe til diskusjon rundt familiens frokostbord mange ganger, på lik linje med hvilken side som er riktig på en lompe eller pannekake =P

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg