Jeg velger meg våren


 

De fleste liker sommer best, men jeg vet ikke jeg. Om sommeren blir man liksom aldri fornøyd. 16 grader og et lite skydekke kan være himmelsk i april, men midt i fellesferien blir man liksom sur for sånt. Det er ikke bra nok. Nå som det endelig er sommer, gi oss sol. Sol og is og ingenting annet.

Men så er det tilløp av magi også, selvfølgelig er det det. Når lukten av grillkull sprer seg, når kjøttet knitrer på glovarm rist, når vannmelonspruten står helt opp til ørene, når solen prikker på nesen og kroppen avkjøles i havet under en glovarm himmel. Da er sommeren magisk, men bare da.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
 

Ofte tenker jeg at jeg liker høsten best, for den har utvilsomt noe forlokkende over seg. Som en mollstemt ballade. Sår og vakker på samme tid. Tanken på kubber i peisen, mykere jakke, varm kakao og fargespillet av dalende løv mot en gnistrende høstsol.

Men høsten er også mye regn, kaldt regn og en kropp som på ingen måte er akklimatisert. Det er hutring og den uomtvistelige skuffelsen av å vinke farvel til sommer og sol for i år.


 

Så kommer vinter. Jeg liker vinter altså, jeg gjør det, bare ikke så mye som før. Fyre i peisen, spille brettspill, dra på langrennstur med sjokolade i sekken, base i snøen med ungene. Få ting er bedre enn det, men det er så liten del av det hele. Det kan liksom ikke gjøre opp for et halvt år med mørke.

Kulde, mørke og venting. Venting på bedre tider. Og slaps da, en uproduktiv tilstand der hele verden blir bedriten. Det er liksom så lite som skal til for å vippe en vinter av pinnen. Enten er det for kaldt eller så er det ikke kaldt nok. Uansett er det for mørkt.

Men så kommer våren. Jeg blir forelsket bare av tanken. Det skal bare et gryende vårtegn til før jeg kjenner sommerfuglene i magen. Lyden av en fugl som traller lystig fra tretoppene eller den første fliken av en krokus som sniker seg opp for å hilse våren velkommen. Tørre veier, gress, lys, en verden som våkner fra dvalen.

Farger. Varme, optimisme, håp og et frampek om at nå er årets beste halvår på vei. For våren leder inn i sommer og er på en måte sommerens oppvarmingsband. Nå skal det blomstres, nå skal det leves. Kast vinterjakka, gjør deg klar for livets fest.

Våren bringer også regn og sure dager, men da er koppen liksom halvfull. For regnet tjener jo bare som næring til en verden i blomstring. Ikke som på høsten, der regnet bare er søle på toppen av en haug med søle. Det har en mening, som for å si: Gled deg menneske, en ny vår kommer. Farger og glede er på vei.


 

* Følg Vårhjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Huff de er enda mørkere i nord før sola enselig snur på de mørkeste den 22 des. Men heldigvis har vi mye nordlts og måneskin og se frem til i mørketiden.

    2. Høsten er best fordi: LYN OG TORDEN!
      Kan ikke noe for det, men jeg elsker skikkelig drittvær. Da vil jeg helst stå rett under og la lynet slå ned nærmest mulig.. så lenge det ikke kommer snikende på midt på natta og slår ned i treet hos naboen heeelt uten forvarsel med at det kom sakte med sikkert inn mot land.. neida,det bare BOOOOM!

    3. Liker egentlig alle årstider​ her. Men er veldig glad i varmen å da. Men det blir oftest altig lit klaging uansett hvile årstid det er. Enten for kaldt eller for varmt. Om det regner eller sol. Men vi skal hver glad for at vi har lit av alt. 🙂

    4. Njaaa.., kommer vel ann på hvor i landet du bor og da.. Har nå bodd 10år i Trondheim og savner fortsatt STERKT våren i Østfold!! I går var det pissregn, sludd, snø som la seg også regn igjen. Været her er helt på trynet om våren, kommer aldri til å bli vant med det tror jeg.
      Men nå har vi jo en knaill bok vi kan lese i sånt innevær, tusen takk! 😀

    5. Åååh, håper dere koser dere med boka! Plutten krever å lese den hver kveld for tiden. P.S. Se om dere kan finne den luskende faren rett før dyrene blir spist i den første boka. Er et lite hint gjemt på hver side 😀

    6. Jeg tenker alltid på våren som fredager og sommeren som lørdager. Jada, lørdager er herlige og man kan gjøre alt mulig stas, men det er noe med fredagsfølelsen, forventningen om frihet og morsomme ting i vente… 😀

    7. Jeg tenker alltid på våren som fredager og sommeren som lørdager. Jada, lørdager er herlige og man kan gjøre alt mulig stas, men det er noe med fredagsfølelsen, forventningene til frihet og morsomme ting i vente… 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg