Barnearbeid og bonuspoeng

Jeg vet fortsatt ikke hva som gikk av meg. En hel søndag formiddag til å bare kaste bort tid, men jeg sparker den i gang med å gjøre noe fornuftig?!

 

 

Kanskje var det kroppens forsvarsmekanisme som prøvde å fortelle meg noe. For etter en kort natt og altfor tidlig morgen, er jeg ganske sikker på at hvis jeg hadde slengt meg ned på sofaen, ville putene slukt meg rå og holdt meg gissel til langt etter lunsj i morgen.

Derfor tok jeg heller tyren ved hornene og kastet i meg to doble kaffer, før jeg satt i gang med en etterlengtet kjøleskapsvask! For du skjønner… Vi har hatt en flekk av ukjent opprinnelse i kjøleskapet vårt så lenge jeg kan huske. Eller flekk.. Det ser vel mer ut som en scene fra Dexter.

Og ikke vet jeg hvorfor, kanskje var det kaffen som pratet, men noe i meg innså at nok fikk være nok. Kan jo ikke ha et kjøleskap som ser ut som et åsted! Jeg måtte uansett holde meg i aktivitet for å ikke ende i sovende fosterstilling under kjøkkenbordet.

Så derfor lurte jeg barna inn på kjøkkenet, ga dem hver sin vaskefille, skrudde på litt musikk og satte i gang. For med to små apekatter i hus, gjelder det å sysselsette dem også, ellers får man aldri gjort noe. Da går det bare 10 sekunder, så har de teipet bikkja til taket.

Dessuten går det mye fortere! For barn virker kanskje som en barnslig gjeng, men de er utrolig undervurdert som arbeidsjern. Gi dem en arbeidsoppgave og de går på med fullt fokus.

Så mens jeg ryddet i glassflasker og råtne agurker, fylte barna kjøkkengulvet med ketchupflasker og gulrøtter. Og når kjøleskapet endelig var tomt, tok vi ut hyller og skuffer, skrubbet ned det snuskete skapet og ga innmaten en skikkelig julevask. Så ble maten gruppert og sortert, før mat og hyller ble satt tilbake.

Og wæm, bæm, thank you mam, så var kjøleskapet så godt som nytt 😀

 


Ting tar litt mindre tid med gode hjelpere 🙂

 


Ting man finner bakerst i kjøleskapet…

 


All maten ute, nå skarre vaskes!

 


Do you feel lucky, flekk? 

 


Vasket og klart, på tide å hoppe inn igjen.

 


Se det var noe til skap!

 


Se så vakkert!

 


Ka blæm! Det er gutten sin, det.

 

/ Ringer fastlegen i morgen, bare for å være sikker 😉

* Følg Ryddehjerte på Facebook *

13 kommentarer
    1. Ååååå ikke er noe så herlig som å se et rent og organisert kjøleskap. Får nesten en tåre i øyekroken. Jepp, vet jeg er bittelitt gal, men elsker når det er rent, ryddig og organisert.

    2. Bare et lite tips- agurk holder seg best i romtemperatur. Det blir kondens inni plasten som gjør at den blir dårlig mye raskere i kjøleskap:)

    3. Hærlig! Godt med et ryddesjau i kjøleskapet!;)
      PS. Ikke ment som kritikk, men mersom et lite tips; kanskje bedre å sette tingene på kjøkkenbenken istedenfor på gulvet? Med tanke på div basselusker som evt blir med inn i det nyvaskede kjøleskapet:P

    4. Hei du over 😉 Har selv mange sitroner i kjølen jeg. Vi lager daglig sitronvann, har en skvis i sauser, smoothies, kaker, på fiskemiddager, osv osv. Sitron er sunt og opprettholder en bra ph. Det anbefales!

    5. Skviser sitron hver morgen og drikker et glass med sitronvann 🙂 Har begynt med det nå i det siste og det er helt nydelig. Gir en skikkelig kickstart på dagen og skal visstnok være veldig bra for mange ting 🙂

    6. Haha, jeg vet, men det ble bare sånn x-) Trengte kjøkkenbenken til skuffene, og tenkte det var bedre at barna bare la det på bakken fremfor at alt ville falle ned fra kjøkkenbenken. Basilusker til tross 😉
      /God ny uke!

    7. Tusentusentusentusen takk for inspirasjon og motivasjon!! I går stupte jeg også på huet inn og vaska kjøleskapet… tenkte når pappahjerte gidder må vel jeg gidde som har halvparten så stort(og for tiden nesten tomt)kjøleskap,hoho!!
      Dritdigg etterpå da. :))))

    8. Nei så utrolig kult! Og liker argumentet: “Når selv HAN kan klare det…” Haha!
      Da skal jeg sette det på CV´en min. Kjøleskapsvaskinspirator 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg