En prinsesse og en superhelt

Karneval i dag og planen var klar: Vi går for noe enkelt. Christina ble sendt ut på kostymejakt og kom tilbake med en bie og en svartbjørn. Perfekt. Som forventet, siden vi har én av hver, hoppet lillesnuppa rett inn i biekostymet og var stolt som en bie. Plutten nektet å prøve sin, men kunne forsikre oss om at han ville bruke det når morgendagen kom.

Spol frem til i dag tidlig. 10 minutter på etterkant som alltid og fullt kaos i gangen. Lillesnuppa skulle ikke være noen bie på tørre møkka og plutten nektet fortsatt å være en kosete liten svartbjørn. Han er jo 5 år må vite. Plutselig var det en veldig reell mulighet for at begge barna ville stille utkledd som seg selv. Igjen. For til nå har vi aldri fått plutten til å stille i kostyme av noe slag, og vi har heller ikke tvunget ham.

Men så forsvant Christina på badet mens jeg prøvde å finne frem litt uteklær og klekke ut en alternativ plan. Plutselig kom pluttens hittil ubrukte batman-kostyme flyvende ned trappa. Det han fikk i gave i fjor, men som han nektet tvert å prøve. Nå derimot.. stormende jubel! Sist han så det, tror jeg faktisk han gråt en skvett, men nå kunne han ikke innta rollen som Batman fort nok.

 


Noen som har trent vekter i vinter, ser jeg.

 

Og brått hørte jeg en stolt liten pipestemme fra toppen av trappa. Det var lillesnupp som hadde sneket seg opp og tatt saken i egne hender. For når man blir bedt om å være bie, men absolutt ikke har lyst til å være bie, får man fikse biffen sjøl. Og mens Christina var på badet og pappa fant frem luer og votter, hadde hun vært på skattejakt i klesskuffen. Og det ble, ikke helt uventet, en finkjole. Prinsessekjole.

 


Wiiiiiiii!

 

Vi prøver å være sånne folk som ikke forsterker kjønnsstereotypene ved å kle jenta som en rosa prinsesse og gutten som en superhelt, men når hun kommer ned trappen med verdens største smil og snurrer seg stolt på gulvet, mens gutten står og flexer muskler i speilet og for aller første gang lyser opp i et kostyme, ja da er det bare å levere tilbake bien og bjørnen og heller bekjempe stereotypene neste år.

Det er uansett ikke helt umulig at barnehagen i år får se sin aller første superheltprinsesse 😉

 


På slottsball om dagen, fanger skurker om natten.

 

/ Vi prøvde i hvert fall – Hipp hurra for karneval!

* Følg Superprinsessehjerte på Facebook *

6 kommentarer
    1. Ikke alt vi kan og skal kjempe imot. For 2 tilbake hadde vi ikke mindre enn 17 Elsa’er til karneval i “min” barnehage, en av de en gutt 🙂

    2. Akkurat sånn jeg var som barn. Det kunne være -20, snø og grusom vind, men jeg skulle ha på meg kjole. Så da ble det altså ull-strømpebukse under buksa og genser på genser.. med rosa kjole utenpå. Da var jeg storfornøyd! Til tross for min kvalmende trang til å bære kjønnsrollenes stereotyper på mine skuldre er jeg nå i et forhold med en jente, så jeg tror bare man skal la barn få være den de er, for det er ikke alltid en barbie som jente blir en Paris Hilton som voksen, og det er ikke alltid hun jenta som leker med biler og action man som ender opp som “hun lesbiske”. Man vet aldri, og det viktigste er bare at man støtter sine barn i den de er.

    3. Vi har fem eller seks prinsessekjoler, to tigerkostymer, to dinosaurer og en supermanndrakt i hus. Neste uke er det karneval i barnehagen.
      Mitt eneste problem, og jeg skulle ønske det ikke var, er at min treårige sønn ikke kan tenke seg noe annet kostyme enn en prinsesse. Tvillingsøsteren er veldig åpen for det meste, men han har testet seg gjennom prinsessekjolene og har en favoritt.
      Jeg har ingen problemer i forhold til det, bortsett fra at vi bor på en rimelig konservativ landsbygd og at det bare er seks gutter på avdelingen, fire av dem femåringer av den mer klassisk maskuline typen. OG de har mobbet ham før. Så hva gjør jeg?

    4. Jeg kjøpte en dragekappe til min 3-åring på mandag. Den ble til en krokodille når han tok den på, og idag når det endelig var karneval kom han hjem som en dinosaur med vinger!
      PS: Ja, det var den samme kappa han brukte hele tiden!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg