Dette leste vi på sengekanten i kveld

Trenger du tips til hva du kan lese på senga med småttisen? Dette er hva som sto på menyen hos oss i kveld 🙂

 

 

For til vår store glede, er barna veldig glad i å lese bøker på sengekanten. Skal sies at far er en røver på å gjespe kjeven ut av ledd flerfoldige ganger underveis, men det leses dog hver eneste kveld. Og gjerne så mange bøker som mulig.

Dette var altså det som sto på menyen i kveld, og siden jeg antar at det er flere enn meg der ute som er på evig leting etter gode barnebøker, koster jeg på meg en ørliten omtale av samtlige 😉

 

 

1. Postmann Pat – i tåka
Verdens mest berømte postmann kjører seg vill i tåka og må stole på kirkens klokker for å lose ham på rett spor igjen. Det virker jo uskyldig nok, men kjenner jeg lukten av et subliminalt budskap? Jeg så nemlig et klipp fra en dansk tv-kanal som hadde analysert byen der Pat bor, og selv om han er den eneste voksne med rødt hår, er det overraskende mange barn med rødt hår der. Som igjen stiller spørsmålet: Hva slags “pakker” er det egentlig han leverer?

Man kan jo forstå at med så mange svin på skogen, vil han før eller siden bli sittende fast i “tåken” som har blitt kaoset i hans liv. Heldigvis er kirken der for å pense ham tilbake på rett spor i livet. Boken kan også leses som en helt vanlig barnebok, men det er jo ikke noe gøy 😉

 


(NB: Ikke sikkert boken er så lett å få tak i. Vår er fra mars 1984)

 

2. Vi drar på kjøretur!

En kjempemorsom og lettlest bok om Gisse og Gerhard, to herlige kompiser som skal ut på kjøretur. Før de reiser, pakker de med seg stort sett alt mellom himmel og jord. Men i det dramatiske klimakset mot slutten, viser det seg at de har glemt en vesentlig ting! Men mer kan jeg ikke avsløre i fare for å bli saksøkt.

Boka er for øvrig oversatt av Anders Bye og alle bøkene i serien er absolutt verdt en varm anbefaling 🙂

 

 

3. Ku uten hode
Løveunge-serien til Cappelen Damm er kjempefin for de som har leselystne småttiser. Korte, lettleste bøker med bare én setning per side. Løveunge-serien inneholder en hel haug med bøker fra ulike forfattere og illustratører, men bøkene til Reidar Kjelsen stikker seg helt klart ut.

Denne boka besvarer spørsmålet om hvordan livet må være for en ku uten hode, men jeg må også få anbefale “Æsj” som mest sannsynlig er tidenes kvalmeste barnebok, og “Tissemus”, som er en fantastisk morsom beretning om en mus som er over middels glad i å tisse 😀

 

 

4. Ingrid vil spise
Ingrid-bøkene er kanskje kjent for mange, og denne boken holder seg til den vanlige oppskriften. I denne boken er Ingrid sulten og setter hele verden i sving for å mate både seg selv og kosedyrene. Ikke noe dyptstikkende plott akkurat, men 4-åringen storkoser seg med de fine tegningene, de søte kosedyrene og all den spennende maten.

At Ingrid har appetitt som om hun var på vei hjem fra en fuktig kveld på byen, sier boken ingenting om.

 

 

/ Når du begynner å gjespe på side 3, men fortsatt har fire bøker igjen 😉

* Følg Lesehjerte på Facebook *

16 kommentarer
    1. Må si det at jeg elsker det at dere har så fokus på å lese til barna ! Er så mye forskning på positive effekter av det ! 🙂

    2. Jeg ble veldig lettet da jeg såg at du fortsatt er i live etter gårsdagens katastrofe! Haha.. Så kult med oversetting av bok, grattis!

    3. Vi er ofte på biblioteket for å låne bøker 🙂 Ungene sine favorittbøker er skrevet av Jakob Martin Strid.
      Eldstemann elsker Den Kjempestore Pære, mellomste sin favoritt er Da lille Larsens hus blåste bort, og hun minste elsker bøkene om lille Frosk.

    4. Den Postman Pat-boka er en gjenganger hos oss også! Godt brukt (les: slitt) for vår er nok også fra tidlig 80-tall, full av mine barnetegninger (minstemann syns mamma var litt rampete som tegna i boka 😉 ), men fortsatt like stas å lese kveld etter kveld 😉

    5. Min favoritt barnebok er uten tvil Odd er et egg. Smelter helt av den boka hver eneste gang jeg leser den, og det har blitt en god del ganger – tross null barn i hus 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg