Fysen pappa tatt på fersken

– “Nei, skal jeg gå ut og rydde litt på kjøkkenet, kanskje?”

Jeg sier det som om det er en god gjerning, men egentlig er det bare en dekkhistorie. Et skalkeskjul. En bløff.

For egentlig er jeg bare så vanvittig fysen at jeg melder meg frivillig til å ta kjøkkenet fordi jeg vet at resten av gjengen vil sitte benket foran tv-en en stund. Dermed er kysten klar for at fattern kan gå på tokt i godteskapet uten at noen bryter inn.

 


A mor har på seg strikkatøfler – kysten er klar.

 

For si hva du vil om grønnkål og laks og fine saker, noen dager bare må man ha sjokolade. Eller skumnisser. Aller helst begge. Og gjerne i mengder.

Men jeg rekker så vidt å kaste meg over de intetanende godsakene før jeg hører en lyd bak meg:

– “Pappa?”

Det er lillesnupp.

– “Mhmmm?” mumler jeg med lukket munn og prøver å snu meg bort.

Men plutselig og helt ut av det blå, roper hun:

– “Godteri!”

Jeg skjønner ingenting, frem til jeg ser at noen (…) har glemt å lukke døra til godteskapet etter seg. Jommen sa jeg listig godterityv…

 

 

– “M-mmm”, prøver jeg å mumle i et negativt tonefall.

Men hvem er det jeg prøver å lure. Lillesnuppa er som meg, har hun først fått ferten i noe godt, slipper hun ikke taket.

– “Pappa? Godteri?” hun endrer taktikk og slår over til en spørrende og langt søtere tone. Pappas svakhet.

Men jeg vil ikke at de skal spise godteri midt i uka. Det er fortsatt rett etter middag, hun burde være mett nå, ikke fly rundt og mase om godteri. Men så kjenner jeg det nappe i beinet. Der står hun med utstrakte armer.

– “Bære.”

Jeg har fortsatt ingen planer om å gi henne godteri, men det nytter ikke å prøve å skyfle henne unna nå, kanskje jeg klarer å forhandle meg til en drue eller to? Men akkurat i det jeg lener meg ned, ser hun på meg med store øyne.

– Pappa..? Munn?

Å søren.. Har jeg sjokolade i munnviken? Eller kan hun lukte det? For i min overivrige jakt etter godteri gikk jeg for en av mine tykkeste uvaner og spiste en skje med o´boy rett fra boksen. Og det tørre pulveret holder fortsatt munnhulen som gissel og nekter å la seg svelge.

Jeg prøver å holde munnen lukket, men hun myser mot meg med et granskende blikk. Analyserende og mistenksomt, som en fornærmet politiker.

Jeg klarer ikke å holde meg og bryter ut i et gigantisk glis. Hun stirrer på meg i sjokkert vantro og utbryter triumferende:

– “Sjolade!”

Dette magiske nøkkelordet går selvfølgelig ikke ubemerket hen for plutten, som brått kommer stormende inn fra stua med oppjagede gledeshyl.

… og jeg innser at slaget er tapt. Nytter ikke å prøve å prøve seg på moral og pekepinn, når dobbeltmoralen står så altfor høyt i kurs 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Hupps!

 

/ Ha det på badet, gamle sjokkis 😉

* Følg Sjoladehjerte på Facebook * og @pappahjerte på Instagram

16 kommentarer
    1. Vi er også strenge på null godis midt i uka,men en sjelden gang overrasker vi barna med godisbonanza og film midt i uka,type 3-4 ganger i året.
      Og det samler man enormt mange mamna/pappa poeng på.
      Bare sånn for et lite tips 😊

    2. Det der er hakkte verre enn hos oss. Wilhelm, femåringen, fikk med seg at onkelen skulle til Oslo og innom svenskegrensen. Før avreise ber Wilhelm onkelen sin pent om å kjøpe litt godteri til han, for da hadde han blitt veldig glad, og legger på et vær så snill og noen påtatte dådyrøyne.
      *** spoler frem i tid ***
      En stresset mamma har akkurat kommet hjem fra jobb og har hentet i barnehagen, jeg løper full fart på kjøkkenet. Og begynner på middagen. Gutten på 18 mnd er oppe hos meg, og ute står pappa’n sammen med femåringen. Jeg høre dem snakke. Jeg høre WOOOW og lurer på hva som skjer.
      To stolte smil kommer opp trappen, hvor mannen gjemmer noe bak ryggen. “Onkel Ludvik var her med godteri!!!” utbryter femåringen i trappa, før pappa’n sier “… Det var ikke akkurat litt han kom med…” og viser frem en 10 liters spann stappfult med godteri! “Den er tyngre en lillebror!!!” kommer det fra femåringen “Takk, den gjemmer vi” sier jeg og tar den med meg. Men sannheten er at det sikkert er jeg som har spist mest av den :p

    3. Sannheten er at jeg hadde gledet meg til å ha to små godtegriser som jeg kunne gi litt sjokolade i ny og ne. Og en og annen skumnisse. Så har jeg i stedet gitt liv til to små puritanere som ikke liker verken godteri eller brus…
      Det er ikke bra for verken mors eller fars tapre forsøk på å ta av noe sårt tiltrengte kilo!
      Hva skal jeg gjøre? Har et kjøkkenskap fullt av julegodteri….

    4. Hehe..
      Nett så når eg blei ferska bak om vaskemaskinen av Mini’en, gumlande på pepperkaker.. Istedet for å spisa farsebollene Kånå hadde laga te middag.. Klarte å bestikka han med nåken av pepperkakene..
      Men så blei me dobbelt ferska..
      Av Litlajentå, så sprang sporenstreks te Kånå, og avslørte oss..
      Fortærande greier..
      =D

    5. Sånn helt seriøst – hvorfor i all verden har dere godis og sjokolademelk i skapet? Dere fronter jo stadig vekk de sunneste frokostene i verden! Og du klager på vaskeballmage og dårlig form. Kjøp litt godis på lørdag, men ikke mer enn at det blir oppspist. Verre er det ikke. Har du det ikke i huset så blir det ikke spist og om du absolutt MÅ ha så ta en løpetur til butikken så får du forbrent noen kalorier i samme slengen – og da frister det kanskje ikke så veldig med sjokolade allikevel? ;o)

    6. Finnes det noen som ikke har godis og sjokolademelk i skapet? 😛 Vi spiser antakeligvis de sunneste frokostene i hele verden ja, men det betyr vel ikke at barna ikke skal få kose seg med sjokolademelk på lørdagsmorgenen? Og godteri er gjerne sånt som blir liggende igjen fra lørdagsgodt, besøk etc. Vel, helt til fattern blir fysen da, haha! 😀

    7. Hvis du absolutt må ha søtsaker liggende hvorfor ikke gjemme dem et snart sted ungene ikke aner? Som feks garasjen? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg