Hvorfor så tidlig?

Kan noen vennligst forklare 4-åringen hvordan dette med soving fungerer?

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For hvorfor er det sånn at når vi prøver å få ham opp i ukedagene, er det som om å prøve å vekke Snøhvit fra vinterdvalen. Men når det er helg, når vi endelig kan sove så lenge vi vil, ja nei da er han selvfølgelig lys våken lenge før hanen. Hvorfor? Hvorfooor?

Og hvorfor skal jeg aldri lære? Hvorfor tenker jeg alltid at helg er helg og i morgen skal det bli deilig å sove lenge? Så går jeg sent til sengs og leser gjerne ekstra lenge på sengekanten. Koster på seg et par sider ekstra, det er jo tross alt helg. Men nei da. Morgenen etter, lenge før fryktet og antatt, hører jeg fra en verden langt unna min egen bevissthet:

– Pappaaaaa?

Men pappa vil ikke stå opp, pappa vil sove. Jeg prøver å late som at jeg ikke er pappa. Bare en fyr i en drøm, ikke tenk på meg. Hør med faren deres i stedet. Men stemmen blir høyere og stadig mer bestemt, og før jeg vet ordet av det står jeg på badet med flomlys i fleisen og lurer på hva i all verden som skjedde.

Følelsen er ganske lik den å våkne etter et heidundranes nachspiel. Minus all panten. Det er i stunder som det, at det er fint å trøste seg med at barna en vakker dag skal bli tenåringer. Og da er det min tur. Når de tror de skal få sove til lenge etter kirkeklokkenes klingende klang, skal jeg vekke dem med pølser på termos og ferdigsmurte langrennsski.

– Opp og hopp din latsabb, nå skarre trenes!

For det gjorde mine foreldre med meg, og endelig begynner jeg å skjønne hvorfor 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ God lørran!

Følg Kaffehjerte på Facebook eller Stem på meg som Folkets Favoritt i Vixen Blog Awards (bare 5 dager igjen) 🙂

15 kommentarer
    1. Når vår snupp var 3 år pluss,fikk hun digital kl.på nattbordet sitt. Så fikk hun beskjed om å holde senga til f.eks 07.00…så økte vi litt etter litt. Det hjalp oss godt.Rundt 4 + var det helt til 8.15,08.30.Dette hjalp godt i helger og ferie. Hun sto opp og tissa og la seg igjen. Funket befriende greit.
      (Brukte ikke trusler eller no altså ) ..og selvfølgelig unntak med sykdom,mareritt osv.

    2. Haha! Min gutt er 6 år, fortsatt står han opp før fuglene. Idag var den 04.30. Trodde det kanskje ble litt bedre med årene..Men tok feil 😜

    3. Det er lov til å sette på TV’n å gå og legge seg litt igjen. Ungene tar ikke skade av å være litt aleine 🙂
      Her settes 5 åringen forran tvn, gjerne med en liten fruktskål, så får ho mor sover 1/2 time – 1 time til. 🙂

    4. Passert stadium for min del.
      Men det er ikke en periode man glemmer.
      Kjenner meg veldig godt igjen i din
      beskrivelse. Den limboaktige følelsen,
      midt mellom koma og delvis våken.
      Det positive med det, er jo at du
      får mye ut av dagen.
      Ønsker dere en fortreffelig Lørdag
      👍😊👍

    5. Herlig beskrivelse av kjent fenomen. Toppen av blanda følelser er å få morsdagsfrokost på senga kl 05.15.

    6. Ikke fortell Plutten at det er lørdag ….funker faktisk her med 5 åringen.Han er som Plutten, Snøhvit søvn midt i uka og opp halv seks på helg. Vi har begynt å fortelle ham på fredags kveld at; ” nå må du legge deg, barnehage i morgen vettu”..og det fungerer faktisk:)

    7. Jeg lærte guttungen (5 år) å stå opp,tisse og legge seg litt og kanskje leke i sengen igjen. Resultatet var ikke som ønsket…..han stod opp, kom og tisset på gulvet på rommet hos meg og gikk og la seg igjen….jeg har på vekkerklokke også lørdag i pappahelgene :p

    8. Uff, misunner deg ikke. Vi har vært heldig siden dag en. Hun sover til ca 9 hver dag hvis hun får lov. Håper det blir bedre for dere. Og at dere deler på å stå opp?

    9. Haha, femåringen vår er ikke noe bedre. han har det for vane og stå opp klokken 5 om han kan sove lenge. Om ikke, krangler vi til klokka blir 0930 før vi kommer oss av gårde!

    10. Payback time her i huset også når de blir tenåringer! Eneste fordelen med at ungene er tidlig oppe er at vi har en lang kveld for oss selv 🙂

    11. Min 5 åring har blitt et murmeldyr om morningen,mens mora er lysvåken kl 7,uansett når jeg sovner. I dag prøvde jeg å vekke minsten kl 8,men han bare snudde seg rundt og mumlet “sove 5 minutter til a mamma,legg deg her hos meg du” ❤ Får nyte,for han er snart tenåring,og da vil jeg vel få en helt annen beskjed ved vekking.

    12. Jøss, det hadde jeg aldri trodd skulle funke, men jeg skal gi det et forsøk. Rimelig sikker på at han kommer til å gjennomskue meg, jeg er en rimelig dårlig løgner 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg