Årets rollemodell 2017

Hvis 2017 skulle vært en person, håper jeg det blir hu her 🙂

 

 

I går leste jeg nemlig et fantastisk blogginnlegg som hele verden burde få med seg. For dette trenger vi å se, nå mer enn noensinne.

Innlegget heter “Naken for bukseseler” og handler om Julia (aka JuliAfrika) som har innsett at hun må vise mer kropp for å appellere til sponsorer. Deretter følger en herlig bildeserie som oser av selvironi og selvtillit. Men det tilsynelatende tøysete innlegget bærer også på et viktig budskap.

For vi lever i en syk verden som glorifiserer utstillingsdukker. Alt man ser i filmer og reklamer er perfekte kropper på perfekte fjes, ofte manipulert til det ugjenkjennelige med heftig bruk av smarte triks og photoshop. Et forvridd og uoppnåelig skjønnhetsideal som gjør skam på ekte kropper, et misledende skjønnhetsideal som kan føre til usikkerhet og spiseforstyrrelser.

Derfor er det så fantastisk å se en helt vanlig kropp igjen! En flott kropp som strutter av stolthet. Ikke fordi den ligger smurt utover panseret på en rådyr sportsbil eller snubler seg ned en catwalk med vinger på ryggen, men fordi kroppen trives i sin egen kropp, akkurat som den er.

At bildene er tunglastet med herlig humor og selvironi er selvfølgelig et kjempepluss, for i dagens samfunn kan dette ofte føles som mangelvare.

 


Et frieri til alle proteinpulverprodusenter x-)

 

Jeg håper at Julia blir sendt på Norgesturné til alle landets skoler for å snakke om kropp, selvironi og selvtillit, med obligatorisk oppmøte for alle. For alle trenger å se dette, spesielt lettpåvirkelig ungdom som takket være bloggere, media og reklamebransjen i sær, blir gåsefôret med inntrykk fra en virkelighet som ofte ikke er slik den utgir seg for å være.

Og kanskje nettopp fordi hun er blogger, liker jeg innlegget ekstra godt, for gudene vet at bloggosfæren trenger flere rollemodeller som ser ut som folk! For når man hører om tenåringer som sparer konfirmasjonspengene sine til kosmetiske neseoperasjoner eller plastisk kirurgi så snart de bikker 18 år, ja da har noe gått helt sinnssykt galt.

Jeg skylder selvfølgelig ikke utelukkende på bloggere og andre fremtredende profiler i sosiale medier, men det er et godt sted å starte. Og derfor, nettopp derfor, trenger vi folk som Julia. Folk som går i front med humor og selvtillit, og sier: Dette er meg og jeg er dritbra akkurat slik jeg er. Ikke at hun har sagt det ordrett, men det er sånn jeg tolker teksten og bildene 😉

 


“Cubus jeans – veldig ålreite, men litt trange over skinka” x-)

 

Så, kjære Julia: Tusen takk for dette innlegget! I en mediehverdag preget av bilder så falske og forvrengte at de i utgangspunktet like gjerne kunne vært av en sel med parykk, er det så fantastisk å se deg.

Hvis jeg hadde vært den sigarrøykende sjefen for et av selskapene du skriver om, ville jeg signert deg på dagen, for verden trenger flere rollemodeller som deg. Nå mer enn noensinne.

Les hele innlegget og se flere bilder–> “Naken for bukseseler” (..og del innlegget hennes med resten av verden)

 

/ Mindre photoshop, mer virkelighet – ja til ekte kropper!

P.S. Dette handler ikke om tykk eller tynn, høy eller lav. Det handler om å være fornøyd med kroppen sin 🙂

>> Sjekk ut Juliafrika på Facebook <<

31 kommentarer
    1. “Fantastisk å se en helt vanlig kropp igjen” skriver du!? Så de som er tynne av natur, evt veltrente de har ikke vanlige kropper??
      Alle kropper er vanlige kropper!! Uansett om du er bælfeit eller syltynn.

    2. Alle sammen har en normal kropp uansett hvordan den er. Så lenge man er frisk og rask og holder seg litt i aktivitet så er det det viktigske.. Hun damen her har en flott kropp over å vær stolt av 👌👏😊 kjempebra skrevet 👌👌👌👌

    3. Må si meg enig i kommentaren til Kine over her. Nå ble jeg seriøst skuffa over deg. Når jeg var yngre og gikk på barneskolen og ungdomsskolen ble jeg mobbet hver dag fordi jeg var tynn. Noe jeg absolutt ikke hadde kontroll over selv, hverken da eller nå. Og sånne innlegg som det er er ABSOLUTT IKKE noe bedre enn å skrive ett innlegg om hvordan jenter med former ikke er attraktive og burde slankes fordi det er unormalt.
      Mistet en følger i meg her i allefall.

    4. Liker også bloggen hennes. De som kan vise frem kroppen sin på en uhøytidelig og selvironisk måte, tynn, tykk eller bælfeit, har min anerkjennelse 🖒

    5. Nå skriver han nå virkelig “Mindre photoshop, mer virkelighet – ja til ekte kropper!”,og det opp til flere ganger i innlegget…og ikke det at å være naturlig tynn ikke er en ekte kropp…så litt dumt å leite etter noe som ikke er der😉 Et flott innlegg,gleder meg til å lese Juliafrika sitt. Ha en fin kveld😊

    6. Kine og Tina: Tror kanskje at Pappahjerte med “normal kropp” mener en kropp som ikke er photoshoppa?

    7. Bra innlegg! Helt enig i det du prøver å formidle 🙂 Bare én liten ting jeg likevel må kommentere (på ingen måte ment som kritikk, digger både deg og bloggen, og liker det du står for :))
      Jeg er enig i at vi ser tynne kropper overalt som nesten uten unntak har vært en runde gjennom photoshop, og at det skaper et uoppnåelig ideal. Uavhengig om man er fitness-trent, radmager, lubben, feit, eller et sted midt i mellom så burde det være ok uansett, noe samfunnet ikke “tillater”.
      Men litt av problemet tror jeg er hvordan vi snakker om kropp.. For selv om jeg forstår hva du mener, så omtaler du faktisk de photoshoppede reklameplakatene som “perfekt”, noe jeg ser mange gjør (har gjort det selv også), og synes vel egentlig det er noe vi burde begynne å tenke over.. Så lenge det uoppnåelige er det samme som “perfekt” vil vi vel aldri slutte å sammenlikne oss med det? Hvorfor må kvinner som ikke befinner seg på forsiden av moteblader og reklameplakater bli omtalt som “normale” og “vanlige”, mens photoshoppede modellbilder er “perfekte”? Vil ikke det ubevisst dyrke dårlig selvtillit?
      Og det handler selvfølgelig ikke om hvorvidt man er tynn eller tykk! Uansett kroppstype og fasong tror jeg vi aldri blir 100% fornøyd, for uansett hvor sprek, fit, slank, langbeint, vakker, vi måtte være vil vi aldri se ut som photoshoppede modeller på en reklameplakat – uansett! Og det er jo DER problemer ligger mener jeg sa…
      Også må folk slutte å være så hårsåre og ta til seg alt på en negativ måte 😉 Jeg synes vel du kunne formulert deg litt bedre her, men skjønner jo hva du mener!

    8. Haha,noen som ble fornærma av dette innlegget også 😀. Jammen ikke lett å mene noe for tida. Men jeg er med på “Hurra for kropper som ikke er photoshoppa”, enten de er tynne, tykke,fete, magre, runde eller firkanta…😂

    9. Godt poeng, selv om jeg ikke mener perfekt i mine øyne, men i salgsøyemed. For en “perfekt” kropp i reklamesammenheng er ikke det samme som perfekt for meg. Ved nærmere ettertanke.. Perfekt kropp finnes vel ikke. I så fall er jeg spent på hvordan den er 🙂

    10. Altså hallo… Jeg sier ingenting om tynn eller tykk, jeg sier at man skal være seg selv hvordan enn man er. Men hva jeg mener med mitt spark mot reklamebransjen, er vel da gjerne sykelig tynne modeller som må slankes til det bare er beina igjen for at man skal få gå på catwalken. Det er markedsstyrt kynisme og ikke en kritikk av vanlige mennesker, tykk, tynn, lav eller høy.

      Men hvis DET var alt som skulle til for å miste deg som følger, hadde det når skjedd før eller siden uansett. Jeg må få skrive hva jeg vil, uten å bli truet til stillhet. Du er velkommen til å stille spørsmål ved det jeg skriver og jeg svarer stort sett alltid, så la oss heller gå for konstruktiv dialog. Med mindre jeg allerede har mistet deg da. I så fall: Takk for følget 🙂

    11. Det er akkurat det jeg mener også…
      Absolutt ikke noe galt i å være tynn, herregud, jeg snakker selvfølgelig ikke om det. Jeg sikter med til den usunne moteindustrien som er viden kjent for et litt problematisk forhold til vanlige kroppsfasonger, så også reklameindustrien som stort sett bare bruker kropp i en seksuell kontekst. Derfor synes jeg det er flott å si at kropp er topp uten at den må selges som et sexprodukt.

      Om den er tynn, tykk, høy eller lav, samme rakkern pokkern det, så lenge man er glad og fornøyd 🙂 Håper dette bidrar til å oppklare misforståelsen. Jeg har ingenting i mot de som er tynne av natur..

    12. Jeg synes det er så trist at bloggpolitiet sitter klar og hamrer løs på tastaturet hver gang de finner noe de kan pirke på. En liten nyanse som kunne vært annerledes. Det er ikke lovforslag som skal diskuteres, det er en livsstilsblogg. Synes ikke vi skal sette munnkurv på bloggerne. Blir så fryktelig kjedelig når de ikke er rom for verken spøk eller kjappe formuleringer. Sånn, der var jeg også støtt 😅

    13. Amen og halleluja! Takk! Ikke at folk ikke skal få være kritiske altså, men det må da være mulig å telle til 2 før man blir fornærmet?

      Det har faktisk kommet dit at man må revurdere hvert eneste ord i frykt for å ende opp på et eller annet kvinneforum, der man helt utilsiktet fornærmer halve befolkningen. Så tusen takk, Amalie :-*
      /highfive!

    14. Jeg må helt ærlig si, at jeg hadde ikke vært fornøyd med kroppen min eller følt meg vell i eget skinn om jeg var så ‘tykk’. Det plager meg faktisk litt, at når folk skal skrive innlegg om “SE, dette er en normal fin kropp” også skal man kommentere at man er helt enig, for det er liksom ikke lov å si at “nei, vet du hva.. jeg syns ikke det der var noe fint, og jeg hadde ikke likt å hatt så mange kilo på kroppen”… Jeg syns det er VELDIG BRA at folk kan legge ut bilder av seg selv og ha selvironi, og ikke HATE kroppen sin, men å fremstille dette som en bra kropp… Vet du hva, nei.

    15. Ja til ekte kropper, men MED KLÆR! Uansett åssen kropp man har så er lissom det eneste som teller å kle av seg. Det sender så feil signaler. “Joda, alle kropper er bra, så lenge man er naken.” *@%$#!

    16. Har du virus på Sofagris-bloggen? Fikk varsel om nytt blogginnlegg på bloglovin-appen og det var et innlegg fra en svenske med Big dick, altså en sex-annonse

    17. En vanlig kropp med noen ekstra kilo, tenker jeg vi sier. Det er kanskje en dame som kunne snakket om selvtillit, men for mange (inkl meg selv) ville det ikke vært særlig motiverende at en som ikke er normalvektig skal snakke om det å være fornøyd med kroppen sin. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke kan være litt mer fokus på å akseptere oss som er tynne også!!

    18. Eg e tynn og syns ditta innlegget va supert 😉 Einaste eg ve pirke på e at halve kommentarfeltet forsvinne på mobilen min her

    19. Altså, gidder egentlig folk å lese innleggene før de kommenterer eller leser dere kun overskriften?? Det er jo ikke uthenging av de som er normalt tynne her.. Les hele innlegget før dere syter !!
      Selv skulle jeg ønske at jeg hadde lik tankegang som Julia, men det å leve i dagens samfunn er faktisk beinhardt. Er kun 4 mnd siden jeg fødte vår vakre datter, men allerede etter 1 uke ville jeg starte å hardtrene for å bli tynn igjen. Jeg fikk ikke startet opp før like før jul, men jeg synes det er trist at det har blitt sånn. At barna våre vokser opp med at man helst skal være tynn og “fit”.

    20. En modell er betalt for å se ut på en bestemt måte. Jeg ser ikke helt poenget at hun skal se ut som gjennomsnittskvinnen. Modellbransjen er kommersiell og slanke vakre kvinner selger produkter.

    21. Dette er litt sånn typisk. Skal hylles for at man er litt småfeit og gir faen i det… Er jo ikke sunt å ha så mye magefett og i då ung alder. Hvis det hadde vært avbildet av ei veltrent normal jente med flat mage, hva da?
      Jeg er 32 år og er 70 kg 180cm og slank og opptatt av å være sunn og trene . Dette er jo det det burde være mer fokus på, holde seg aktiv og spise sunt. Syns dette blir litt teit.

    22. Synest dette var ett supert innlegg. Jeg sliter selv med noen ekstra kilo, men hva gjør nå det. De får ta meg akkurat som jeg er. Rund og blid. Litt “TUNG” å snakke med av og til, men det går over.

    23. Puh, takk det var godt å høre! Er jo absolutt ikke meningen å tråkke på tynne tær her 😀 Og takk for innspill om kommentarfeltet, det må jeg få sjekket ut.
      / Ha en strålende dag, Vanja 🙂

    24. Haha! Jeg synes folk kan se ut akkurat som de vil jeg, og for min del handler ikke selvironi om man har noen kilo for mye eller for lite. I 2017 handler det nesten mest om å tørre å stikke frem hodet, om så bare en millimeter, for janteloven har blitt vanvittig sterk på nettet.

      Har forresten funnet ut at styrketrening hjelper meg med mine ekstra kilo. Da er det liksom ikke så farlig med litt mage og jeg har begynt å bry meg mindre om å gå ned i vekt på kroppen og heller opp i vekt på stanga. Jeg skal uansett ikke løpe fra verken løver eller krokodiller med det første 😀

      /highfive

    25. Ser hva du mener, men det er noe med å vise en kropp som går litt mot det man ser i reklamer og medier hver eneste dag. Blir ikke like “spektakulært” med en veltrent kropp, nettopp fordi det er humoren som er viktig her. I hvert fall for meg. Hun spiller liksom på at en proteinpulverprodusent neppe vil sponse en jente som bruker magen som hengelås x-)
      Hvis den normaltvektige/tynne jenta derimot spiller på humor hun også, så er jo det akkurat samme greia.

      Jeg liker for eksempel bildene i denne saken, som viser en veltrent fitnessblogger som viser at hun også er en helt vanlig person, gitt riktig vinkel og positur 🙂
      http://www.side2.no/helse/fitnessblogger-hylles-for-rlige-bilder/3423296341.html

    26. Folk misforstår jo helt her. Det burde ikke være mulig å være så hårsåre som det enkelte er. Slik som jeg tolker innlegget mener du at det absolutt ikke er noe galt med modellene, men at det også må være lov for alle å vise seg fram, uavhengig av kroppsfasong. Så lenge man er fornøyd med seg selv er vel det det viktigste? Du kritiserer ikke selve modellene som blir avbildet i reklamer, men samfunnet som romantiserer en kropp som er fotoshoppet til det ugjenkjennelige, og som heller ikke er den standarde “vanlige” kroppen man ser til hverdags.
      Folk er egoistiske og setter seg selv i sentrum, det må da gå an å lese et vanlig innlegg på en vanlig blogg, uten å ta helt av og bli fornærmet og tro at det er personlig rettet mot seg selv?

    27. Fantastisk innlegg pappahjerte 🙂 Spekulerer på når de som også ommøblererer på tryne sitt,med konfirmasjonspengene, hva når de får barn en gang som blir kliss lik sitt gamle jeg ? Opererer man ungen? Synes en viss toppblogger likner M. Jackson nå.Alle får samme nese synes jeg ;-/

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg