Nok julemat. Nå vil jeg ha…

Julemat er godt. Veldig godt. Men det kommer et metningspunkt, og før eller siden vil kroppen stoppe opp og si: “Peter, nå er det nok. Jeg skjønner at du har gledet deg i hele år, men nå klarer jeg ikke mer.”

For selv om julemat smaker som englevinger, er det bare mye julepølser, surkål, pinnekjøtt og ribbe en kropp kan klare før den blir mettet til bristepunktet. Og det kan komme brått. Plutselig får du bare den følelsen, og da vet du at det er på tide å bytte beite. Den dagen kom plutselig i går.

Jeg våknet bare og tenkte: Nei, nå må jeg ha noe annet. Og det passet egentlig fint, for enda er det romjul og fortsatt lov å spise hva man vil. Ikke som den kjipe starten på året der alle flyr rundt og mauler cottage cheese til den store gullmedaljen.

Så i går kveld, for første gang på år og dag, ble det kebab!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og ikke noe sånn fancy schmanzy hjemmelaget kebab med grønnkål og surdeigs-pita heller. Å nei du! Bare 100 % transfett, palmeolje, grevlingkjøtt og full elendighet. Men det smakte himmelsk!

For jeg mener, er det ikke det som det forferdelige ordtaket sier: “Det er ikke det du spiser mellom jul og nyttår som er viktig, men det du spiser mellom nyttår og jul”… så da gjelder det å smi mens jernet er varmt 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ God jul! Med ekstra løk og jalapeños 😉

* Følg Kebabhjerte på Facebook *

21 kommentarer
    1. Så deilig! Siden grenland ikke har noen kebab som duger lenger. Hvor fikk du kjøpt denne hen? Siden vi tydeligvis på ut av fylket for å tette blodårene og knuse vekta!

    2. Har akkurat tenkt samme tanken om julemat i dag og satt på slowcookeren med 2 kg kalvekjøtt i terninger, masse løk og champignon pluss krydderier- så i kveld blir det slowcooked biff stroganoff her…kasta meg rundt og inviterte noen venner og siden 2 kg kalv blir veldig mye stroganoff 😛

    3. Kjære Pappahjerte
      Jeg har like store abstinenser etter dine snøfallspekulasjoner som jeg har til Skam! Tenker at du burde slå deg sammen med Julie Andem?

    4. Henger meg på Kristine som foreslår Hemgrillen!
      Før vi ble foreldre, kjørte vi to timer fra Østfold bare for å få tak i kebab MED ost!!!!! Bedre enn det blir det ikke 😉

    5. LOLLIOSOS 😝😝😝👍🏻
      Så meeeeeget digg ut !
      Nyt kvelden 😉
      Her blir det Risgrøt ikveld men skikkelig middag når mannen kommer hjem imorra

    6. Haha, da er det to av oss. Savner den serien skikklig og kunne tenkt meg å gjøre mer! Kanskje jeg skal begynne å jobbe på manuset til Snøfall 2? 😉

    7. Faktisk aldri prøvd, men ser takeaway-bilen deres kjøre rundt på feltet ganske ofte i helgene, så det må jo være bra. Går for den neste gang 😀

    8. Vestby grill? jepp. Den er god! Fikk lyst på det nå…. Men nå er det jo ikke mellom jul og nyttår lenger, og jeg har liksom bestemt meg for å bli kvitt ett par kilo. Så det spørs. Får lenke meg fast til “Husman”-pakken.

    9. Prøvde oss på Hemgrillen i går, for å virkelig sette punktum. Synes det var innafor, siden det var søndag og alt. Men fy dæven, nå er jeg ferdig med søplemat for en stund 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg