Nisser og vampyrer

Jeg hadde akkurat satt meg ned for å skrive, da det plutselig ringte på døra…

 

Fingers Family and christmas background

 

Umiddelbart fikk jeg bange anelser. For det er ikke så ofte folk kommer på uanmeldt besøk til hverandre lenger. Ikke med mindre de har en støvsuger å selge, en trailer full av fisk eller en religiøs sekt å melde deg inn i.

Derfor har jeg fått en slags automatisk negativ reaksjon når det ringer på døra, spesielt når vi akkurat har lagt barn og jeg sitter dypt konsentrert og skriver. Så 99% sikker på hva jeg hadde i vente og derfor allerede ganske irritert, og med en bjeffende hund rundt beina, gikk jeg mot døra. Dette bør best være bra, tenkte jeg og låste opp.

Men det som møtte meg var verken to dresskledde vitner på misjonsreise, en nordlending med fisketrailer eller en sleip svenske med støvsugersmil…

For der sto tre små nisser! Med lue på hodet og prikker i kinnene 🙂 Og jeg rakk ikke så mye som å gløtte på døra, før de med usikre stemmer, stemte i de første trallene fra “O jul med din glede”.

Julebukk i 2016, hva gir du meg? Noe så utrolig trivelig! Jeg har veldig gode minner fra da jeg selv gikk julebukk som barn, men jeg trodde den tradisjonen var spist opp av Halloween for lenge siden. For si hva du vil om Halloween, men jeg liker det ikke, jeg.

Det var aldri en del av min verden da jeg var yngre, og for meg fremstår det mest som en grotesk godterifestival uten noen mening utover å grafse til seg mest mulig godteri. I USA har feiringen kanskje en dypere mening, men i Norge handler det utelukkende om å få true til seg sin egen kroppsvekt i godteri. Jeg vet at mange ikke gjør dette lenger, men det er jo faktisk det tradisjonen springer ut av. Trick og treat. Knask eller knep. Gi oss godteri, ellers…

Julebukk er derimot en stolt gammel tradisjon som går mange generasjoner bakover. Skikken har faktisk røtter tilbake til middelalderen, men i dag kjenner vi den mest som en tradisjon der små barn går fra dør til dør og synger julesanger for godteri. Og det er så utrolig mye triveligere enn blodige vampyrer og døde sykepleiere.

Men skikken har liksom dødd ut litt de seneste årene, så å se tre små barn på en god gammeldags julebukk, gjorde meg skikkelig glad! Jaggu svingte de seg i kretsen, også. Når de var ferdige, kunne jeg selvfølgelig ikke finne frem godteriet fort nok. Jeg hadde lyst til å gi dem alt vi hadde i godteskapet, men 4-åringen fører regnskap over hver eneste pastill, så jeg måtte velge med omhu 😉

Deretter takket de for seg og tasset videre med kurven sin. Og den kurven håper jeg blir fylt til bristepunktet med julesnop og godsaker, for vi trenger seriøst å få julebukk tilbake. Det er tross alt litt triveligere med tre søte små nisser enn 300 grådige vampyrer 😉


Three cute Christmas carolers penguins

/ Hipp hurra for julebukk!

* Følg Bukkehjerte på Facebook *

18 kommentarer
    1. Ååå, det det gav flashback til barndomsminner 😄 Vi gikk julebukk, og den tradisjonen vil jeg videreføre til mine barn når de blir litt større 😄😄

    2. Her kommer de på nyttårsaften. Jeg har lovet de rikelig med påfyll av snop, så her er innhøstingen av snop i gang 😂

    3. Her går alle nyttårsbukk. Ein fin tradisjon som gjer ventinga på raktettene kortare. Då eg var lita fekk vi julekaker og mandariner, men no ventar det godteposer i dei fleste hus. Eitt år var det over 130 bukker innom her, så det blir bra med trim opp og ned trappa for ho mor 😉

    4. Vi har juleselskap med hele slekta hver 2. Juledag. I år gikk alle søskenbarn som ville, i alt 10 små og store nisser. Det svingte seg det også, og det stod ikke på godteriet! Utrolig hyggelig å kunne videreføre en tradisjon, jeg elsket nemlig å gå julebukk!

    5. De gjorde mine unger også i dag 🙂 Kledde på seg kofter og skjerf (og refleksvest), fant en gammel blomsterkurv, malte røde kinn og prikker i fjeset, og la i vei. De sang og de sang, og kurvene ble fullere og fullere… Kanskje vi foreldre faktisk må lære dem dette med julebukk? Mine gikk nemlig i gang med å øve på julesanger og finne tøy med liv og lyst. de går gjerne halloween også altså, men jeg takker ja til begge deler 😉

    6. Jeg tror du må svelge den kommentaren om at du ikke liker halloween når barna dine blir litt større.
      Bare vent til de blir bedt på halloweenfest. Du kommer til å synes de er de søteste vampyrene på denne jord, og før du vet ordet av det har du pyntet hele huset med blod og gørr.
      Snakker av erfaring 🙂

    7. Her på Vestlandet er julebukk/nyttårsbukk tradisjon. Hver nyttårsaften kler barna seg ut (hvordan de måtte ønske) og går fra dør til dør og synger julesanger 😊

    8. Her vi bor går vi noe som kalles “Lossi”, det er 12.desember:) Da kler barna seg ut- går fra dør til dør, synger julesanger å får godteri. Veldig hyggelig tradisjon! Så her har heldigvis ikke barna begynt å gå Halloween enda. Fordeler med å bo på bygda;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg