Snøfallspekulasjoner, ep. 15

Julekuler, postkasser og reinsdyret Rudolf – Dette er dagens spekulasjoner.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nå kjenner jeg at jeg begynner å bli litt lei av all denne sovingen til Julius. Altså.. Hvor lenge forventer de at vi tv-seere skal utholde oppførselen til Winter før han begynner å få trusler og buksevann her i VU?

Dessuten, som sliten småbarnsfar er det utrolig provoserende å se en fyr få ligge og sove i en uke i strekk! Jeg får aldri mer enn en time før jeg har en fot i nesa eller en smokk i fleisen.

Heldigvis har det endelig begynt å bli dreisen over Trekløveret, som er bare et halvt fluehår unna å forstå at noen står bak alt dette. De stoler i hvert fall ikke blindt på Winter, og det er en start. Liker for øvrig at Selma og Pil, dyttet Frida ut gjennom tunnelen først, bare sånn i tilfelle det var sovetåke der. De sa jo ikke det, men jeg kjenner en allianse når jeg ser den.

Så er det denne Trixter da. Altså… Jeg blir nødt til å henge meg på Ellinor fra kommentarfeltet: Kan han være Rudolf? Kan det være selveste leder-reinsdyret som har tråkket i en gryte med magisk forvandlingssuppe? Noe alvorlig galt er det i hvert fall med nissens hemmelige venn.

Så har vi Ruth da.. Og som Monica så veldig observant har påpekt: Ruth har gått i de samme klærne i over to uker nå! Er det ikke snart på tide med en ørliten kattevask da, Ruttemor?

Eller, jeg blåser egentlig lang marsj i klærne, så lenge hun fortsetter å spille ball med Håkon, for nå begynner det virkelig å lukte fugl her (1 million ordspillspoeng til meg). Og hva gjelder Håkon..  “Anonym” har påpekt at da Julius fikk vite hvem lærlingen ville bli, sa han til Winter at han kom til å bli fornøyd. Som får meg til å tenke…Kan Julius ha overvurdert Winter eller kan han ha visst noe om Winter som vi ikke vet? Slik som for eksempel at lærlingen blir Håkon og det vil glede Winter fordi han selv er fra VU??

I går nevnte jeg forresten at Christina har bikket litt over hva gjelder Snøfall, og i dag kom nok et eksempel. For det viser seg at hun har brukt fritiden sin på å lese seg opp på Snøfall-fakta! Hun kan blant annet fortelle at Klaus- og døtrene Hagerup har over 10 000 sider med tekst og manus for serien. Hun sa også at Hagerup-trekløveret selv kunne forventes å dukke opp i serien, og i dag skjedde det!

Ikke sikkert yngre seere fikk det med seg, men både Klaus og døtrene dukket opp i Ruths Antikvariat for å kjøpe bøker.

Og som den beste innsidevitsen noensinne, kjøpte Klaus Hagerup en stabel med bøker av Klaus Hagerup i en tv-serie skrevet av Klaus Hagerup. Ikke bare det, men han ble også negativt overrasket over den lave prisen på bøkene. Hahaha, det er humor på høyt nivå!

Men en teori jeg har begynt å spinne videre på, basert på glimrende forarbeid av dere herlige kommentarfeltsspekulanter, er om Ruth kan være “hjernevasket” til å ha glemt alt med julenissen. At hun i sin barndom måtte gå i terapi for å slutte å tro på julenissen, selv om hun da visste at han eksisterte, og at det er derfor hun reagerer så hissig på Håkon i blant? Men hva sier dette om bildet der hun geiper til Grandtante Torbjørg?

En annen ting: Er Stål og Yndis sammen eller bare søsken? Hvis de er sammen, synes jeg Stål er forstyrrende lite sjalu. Jeg mener, hallo, det er jo som å se når Vilde siklet etter William før han ble sammen med Noora. Hupps, feil serie.

I forrige episode så vi at noen fuglebrev fant veien til Snøfall, men ikke nå lenger. Hvorfor ikke? Kan det være så enkelt at bildet av Winter er tatt ned fra veggen? Men disse julekulene, hvis Winter teknisk sett er julenisse, burde han ikke da kunne blåse i kulene? Jeg vet at han ikke er ekte julenisse, men per Snøfalls regler, om enn på falske premisser, så er han jo faktisk det. Men hvis det er slik at julebrev og julekuler kun anerkjenner den ekte nissen, hvorfor har fortsatt ingen av de voksne fattet mistanke?!?!

En annen ting. Burde ikke skolen til Selma begynne å lure snart? Vært borte fra skolen i over en uke.

Spådom for neste episode: Selma bruker dagboken til Julius og det falske julebrevet som Winter skrev til å sammenligne teksten. Kanskje ser de også at signaturen til “Julius” mangler de artige snirklene fra signaturen til den ekte Julius?

Hvorfor piper ikke Casper på portalen lenger? Var den lille postkasse (postkasse)-praten en referansevits til Radioresepsjonen? Og hva skjer når Winter skal lese brev til nissen i plenum og han kommer over brevet fra Håkon og Ruth?

Mer om det… i morgen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ “Må du gå rundt med bollesmuler i fjeset hele tiden?”

* Følg Postkassehjerte på Facebook *

46 kommentarer
    1. Stilig at Klaus Hagerup dukket opp i antikvariatet. Måtte forklare til jentene mine, at han kjøpte sine egne bøker… he he.
      Jeg tror det er bare tidsspørsmål før trekløveret i Snøfall begynner å snuse på sannheten. Hintet ikke IQ om at barna skulle få prøve å blåse på kulene i morgen. DA tror jeg det vil skje noe….
      Jeg tror også trekløveret i VU (Ruth, Håkon og Kasper) kommer til å få litt av en overraskelse i morgen når de åpner postkassen og alle de innestengte fuglebrevene flyr avgårde. Jeg tror fortsatt ikke de kommer til å fly til Winter, men rett til Julius. Unntatt brevet til Selma da, som flyr rett til henne!

    2. Hmmmm… jeg begynner å bli utålmodig. Kan ikke trekløveret komme seg ut i Hagen å lete already?! Jeg tror du er inne på noe når det gjelder Ruth og at hun som barn ble “trent” til at julenissen ikke fantes. Men var det grandtante Torbjørg som stod hardt på at det ikke finnes noe nisse? Er det tante torbjørg som er i slekt med Winter, og dermed har bitterhet og ungehat i blodet? Var det derfor Ruth geipet? Og var den endelige spikeren i “nissen-finnes-ikke”-kista til Ruth at han ikke oppfylte ønsket hennes om alle historiene i verden? Dessuten er jeg spent på om alle blå-grå-toner forsvinner i Ruth sin verden når julaften kommer..

    3. Brevene flyr tydeligvis til den riktige nissen, og oppholder seg dermed utenfor hulen. De fire(?) brevene som lå i postkassa til nissen, lå nok der før han forsvant.
      Gleder meg til å lese flere spekulasjoner 😄

    4. Minner ikke Winter bemerkelsesverdig mye på Jack Skellington i “A nightmare before Christmas”? De har jo flere ganger gjort en liten greie ut av at han har svarte ringer rundt øynene. Kanskje det er slik han vil se ut når han etter hvert blir ondere? “A nightmare before Christmas” handler jo også om at Jack Skellington prøver å overta julen og lage en ny versjon på samme måte som Winter.

    5. Tillegg til den forgie kommentaren min: Trixster sier,”Tinder, hva så ”
      Hva er det denne lurvenissen vet ? 😮

    6. Gjett hvem jeg gikk rett forbi her om dagen da? Ruth! Holdt på å si hei til henne fordi det var noe kjent med henne, men så kom jeg på at jeg kjenner jo egentlig ikke Kjersti Elvik 🙂 *starstruck!*

    7. “Tinder, hva så” Hahahahaha…… Han bør fiffe seg litt opp, før han legger ut profil på Tinder.

    8. Mange morsomme og gode teorier.
      En tydelig, og veldig morsom postkasse postkasse postkasse referanse til radioresepsjonen.
      Jeg synes det er tydelig at magien kun fungerer for den nissen som orakelet velger ut. Det at Selma kan sende brev til VU, og det at hun kunne komme seg fra VU til Snøfall tyder vel på at hun har noe av den magien i seg?
      Synes også det er gøy at Winter sammenlignes med Jack Skellington, både den referansen er ganske tydelig og referansen til Grinchen opplever jeg som sterk. Særlig i mimikken.
      En siste ting. Det er naturlig at skolen ikke etterspør Selma da Ruth naturlig nok må ha meldt i fra at hun har flyttet.

    9. Hvorfor har ingen av dem bladd tilbake i dagboka? Julius skrev jo helt sikkert ned hvem orakelet valgte som lærling?
      Ruth kommer forresten til å bli en av heltene i serien i følge en artikkel.

    10. Jeg tror grunnen til at Winter var så interessert i dagboka, var for å se om han kunne finne ut hvem den nye lærlingen egentlig er. Jeg er nemlig rimelig sikker på at Julius skrev ned i dagboka si hva Orakelet fortalte ham om den nye lærlingen, og forhåpentligvis leser Selma også boka godt nok til å finne navnet på lærlingen!!
      Jeg har også tenkt på den kofferten Selma fikk av vaktmesteren.. Oppi den lå det jo en julekule – og hvorfor skulle hun ha fått den i VU? Er det Albin sin? Er det et ønske som følger med den? Eller er det en slags fødselsgave som hver nisse får til å ønske seg noe for seg selv? Eller er det en spesiell kule som er “jomfru-kula” til den nye lærlingen – som kanskje bare Selma kan innsette?

    11. Jeg tror ikke brevet til Håkon blir sendt. Han har jo allerede fått ønske av nissen. De kommer nok snart fram til at det er Ruth som må gjøre det!

    12. Snøfall<3 sååå moro! Pappahjertet, liker du kylling?:) isåfall har jeg en episk oppskrift som også er lav fodmap vennlig!:)

    13. Huff og huff ! Femåringer min er blitt så redd for mørke og sovetåka at han ikke vil se mer..så no må mor vente med å se til etter han har sovnet 😐 Når du snakker om Trixter og Rudolf, heter ikke reinsdyrene til julenissen Trixen og Blixen på engelsk ? Mulig teorien din stemmer her 😁

    14. Winter får jo selvfølgelig ikke hverken blåst i kulene eller tatt i mot brev fordi han ikke er julenissen sånn på ordentlig. Ja, per Snøfalls regler, men det er ikke han Orakelet har utnevnt som lærling. Jeg tror derfor at det kun er Julius og den som egentlig skulle bli lærling som kan blåse i kulene! Kanskje det er mulig at alle i Snøfall kan teste det for å se hvem som egentlig er lærlingen?
      Dessuten tror og håper jeg trekløveret snart finner Julius. Kanskje Selma kan gå gjennom sovetåka fordi ho ikke er 100% nisse?
      Uansett; gleder meg til i morgen og ny episode;-)

    15. Jeg tror, som andre har nevnt tidligere, også at Ruth egentlig er fra Snøfall, men at hun har blitt hjernevasket. Og at Winter er fra Vu. Winter heter jo Ole Winter, altså er Winter etternavnet.. ingen andre har etternavn… bortsett fra “faren” til Håkon, Kjell Svendsen. Selv ikke Ruth har et etternavn ifølge rollelisten..

    16. Jeg la også merke til det med Klaus Hagerup. Artig.
      Når det gjelder brevene i postkassen i antikvariatet så tror jeg de fremdeles er i den postkassen i morgen, fordi jeg tror ikke de brevene kommer seg ut av den postkassa rett og slett. Prøv å få en brettet papirfugl til å fly gjennom en postkasse-sprekk. Det er ikke lett altså 😛
      Og til Selma og skolen: jeg syns det er rart at skolen ikke har ringt Ruth og lurt på om Selma er syk eller noe. Det er åpenbart et dårlig skole-hjem-samarbeid der ihvertfall.
      Disse spekulasjonene hver dag er forøvrig kjempefestlige. De er like mye som julekalender å regne som selve Snøfall 😉 🙂

    17. Så bra du skjønte hva jeg mente med skoleni gårsdagens komentarer 😉 var nemlig skolen i VU jeg mente og ikke den i Snøfall.
      Lurer veeeldiig på hvordan dette ender, og er positivt overrasket over serien!

    18. Leste en artikkel om Vidar M (som spiller winther) og han sa at da han hentet syvåringen i barnehagen så så de andre barna stygt på han. Uff! Er ikke bare bare å spille skurkeaktig i barne-tv…

    19. Brevet fra Håkon kunne ikke fly fordi han brettet det sammen. De andre brevene ble ikke brettet før de ble lagt i postkassen. For øvrig har jeg innført spekulasjons-tid på SFO.. Barn er så mye flinkere til å se detaljer enn oss voksne. De har lurt på hvorfor ingen kommenterer byen Winter har laget. De tror ikke at Julius har skrevet hvem som blir lærling i dagboken, fordi han visste at noen kunne bli fristet til å lese dagboken.. 🙂

    20. Ruth sluttet å tro på julenissen fordi brevet hun skrev til nissen da hun var 9 år og ønsket seg alle historiene i verden, hadde havnet bak postkassen. Det brevet fant de igjen i en av de første episodene, og da blåste nissen en kule til henne.
      Så da går jeg ut i fra at Ruth sluttet å tro på nissen da hun var 9 år. Egentlig mistenker jeg henne for å være litt som Håkon, ganske smart og trodde på nissen på den alderen. Også ertet de andre barna henne fordi hun trodde på nissen. Så skulle hun vise de andre barna at hun hadde rett ved å sende brev til nissen, men da hun ikke fikk ønsket sitt oppfylt, så ble hun bare ertet/latterliggjort mer også sluttet hun å tro. Kanskje var det da hun mistet barnet i seg?
      Tipper julefulgene har ikke drar til Snøfall mer fordi julenissen ikke er der. Men de ligger nok i hula.

    21. Det er nesten like spennende å lese spekulasjonene her som å se Snøfall! 😀 Det hender jeg ser på klokka utpå kvelden og tenker at – “Nå må da ungene ha sovnet så Pappahjerte har fått skrevet dagens spekulasjoner?” *rødme* Jeg lo også godt da Klaus Hagerup dukket opp i antikvariatet, men må innrømme at jeg ikke fikk med meg at han kjøpte sine egne bøker. *haha*

    22. Herlige spekulasjoner! Og en helt tydelig RR-referanse, spør du meg! 🙂
      Jeg har lurt litt på om man bare kan blåse julekuler hvis man er snill? Alle vet jo at Winter har latt det onde overta. Eller om man kanskje bare kan blåse hvis man virkelig ønsker at barna skal få ønsket sitt oppfylt?
      … Hvis Winter visste at han ikke kunne blåse fordi han ikke var den ekte lærlingen, så hadde han vel ikke stått og blåst for seg selv, da han endte med å kaste kula i gulvet?

    23. Jeg tror Winter prøvde å blåse fordi han håpte det skulle gå, men innerst inne visste at det ikke kom til å gjøre det.
      Han ble vel sint og frustrert etterpå, fordi han mener at nå som han offisielt er ny nisse, burde det gå.

    24. Brevene kommer frem, men de flyr utenfor hula der hvor Julius sover. Brevduene venter jo bare på at Julius skal våkne.
      Jeg er overbevist om at Selma kan blåse på kulene, hun er jo barnebarnet til Julius.
      Kjempegøy med alle spekulasjonene du skriver om hver dag, pappahjerte. 🙂

    25. Takk for det, Linda 🙂
      Det hadde vært utrolig kult om flere fikk prøve seg på å blåse og at f.eks Selma var den eneste som fikk det til. Kjenner frysningene komme krypende 😀

    26. Kjempegodt poeng! Han prøvde jo på egen hånd også. Æsj, nå ble jeg usikker igjen. Men det rare er jo at han vil jo ikke egentlig være julenisse, men lærling! Haha, for en søle han har rotet seg inn i 😀

    27. Hahaha!! Dette <3
      Men ja, det går hardt for seg om kveldene her. Først se Snøll mens man tar notater og spekulerer. Så må jeg hive meg over tastaturet og få ut alle mine tanker så fort de sovner, for jeg er minst like spent på deres spekulasjoner som dere er på mine 😀 😀

    28. AAaaah, ikke lov å brette arket! Det kan være en tanke.

      Dæven, det var gode tanker fra SFO!! Hvorfor har ingen kommentert byen til Winter?! Haha, barn altså! Og her klager vi over de naive voksne i Snøfall, hehe

    29. Utrolig mange bra spekulasjoner ute å går her! på høyde med det beste fra andre populære serier, som Westworld og GoT 😉
      Personlig har jeg liten tro på RuTer (Ruth+Winter(alle fan-theory-romanser bør ha et ordentlig nick). Jeg tror at Winter godt kan falle for Ruth, men hvis hun kommer til Snøfall kommer hun til å sette han skikkelig på plass og bruke sin iskalde logiske sans til å gjennomskue alt han har gjort. og hun kommer nok til å være ganske irritert på de andre voksne der. Men en ting jeg har tenkt på er at hun også holder pusten når hun blir lei seg, kanskje hun og Selma går hånd i hång jennom sovetåka, det hadde vært veldig fint.
      Men det jeg egentlig tror er at Håkon og Ruth hjelper Snøfall fra VU, for nå har Håkon satt opp en postkasse og der kommer det til å bli lagt masse brev og alle de brevene kommer til å fly til Snøfall og til Julius. Enten medfører dette at det blir en så stor sky av brev over mørket at de undersøker det og finner Julius, eller alle brevene klarer til slutt å trenge igjennom krattet forran hulen og vekke Julius, men han kommer seg ikke forbi Sovetåka. Selma hører at han ber om hjelp og kommer for å redde han!
      For øvrig er jeg veldig skuffet over trekløveret, som bare gjør de de får beskjed om, i stede for å stikke av. De stabler veden, og de går inn å legger seg, hvis det hadde vært meg ville jeg sneket meg unna ved første ledige stund og funnet han vennen i hagen. Ikke bare det, men Frida var jo inne i hagen. De andre kunne bare fulgt etter henne , men så valgte å gå tilbake til vedstabelen, hva var det!?! De hadde jo en gylden anledning til å lete lenge i hagen da!
      Til slutt tror jeg ikke at noen fra VU kan bli nisse. julius er 270 år, og det må jo være noe med nissegenene som gjør at han kan leve så lenge. Som vi alle vet er det sjeldent at noen fra vår verden lever i 250 år (en gjennomsnittlig nisses regjeringstid), så da er det vel liten sjanse for at noen fra VU vil klare det. bortsett fra Selma da, hun er jo halvt nisse.
      P.S. Stål og Yndis må være sammen. I ep. 1 og 2 ser vi at de sover i samme seng. VELDIG spesielt hvis to voksne søsken gjør det.

    30. Gleder meg til 24 desember er over. Da må du blogge om annet enn barne-TV. #skjønneringentingavåretsbarnetv

    31. Begynner å bli litt bekymret for hvordan dette skal gå…
      Snøfall og Hagen er helt tydelig ett magisk sted. Og det finnes regler. Som at det er Orakelet som forteller utpeker Lærling. At Winter ikke er den utpekte Lærlingen og at han attpåtil har latt seg fylle med ondskap, gjør at han er helt ubrukelig som Julenisse. Ikke kan han motta brev, ikke kan han blåse i kuler og sist men ikke minst: Vi husker vel alle hvor dårlig han ble av slede simulatoren…
      Nei, innbyggerene i Snøfall må få hodet opp av bolleposene og begynne å lukte lunta. Det beste hadde nesten vært om Winter til slutt fikk ett sammenbrudd av alle forpliktelsene det faktisk innebærer å være Julenisse, for det er det helt tydelig at han ikke har skjønt.

    32. Barn altså, de er så glupe! Men kan det virkelig være mulig? Trixter/reinsdyret? Ja ja, hvorfor ikke, jeg er villig til å spekulere i alle teorier 😀

    33. Julenissens reinsdyr heter jo Dasher, Dancer, Prancer, Vixen, Comet, Cupid, Donner, Blitzen. Og Rudolf. Kan Trixen være nye Rudolf? Altså at når Julius kaster lua og den nye lærlingen trer til roret, da gallopperer (gjør reinsdyr det?) også Rudolf avsted til reinsdyrhimmelen og Trixter blir det nye lederreinsdyret til den nye julenissen.

    34. Oj, dette er analyse på høyt nivå! Eller kan Trixter ha vært et reinsdyr før, men gjort til menneske av Dunkel i en slags syk spøk av noe slag..? Hmm.. Nei, likte din tanke bedre 😀

    35. Nå må det bli litt mer action, det holder på å utvikle seg til “sakte-TV”, Snøfall minutt for minutt….
      Høre du Klaus? Noe må skje!!

    36. Vil noen fortelle meg i hvilken episode Ruth geiper til bildet av tante Torbjørg? Jeg vil se tilbake på det..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg