Snøfallspekulasjoner, ep. 12

Eggeklokker og prompenisser – dette er dagens spekulasjoner 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Først ut: Er det bare jeg som er mer engasjert enn barna når man ser på Snøfall? Jeg hysjer, ber dem sette seg ned og pauser hvis de gjør andre ting. Nesten så jeg føler meg litt som Winter i blant.

Okei, ikke fullt så ille da, for der snakker vi fullblods prompenisse av verste sort! Kjenner jeg begynner å bli mektig lei av tyranniet hans og håper noen snart tar affære. Og etter dagens episode holder jeg en knapp på at Mammapilen kan stikke litt kjepper i hjulene, for de andre virker jo helt apatiske.

Bortsett fra Selma da, som selvfølgelig har gått hen og gjort seg selv upopulær. Alt på grunn av misunnelse og sjalusi fra forfordelte Frida. Og én(!) bitteliten hendelse i en snøballkrig(!!) som hele landsbyen er med på(!!!) er tydeligvis nok til å bli landsforvist.. Altså, hallo, kunne ingen forutse at det der kom til å skje? Prompenisser, hele gjengen! Spesielt Den sauemalende frisøren, Prompe-stål og Pomfrida (som en av dere leserne kalte henne).

Pil var selvfølgelig i sitt ess under Snøfallkampen i dag, men burde stått opp for Selma når det kokte som verst. Det ville scora deg bonuspoeng kompis, nå er du bare ett hakk nærmere vennefella. Men hva skjer med Selma nå? Hun finner jo ikke veien hjem, kommer hun til å finne veien til Mørke? Kanskje hun går inn alene og finner ut at hun kan gå gjennom sovetåka og finne veien til hulen og det tilsynelatende ugjennomtrengelige krattet Winter har lagt foran hulen x-)

Så har vi Ruth da.. 50 000 bonuspoeng til Christina for den spontane kommentaren fra sofakroken da Ruth kastet fuglebrevet sitt i søpla i dag: “Nei nei Ruth, dette må ta slutt”. En kommentar som selvfølgelig førte til at vi begge vrei oss i en flau latterkrampe, samtidig som far måtte trykke på pauseknappen for å ikke gå glipp av et sekund.

Men seriøst Ruth, ikke vær dust nå. Selvfølgelig kan brevene fly, bare spør Håkon. Snakk med Håkon! Eller kan det være at hun kjemper bevisst imot på grunn av erfaringer tidligere i livet? At hun egentlig vet at det finnes et Snøfall, men at noe gjør at hun prøver å fortrenge det? Kan det være noe med Grandante Torbjørg? For hvorfor geipet Ruth til henne på konfirmasjonsbildet? Her lukter det muffins.

Noe annet som lukter muffins er Julefis, som tilsynelatende er det ultimate hånet og det verste du kan si til noen i Snøfall. Om jeg kommer til å begynne å bruke det selv? Oh yes! 🙂

Så har vi den uforklarlige eggeklokka til snurte-Ruth da. Hei vent.. Hva om eggeklokka kan brukes for å måle hvor lenge Selma kan holde pusten og hvor lang tid man trenger for å forsere sovetåka? Det ligger uansett langt frem i tid, for først må noen i “Team Antikvariat” finne veien ut av VU, og her holder jeg en knapp på Casper.

Dette kan for øvrig bli siste runde med Snøfallspekulasjoner. Jeg kommer nemlig til å bli travelt opptatt fremover. Jeg har nemlig tatt et søk på nett og det viser seg at det ikke finnes et eneste lag eller organisasjon her til lands som bedriver aktiv Snøfallkrig! Det er selvfølgelig helt uaktuelt, så her blir det å hive seg rundt og stifte Larvik Snøfallkrig-klubb og sette i gang. Trening i morgen, alle er velkommen!

Ja, ikke du da, Winter. Din kødd.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Helt til slutt vil jeg oppfordre alle til å lese kommentarene under disse innleggene, for der dukker det opp så utrolig mye bra! Så tusen tusen takk til alle dere som bidrar med sladder og spekulasjoner – dere er helt geniale 🙂 Highfive!

 

/ “Ruth Bjørsnes, nå tar du deg kraftig sammen!”

* Følg Ruthhjerte på Facebook *

54 kommentarer
    1. Sidan mange av dykk trur at den nissen (Calle Hellevang Larsen) som luska rundt i hagen her om dagen var Tindre, så vil eg berre påpeike at i rulleteksten står det at Calle spelar ein karakter som vert kalla Trixter, så eg trur den teorien kan kastast! Elles må eg legge til at eg aldri har vore so engasjert over ein julekalendar før, tusen tomlar opp til NRK!

    2. De voksne menneskene i snøfall er så naive! Først savner de nissens lue, og plutselig dukker den opp, så savner de et avskjedsbrev og plutselig dukker det opp også! Ikke mystisk i det hele tatt!

    3. Du må ikke slutte å spekulere og kommentere!
      En annen mystisk ting med det konfirmasjonsbildet av Ruth, som jeg oppdaget i dag da jeg skulle tette noen hull(har visst gått glipp av to-tre episoder midt på. Ruth og grandtanta hadde begge røde jakker på… Det hadde ingen andre på bildet…? Så hvis Selmas røde genser var en indikasjon på tilhørighet til Snøfall, hva betyr så det?
      Og nå har jeg også blitt opphengt i bordet til Ruth… Tror jeg må spole meg gjennom noen episoder så jeg kan sjekke det litt grundigere….
      Og ja, jeg er nok hakket mer engasjerte enn mine tre barn. Jeg blir faktisk snurt over at jentene mine jukser og ser dagens episode før de går på skolen. Vil jo at de skal vente til 18.00 og se den sammen med meg.

    4. “Men hva skjer med Frida nå? Hun finner jo ikke veien hjem, kommer hun til å finne veien til Mørke?”
      Mente vel Selma her? 😉
      Knallgøy å lese spekulasjonene på bloggen forresten 😀

    5. Nei, du kan da ikke slutte!? Snøfallkrig-klubb kan vente til januar, eller i allefall 25. desember! Men jeg er med! Det såg utrolig gøy ut!

    6. Sykt at jeg ikke har oppdaget dette før nå, for dette er jo helt fantastisk! Ikke stopp, for dette er brabrabra!

    7. Det jeg lurer på er:
      Kommer Håkon til å få vite noe om Pil og kommer Pil til få vite om Håkon.
      Selma nå må du velge snart! Team Pil!

    8. Å lese dine spekulasjoner og alle kommentarene gjør definitivt snøfall MYE bedre.
      Nå er jeg veldig spent på å se om brevet fra Selma kommer til å fly ut av søpla og tilbake til Ruth igjen. Før eller siden må det jo uansett skje noe som setter Ruth på sporet.
      Det kan også hende at Selma skriver et brev til Håkon om hjelp siden hun ikke vet hvordan hun skal komme seg tilbake til VU. Selv har jeg begynt å få en liten mistanke om at Winter vil si til Selma at det finnes en vei til VU gjennom Mørke.
      Og når starter redningsaksjonen der Selma, Pil og Frida drar inn i Mørke for å redde Julius? Og ender det opp med at Håkon kommer og redder dem alle?
      Dette blir spennende å se!

    9. Hva skjer med øyet til Winter a?Forøvrig er vi så vi griner til hannes ubehag i sosiale sammenhenger. Fnis.
      Blir Winter en mykere mann med Yndis ålende rundt seg?
      Gleder meg til imorgen! Visste forøvrig ikke før nå nylig at deler av Snøfall har blitt spilt inn i larvik og Bøkeskogen, har tusla noen ganger der ja. Moro.

    10. Njaa, men hvem er Trixter egentlig? Jeg mener at det absolutt kan være Tindre som har blitt en anelse schizofren over årenes løp og at mange år i Mørke har gjort ham gal. Ey? Har ikke hørt om Trixter i noen annen sammenheng og det er jo et veldig merkelig navn. Men spent på fasit!!

    11. Aha, er det Yndis hun heter? Takk! Begynte å bli litt lei av å kalle henne “frisørdama” 😀 Men den sleipe fisken der altså. At ikke prompe-stål blir irritert? Makan.

      Passer på å hoppe i sofaen og juble hver gang de befinner seg i Bøkeskogen. Er jo Larviks stolthet på lik linje med Thor Heyerdahl, håndballjentene og en viss pappablogger 😛 Haha!

    12. Tusen takk for det, og dæven for et godt forslag!!! Winter lurer henne til å gå ut i Mørke for å lete etter en vei ut, men så viser det seg at hun klarer å gå gjennom sovetåka ved å holde pusten! Kanskje Winter glemmer å ta på Dunderstein igjen og sovner i tåka selv og må reddes ut av Selma? Uansett, veldig god spekulering, Ine 😀

    13. Altså, jeg blir helt matt av hvor mye bra dere kommer opp med!!! Pil VS Håkon er jo et episk slag mellom to sterke alfahanner. Vet ikke hvem jeg heier på, men har blitt fryktelig glad i Håkon. Men Pil er Pil da. Æsj, lar det bli opp til skjebnen
      #selmamåsvare

    14. Haha, bordet til Ruth altså, det er dagens nye dille. Har aldri lagt merke til, men kommer til å følge bordet med argusøyne 🙂

      Og at det er noe muffins på gang med Grandtante Torbjørg er helt utvilsomt. Kanskje hun ikke er død engang? Jeg holder en knapp på at hun befinner seg i Snøfall et sted. Sikkert i Hagen, der hun spiser fyrstekake og drikker te med sukkerbiter og melk.

    15. Ja, det er helt utrolig frustrerende. Men nå har vi Mammapilen på saken og hun virker ikke veldig imponert, så da satser vi på at hun fikser biffen 🙂

    16. Jeg irriterer meg sånn over at ingen stiller spørsmå på hvorfor i all verden Julius bare skulle stikke akkurat nå som han har fått vite at han har et barnebarn, og har sjansen til å bli kjent med henne.

    17. Altså det må jo bli slik som dette! Disse parene er jo skapt for hverandre!
      Pil+ selma
      Håkon + Frida

    18. Har du noen gang tenkt tanken på hva ungene dine kommer til å tenkte når de blir voksne nok til å lese disse spekulasjonene og innser at pappa var mye mer giret på barnetv en dem selv. Haha, jeg hadde vertfall ledd om jeg fant ut at mor og far så barnetv med meg når jeg var liten, pga de syns det va sinsykt spennenes! Men ja, skal jo ikke si så mye, elsker serien selv ;D
      Det jeg tenkter på er jo at når de leste i boken står det at de som blir utsatt for sovetåke skal sove for alltid, så hvordan skal de få vekket Julius når de finner ham?

    19. For et heteronormativt kommentarfelt! Håkon og Pil er jo Isak og Even minus alt dramaet! #teamPåkon
      Og #Ruthmåsvare, hun trenger bare litt tech-support med brevfuglene.
      Lurte på om Winter kunne være adoptert eller noe, men spekulerte meg litt fast i dette med dialektene og at alle er fra forskjellige steder.

    20. Som svar på kommentaren min over: der har du eit godt poeng! Trixter kan vere eit skalkeskjul for Tindre! Veldig spent på fasiten ja. Og vennligst ikkje slutt med spekulasjonar – verken du eller dei andre lesarane! Desse innlegga dine er som prikken over i’en til heile Snøfall 🙂

    21. Skulle ønske manusforfatter leste disse spekulasjonene dine. Han sitter jo med svarene så det kunne vært interessant 🙂

    22. B: haha! Åffkårs, why not Påkon?!?! Og klart, Ruth må svare!!!
      Og noe med opphavet til Winter er det definitivt. Han har samme sveis som Ruth også… Hva om hans foreldre dro til VU uten han? Særlig mye av det han sier i hytta i Hagen gir meg magefølelse på at det er noe i barndommen som har gjort han bitter og maktsyk.
      Jeg venter bare på når Selma, eller Pil kommer til å bruke den hemmelige utgangen fra julenissens hus. Og er det flere som har sett at det ligger en sånn trestokk mistru den dammen ved der orakelet snakket med julenissen?
      Tittelen på sangene i soundtracket til serien kan gi en del hint… Vil egentlig ikke studere det, blir litt juks.

    23. Og en ting til, om det ikke allerede er foreslått: kan ikke Selma skrive brev til julenissen og følge etter det for å finne han? Det er jo masse brev utenfor hulen der han er som har funnet han allerede.

    24. Dattera mi på 5 år våkner midt på natten for å diskutere Snøfall! Alt hun vil snakke om er at hun ikke vil Winter skal bli julenisse,fordi 1) han er ikke snill og 2) han har ikke sjegg. Så vi håper Julius er tilbake til 24 desember😊 Syns det er morsomt å lese spekulasjonene,da jeg ikke har en eneste en selv. Men absolutt digger Snøfall😁

    25. Har ei på snart 5 år som allerede mens vi så episode 1, sa følgende:
      Mamma, han Winter, han er slem, han.
      Etter gårsdagens episode kom følgende kommentarer:
      Mamma, jeg stoler ikke på han Winter. Gjør du?
      Mamma, de må finne Julius! Eller så får ikke jeg julegaver!
      Deilig å høre at flere i heimen lever seg like mye inn i Snøfall som ho mor 😉Gleder meg til spekulasjonene dine hver dag nå. Du må ikke slutte! Snøfallkrig må bli neste jul! 😉👍🏻

    26. Hva om Winter egentlig er fra VU? Han kan selv ha krabbet igjennom portalen i antikvariater som liten. Sa jo selv til Selma at han visste hvordan det var å ikke egentlig passe inn. Ruth er enten hans kusine eller søster.

    27. “Nei, Ruth! Ikke! IKKE! TA DET OPP IGJEN!!!” lød det fra meg, for Håkon MÅ jo se brevet! Men! Kanhende brevet bretter seg sammen igjen for å fly tilbake til Ruth, men så flyr det istedenfor rett i fleisen på Håkon som går med søpla! Det hadde vært noe, det.

    28. Forøvrig er det en viss likhet mellom Frida og Hermine, men Frida minner meg minst like mye om Malfang. Hun er slu og smygardaktig, og ikke særlig modig. Hun virker dessuten mer booksmart enn klok. Hun har pugga tekstene, men ser hun sammenhengene?

    29. Har flere ganger tenkt at nattasangen til Julius inneholder hint av et eller annet slag. Kanskje hvordan man kommer til VU? Eller gjennom sovetåka?

    30. Hva om Ruth og Winter er søsken. Kanskje Winter ble forlatt i Snøfall som barn? Eller egentlig kommer fra VU og ble med sleden tilbake til Snøfall ved et uhell som barn. Kanskje han etter det har prøvd iherdig å bli lærling for å kunne dra tilbake til VU???

    31. Ahh, er så sykt irritert over at de voksne i Snøfall er så ekstremt naiv. De vil lete i hagen, men da kommer Winter plutselig på at han så nissen ta sleden mot vidda. De tror ikke nissen har forsvunnet frivillig uten lua, og plutselig dukker lua opp på vidda. De vil ha et avskjedsbrev, og plutselig dukker Winter opp med et avskjedsbrev fra nissen. Samtidig som han presser på at han selv skal bli nisse. Er ikke det litt mistenksomt da?? Og ville det ikke være mer sannsynlig at om nissen hadde forsvunnet frivillig, så ville han lagt fra seg både nisselue og avskjedsbrev sammen på skrivepulten sin?? Og veldig merkelig at Hjerterud ikke reagerer på at nissen bare har stukket av, hun så jo hvor lykkelig han var over at Selma hadde kommet. Hvorfor bare tar hun det for god fisk at han bare skulle forsvinne, og aldri mer komme tilbake igjen (som det sto i brevet). Burde det ikke ringe noen bjeller?
      Men samtidig fikk det meg til å reflektere litt. Det er mange voksne som er så naiv, og som ikke vil se, selv om det skjer ting som gjør at vi burde sett når det kommer til barn som har det vondt og vanskelig, både i hjemmet eller i andre relasjoner. Så det er kanskje ikke så rart at de voksne i Snøfall ikke ser hva Winter driver med, når voksne ikke her i “VU” ser når barn har det vanskelig.
      Det som er så bra er jo at Selma er så flink til å holde pusten, sånn at hun lett kommer seg igjennom sovetåka. Og Frida som er belest vil med null problem vite veien til hula og om alle farene på veien. Og Pil kan sikkert gjøre noen skikkelige gode triks med ballen sin, som hjelper dem på veien, og han kommer til å gjøre alt for Selma og Julenissen (og ha kommer sikkert til å vise oss at han har mye mot, noe som også er en stor del av grunnen (sammen med lekenheten) til at han egentlig er den som Orakelet valgte til læring). Forøvrig får man mange hint når man hører på sangene (og ser hva de heter), blant annet så får vi jo høre hvordan den mørke skogen kan bli lys igjen.

    32. Jeg vet ikke om dette er blitt spurt om før, men jeg lå oppe i natt og grublet i evigheter haha! Winter sa jo at Julius dro ut på vidda med sleden. Er det ingen som har ansvar for å vedlikeholde sleden og/eller reinsdyra?
      Jeg ville tro at noen voksne der inne ville sagt enten 1) Men reinsdyra og sleden står jo her, så Julius kan ikke ha tatt det ut på vidda? 2) Har han stukket av med sleden??? Da må vi lage ny og trene opp nye flyvende reindsdyr – Krise!!

    33. Enig med cathrine, lurte på det samme under et annet pseudonym i går. Og mens vi snakker om reinsdyr; hvorfor, hvorfor er reinsdyrene i hagen og ikke på vidda, mens resten av dyrene er på bås i snøfall (de som burde vært i Hagen)?
      Nå har de altså lett på hele vidda (det gikk fort), er det ingenting bortenfor vidda?

    34. Nei, det er nok ikke bare du som er mer engasjert enn ungene…😅
      Her sitter jeg og ser de siste episodene mens ungene er i bhg for øyeblikket😂

    35. En ting jeg spekulerer litt i er den god natt sangen til Julius, inneholder den egentlig ruten de må gå for å komme gjennom sovetåka.

    36. Hahaha! Det er jo bare fjas da 😛 Til informasjon har plutten hatt opptil flere “kjærester” i barnehagen allerede. Tror ikke det stikker spesielt dypt, haha!

    37. Kjempepoeng! Hvor pokker er reinsdyrene? Og hvem er det som ser til dem egentlig? Vi vet jo at han bruker en reinsdyrslede pga VR-sleden som IQ laget, men ingen av de naive voksne i Snøfall har tenkt så langt enda. Vi får gi oss selv en klapp på skulderen for å være mer engasjert i Snøfall enn byens egne innbyggere, haha!

    38. Haha, DET er utvilsomt dagens lengste kommentar 😀 Men du satt meg på sporet av noe her, for det er jo kombinasjonen av alle barnas beste evner som kanskje kan redde dagen til slutt. Så en kombinasjon av Pil, Selma, Frida OG Håkon, da snakker vi!

    39. JA! Ruth og Winter som søsken, hvorfor har ingen andre tenkt på det?! Selvfølgelig! Tenk så moro om Ruth plutselig får “sitronøyet” en dag, haha!

    40. Mammaen til Håkon har stukket av sammen med mammaen til Albert Åberg. Det ville løst to mysterier på en gang…

    41. Så morsom tråd. Kanskje Trixter er et av reinsdyrene? Trixter er et reinsdyrnavn høres det ut som og de andre reinsdyrene hadde vel også navn på T. Eller kanskje det bare var noen? Husker egentlig ikke helt hvor mange kurver det var til dem. Han har pels på beina og spiser jo løv og bark osv. Nå har han reist til de andre for å gjøre seg klar til jul:) Han et sikkert sjefsreinsdyret;)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg