Snøfallspekulasjoner, ep. 11

Buse-Grobian, Hitler-Winter og Håpefulle Håkon – dette er dagens spekulasjoner.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Endelig har vi fått en i Snøfall som stiller de viktige spørsmålene! For det er ingen tvil om at tenkeren og hygienepoeten Grobian er en mann for fremtiden. Mens alle andre flyr rundt og leter etter nissen, stiller han de store spørsmålene. Slik som hvordan buser og tåfis blir til. Man kan jo le av det, men mannen har et poeng.

En annen som har et poeng er håpefulle Håkon, uten at han helt vet hvor mye han faktisk vet enda. Jeg gleder meg bare mer og mer til den dagen han finner ut at Snøfall faktisk finnes. Spørsmålet er hvordan det vil skje..?

Jeg hadde et lite håp om at enten Ruth eller Håkon ville legge merke til at tissatrengte Casper har sittet og stirret rett inn i bokhylla i to episoder nå, men nei.

Tenk hvilken herlig overraskelse om en av de voksne i Snøfall som var på Vidda for å lete etter Julius, plutselig hadde blitt møtt av en forfjamset Ruth med inneklær og egg-timer! Men nix.

Må forresten legge meg flat i mine spekulasjoner rundt Grandtante Torbjørg. Jeg har jo lenge spekulert i om hun kan være nissemor, men som en leser så treffende påpekte: Ruth har jo arvet antikvariatet, så med andre ord har Torbjørg for lengst parkert tøflene. Det gjør det derimot ikke noe mindre interessant å stusse over hennes egentlige identitet. Kan hun ha vært nissemor da? Og at Ruth i realiteten er nissens datter og Selmas tante??

Det virker jo veldig rart at Ruth plutselig skal ha fått omsorgen for Selma sånn helt uten videre når hun har en grandtante med et antikvariat fullt av nissestoff. Nei, her er det noe muffins!

Angående muffins, er Pil bare skuffet over å ikke bli valgt til lærling eller hva skjedde med humøret i dag? Synes et sekund han hadde et dystert drag i blikket som om han hadde tatt på Dunkelsteinen… Alternativt er han kanskje utbrent av å være i et trekantdrama med Selma og Frida.

Angående Frida, hun får jeg ikke helt taket på. Hun minner jo veldig om boksmarte Hermine fra Harry Potter, så noe sier meg at hun blir en veldig viktig støttespiller til den som til slutt blir lærlingen, men at hun ikke selv blir hovedpersonen. Mer som den som forteller hvordan de kan forsere prompetåka.

En annen ting jeg ikke fikk helt taket på, var hjertet til Selma som dunket. Eller lyden av Julius´ hjerte som dunket, rettere sagt. Hun kan jo høre ham synge, så kanskje hun kan bruke den telepatiske kontakten til hans hjerteslag som et slags kompass for å finne ham? Selv ville jeg gått for det gigantiske fuglebrevet jeg skrev om i går, men men, telepatisk hjertekompass funker det også 😉

Så har vi Winter da.. Den mannen har særs tvilsomme ambisjoner og elendig smak i luer. Det er også bekymringsverdig at den voksne befolkningen i Snøfall oppfører seg som hjernedøde sauer og lar ham ture på, med mindre den nyankomne Selma sier noe utrolig innlysende som vekker dem fra dvalen.

“Så du sier at Julius kan ha falt og slått seg? Ja nei da kan vi jo ikke innsette Winter som julenisse likevel da..”

Og den leteaksjonen..? Fire folk som går i kryss og tvers rett ved siden av hverandre i en snøstorm? Det tok dem hele dagen bare å finne en lue, så en bortgjemt julenisse virker kanskje litt over deres evner. Kanskje ikke så rart de er litt susete, hvis alt de spiser i løpet av en dag er de hersens prompebollene til Hjerterud.

Var ikke så mye å bli klok på i dagens episode, så mistenker at det kommer til å skje MYE i morgen. Det er jo tross alt dagen for den store Snøfallkampen!

Anbefaler for øvrig alle å følge med i kommentarfeltene til disse innleggene, for der spekuleres det heftig. Dagens godbit fra kommentarfeltet kommer fra Marit: “Hvis Ruth var “nabodamen” som passet Selma da hun var liten… så vil jeg tippe på at Albin og Liv bodde i leiligheten over gangen der som Håkon og Kjell har flyttet inn nå. Må jo være noe mystisk i den leiligheten som Håkon kan forske på og finne en måte inn til Snøfall!”

For en spennende tanke! Det er ekstra spennende fordi det utvilsomt er noe på gang med Ruth og Håkon nå! Altså, ikke sånn på gang, men jeg tror de er inne på en løsning og kan komme til å gå hele veien sammen. Altså, ikke sånn da.

Mer om det.. i morgen 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ “Denne busen, hvordan ble den til, lissom?”

* Følg Grobianhjerte på Facebook *

43 kommentarer
    1. Nå trodde jeg seriøst du hadde forvillet deg ut i VU igjen, eller satt fast i sovetåka…
      En ting jeg har lurt på en stund er hvorfor Ruth ikke har tent et eneste lys i adventsstaken sin? Det er jo 3. søndag nå.
      Og for å sitere fireåringen min. “Winter kan ikke bli julenisse”

    2. Altså, det at Selma kan holde pusten så lenge, betyr jo bare st hun kan komme seg forbi sovetåka og finne Julius?!

    3. Selma er flink til å holde pusten!
      Holde pusten og sovetåken (?)
      Hallooo,de må jo snart gå inn i mørkeskogen…

    4. Tror Håkon kommer seg over til Snøfall. Han kommer til å falle for Frida og motsatt. De er jo samme type. Elsker bøker.
      Han fyren vi så ute i skogen bak en busk i går var nok Tindre.
      Ruth (Ruth kommer seg til Snøfall sammen med Håkon når de lurer på hva Casper står og glor på) og Winter ender opp sammen og driver antikvariet videre.
      Den nye lærlingen blir Pil, for jenter kan vel ikke bli Julenisse?? Selma blir fremtidig Nissekone.
      Men jeg spekulerer fortsatt i hvordan Julius våkner av sovetåka. Har dette noe med denne mystiske personen (Tindre?) i hagen å gjøre???

    5. Hva er greia med å ha gårdsdyra trangt inne i landsbyen? Ville da tro det ville vært bedre for alle at dyra bodde ute i hagen. Hadde de sluppet slått og tørking av høy også…
      Virker ikke så relevant for handlingen forrøvrig, men likevell.

    6. Må korrigere min forrige kommentar. Håkon er selvfølgelig den nye lærlingen. Ingen kan så mye om det være julenisse som han. Sorry Pil, der fikk du sparken 😛

    7. Flere som la merke til alle brevfuglene som fløy sin vei fra hulen da Winter gikk for å hente nisselua til Julius? Det har jo blitt påpekt at det ikke har kommet noen ønskelister i postkassen siden han forsvant. Kanskje dette blir et spor å følge for å til slutt finne Julius?

    8. Parkert tøflene 😀 Herlig beskrivende.
      Men er denne berømte sovetåka farlig for Salma tro? Hun er jo fra VU så kanskje den ikke kan felle henne. Eller så kan hun jo holde pusten.

    9. Hvorfor sjekket de ikke bare om sleden var borte før de begynte å vase rundt på vidda?
      Og forresten: #ruthmåsvare

    10. Frida blir neste nisse sin IQ! Skumlingen bak trærne så sikkert pil og Selma bruke trestokken og kommer seg inn i nissehuset usett, men hva skjer så? Tipper foreldrene til Selma jobba i antikvariatet, derfor det er så mye fra snøfall, ønsket til Ruth var forøvrig alle verdens historier, da må jo snøfall være med… Selma var den eneste i VU med farga klær, så hun er nok den eneste med nisse blod. Hvis Ruth egentlig er fra snøfall måtte ho jo hatt den nissefloka som alle barn i snøfall har på det familiebildet, det husker jeg ikke om hun hadde….

    11. Til Kristine: På bildet har vel Ruth håret sitt i hestahale, og da vil det vel bli vanskelig å se som det er en floke der..

    12. For å sitere 6 åringen : Winter kan ikke bli julenisse for han ligner ikke i det hele tatt. Null skjegg og så er han ikke tjokk. Kommer han på julaften gidd eg ikkje ta imot gaver mamma. Engasjement på topp 🙂

    13. Det er bare et spørsmål om tid før Winter kortslutter.
      Ellers er jeg veldig spent på hvordan de skal få vekket Julius! Det finnes jo ingen kur så langt. Kanskje Håkon kan ta med et mirakel fra VU?

    14. Så å si bare snøfall og reklame nå:-( trist for oss som digger å følge deg og dine i en hverdag full av sprø påfunn, men som ikke ser snøfall:-/

    15. Åh, så glad og overrasket jeg ble for å bli nevnt på selveste pappahjerte! Elsker kommentarfeltet ditt under Snøfall, men samtidig vil jeg være litt forsiktig med å overanalysere alt også, og heller bli overrasket når noe skjer… Nei, hvem prøver jeg å lure, kommer nok til å analysere absolutt alt. Ruth ble jo superoverrasket når hun fant ut om Snøfall, så begynner å tvile på om hun har noe med det å gjøre nå… Håkon derimot, han har PEILING. Håkon VET NOE

    16. Usikker på dette, men jeg mener å huske at Ruth bare hadde arvet antikvariatet av tanten, og at vi ikke fikk vite noe om at hun var død. Om man kan arve noe bort uten å være død først vet jeg ikke, ‘en om det ikke er nødvendig tror jeg Thorbjørg still is alive

    17. Digger Snøfallspekulasjonsinnleggene dine 😄👍🏻 Og, funfact: Synes Winther minner om deg – utseendemessig, altså 😉😂

    18. Du vet det har gått litt langt, når du tror du ser snøfallsymbolet på lastebilen foran deg…. #nåhardublittkoko

    19. Altså jeg blir helt ko-ko! Bordet til Ruth. Plutselig har det blomster, så har det blomster og adventsstake, så har det bare adventsstake, eller er helt tomt! Er det noen andre enn meg som har lagt merke til dette? Petimeteret i meg skriker hver gang og dattera mi på fem bare “Hva er greia med deg og det bordet egentlig?”, da jeg kommenterer det hver gang. Det bytter til og med mellom pynt og ikke pynt i samme scene, jeg blir sprø som pepperkaka sjøl!

    20. Åhhh, jeg bare digger disse oppdateringene dine!! Jeg tror at siden Selma
      Lommer fra VU (og delvis fra Snøfall da, men det er en bagatell 😉 ), så kan hun gå gjennom sovetåka uten å sovne. Hun er jo også en kløpper i å holde pusten, så kanskje det er det som må til for å komme helskinnet gjennom sovetåka?

    21. Yes, det tenkte jeg faktisk ikke på før jeg leste kommentarene he og det er jo et kjempepoeng! Kanskje hun finner ut av det på egen hånd, nå som hun… hei vent, la oss ikke foregripe begivenhetenes gang, det jeg skulle si nå hører til i neste episode 😉

    22. Hahahaha!! Christina har også klikket forresten. Har begynt å lese seg opp og kommer med rare fakta hele tiden. “Du vet det at de har over 10 000 sider med manus”, “Serien skulle egentlig hete nisseskolen” etc etc

    23. Haha! Takker for det 😀 Du er ikke den første som sier det, haha! Æsj, blir nødt til å gjøre alvor av den hvite frakken jeg skulle kjøpe meg. Må jo se om det er noe der 😉

    24. Jaaaa!!! Jeg er helt enig! Jeg tror Torbjørg sendte antikvariatet videre for at … nei vent. Hun fikk jo bare antikvariatet fordi Julius pustet i kulen. Julius og Torbjørg kan jo ha hatt en avtale at hun skal sende det videre på et eller annet tidspunkt, for jeg mener fortsatt at Torbjørg er nissemor. Her er det mye muffins under overflaten 🙂

    25. “Selveste pappahjerte” – kjøpern 😀
      Og at Håkon vet noe, er utvilsomt. Den gutten skjuler hemmeligheter. Evt er han bare så sterk i troen at han til slutt ender opp med å klekke det ut på egen hånd.

    26. Hæ? Bare snøfall og reklame? Jeg har hatt ett reklameinnlegg på to uker og det var for en gratistjeneste. Såpass må være lov om en skal ha til salt i maten 🙂

      Men det kan sikkert bli for mye Snøfall ja, det beklager jeg, men kan ikke gi meg nå. Så altfor mye å spekulere i, haha! Men om jeg skal gi et tips, så prøver jeg å kjøre fast Snøfall hver kveld fremover, men morgeninnleggene er fylt av tant og fjas som vanlig 🙂

    27. Oj oj oj, her var det mye bra! Tar av meg hatten, Kristine 🙂

      Men JA, la jakten på nissefloka til Ruth begynne! Vet ikke om den er på bildet, men den må finnes et sted. For hun er innblandet, det MÅ hun være.

      Frida som IQ for den neste nissen er et kjempetips. Selvfølgelig blir hun det 🙂

      / Bra jobba!!

    28. Ja vent, kanskje den mystiske figuren kan hjelpe Julius? Jeg tror det er et kryp som lever i Mørke et sted, gjerne en schizofren Tindre. Kanskje HAN kan avsløre Winter?! Oj, DET hadde vært no!

      Selma prøver å finne veien hjem, løper ut i skogen, møter Trixter, får tips om Winter, avslører ham foran hele Snøfall. NÅ begynner det å lukte fugl her 😀

    29. Haha, huff! Kanskje jeg hadde en dårlig dag og savnet en god latter fra deg🙈 ser jo nå at det ikke baaare er reklame og snøfall! Eller har du bare vært så god på å “skjule” reklame før!
      Men når det er sagt, jeg ser ikke snøfall og har ingen grunn til å se det..da jeg er 25år uten barn.. MEN, etter alle innleggene dine som jeg må lese (lite innfall av OCD kanskje..) så må jeg nesten se snøfall i skjul! Det høres så bra ut, og jeg mener egentlig at ingenting slår Amalies Jul ;-D

    30. Hahaha! 😀 Dette kan vi like 😀
      Men skjønner at det kan bli mye Snøfall for tiden, spesielt de som ikke følger serien, men jeg kan jo ikke gi meg nå. Du skal være glad jeg ikke begynner med daglig analyse av Hotel Cæsar eller no, haha! (til info: aldri sett på Cæsar, bare så det er sagt) 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg