Ekstremt usunt julesnop

Er det bare jeg som begynner å bli lei av “sunn julekos”? Derfor går jeg mot strømmen og lager årets desidert mest usunne julesnop 😀

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg er veldig fan av å spise sunt og alt det der altså, men i år synes jeg liksom det har toppet seg litt med sunne oppskrifter på alt mulig. Sunn julemarsipan, sunn kokosbolle, sunn sjokolade, sunn meg her og sunn meg der. Er det bare jeg som er skikkelig klar for noe sinnssykt usunt?!

For i mitt hode skal godteri faktisk være usunt. Det er jo hele meningen med godteri. Grønnkål og chiafrø kan man spare til januar og resten av året, men spør du meg, er det like greit å kline til hvis man først skal kose seg. Ikke ta solsikkekjerner på isen, kjør på med både karamellsaus og sjokoladepulver! Det kan faktisk være sunnere enn å spise sunt godteri!

For ved å spise noe du vet er kjempeusunt, blidgjør du den lille godtegrisen i magen, som deretter kan legge seg og sove, vel vitende om at den har blitt fôret. Hvis du derimot lurer deg selv til å tro at du spiser sunt ved å spise alternativt godteri som egentlig bare inneholder andre former for sukker og kalorier, får du ikke denne tilfredsstillelsen, og jeg mener at det vil føre til at man derfor raskere vil spise snop igjen. Bedre med én sjokolade i fleisen enn ti slankesjokoladen i skapet.

Så derfor, kjære leser, skal jeg gå mot strømmen og lage årets desidert med usunne julegodteri. Jepp, det stemmer. Ikke et gram av sunnhet! Og det er ganske horribelt med tanke på at ingrediensenes samlede vekt er nærmere 4,5 kilo!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Så hva skal jeg lage? Hold deg fast. Jeg skal lage min egen variant av Christinas populære julegodteri fra i fjor: Rocky Road. Bare at dette blir en Pappahjerte-versjon som er, om mulig, enda bedre og enda mer usunn!

 

Altså… <3

 

Jeg anbefaler ingen å spise dette, for én bit er helt sikkert nok til å skremme Grethe Roede på flatmark. Så da er du advart. Spiser du mye av dette, kommer du til å rulle ned trappa til slutt. Bokstavelig talt. Men det er også meningen, for det kommer til å bli så sinnssykt godt at Sølvguttene vil dukke opp på døra di og synge O helga natt hver gang du tar en bit.

Så kan du heller kompensere med å gå en runde rundt huset eller spise én porsjon mindre med pinnekjøtt, så burde det gå greit. Eventuelt kan du også bare gi blanke og kose deg glugg i hjel frem til nyttårsrakettene, så sees vi heller på tredemølla i januar 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Oppskrift kommer 😉

* Følg Sjokoladehjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Rocky Road er desidert julesnop nr 1 !! Jeg har en litt annen variant ser jeg, men helt sikkert like god 🙂 Viktig å kose seg i jula…..spise sunt kan en gjøre ellers i året !

    2. Enig med du, sunt godteri er ikke godteri!!!!! Ja til mer usunne greier når man først skal kose seg. Det er ikke det du spiser mellom jul og nytter du plages med men det du spiser mellom nytt år og jul 🙂 gleder meg til oppskrift 🙂

    3. Kan jeg spør hvor du har fått kjøpt juleskum? 🤔 Ingen av butikkene her på Sørlandet har det enda, og jeg får helt fnatt. Jeg vil også ha juleskum 😋

    4. Laget dette i fjor da din fru la ut oppskrift, og så fantastisk godt det var. Ga bort i gaver, og fikk så mye skryt tilbake. Eneste minuset var at det ble veldig dyrt å kjøpe inn alt sammen 😛

    5. Nettopp laga et par kg med Rocky Road-konfekt sjøl,SÅÅ godt! Brukte smørbukk-karameller,marshmallows,M-sjokolade og salte mandler ooog mørk sjokolade:):) Mmmmm! Akkurat sånn julesnopet skal være!

    6. Disse er supergode, lagde etter christinas oppskrift i fjor men i år blir det ikke lagd noen da vi har en gutt med alvorlig nøtteallergi og nøtter kommer derfor ikke inn i huset vårt.

    7. Helt enig. Skal det være, så skal det være. Det er sikkert lurt å ta lure valg. Og skal man spise en kilo fudge, er det sikkert ikke dumt at den er sukkerfri. Men jeg føler meg lurt.
      Enda lurere hadde det vært hvis jeg lå unna smågodtet og sjokkisen resten av året… men siden jeg ikke klarer det, er faren for sukkersjokk i julen forsvinnende liten i alle fall.
      Så kjør på med ordentlig marsipan og lakris og sjokolade!

    8. Tenkte på det, men landet på å droppe det. Marsipan er jo laget på mandler og mandler er sunt, så det gikk liksom ikke. Haha! Neida, men takk for tipset. Vurderer fortsatt noen siste kandidater før jeg smeller sammen røra.

    9. Enig! Bedre å kose seg skikkelig med noe man vet utmerket godt at er usunt og grusomt for kroppen, fremfor å lure seg selv med slankesjokolader. I hvert fall nå i jula 🙂

    10. Hah, vet du, det var faktisk skikkelig vanskelig å få tak i her også! Til slutt endte jeg opp på Jula og måte kjøpe en gigantisk boks på nærmere en kilo. Men ser at de har fått dem inn på Coop igjen også, men Rimi/Extra og Rema hadde ikke :-/

    11. Det er ideen min i år også. Men ja, det blir ganske dyrt, og derfor tenker jeg å gi det bort som hovedgave, ikke tilleggsgave. Dyrt, hjemmelaget, godt og fint – knallgave! 🙂

    12. Smørbukk! Det hørtes himmelsk ut. Men prøver med det jeg har nå, så ikke det blir så mange smaker at alt bare går i hverandre. Har kjøpt to pakker kjeks jeg tenker å kline oppi også 😀

    13. Må bare si, at du og frua, er utrolig flink til å formulere dere, og med en herlig løs humor. Liker👍🏻

    14. Enig med Husflua,har blitt hekta på bloggene .Dere er unike og ekte:O) Førjulsklemmer til alle 5:O) Herlig kjernefamilie. Gode forbilder for mange. Det oser av deilig hverdagslykke:O)

    15. Ooohh… gleder meg til oppskrift. Skal lages og gjemmes for barna så jeg kan opprettholde en sterk juletradisjon: binge på 129025 kalorier mens jeg ser på Love Actually på lille juleaften.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg