Snøfallspekulasjoner, ep. 2

Etter to episoder med Snøfall, årets julekalender på Nrk, innser jeg at jeg blir nødt til å lage en egen sladrespalte for å diskutere innholdet. Litt slik man gjør med Skam, for det er jo så bra! Herregud, jeg trodde jeg likte den første episoden, men den andre var jo enda bedre!

Derfor innser jeg at jeg blir nødt til å skrive litt om hver episode hvis jeg får tid. Kan ikke love at dette blir en fast spalte, det kommer vel litt an på dere også, men for nå: Her er noen høydepunkter fra gårsdagens episode, samt et lite idékokeri med synsing og spekulasjoner om fremtiden.

Så her kommer noen høydepunkter fra gårsdagens episode, samt et frempek på hva jeg tror vi har i vente 🙂

OBS: Inneholder potensielle spoilers.

 

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Høydepunkt: At den joviale nissen har en bad ass tatovering av et verdenskart på armen.

Bunnpunkt: Han superfrekke duden med det røde håret. Nå skal ikke jeg leke dommer og bøddel her, men hvis ikke ting endrer seg, vet jeg noen som ikke fortjener stort mer enn en rykende fersk hundekabel til jul i år…

Morsomste: Sønnen til vaktmesteren, som har gjort sannsynlighetskalkulasjoner for at nissen eksisterer og som sa at nissen kan holde på i 250 år før det ?nærmer seg pensjonsalder? 🙂

Raritet: Ligger det mer bak de prompeproduserende bollene til bakeren eller var det bare et moralsk stikk til dagens unge om å ikke forspise seg på gjærbakst?

Mystifistisk: Hvorfor glødet antikvariatet når papirfuglen fløy forbi? Kan stedet ha en magisk tilknytning til julen og betyr det igjen at Ruths arving kan ha en tilknytning til julenissen? Og hva vil det i så fall si om Ruth?!

Synsing: Gledelig å se at det er en grunn til at Ruth er en real surmus. Så hva vil skje nå som Julius er på saken? Og hvordan skal hun egentlig få vite ?alle verdens historier?? Det høres ut som et sinnssykt langt nachspiel, spør du meg 😉

Uavklarte konspirasjonsteorier: Kan Ruth være tanten til Selma? Kan han ene duden som løper rundt og lager julebøll i Snøfall være Selmas bror?

Og ikke minst: Vil den stakkars bikkja noensinne få lengre luftetur?

Mer om dette… i morgen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Kommentarfeltet er åpent for spekulasjoner 😉

* Følg Snøfallhjerte på Facebook *

36 kommentarer
    1. jeg tror ikke selma har noe bror i snøfall, for det virker ikke som noen av de er foreldreløse. Men hva skjer med hun voksne dama som snakket med nissen om at hun savnet Albin så mye ? Hvilken sammenheng har hun med han ?
      Litt dårlig syntes jeg det er at Nissen oppfyller alle ønsker ved å blåse på julekulene.
      Nå forventer jo ungene mine alt mulig her hjemme. For det er tydeligvis SÅ lett for nissen å utføre ønsker 😅
      Jeg tror han nye gutten og vaktmesteren er sendt fra nissen. Hjernen min var hvertfall kjapt inne på tanken. Han gutten virker noe spesiell. Kanskje han er en alv ?
      Gleder meg til neste episode.
      Hilsen 3 barns pappa

    2. Antikvariatet er egentlig en gave fra nissen med all verdens historier. Han nye fyren i blokka blir garantert kjæreste med Ruth før 24 des😀

    3. Albin (som bodde hos nissen før, sønnen muligens?) Er jo selma sin pappa.
      Ruth er vel en tante eller fjern slektning av selma. Men det kan jo være fra mor sin side

    4. Godt poeng, MEN hvorfor fikk hun gaven FØR julaften? Det henger jo ikke på greip. I så fall synes jeg nissen har blitt i overkant gavmild og bør vurdere å gå av med pensjon før nissekassa går tom 😛

    5. Jepp, han er hennes far, men er han også nissens sønn? Det tror jeg, som gjør Selma til barnebarn og en utmerket kandidat som nissens neste lærling 🙂

      50 flis på at Ruth og vaktmesteren finner kjærleiken 🙂

    6. Ja, hun synes jeg også det er noe rart med. Var det hun som var i bildet med Ruth som fjortis?

      Jeg lurer på om han gutten kan være en sønn av Albin og dermed bror av Selma. Ev. en av nissens mange lausunger. Han reiser jo jorda rundt år etter år, så det må jo bli endel ubetalte barnebidrag der ute.

      Aha, vaktmestersønnen, en alv? Interessant! Tenker at han bare er en vanlig gutt, men en ekstraordinært god sans for jul, men at Selma egentlig er nissens barnebarn. Eller kanskje det er motsatt? Hvilke intriger!! Gleder meg til i kveld 😀

      Og i morgen blir det nye spekulasjoner 😉

    7. Ruth finner kjærligheten med sin like i snøfall selvfølgelig Vinter :)(er det ikke det han derre stivbeinte sekretæren heter?)

    8. Selvsagt fikk Ruth gaven sin så tidlig slik at hun kan forandre seg i løpet av tiden frem til jul, blir mer belønnende på den måten:) Slik at vi får se mer og mer av hennes fine side og den barnslige gleden hun utvilsomt har langt inni seg fremdeles:D

    9. 6-åringen min la merke til at det i første episode var et eple som lå feil, mens det i andre var to som lå feil. Så vi er skikkelig spente på om det blir tre i dag. Og i så fall, er det flere slike skjulte “dagens” tall noe sted?

    10. Jeg kommer med en spådom om at Ruth og Winter kommer til å bli kjærester, og flytter til nisselandet sammen med Selma 🙂
      Tipper Winter blir den nye julenissen 🙂

    11. Jeg tror at antikvariat har en
      Forbindelse til nisseland. Tror
      Også at Ruth er en slektning fra
      Morens side
      Pga faren er jo fra Nisseland

    12. Jeg pleier ikke å kommentere blogger, men akkurat her tror jeg at jeg er inne på noe..Tror du ikke historien om “Dunkel og Tindre” muligens er historien om Albin og hans søster Ruth?? At Ruth egentlig er tanten til Selma, og at hun er “Dunkel” fordi Albin ble valgt som lærling. Derfor hennes noen grinete fremtoning😁 Tja, det kan jo være så mangt egentlig🙈 Poenget et at jeg ble like engasjert som voksen i denne serien. Knall laget👌🏻

    13. Peter! Dette er ikke relevant i forhold til innlegget, men jeg trenger hjelp. Du er den jeg vet om som er aller mest glad i taco, derfor ser jeg på deg som fasiten her. Taco-guruen. Du skjønner, jeg er i et nokså ferskt forhold og denne helga var et kjæresten sin tur til å stelle i stand tacoen. Og vet du, han bruker ikke tacosaus, men REMULADE?!?! Så nå har vi tidenes diskusjon, han mener remulade er minst like vanlig å bruke som rømme og tacosaus, og jeg (har åpenbart sunn fornuft og) mener motsatt. Hva tenker du? Er remulade innafor? Er dette forholdet verdt å satse på?

    14. Dette er hva jeg tenker om Snøfall:
      Bakeren er en tidligere kjæreste til Alvin, kan være søsteren, men det tror jeg egentlig ikke. Hvis hun er tidligere kjæreste, så kan det være de har et barn sammen, og at Selma dermed at en halvbror eller halvsøster.
      Ang lærling, så tror jeg Pil blir lærling, og Vinter blir sur og prøver å ødelegge julen.
      Deretter tror jeg det blir Selma sin oppgave å redde julen. Kanskje Vinter tilogmed kidnapper nissen?? Hva vet vel jeg… Kanskje Selma ender opp som Nissens lærling…
      Jeg tror at lyset vi så i Antikvariatet gjør at Ruth sakte men sikkert får julestemning. Kanskje lyset bare laget porten inn til Nisseland? Det var jo noe snø som falt ut av bokhylla da Selma tok ut den lille esken som inneholdt noen små gjenstander (ikke klovnen)
      Ruth kommer ombestemmer seg, og har lyst til å beholde Selma og Kasper.
      Jeg tror Kasper også kommer i fra Nisseland, synes ellers han virker bemerkelsesverdig frisk og ung ut til å være en Golden på 10+ år.
      Jeg tror ikke at Nissen er spesielt gavmild siden Ruth får gaven sin lenge før jul. I denne serien påvirker jo nissen bare menneskene rundt barnet til å kjøpe det barnet ønsker seg. Tror nok at det var tilfeldig at tanten til Ruth døde og at det dermed virket som en naturlig anledning å gi Ruth det hun ønsket seg da hun var 9 år, nemlig “All verdens historier”

    15. Først så sent som nå får jeg rotet meg til å se episode 3 og jeg må bare si at hvis vi må høre den hysteriske latteren til julenissen HVER dag frem til og med julaften, kommer jeg til å bli gal:O Bare jeg som synes det er en smule for mye?! (hilsen Grinchen)
      Ps: Winter synes jeg er HELT fantastisk!

    16. “Hvol hal de kjøpa alle blå palaplyene?! Sååå mange!?! Hvofol fål itte Selma blå palaply også?”
      “Fordi a har finni en mye kulere butikk, også trenger ikke alle være klin like hele tida heller da! Skulle ønske noen hadde Ninjago-paraply, dét hadde vært kult det!”
      “Ja? Ellel plinpsesse?”
      Samtale mellom 3åringen og 5åringen min..

    17. Winter tror han blir lærling. Selma blir det. Faren var den forrige før han bestemte seg for å bli i den vanlige verden. Winter får et lite sammenbrudd og tar noen dumme valg, men skjerper seg heldigvis før det går dor langt. Muligens med støtten til Ruth. De er endgame. Pil har fått så stor plass i de første episodene, at han blir viktig for Selma. Enten roter han seg til hennes verden via mørket eller hun snubler inn i han når hun ankommer Snøfall. På et eller annet tidspunkt må Selma finne Dunkel. Hvorfor har jeg ingen ide om enda,men han har en McGuffin de trenger for å redde jula.
      Ruth velger Selma. Hun har allerede gjort det. “Hun har følelser. Hun tør bare ikke å slippe dem fram.” – sitat eldstedatteren på 5.
      Kjør denne som fast spalte – det blir bra!

    18. Dette ELSKER jeg!! Tenker jo at Selma blir lærling, veldig mange interessante teorier ovenfor. Den med Vinter og Ruth holder jeg en knapp på 😊 Gleder meg uansett til Selma oppdager nisseland!!

    19. Men kan dunkel være Albin? Hmmmm… Jeg kjøpern i hvert fall ikke at Albin er død.

      Synes du har ekstremt mange gode poeng her! Tar av meg hatten for gode spekulasjoner!
      Var rørende å se Ruth vise følelser i går, men det kommer det mer om i kveldens spekulasjonsrunde, haha!

    20. Kanskje Vinter går til Mørke??? Oj oj oj, the plot thickens!

      Kanskje Ruth og Vinter flytter sammen og pusser opp antikvariatet? Må jo være et perfekt sted for en ordensmann som ham. Så adopterer de Selma og Kasper og alt blir flott 🙂

    21. Hææææ??? Remulade???
      Altså… det er en klar deal breaker. Her er det bare å takke for alt, hente skoene og løpe. Den mannen er helt innlysende ikke helt klukk 😀

      Når det er sagt… kanskje jeg skal gi det et forsøk? Har jo aldri prøvd… På samme måte som at 4-åringen spiser prim og sylteagurk på skiva. Det høres jo helt grusomt ut, men aldri prøvd..

      Men remulade..? Oooff, den satt langt inne. Som å oppdage at han har 16 katter. Han må i så fall kompensere med noen andre VELDIG gode kvaliteter ellers er det bare å si adjøss, haha!

    22. JA! Her er du inne på noe! Jeg tenker at det må være noe sånt, for det blir for enkelt at Albin bare er død. Han kan være Dunkel.. Oj oj oj, dette er så spennende!!

    23. Kanskje Dunkel var broren til Albin og at han ble så sjalu da Albin ble valgt til lærling at han kidnappa Albin og moren til Selma og holder de fanga inne i mørket! Blir en spennende fortsettelse hvertfall! Veldig artig å lese denne spalten og alle teoriene folk kommer med 😀
      Hilsen ei som ikke har et eneste barn, men som fortsatt har pakkekalender og ser på barne-tv i advent:D (er ikke barnslig altså, bare holder veldig hardt på juletradisjonene mine, haha)

    24. For en fantastisk julekalender! Den er så bra! Musikken er nydelig, historien virker bra, og fy som jeg gleder meg til hver dag kl 18.00!;)

    25. Haha! Er lov å være så barnslig man vil når det er jul! Da er det kalender for alle penga og i hvert fall lov å kjøpe julegave til seg selv 😉

      Nytt avsnitt med spekulasjoner er på vei nå 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg