Spillkveld med svigers

– “Pysj! Nattskjorte! Nattøy! Si noe mer da!!”

/ sponset innlegg

 

Stemningen er i ferd med å koke over. Tiden renner ut og vi trenger poenget sårt. Men det går liksom ikke. Kommunikasjonen har brutt sammen og tidspresset har spist oss opp.

– “Oooog DER er tiden ute!” roper jentene i kor.

– “Men hva var det, da?”

– “Pyjamas, selvfølgelig!”

– “Men jeg sa jo det!”

– “Nei nei nei nei, du sa pysj, ikke pyjamas. Det skal være ordrett, takk”, plutselig har jentene blitt kyniske, hovmodige og kjempestrenge.

De ligger foran oss i løypa og vet hva slags konkurranseinstinkter de slåss mot. Det er to menn som hater å tape, og nå ligger de i kjølvannet og venter på sin sjanse. Jeg skjønner godt at de har blitt kjipe på reglene 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svigermor i sitt ess 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Moro å lede, si 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

To hevnlystne karer..

 

Men det skulle jo ikke være sånn! Vi skulle jo bare sette oss ned med senkede skuldre for å prøve noen runder, men så fort man får ferten av brettspill, kommer konkurranseinstinktet jagende. Selv Christina, som jeg trodde hadde færre jaktinstinkter enn Teo, har fått blod på tann. Roper ut forslag, hopper i stolen, ler hovmodig og oppfører seg som en gira gorilla.

Jeg visste jo fra før at jeg selv har en stygg uvane å bli altfor engasjert under slike spill, men det ser visst ut til å være en allmenn greie. Det er tross alt veldig vanskelig å ikke la seg engasjere når det er spillkveld 😉

Selv svigerfar som visstnok aldri tidligere har vært med på spillkveld, lar seg stresse og engasjere der han prøver å forklare alt fra rettetang til aerobic-utstyr. Og ingen ler høyere og mer rungende enn ham, når damene prøver å forklare navnet på bildeler de knapt nok har hørt om.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Førstemann!

 

Øøøøh… Å herregud x-)

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

“Øøøh… det er liksom en lilla… eh… penis-relatert grønnsak.” #aubergine

 

Brettspillet det går i, heter: Alias – Kvinner mot Menn. Alias går ut på å forklare ord på sin egen måte og få partneren til å gjette så mange ord som mulig før tiden renner ut. Det er lettere sagt enn gjort når tiden tikker og hjernen jobber på høygir.

I denne spesialutgaven av spillet er det altså kvinner mot menn, og her må damene forklare ord fra manneverdenen, mens vi gutta får bryne oss på typiske “kvinneord”. Denne lille tvisten byr på en kjempemorsom utfordring og setter scenen for en lattermild spillkveld.

En overengasjert svigerfar som prøver å forklare “konfetti” er i hvert fall ikke noe du glemmer med det første 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Hva kalte du bikkja?! Haha!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Brettspill og julesnop – garantert god stemning 🙂

 

Alias – Kvinner mot Menn er et brettspill for 4 eller flere spillere, perfekt for en kveld med et vennepar, svigerforeldre, dobbeldate eller hvorfor ikke på fest? Jo flere, dess bedre 😉

Spillet kan kjøpes i din nærmeste bokhandel eller lekebutikk, eller bestilles her til spesialpris!

 

/ Game on!

Lyst på tips til spill og aktiviteter man kan gjøre sammen? Sjekk ut facebook-siden: “Tid Sammen”

6 kommentarer
    1. Her ble vanlig Alias bannlyst da det bare førte til krangling mellom meg og min søster, så jeg tror jeg skal holde meg unna dette spillet også 😅

    2. Haha! Det kan jeg lett forstå 😀 Man blir jo superstressa og overivrig så det holder, haha! Men fint med et spill der man slipper å mime og synge og sånt opplegg. Hadde rimelig lyst til å kaste inn håndkle selv, da jeg begynte å rote meg ut i penisrelatert grønsaksland x-)

    3. Hei
      Jeg forstår at bloggere må føye seg etter sponsorens vilje av og til. Men hva i alle dager gjør det med likestillingen i et land at et spill må definere hva som er “kvinneord” og “manneeord”? Jeg prøver i hverdagen å ikke være så altfor tydelig i min feministisk tankegang, fordi man da ofte blir en skyteskive. Men ,akkurat her stusser jeg. Og jeg ville tro at du som en oppegående fyr så at dette er å forsterke stereotyper og fordommer. Var det mange kvinner eller menn som fant ordene i det originale Alias for vanskelig, fordi de tilhørte “feil kjønn”? Beklager å måtte ødelegge moroa, men det spillet der ble for dumt.

    4. Åh, Alias er nok mitt favoritt-brettspill! Er lærer, så bruker det litt u undervisningen også! Er supert for språkfag – er jo veldig greit for å lære begreper!

    5. Unnskyld meg, Synøve men her tror jeg du tar ting litt for seriøst. Dette handler kun om en morsom variant som er lagt opp til å spille guttene mot jentene. Det gir spillet en artig vri, ikke noe mer enn det 🙂

      Jeg føyer meg ikke etter sponsorenes vilje og tar mine egne valg. Jeg takker kategorisk nei til ting jeg ikke kan stå inne for og skriver fritt. Dette spillet har jeg overhodet ingen problemer med å anbefale. Jeg synes ikke vi kan bli såå PK at vi ikke kan tulle litt med at menn og kvinner tross alt er litt forskjellige.

      Her er noen eksempler på manneord: Brytematte, sprettkniv, knebeskyttere, lukt og sjekketriks.

      Her er noen kvinneord: Kyllingsalat, vinterferie, Berlin, ametyst og verdensbilde.

      Så du ser, det handler ikke om stigmatisering og stereotyper av den grunn. Det er ikke en politisk kamparena, det er bare et spill 🙂

    6. Vi spiller Alias for barn med 4-åringen for tiden, helt utrolig moro å se ham jobbe seg halvt ihjel for å forklare ulike ord. Også så utrolig flink a gitt! Tror de lærer mye av å holde på sånn 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg