Dagens gullkorn – Brennmaneten

– Pappa..?

– Hvordan føles det å være brennmanet?

– Du tenker på hvordan det føles å bli brent av brennmanet? Åå, det svir skikkelig. Litt som brennesle kanskje, men det går jo fint, bare skikkelig irri-

– Nei, jeg mener… Hvordan føles det å være brennmanet?

– Hæ?

– Ja?

– Hvordan det føles å være brennmanet?

– Ja?

 

 

Vi ligger og leser på sengekanten, og dette spørsmålet tar meg helt på senga. Tenk å kunne spørre om noe sånt som det mest naturlige i verden. For en fantastisk, grenseløs kreativitet! Denne evnen misunner jeg barn, å bare kunne bryte løs og tenke helt uten hemninger. Jeg mener, hvem over 30 år har vel noensinne tenkt over hvordan det føles å være brennmanet?

Voksen og kjedelig som jeg er, bega jeg meg ut på en rasjonell forklaring om at siden den bor i havet, er det sikkert ganske vått, kaldt og salt å være brennmanet. Så hentet jeg meg inn og fikk inn noen ord om at det sikkert er ganske deilig å ligge og slappe av i solen dagen lang også. Så snakket vi litt om brennmanet-trådene og jeg forklarte at det svir skikkelig hvis man tar på dem. Da kom det igjen:

– Men svir det hele tiden da?

– Nei da, det går ganske fort over.

– Nei, jeg mener… Svir det hele tiden for brennmaneten?

– Eeh… om det svir for brennmaneten å være brennmanet?

– Ja?

Jeg bega meg ut på nok en rasjonell og kjedelig forklaring, men i hodet mitt var jeg helt oppslukt av nysgjerrigheten. Jeg kan liksom se for meg hvordan det må ha sett ut oppi hodet hans, tanken på en brennmanet som hele tiden svir seg på seg selv.

Ikke at jeg vet 100% hvordan en brennmanet er skrudd sammen, men jeg føler meg rimelig sikker på at den ikke svømmer rundt med konstante smerter og brenner seg selv. I så fall vil det være rimelig kjipt å være brennmanet.

Men barn vet jo ikke hvordan sånne ting fungerer, de har jo en hel verden av nysgjerrighet og ubesvarte spørsmål foran seg. Men det må være en første gang for alle spørsmål for at puslespillet skal falle på plass og det er bare så herlig å være tilstede når det skjer 🙂

 

(bok: Bokstavene i rim og regler)

 

/ Ha en super torsdag, med eller uten tentakler 🙂

* Følg Brennmanethjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Åh, det er i sånne øyeblikk vi voksne må legge vekk ideen om at vi har svar på alt mulig. Still åpne spørsmål tilbake og la den lille hjernen hans berike din med refleksjon og undring! Er det rart man elsker å jobbe med barn i den alderen? 🙂

    2. Helt enig! Men slike spørsmål tar meg alltid litt på senga, haha! Prøver å skrive manus til barnebok for tiden og kan vel mildt sagt si at åpne spørsmål til et nysgjerrig barnehode er en vanvittig inspirasjon 😀

    3. Så herlig😂 Så koselig når du formidler disse herlige tankene til plutten☺️ Jeg koser meg og småhumrer litt av dine betraktninger rundt en brennmanet liv også😂

    4. Ja, det er helt rått. Hadde et enda verre tilfelle i kveld, men får vurdere å ikke poste det. Kan jo ikke anerkjenne å ha blitt utspilt to kvelder på rad av en 4-åring 😉

    5. Ååh flashback til barndomsåra når jeg så de sidene der! Den boken der husker jeg at min pappa leste for meg 🙂

    6. Å! Den boka! Den kunne jeg utenatt som barn, nå er jeg snart 24. Helt fantastisk. Håper den ligger hos mine foreldre ennå. Ara er en apekatt, hun har tatt på mormors hatt, strømper som er lyseblå, sko med høy hæler på, leppestift i fjeset, pudder på sin nese, rosa dusk på halen sin, nå er ara fjong og fin. Klarte jeg det?! Haha, morsomt hvordan sånne ting kan sitte for alltid.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg