Ikke akkurat to dråper vann

Vi ankommer barnehagen og jeg skrur av sangen på radioen som ingen likte uansett. Hopper ut av bilen og åpner opp døra til 4-åringen.

Han sitter tålmodig i setet og venter. Akkurat i det jeg lener meg inn over ham for å løsne beltespenna, gir jeg ham et lite suss på nesa. Han svarer med et smil og plutselig kjenner jeg et smask på kinnet.

I sidesynet ser jeg at lillesnuppa følger med, og glad er jeg for at jeg får det med meg, for hvis storebror får en suss, må hun også få det. Viktig å huske at ting skal være likt for begge, slik at de ikke føler seg urettferdig behandlet eller at man setter den ene foran den andre.

Og når jeg åpner døren på hennes side av bilen, ser jeg at hun følger meg med et lurt lite smil. Har pappa glemt det? Nei da, jenta mi.

Jeg lener meg inn, åpner spenna på setebeltet og gir henne en liten suss på den herlige, lille kanin-nesa. Jeg tenker at nå kommer det et smil, en smask eller kanskje en kos. Men neida. Hun svarer med å brøle:

– “NEI!”, før hun rapper til meg med votten.

 

Sånn atte… to dråper vann? Mer som en kopp te og en tyrker shot 😀

 

 

 

/ Glad i deg, også x-)

* Følg Pappahjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Det kan nesten se ut som den lille frøkna har skoene på feil fot, eller er det øynene mine som lurer meg ? x)

    2. Det behøver da ikke være likt! Mine tvillinger skal ha seg frabedt å bli likt behandlet: Den ene vil gjerne sove i mammas og papas seng av og til. Den andre foretrekker sin egen. Kommer gjerne og koser en halv times tid, så ha det og tilbake til egen dyne og kosedyr. Den ene vil fores. Den andre vil spise selv. Den ene vil ha nattakos og suss. Gjerne mange. Den andre vil ha high five og så fred til å sove. Den ene vil følges på do, den andre klarer seg selv og blir rasende ved utidig innblanding. Den ene må jeg tre på selene i barnesetet, den andre sitter klar og følger med når jeg fester spenna. Bare et øyelokk til jeg slipper å feste den. Den ene vil bare løsnes spenna for og klarer resten selv med bilen. Også å lukke døra. Den andre vil at jeg skal vente og gjerne holde hånden ved utstigning. Så de ER ikke like, og gir klart uttrykk for det.
      Og mellom linjene kan det nesten se ut som en er veldig mye mer selvstendig enn den andre, men slik er det heller ikke: Det er ulike selvstendige og uselvstendige handlinger på begge to.
      Jeg har virkelig fått lære meg å lytte, og å behandle dem som selvstendige individer.

    3. Hei
      Koser meg med slike innlegg, har selv en gutt på snart 4 og ei lita frøken som akkurat har fylt 2.
      Kjenner meg så meget igjen i deres hverdag, og ungene er også usannsynelig like (utifra det du skrive self). Når jeg leser dine følelsesbaserte innlegg er det som om jeg skulle ha sagt det selv, lille frøken er dynamitt og storebror er grublern. like søt, men dess så forskjellige. Det er rart med det, arv, miljø, og gener 😉
      Ha en fortsatt fin dag

    4. Haha, så moro! 🙂 At det er mulig å få to så ulike barn når man prøver å oppdra dem helt likt, er bare snålt, haha! Men samtidig så ser jeg jo veldig at storebror ligner på mor sin, mens hu lille dynamitten ligner fælt på meg x-) Haha!

    5. Neida, trenger ikke være likt, men du skjønner hva jeg mener. Man tenker man må gjøre alt likt for dem, så det ikke blir skjevfordelt eller urettferdig, men så får man sånne påminnelser som i dag, om at barna tross alt er rimelig forskjellige, haha! 😀

    6. Hei! Mine unger har 5 år imellom, og minste er bare ett år så er ikke så mange forskjeller vi ser enda. Men en ting har vi lagt merke til: minstejenta vil bare kose med håret. Passer veldig dårlig for meg som er hårsår. Ho drar og duller og koser og suller, og jeg blir helt gal, men av og til er det eneste måten ho kan roe seg ned på. Hehe. Jeg gleder meg til å klarer å sovne helt på egenhånd.
      Fortsatt fin kveld til dere!

    7. Jøss! Ingen av våre har kost noe særlig med hår, men du vet hvordan det er: Den dagen hun slutter å ville kose med håret, kommer du sikkert til å savne det skikkelig 😉

      Kan du ikke kjøpe deg en lure og lime på en drøss med extensions? x-D Det tenker jeg hadde sett bra ut, haha 😀

    8. Hahaha! Dagens latter! Omtrent som mi på 2. I det hun skjønner at vi faktisk skal til bhg og forlate henne så sier hun: Dytte! Vekk! og jeg kan bare glemme å få hadekos 😛

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg