Min bittelille Northug

I dag ble jeg servert det rareste salgsargumentet jeg har hørt noen gang.. Det skjedde da jeg oppsøkte en sportsbutikk for å kjøpe langrennsski til barna. Jeg kom inn i butikken og ba om ski til 4-åringen.

– Ski til han der? Yes, da anbefaler jeg denne. Trekjerne og forsterkede sidekanter, som gir en tøff ski med godt grep i svingene. Myk tupp og god fleks langs hele skien, som gjør den både robust og fleksibel.

Jeg ser på selgeren:

– Ehm… han er 4?

– Ja, og..?

Der han sto midt i sin lange salgstirade hadde jeg ikke hjerte til å fortelle ham at 4-åringer behandler langrennsski slik en tungrocker behandler gitaren sin på konsert. Så jeg lot ham ture på.

Men midt i talen hans, fikk plutten se et annet par. Det samme som bestekompisen har! Selgeren kunne sagt at de andre skiene leveres med en sekk diamanter, det ville ikke hatt noe å si. Ingenting kan toppe at skiene matcher bestekompisens.

Med ett av to par i boks, trodde jeg at jeg skulle slippe billig unna, men det var først da det virkelig begynte å bli rart.

– Så trenger jeg noe til 2-åringen også.. Er det bare de rosa der da eller?

– Jepp, de er fine vettu.

Jeg ser på skiene, jeg ser på prisen, jeg får bakoversveis.

– Men øy, hvorfor er de små skiene her dyrere enn de andre?

Han blir usikker og vinker inn en kollega. Uten å blunke, tar han fatt i skien som om den akkurat har vunnet ham edelt metall i kollen.

– Hvorfor denne er litt dyrere? Fordi det er en bedre ski, rett og slett. Forsterkede kanter for bedre tak i svinger, dessuten en robust og smørefri såle, som gir bedre grep og kontroll når man går fiskebein.

– Hæ? Fiskebein?

– Ja, når man skal –

– Jeg vet hva fiskebein er… Men seriøst? Hun har nettopp fylt 2…

 

Fra her og ut fikk jeg ikke med meg et eneste ord til av salgstiraden. Hvem i all verden er det som prøver å selge ski til en 2-åring på bakgrunn av deres egenskaper hva gjelder fiskebein? Haha!

Jeg hadde elsket om han bare sa: “Disse er dritbra på grus og asfalt”, men han hadde tydeligvis høyere ambisjoner for min datter. Fint det altså, men noen burde kanskje fortalt ham at 2-åringer går mer på asfalt enn på ski. Ikke er de spesielt opptatt av tekniske finesser i krevende motbakker heller, men mer opptatt av å stå stille og spise snø.

Men etter mye om og men, fant jeg pallen med billige plastplanker med Frost-motiv og forkastet hele ideen om lillesnupp i god glid over gratishaugen på vei mot nok en pallplass på 5-mila. Så suste vi hjemover igjen, og der ble det både langrennsspor i hagen, snøspising og godteri til kvelds 🙂

… men skuffende lite fiskebein 😉

 

Lookin´ good, Mr plutt!

 

Og lillesnuppa bare: Mmmmm, snø!

 

Sæstepar i gamleda´r <3

 

/ Får vel heller sikte oss inn mot Pyeongchang i 2018.

* Følg Langrennshjerte på Facebook * 

17 kommentarer
    1. Hehe, takk for det 🙂 Heller mot at han brukte sin sedvanlige regle for de skiene, som også fantes i størrelse størrelser, og heller brukte lite tid på å tenke over hvor liten en 2-åring faktisk er, haha!
      / God helg!

    2. Og mitt spørsmål til deg: Hvem gidder å kjøpe nytt utstyr til så små barn når det ligger millionervis med brukt skiutstyr til barn på Finn.no til en billig penge. Heia gjenbruk!

    3. Ler og ler! Kjenner meg altfor godt igjen. Har ei på 2 (jepp, spiser snø! Eller “nø” da som hun sier selv), og ei på snart 5 som er mest opptatt av at skiene er rosa, og bryr seg fint lite om fleks og stålkanter 😉 Skiløypa er jo ikke lengre enn rundt trampolina !

    4. Hørtes ut som et morsomt besøk på sportsbutikken! Uansett hvor gamle kjøperne er så skal selgeren aldri undervurdere, og derfor tilby det som kan tilbys 😉 Det blir litt som at jeg på elkjøp alltid skal tilby trygghetsavtaler – tom på panelovner og printere som står stille. Eller tilby de dyreste vaskemaskiner til kunder som knapt har råd til den på salg. En kan ikke se på kjøperen hva den vil ha, og derfor må man prøve seg frem. Det er noe med at kjøperen skal få alle tilbud før han/hun tar valget 😉

    5. Svar: Alle de som har gjort slik at det ligger “millionvis” av ski på finn.. 😉

      Men altså, jeg må vel få kjøpe nye ski til barna hvis jeg vil det? Og uansett: Tok en runde på finn, fant ikke akkurat det jeg ville ha i riktig størrelse i riktig kjørelengde. Bor man i Oslo, er det noe annet, men jeg gidder ikke kjøre Vestfold rundt i leting etter brukte ski, når nye ski tross alt ikke var spesielt mye dyrere. Men sånn ellers: Heia gjenbruk!!

      Hilsen blogger kjent for å hylle arveklær 🙂 🙂

    6. Di skiene på obs tenkte jeg mest på til 2åringen din 😊 Men di har jo dyrere å bedre ski til barn også dær 😀

    7. Blir du ikke litt svett av alle om skal arrestere deg for altmulig? Klagde til gubbsen idag om at det bare var 74 stykk som leste bloggen min igår, men kjenner nå at det er bedre med 74 som ikke “halshugger” meg enn x antall som gjør det 😉 Ellers har vi også tenkte å kjøpe *nye* (gisp!) ski til 2 og 4 åringen, selv om vi ellers er for gjenbruk. Hadde lyst å kjøpe til oss voksne også, men det tror jeg ikke vi får råd til. For DET er dyrt det.

    8. Her hjemme ble bilerski og frostski byttet ut med lengre ski av bedre kvalitet nå til tre og ett halvt åringene. Men jeg var så heldig å FÅ dem av en kollega. Glad for alt jeg kan spare på utstyr de vokser ut av i løpet av en sesong eller to! Har også skøyter på lur. Og vet du hva? Min unge sønn visste akkurat hva det var, selv om han aldri har sett noen før, annet enn på tegnefilmer på tv. Rumpebrett fra gjenbruksbutikken ble også godt mottatt. Ti kroner stk. Til å leve med!

    9. Haha, ja plutten snakker også mye om at han kan stå på skøyter selv om han ikke har stått på det enda. Tror det er på tide å få ham ut på isen 🙂 Æsj, husker enda smaker av is mot rumpe gang på gang i starten. Men men, sånn man lærer 😉

    10. Om jeg blir svett, jo? Kan ikke skrive en ting lenger uten at det er feil. Men det har liksom bare blitt en del av hverdagen. Merkelig men sant. Det er vel en slags oppsummering av PK-året 2016 😉

    11. Japp. Holdt på å gå rett i fella og kjøpe skikkelige ski til 2-åringen, det hadde vært en tabbe. Skipakke og støvler blir jo fort 1300 kr +. Ikke akkurat det man trenger for en 2-åring som egentlig bare er med for å spise snø 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg