Er det fortsatt liv i Hakkebakkeskogen?

Det er aldri godt å vite hva som står seg gjennom generasjoner. Noen ting har bare sin tid, før de plutselig går av moten. Det som føles hett i dag, kan være gårsdagens nyheter i morgen. Se bare hva som skjedde med midtskill, buffalo-sko, Ace of Base og ruccola.

Derfor var jeg spent da vi nylig børstet støvet av det som med rette kan kalles en av våre store nasjonalskatter. Første gang utgitt i 1953 og har siden da vært en like viktig bidragsyter til den norske identiteten som brunost og fårikål. En kjent og kjær klassiker, trykket til nordmenns bryst i generasjoner, med kjente figurer og sanger vi alle kan på vers og rim. Hakkebakkeskogen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men det er nye tider nå. Barn rekker jo knapt å komme seg ut av kroppen til mor, før de sjekker inn “at fødeavdelingen” på Facebook. Og dette er jo tross alt en bok som er over 60 år gammel! Kan den hamle opp med dagens teknologifrelste barn? Har den fortsatt noe å fare med?

Da jeg først bladde opp i den gamle boka igjen, skal jeg innrømme at jeg var skeptisk. Med altfor mye tekst per side og gammeldagse tegninger, trodde jeg kanskje bokens storhetstid var over. Min 4-åring vil jo helst ha vittige tegninger, lite tekst og mye action. Dette lange eposet av en fortelling kan neppe holde på oppmerksomheten hans særlig lenge… eller?

Da jeg først bladde opp i den gamle boka, skal jeg ærlig innrømme at jeg trodde at livet i Hakkebakkeskogen for lengst hadde stilnet. Jeg regnet med å finne en igjengrodd krattskog der Bamsefar lå i torva, Mikkel Rev hadde spist opp både bakere og spellemenn, og bonden hadde solgt eiendommen til Olav Thon.

Men neida, boka er så full av liv og glede at man skulle trodd den var skrevet i går! Og 4-åringen elsker den!!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Han som jeg trodde bare likte korte små barnebøker, ligger som fengslet i kapittel etter kapittel mens pappa leser med beste mulige innlevelse. Han følger spent med på handlingen og elsker hvert sekund. Det er bare ett lite problem..

Pappa kan ikke synge for fem flate! Ikke husker jeg melodiene og den trøtte pappastemmen høres mest ut som en forkjølet Kråke-Per. Det fikk jeg bekreftet etter at mormor leste og sang for 4-åringen en kveld. Jeg har blitt fortalt at han lå med øyne store som tinntallerkener og hørte på den himmelske sangen, for lite visste han at sangene hadde både rytme og melodi, haha!

Da jeg kom tilbake, fikk jeg den slående dommen fra guttungen, så her gjaldt det for fattern å være like snar og løsningsorientert som Klatremus. Så nå ligger vi og leser i boka hver eneste kveld og når vi kommer til en sang, stopper vi opp, fisker frem telefonen og spiller av sangen på Spotify! Så hører vi gjennom låten slik den egentlig skal høres ut, før vi beveger oss videre.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Swing it, Thorbjørn!

 

Og som sagt: 4-åringen elsker det. Ikke bare han forresten, for jeg har litt teflonhjerne når det kommer til barndommen. Så for meg er det som å lese boka for aller første gang, og jeg elsker den! Den herlige humoren, de søte små visene og alle historien om alt de foretar seg der ute i skævven.

Så om det skulle være noen tvil: Boken om Klatremus og de andre dyrene i Hakkebakkeskogen er minst like aktuell nå som i 1953. Kanskje mer enn noensinne. Og i går fant jeg ut at den kommer på kino i romjulen!

Gjett hvem som skal få kinobilletter til jul 😉

 

/ Hipp hurra for Bamsefar!

* Følg Klatrehjerte på Facebook *

31 kommentarer
    1. Har den boken selv, å gleder meg kjempe masse til jeg skal lese den til mine barn engang. Å jeg har allerede invitert med meg mamma på kino i romjulen for å se filmen 😀

    2. Åååh! Klatremus!
      Vesla vår på 3år har vært frelst i langt over et halvt år.
      Vi leser bok på senga, hører på lydbok(Spotify) i bilen og i sommerferien måtte vi innom å besøke dem i Kristiansand. Helt magisk! Selv barnehagen har begynt å dramatisere Hakkebakkeskogen etter at Vesla fikk dilla.
      Og best av alt! Når mor og far er lei av å lese, synge med til Spotify og dramatisere klatremus som piler opp i treet mens hun er Mikkel rev….. Så finnes det jaggu meg en teatergruppe som har spilt hele og lagt på YouTube! 1,5t Hakkebakkeskogen å glane på!
      Like kos for både små og store 😍

    3. Å så kjøper du en tur til dyreparken i kr.sand til sommeren og tar en tur med toget som tar deg med inn i Hakkebakkeskogen

    4. Vi var på Hakkebakkeskogen teater i sommer med vår toåring og må fortsatt høre på musikken HVER dag..😂 Kan sangene rimelig godt nå ja! Kommer ut på kino i romjulen så det blir vår kino debut med minsten 😊

    5. Kan også anbefale bøkene om Gubben og Katten, fantastisk lune historier med rikelige ilustrasjoner med artige detaljer. Jeg elsket disse når jeg var liten, og treåringen her er like bergtatt som jeg var.

    6. Jenta mi på snart 4 er helt vill etter Hakkebakkeskogen. Vi gleder oss stort til kino i romjula! Kjører på med teater førstkommende søndag. Stas for bpdemor, far og barn. Hun hører på cden hver eneste dag 😀 gleden er stor over at mor kan ALT utenatt

    7. Den boka har jeg lest flere ganger for guttene mine på 6 og 9 år ☺ Minstemann går i 1.klasse og de leser faktisk boka på skolen i disse dager (det samme gjorde de dag storebroren var like gammel). ☺

    8. Jenta vår på 2,5 har hørt Hakkebakkeskogen på lyddbok sånn ca 1000 ganger etter at vi tog det toget i dyreparken i sommer 😊 Gjett om det er noen som gleder seg LITT ril filmen 😄

    9. Hahahaha! Ja, vi kom litt sent i gang innser jeg nå, men 4-åringen er i hvert fall helt hektet nå, så spørs om vi slipper unna en tur til Sørlandet neste sommer 😉

    10. Jeg jobber i barnehage, og fra januar til Juni i år jobbet vi med Torbjørn Egner, og barna elsket det. Både Hakkebakkeskogen, Karius & Baktus og Folk og røvere i Kardemomme By. Uansett om de var 1 eller 5. Man må selvfølgelig tilrettelegge for de minste, men med litt kreativitet kommer man langt 🙂

    11. Thorbjørn Egner altså… For en mann 😀
      Mon tro om han visste da han skrev Karius & Baktus at han hadde laget to små tannterrorister som norske småbarnsforeldre for alltid vil skremme barna sine med..? Haha! 🙂
      /god helg!

    12. Hahaha, det med sangstemme – eller mangelen på sådan – når man skal fortelle/synge for barn, gjør at jeg bare må fortelle fra egen familie; det er stort gap mellom pappa som er eldst og eneste broren hans, så da mamma – som bless her ikke har sangstemme for FEM flate flis – skulle synge godnattsang for sin lille svoger for mange år siden, sa han temmelig kjapt ut i sangen; du kan bare gå ned igjen i stuen, jeg synger resten selv! – hahahaha!!!

    13. Hadde samme opplevelsen med fireåringen, bare med kardemommeby boka. Anbefales. Av den ligger en god teaterversjon på youtube te å supplere med

    14. Elsker at barnebarna fremdeles digger Hakkebakkeskogen☺️ Har vært igjennom et par generasjoner nå, og mine barnebarn elsker historiene like mye som jeg gjorde☺️

    15. For et artig sammentreff, vi leste de to første kapitlene på sengen i kveld. Min lille storebror er 4 år og vi har akkurat pløyd oss gjennom Folk og røvere i Kardemommeby og den anbefales også på det varmeste. Syngingen er det så som så med, tok hintet da poden så på meg og sa “mamma, når er det min tur til å synge?” De har heldigvis hatt om Hakkebakkeskogen et helt år i barnehagen, så arbeidsfordelingen ble greit fordelt i kveld, jeg leser, han synger. God fornøyelse videre, å bli lest for som liten er en fantastisk gave for resten av livet!

    16. Jentene våre på 3 og 4 1/2 elsker hakkebakkeskogen! De har lest den og dramatisert den i barnehagen og jentene kan alle sangene ( noe mammaen ikke akkurat kan skryte på seg at hu kan )Hører fra andre barnehageforeldre i “bygda” at det er hakkebakkeskogen det går i hjemme hos mange om dagen ..Helt supert 🙂

    17. Åååh!! Takk for tips om Kino! Det får bli en tur over grensa i romjula hörer jeg 🙂
      Kardemomme by er jo å en hit men derimot så er hun fortsatt (8 år gammel) livredd for Karius og Baktus. Haha! De som er så söööte! 😀
      Hva synes du foresten om Pompel og Pilt? 😀 Har du vist det for Plutten? 😉 God Helg!

    18. Hakkebakkeskogen minner meg om Oldemor og Tanten til min far (kanskje spesielt henne) Vi satt alltid på kjøkkenet til Oldemor og sang sanger fra boken, spesielt Bestemor-skogmus sin sang: Når en liten mus…
      Utrolig gode minner å ha med seg 🙂
      Forhåpentligvis skal jeg ha med meg “tantetrollene” og se den i romjulen 😊

    19. Mini på 10 mnd har allerede fått denne boka, sammen med Karius & baktus og kardemommeby! Klassikere jeg vokste opp med og som jeg er forpliktet til å sørge for at guttungen også får oppleve! 😀 ikke at jeg husket de så godt selv… Mannen min sitt uttrykk når jeg styrtet ut i stua etter legging og entusiastisk informerte om at “den derre so ro-sangen er fra hakkebakkeskogen!!”, sier meg at han derimot husker den bedre… 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg