Legge seg likt som barna?

Det er rart med det, men jeg tenker den samme tanken hver eneste kveld jeg ligger på senga og leser for 4-åringen: “Å herregud, det hadde vært deilig å legge seg nå!”

Og mens jeg ligger der og leser eventyr og prompebøker, blir jeg bare trøttere og trøttere. Gjespene kommer som rier og øyelokkene legger på seg 40 kilo. Så ligger jeg der med tårer i øynene og kjemper en desperat kamp mot søvnen.

 

 

Noen ganger taper jeg midtveis og sovner et lite sekund, bare for å bli vekket av en bok som kræsjlander i neserota eller 4-åringen som klager på at jeg har fått “sovepust”.

Til dags dato har jeg aldri klart å faktisk gjøre det, men en vakker dag håper jeg å faktisk klare det. Legge meg likt som barna. Det høres jo helt euforisk ut.

Men det fordrer både at jeg skal ha gjort ferdig alt som står på voksenlivets evigvarende to-do-liste for kvelden. I tillegg må jeg klare å overvinne den kanskje mest slitsomme apen jeg har på ryggen. For jeg har nemlig notorisk lakenskrekk og vil komme opp med en hvilken som helst unnskyldning for å aldri legge meg. Og jeg er god til det, så sjeldent vil jeg komme meg i seng før lenge etter at det allerede er for sent.

Så våkner jeg opp sliten, uggen og trøtt som en rumpepinne, mens jeg bruker den første timen av dagen på å sverge at jeg skal legge meg tidligere til kvelden. Men så kommer kvelden og da kjører vi samme tralten som alltid. Alltid.

Men en vakker dag skal jeg klare det! Kanskje ikke i dag, kanskje ikke i morgen, men en vakker dag. Kanskje neste uke? Tenk så deilig a! Våkne opp etter typ 13 timers søvn og føle seg som en ubrukt tannbørste! Herregud, jeg husker den følelsen. Følelsen av å være uthvilt altså. Uthvilt… Det absolutt mest fremmede og ettertraktede fremmedordet blant overtrøtte småbarnsforeldre 😉

Å føle seg uthvilt er én ting, men å sove i 13 timer? Det har jeg ikke gjort siden 2006 etter en særs fuktig kveld på en studenthybel i Japan, men det er en helt annen historie 😉

 

 

 

/ Natta 😉

* Følg Sovehjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Her kommer jeg meg aldri i seng før rundt 12- halv 1. Og sovner mellom halv 1 og 2. Og snuppa er våken mellom 6 og 7. At man aldri klarer å legge seg I “normal” tid.

    2. Hahaha der tok du meg bokstavelig talt på senga..for her ligger jeg og burde så absolutt sove etter å ha tenkt de ekstrakt samme tankene som du beskriver ovenfor.
      Jeg holdt på å sovne da jeg la ettåringen,og samme når jeg skulle synge for treåringen..MEN så er det denne “volsentiden” man snakker om at er så viktig (men er det viktigere enn søvn spør jeg meg selv her jeg ligger?).
      Høy5 for en fantastisk blogg og for første kommentar fra en fast leser som vanligvis er for trøtt til å kommentere;)

    3. Hei jeg legger meg kun en halvtime el time etter barna. Voksentingene kan man ta før kvelden kommer, og ttenger man egentlig voksentid hver dag ? Barn er jo både på bhg. og skole nesten hver dag. Søvn anbefales ! Alt blir så mye bedre da !!

    4. Hver gang du nevner rumpe pinne er det en eller annen uviten gjøk som må spørre hva det er. Trodde folk hadde fått med seg det nå!

    5. Jeg fikk ikke lest innlegget ditt i går, for jeg sovna i senga til toåringen. Bråvåkna kl 21, men da var det bare å tusle innom badet for å pusse tennene og stupe ned i egen seng.

    6. Her sover jeg til jeg våkner av meg selv, å sovner stort sett av på sofaen så mannen bær meg i seng 😛
      Men nå er jeg jo gravid, så sovner ganske så fort uansett, å tenker, jaja det jeg ikke får gjort i dag får jeg gjøre i morgen.
      Men blir nok andre boller nå når babyen kommer 😛
      Da blir jeg vell å få samme problem som deg, men vi får bare smøre oss med tålmodighet å tenke at en dag så klarer vi det, jeg bruker å si til meg selv at søvn trenger jeg ikke før jeg blir gammel 😛
      Men etter jeg ble gravid å det ble en ny kjenning på kroppen vil jeg bare sove 😛

    7. Trenger absolutt ikke voksentid, men problemet er at vi stort sett jobber hver kveld. Blogg er en merkelig jobb sånn sett, alltid noe å gjøre. Har for lengst forkastet voksentid, tv-tid og alt det der 😉 Men til uka! Ja da skal jeg klare det. Kanskje 😉

    8. Me too.. :-/ Men har skrevet ned i kalenderen at jeg seriøst skal prøve å legge meg likt som 4-åringen på onsdag, så da foreslår jeg at du henger deg på, haha! Tenk så digg!!!

    9. Haha, takk for det, Line 🙂

      Jeg prøver også å fortelle meg det der hver eneste dag. “Søvn er kjempeviktig, uten nok søvn bla bla bla”, men så kommer kvelden… Og morgen-Peter har null makt over kvelds-Peter, og innen barna har sovnet og man kommer seg ned i stua igjen, er man jo lys våken igjen, haha!

      Men seriøst, på førstkommende onsdag skal jeg prøve. Da har jeg ryddet kalenderen og skal gi det et forsøk 😀 Bare å henge seg på! 😉

    10. Høres deilig ut å ville sove, kanskje ikke fullt så deilig å være gravid, haha. Krysser fingrene for at dere får en sovebaby. Det finnes visst noe som heter det 😛
      /high5

    11. Er veldig godt og sove, å spesielt når man fortsatt har mulighet til det 🙂
      Gravid kunne jeg vært for uten, det syns jeg er så kjedelig, vil heller ha babyen i armene, er så mye man kan gjøre da, nå føler jeg meg bare som en stor hvalross 😛 hehe
      Ja, har hørt om at noen har babyer som sover natten igjennom, her krysser vi fingrene for at babyen sover natten igjennom å ikke har kolikk 🙂
      Så blir spennende nå når julen nærmer seg og termin kommer i Desember 🙂

    12. Da satser vi på at dere får en doven liten julegris, som sover hele natten og gråter kun på overnattingsbesøk hos andre 😛
      Men seriøst, 4-åringen vår gråt faktisk ikke som baby. Altså, typ ALDRI. Veldig merkelig. Men det gjorde jo heldigvis 2-åringen opp for da 😉

      LYKKE TIL MED SVANGERSKAPET!!!!!!! <3

    13. Da var dere heldig som fikk en av hver 😛 hehe
      Blir spennende, gleder oss kjempe masse, og er spesielt når dette er første barnet 😛
      Tusen takk <3

    14. Jeg bare lurte på hvorfor det ikke kan blogges på dagtid da ? Slik at du får tid med barn osv. på kveld samt lagt dere ?;-))

    15. Jeg blogger på dagtid hver eneste dag, men jeg poster normalt sett 2 innlegg om dagen, i tillegg til snapchat, instagram, mailer, kommentarer, telefoner, møter og alt som hører jobben til, så tiden på dagtid strekker som oftest ikke til. Men herregud ja, ingenting hadde smakt bedre enn en frikveld, men det er en av “ulempene” ved å være blogger – aldri en dag/kveld fri 😉

    16. “Våkne opp etter typ 13 timers søvn og føle seg som en ubrukt tannbørste! ” DETTE er grunnen til at jeg leser bloggen din! Fantastisk! Undrer meg over hvordan du kommer på slike sammenligninger??

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg