Pastillen som reddet dagen

Her kommer en solskinnshistorie om en hyggelig dame, en pastill og hendelsen som reddet gårsdagen 🙂

 

Gingerbread cookie men in a hot cup of cappuccino

 

For i går var jeg på en liten handlerunde med en trøtt og småsyk plutt. Vi måtte innom et par butikker for å kjøpe mat og gjerne en ny paraply, og først ut var Jula. Der fant jeg en snedig liten boklampe og litt annet jall. God start! På vei ut døren, fisket plutten med seg en pastill fra kurven de har liggende ved kassa.

Så bar det inn på matvarebutikken ved siden av, for å handle litt middag og kaffe. Underveis i handlerunden ble vi stoppet av et trivelig par som ønsket å ta en selfie med yours truly (hei til dere), men midt oppi alt rabalderet mistet plutten pastillen sin, som gikk i bakken og knuste.

For en småsyk plutt var dette alt som skulle til for at verden, som pastillen, gikk i tusen knas. Han gråt utrøstelig, men heldigvis var vi fortsatt bare vegg i vegg med Jula, så da ble vi enige om å gå tilbake og spørre om en ny pastill. Så tørket vi krokodilletårer og handlet ferdig, før vi gikk tilbake på Jula med hendene fulle av bæreposer.

Vi hadde riktignok vært innom 15 minutter tidligere, men jeg ønsker ikke å være en gribbete grådigper og lurte derfor på om det kanskje fremsto litt frekt å komme tilbake for flere pastiller. Samtidig hadde jeg hendene fulle av frysevarer og pastasaus og ønsket liksom ikke å kjøpe noe bare for å kjøpe noe. Så vi tok en snarvei gjennom butikken, møtte den samme kassedamen som tidligere og spurte ydmykt og halvt unnskyldende:

– Eh, atte han mistet pastillen i gulvet, så vi lurte bare på om vi kunne ta en ny?

Hun kunne vært kjip og sagt at det kun er én til hver for sånn er reglene og bla bla bla. Hun kunne sagt nei eller et motvillig ok, men hun gjorde ikke det. Hun så på oss med et lurt smil, kastet seg rundt og gravde opp en neve med pastiller som hun ga oss med et smil. Plutten gjorde øyne så store at man skulle tro han hadde sett en ufo.

Og jeg blir bare så utrolig glad når jeg møter sånne folk! Folk som gjør verden til et bedre sted. Som vet verdien av et barns smil og som finner oppriktig glede i å gjøre andre glad. Så er det helt sikkert mot firmaets sukkertøypolitikk å gi barn mer enn én pastill, men å ha personer som henne i kassa, gir mer verdi enn noen mengde med pastiller noensinne kunne klart.

Så dagens stjerne i taket og enorme porsjon med gratisreklame går ut til JULA i Larvik og den fantastisk hyggelige damen som satt i kassa i går. For en neve sukkertøy er en liten pris å betale for et barns helhjertede smil, og som jeg sa til henne da vi dro: “Nå kommer det til å gå gjetord om deg i huset i dagevis”, og tro meg: Det gjør det 😉

 

 

/ Smil til verden, så får du smil tilbake 🙂

* Følg Pastillhjerte på Facebook *

11 kommentarer
    1. Hehe, hun gjorde jo bare jobben sin da, man kan jo ikke nekte kundene ting som faktisk er lagt fram gratis i butikken 😉

    2. Har vært fast leser i ett års tid… men heter plutten plutten?! Jeg har ikke fått med meg navn…. hihi<3

    3. Nja njæ, poenget er at hun lyste opp og gjorde det hele til en kjempefin opplevelse, der mange andre kanskje ville sagt at vi ikke fikk flere drops eller lignende. Tror ikke man kan/skal ta så mange man vil, på samme måte som at det i blant står gratis kaffe på kanne inne i butikken. Betyr ikke at du kan ta med deg kanna og alle koppene, hehe 😛

    4. Hei koselig blogg du har! Håper du har lyst til og sjekke ut min blogg kaldt: lekerfotograf.blogg.no. Jeg er ny og ønsker å få flere lesere.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg