Verdens beste omelett?

/ sponset innlegg

– “Å herregud, det er den beste omeletten jeg noensinne har smakt!!”

Som kokk er det vanskelig å ikke bli litt høy på pæra når man får høre noe sånt. Og jeg er faktisk helt enig, for helt på slump og tilfeldigheter tror jeg seriøst jeg klarte å lage tidenes beste omelett!

Og det er ikke verst, med tanke på at omelett jo i utgangspunktet er ganske kjedelig mat, men har man litt flaks og trikser og mikser med et par ingredienser, så kan man altså ende opp med trampeklapp og bølgen 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oppskriften finner du lenger ned 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Se den lille snoken, haha!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Ikke stjæl maten til pappa mens han poserer har jeg sagt! 🙂

 

I omeletten hadde jeg byttet ut vanlige pølser med soya-chorizopølser, og man skulle jo selvfølgelig tro at noen ville reagere på det, men nei. Ikke en sjel! Jeg tror ikke selv Hellstrøm på en god dag ville smakt at det var noe annerledes med pølsene.

Akkurat det der har overrasket meg stort etter at vi tok utfordringen om å ikke spise kjøtt i hele oktober. For alt vi har laget i det siste, enten det gjelder vegetariske chorizopølser, soyapølser, burgere, schnitzler, “kjøttboller” eller “kjøttdeig” – det smaker seriøst bedre enn kjøtt!

Ikke skjønner jeg hvordan det er mulig, men det har vært en stor opptur for meg som hadde sett for meg at en kjøttfri måned ville bli preget av trauste middager og smugspising av salami i bilen 😉

 

Slik ser schnitzlene ut forresten… Omnomnom! (bilde: Hälsans Kök)

 

Her må jeg bare gi en gigantisk tommel opp til Hälsans Kök som har gjort overgangen til en lek. For med to små barn i hus, er det fint å kunne servere den samme maten som før, bare med en liten endring som ingen av barna har lagt merke til enda. Og derfor har produktene fra Hälsans Kök vært både tidsbesparende og helt geniale for oss.

Enda kan jeg ikke helt forstå hvordan kjøttfri mat kan smake like godt som / bedre enn kjøtt, men oppskriften jeg lagde i helgen er levende bevis. Prøv selv! Du kommer til å få deg en smaksrik overraskelse og trampeklapp på kjøpet 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mattyven gir seg ikke, haha!

 

VERDENS BESTE OMELETT

  • 5 egg
  • 1 løk
  • ½ boks mais
  • 3 soya-chorizopølser
  • 1 klatt smør
  • 5-6 småtomater
  • ½ spisspaprika
  • 1 ts pizzakrydder
  • En neve parmesan
  • En klype salt

 

Slik gjør du:

  1. Finkutt løk og fres i smør til den blir blank.
  2. Hakk opp frosne pølser og varm opp med løken.
  3. Finkutt paprika og hiv oppi sammen med mais og småtomater delt i to.
  4. Knekk egg i en skål og pisk sammen med en gaffel. Hiv oppi.
  5. Tilsett pizzakrydder og litt salt.
  6. Stek, snu, stek igjen. Riv over parmesan mot slutten.
  7. Serveres gjerne med en fresk salat, sånt blir det god stemning av.
  8. Server, nyt, motta trampeklapp og bølgen 😉

 

Til retten anbefales det å prøve soya-chorizopølsene fra Hälsans Kök. Jeg klarte i hvert fall ikke å holde verken gjester eller barn unna matfatet, haha!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mmmm, parmesaaaan.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

… og nå er det din tur, muttern. Gi meg den omeletta!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Itt no kjøtt, bare god smak og goooood stemning 🙂

 

/ Bånn apetitt, master chef 😉

For flere inspirerende tips og oppskrifter –> Sving innom Hälsans Kök

>> Følg Hälsans Kök på Facebook <<

19 kommentarer
    1. Kjenner dere noe forskjell på formen etter at dere bytta ut kjøtt? Kjøtt er jo veldig tungtil fordøyelig, spesielt rødtkjøtt da.

    2. Høres helt fantastisk ut! Men blir det ikke fryktelig dyrt? Kjøpte vegetar-burgeren til Coop her en dag og den var dyyyr😨 Synes ikke akkurat den var spesielt god heller..

    3. Fra en kokk til en annen. Stek omeletten på ene sia, snu, ha på ost å inn i ovnen i 3-4 min. Woala en luftig omelett som smaker smaching😉. Ser godt ut da😄. Man trenger ikke kjøtt for å lage supre middager i hverdagen😄😄😄

    4. Man skulle kanskje tro det, men jeg tror ikke det blir dyrere enn å bruke vanlig kjøtt. Eller altså… Det kommer jo an på kjøttet da. Astronomisk prisforskjell på det billigste muk-skvipet og den indreste indrefilet (gressforet selvfølgelig) 😉

      Men sånn for taco da. Tror vi betalte rundt 50 kroner for vegansk farse på 300-ish gram. Vanlig kjøttdeig koster mindre for 400 gram, men så koker man også bort nesten en fjerdedel i tilsatt vann. Så kommer jo helse, næringsstoffer, det etiske, smak, preferanser etc etc oppå dette.

      Jeg tenker på mat som en investering i helse, så noen kroner fra eller til er ikke det viktigste. Men om maten er dyr i tillegg til vond… nei da kan den ta seg en bolle, haha!

    5. Ikke foreløpig egentlig. Den første perioden var vi jo i Spania og etter at vi kom hjem, har det vært et stressorama uten like og ikke en eneste rolig/normal dag, så inntil videre er det litt vanskelig å si faktisk. Men én ting jeg skal si er at jeg er skikkelig overrasket over hvor lite jeg har savnet kjøtt! Trodde jeg kom til å bli helt manisk, men tenker faktisk ikke på det engang 🙂

    6. Har man kjøtterstatninger så tror jeg ikke det er noe problem, men hvis feks en fattig student skulle valgt vegetar ville det nok vært bønner, linser og grønnsaker på menyen… Skal også sies at kjøtterstatninger er svakere på smak og det krever litt mer tid og kjærlighet i form av tilbehør og krydderier! Men, jeg synes uansett det er flott du og familien har tatt utfordringen. Og det er jo en stor bonus at det går såpass bra, særlig for deg, ”salamigutt” 😀
      Så lurer jeg på en ting. Dere er sponset eller?

    7. Er du helt på jordet? Det er ikke 100 gram tilsatt vann i vanlig kjøttdeig. Det er langt, langt under halvparten. Dessuten får du også kjøttdeig uten tilsatt vann og salt.

    8. Det var bare et vilkårlig eksempel, men jeg har faktisk målt det en gang, ellers hadde jeg ikke skrevet det. Kan ha vært et unntakstilfelle, men vekten på kjøttet etter steking var i hvert fall redusert såpass 🙂

      Så uten tilsatt vann og salt er nok best ja, men da er vi over på pris igjen 😉

    9. Salamigutt, haha!
      Men ja, for en fattig student er det nok enda mer økonomisk med suppe av bønner, linser etc, men for min del må jeg liksom ha noe mer for å bli mett, og til det funker slike kjøtterstatningsprodukter helt utmerket. Skikkelig mettende og føles som kjøtt, for jeg må i hvert fall innta en hel bøtte med suppe om jeg skal bli noe i nærheten av mett, haha!

      Jepp, vi er sponset av Hälsans Kök. De ønsket at vi skulle prøve noen måltider med deres produkter, men vi benyttet like greit anledning til å leve en hel måned som vegeterianere, for å se hvordan det faktisk er 🙂 Og det går overraskende smooth, med unntak av et par fiskemåltider, da vi ikke visste at vegeterianere ikke kunne spise fisk, haha!

      Har oppdaget masse ny mat til nå og ser blant annet i kveld frem til en indisk suppe jeg fant oppskrift på i går. Her er oppskriften for øvrig, hvis du også har lyst til å prøve 🙂 http://www.godt.no/#!/oppskrift/7475/top-chef-vinnerens-favoritt-indisk-daal

    10. Kunne du ha lagt ut oppskriften på den smekre (snickers?)-kaka dere serverte i Ferskens bursdag? Har sååå lyst til å servere den på farsdag 😉
      High five, digger bloggen og humoren din! 😀

    11. Hei!
      Hva tenker dere (og Hälsans) om å gi så små barn soyaprodukter? Er soya det beste alternativet når man skal erstatte kjøtt?

    12. Digger det!
      Jeg har vært vegetarianer siden jeg var 15 nå 27
      Og disse produktene er livreddende i en hektisk hverdag.
      Quorn sine produkter er også å anbefale da man er anbefalt å ikke spise altfor mye soya 🙂
      Jeg bor i nærheten av svenskegrensa og der er prisen nesten halvert 🙂
      Stå på!

    13. Til Yvonne over her.
      Det er riktig som du sier at soya alene ikke burde erstatte kjøtt.
      Da må man kompensere med mye jernholdige grønnsaker ved siden av. Feks brokkoli, spinat og røbet 🙂

    14. Så digg med svenskepriser på alt da. Heldiggris 🙂

      Prøvde Quorns “biter” i en gryte en dag og det ble knallbra! Så kommer absolutt til å prøve flere av deres produkter ja.

      Men har du smakt schnitzlene fra Hälsans Kök? De er helt rå! 😀

    15. Oh yes, prøvde Oumph i forrige uke, det var helt smashing! Kjøpte fire ulike varianter, har bare prøvd to, gleder meg veldig til de to neste. Favoritt så langt: Pulled <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg