Det er jo nå det begynner å bli gøy!

Med den nært forestående 2-årsdagen, kom jeg plutselig på et innlegg jeg skrev da plutten fylte to år i februar 2014.

Det handlet om nettopp dette med 2-årsdagen, for det er ikke bare en hvilken som helst bursdag, men en stor stor merkedag, i hvert fall for meg. 2-årsdagen er nemlig det jeg liker å kalle “Bikkedagen”, for det er rundt da det bikker over fra å være mer arbeid enn kos, og virkelig begynner å bli gøy å leke med barna.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

For spør du meg, så er det å ha barn en evig balansegang mellom arbeid og kos. I starten er det veldig mye arbeid, selvfølgelig også mye kos, men i mine øyne mest arbeid. Selvfølgelig er det trivelig med en liten bebis, men så er det også veldig mye grining, gulping, bæsj og kaos.

En liten bylt som ligger og sover på brystkassa er jo selvfølgelig noe av det triveligste som finnes, men enda veier mengden arbeid tyngre enn mengden kos.

Men etter hvert som tiden går, skifter balansen gradvis. Færre bleieskifter, våkenetter og gulpekluter, mer tid til kos, lek og moro. Og ganske nøyaktig på 2-årsdagen bikker det over til å være mer kos enn arbeid. Derav navnet “Bikkedagen” 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Det husker jeg veldig godt med førstemann og jeg merker det nå, for tross mye fint og mange rørende øyeblikk, så er jeg ikke sånn superflink med babyer og har vel bare innsett at de to første årene ikke er helt mitt element. Men så, når barna begynner å vokse til og er klar for nye utfordringer, ja se da kommer far til sin rett!

Ballspill, klatring, sykling, herjing – jeg er klar for alt! For som jeg skrev allerede for 2,5 år siden: Det er først når barna bikker 2 år at det faktisk begynner å bli oppriktig gøy å leke med dem. Frem til da, er man mest som en ballvegg og/eller puslespillrobot 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Og det er en ganske fantastisk tanke, for selv med alt det morsomme vi har gjort de to siste årene, så vet jeg med meg selv at det er nå det bikker. Det er nå det virkelig begynner å bli gøy, den beste tiden ligger enda foran oss 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Hipp hurra for Bikkedagen!

Les teksten fra da plutten fylte 2 år –> “Når blir det gøy å leke med barn?”

* Følg Bikkehjerte på Facebook *

5 kommentarer
    1. Visste du at på Grønland feirer de tradisjonelt ikke første bursdag. Den første fødselsdagen de feirer, er toårsdagen. For da har barnet en reell mulighet til å overleve… (selvfølgelig er ikke barnedødligheten på Grønland så høy nå lenger, men tradisjonen lever tydeligvis videre.)

    2. Og heldigvis at dere fedre stort sett ‘blir flinkere’ med kidza jo større de blir! Det er da jobben begynner spørr du meg, oppdragelsen!! Ikke en smal sak;-) men så klart, veldig veldig mye morro også:-) alt har sin sjarm, sett bort i fra trassen da:-/
      Hilsen mor til ei på 3 og en på 8 uker:-)

    3. Jeg er sÅ enig!
      Jeg har en gutt på 2,5 år og ei lita frøken på 3 mnd. Og selv om det er litt koselig med baby og alt det der, så gleder jeg meg mest til hun blir større 😛 jeg merker det kanskje er litt tabu og mene det som kvinne, får vell mest rare blikk eller benektende kommentarer 😛 men jeg er virkelig ikke helt skrudd sammen for denne babytiden.. Nå handler det mest om å overleve fra dag til dag og se frem mot lysere (og mindre trøtte) tider som jeg vet kommer, om litt over 1,5 år 😛 *hjelp*
      Hilsen døgnvill ikke-supermamma 🙂

    4. Er mamma til en gutt på 16 mnd, og må si meg enig med seg. Arbeid veier fortsatt tyngre enn kos, og jeg som elsker å leke, ser fram til mer givende lek etter hvert nå! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg