Nok en blogger stenger kommentarfeltet

Rett før helgen skrev toppblogger Stina at hun etter 6 år motvillig ser seg nødt til å stenge kommentarfeltet på bloggen. Mange hyggelige kommentarer til tross, all drittslenging og jævelskap folk lirer av seg, spiste seg til slutt gjennom panseret og nå orker hun ikke mer.

Hun er så absolutt ikke den første, for flere av Norges største bloggere har for lengst stengt for kommentarer, deriblant Sophie Elise og Mamma til Michelle.

 

Arrrgh Button on Modern Computer Keyboard. Use Only in Critical Situations.

 

Dette betyr at det må finnes en hel hærskare av frustrerte troll der ute, som vandrer rastløst rundt og leter etter en nytt mål å plage. En person de ønsker å bryte ned med sitt surmaga oppgulp og usaklige kritikk. Bitende kommentarer brygget på misunnelse og mindreverdighetskomplekser, siktet rett mot hjertet. Og selvfølgelig funker det. Når man sitter og gjemmer seg bak et tastatur og langer ut mot en person som bretter ut hele sitt liv i bilder og tekst på nettet, selvfølgelig vil man få en utømmelig kilde til ammunisjon for bitterhetskanonen.

En person som stadig fôrer sine ventende troll med materiale, som opptil flere ganger om dagen bekrefter gang på gang at det er grunn til å hate henne. For hva hun sier, for hvordan hun ser ut og ikke minst for den vanvittige frekkheten til å være seg selv. Pen, vellykket, velformulert og med en hærskare av følgere hun inspirerer og gleder hver eneste dag.

Og der sitter du, ditt bedritne troll, ensom og trist og ingen bryr seg. Kanskje ikke livet gikk helt som planlagt, kanskje kjeder du deg bare, kanskje er du lei av å snakke utelukkende med kattene dine. Eller enda verre, ingen av de overstående.

Kanskje smiler livet, kanskje er alt bare topp, kanskje ser du opp til en av disse bloggerne og følger dem hver eneste dag. Kanskje synes du at hun tar fantastiske bilder, står for fine ting og har gode verdier i livet. Du takler bare ikke suksessen. Misunnelsen spiser deg opp og hver gang du har mulighet, gulper du.

 

Woman angry frustrated annoyed at computer. Problems with hardware, software, internet shopping. Negative human face expressions, emotions, feelings, body language, bad attitude, life perception

 

Kanskje er du bare en anelse misfornøyd med ditt eget liv og tar det ut på andre? Kanskje er du bare uenig, men ikke verken språkmektig eller smart nok til å ordlegge deg skikkelig. Og det er så synd! Den konstruktive dialogen og muligheten for en produktiv dialog, sablet ned ved knærne av trollpakk og idioter.

Hva vet vel jeg hva som fôrer et troll, om det er blindt hat eller misunnelse, men jeg heller mer mot sistnevnte, hvorfor ellers skulle man giddet? Jeg bryr meg fint lite om dansk design og ville derfor heller ikke gått inn på en dansk interiørside og sagt: “Lavpanna drittdansker, dere kaller det der en stol? Kjøss meg i kråsen!”

Justin Bieber har flere ganger måttet stenge sin Instagram-konto på grunn av hatefulle meldinger fra sine fans. Fans! Kan det rett og slett være at trolldom springer ut av kjærlighet som blir sur når den blir manisk?

Nei, jeg tror heller de folka er akkurat som deg og meg. Bare litt tristere. Bare et hint, men nok til at det renner over. Kanskje har de blitt dumpet av kjæresten, kanskje er de litt ensomme eller kanskje de bare ikke takler at andre har noe de ikke har?

 

picture of crazy businesswoman shouting in megaphone

Ja hallooo, jeg er ikke lykkelig, så hvorfor i helvete skal du ha det bra?!

 

Hva vet jeg, men trist er det okke som. Trist at de sterke stemmene hysjes ned av taperne. Ja, for det må det være lov å kalle sånne folk, de som får andre til å stenge kommentarfeltet, stenge for dialog. De som ikke har noe annet å bidra med enn å ødelegge for andre. Tapere.

Og hvis du, mot all formodning, skulle være en sånn som liker å rive ned andre for å bygge deg selv opp: Voks opp a. Hvis du har noe å si, så si det på en skikkelig måte. Hvis ikke: Klapp igjen brødsaksa. Enten du er 16 eller 60, det er aldri for sent å se seg selv i speilet og innse at nå er det vel for faen på tide å bli voksen.

 

/ Voks opp, a.

* Følg Åpent kommentarfelt-hjerte på Facebook *

41 kommentarer
    1. Men jeg, jeg stenger ikke…!!
      Jeg holder det gående, jeg bukker ikke under.. Kommentarene bare preller av..eller får gode svar som “du’a” etc…

    2. Veldig bra skrevet! Godt at du også tar opp dette temaet!
      Var veldig kjipt å stenge kommentarfeltet, og miste kontakten med mange av de fantastiske leserne. Men etter så mye drittslenging så jeg ingen andre utveier enn å stenge hele kommentarfeltet.

    3. Det er trist. Drittslenging på nett har ført til at jeg aldri tørr å være med i diskusjoner på sosiale medier. Det eneste jeg tørr er å legge igjen sporadiske kommentarer hos deg og kona til.
      Hvorfor er det slik at med en gang man er bak tastaturet så tørr folk å lire av seg de fæleste kommentarene, postet med fult navn til og med?

    4. Det er helt utrolig at dette bare eskalerer for hvert år som går. At dette ikke blir tatt tak i og slått ned på en gang for alle. Selv trodde jeg at jeg var en vedlig sterk person, som aldri ville la meg knekke av usakeligheter. Men kommentarer som “det ser ut som du spiser alle kakene i boka di selv” og “Jeg så deg på signering. Ble skuffet, du var så mye penere på bokcoveret ditt”… Det knakk meg helt. Ikke bare stengte jeg kommentarfeltet, men jeg sluttet å blogge i mange uker…
      Anmeldelse på IP-nr skulle vært lov for å få slutt på trolla 🙁

    5. Jeg har ved et par anledninger tatt screenshot av kommentarfelt på Face der noen virkelig har tatt av, enten i form av trusler, nedsettende kommentarer etc, eller der voksne folk ikke skjønner hva slags påvirkning atferden deres har. Screenshoten sendes til mamma/pappa eller voksne barn. Jeg innbiller meg nemlig at folk går rundt og ikke vet hva deres håpefulle/ oldisforeldre holder på med på nett.

    6. Så utrulig bra skrevet! Jeg syns virkelig det er trist at man må stenge kommentarfelt å andre sosiale medier fordi noen velger å være i***ter, jeg tror rett å slett folk er sjalu fordi at de selv ikke gidder å jobbe så hardt som mange av toppbloggerne gjør for å nettopp kunne leve av å blogge.

    7. Heilt enig med Gran, å gå inn i diskusjoner på nett er som om å be om en trøkk i trynet. Er vant med vanlige diskusjoner ansikt til ansikt, så det blir et ganske brutalt møte med nettrollet. Kan godt skjønne at bloggere kan få nok og stenge kommentarfeltet. Kan ikke forstå at man holder det åpent så lenge som noen gjør. All ære til Stina og alle dere bloggere som deler og inviterer oss inn.

    8. Jeg syns det er forferdelig trist at offentlige personer ser seg nødt til å stenge kommentarfeltene sine, fordi det renner over drittkommentarer. Jeg har ingenting til overs for mennesker som rett og slett velger å være negativ og direkte ond mot noen andre. De må kjede seg noe voldsomt! Personlig hadde jeg ikke hatt ork til å holde på sånn, for å være så negativ og kritisk til alt mulig må være forferdelig slitsomt.
      Jeg syns dette var et flott innlegg og jeg sier til både deg, Stina og alle andre bloggere og offentlige fjes: Stå på! Det er ingenting galt med noen av dere.

    9. Du kan ikke mene Stina når du skriver “velformulert”.. For det er hun virkelig ikke. Det ser du selv om du leser bloggen hennes.

    10. Et. Tips kan være å ha på at man må godkjenne kommentarer, og så vis man får noen stygge kommentarer godkjenner man ikke dem. Man bare ignorerer og gir ikke noe oppmerksomhet til det. Jeg vet ikke om det fungerer, for jeg har aldri fått stygge kommentarer selv.

    11. Dette snakket vi faktisk om i pausen hvor mye hat folk har i seg som ødelegger for andres liv!
      Både med Bilde utfordringer på face, hvor mange likes man får osv…

    12. Virke ut som hun tror hu har mer peiling på ting enn alle andre ,kanskje hu burde stenge hele bloggen heller eller bruke sånn at hu må godkjenne svar

    13. Som min snille og hjertevarme bestemor brukte å si: “Har du ikke noe pent å si, så kan du tie stille”

    14. Skrekkelegen godt skrevet.. Kudos…
      Det e synd at ting ska gå så langt, sjøl om eg syns mange gjerna legge opp te diskusjon.. Så betyr det jo ikkje at man kan ta heilt av i kommnetar feltet…
      Det e jo nåke så heite sunn folkaskikk ennå…
      Trudde eg…
      Men ikkje alle har fått sin dose aktivert, tydligvis…
      Synd at nåken må gå te det skritt å stenga for kommentarer…
      Virkelig synd..

    15. Jeg skrev akkurat om dette på bloggen selv, da jeg har fått mye hets fordi jeg har skrevet om det å bli frisk fra sykdommen ME. Det er visst noen (ikke alle ME-pasienter, de fleste er positive) som mener jeg ikke har blitt frisk på riktig måte…
      Selvfølgelig må en være litt hardhudet, men det må være grenser. Stina er bare en jente, hun er en person! Nei, uff, det er ikke greit!

    16. Helt utrolig hvor mye noen vet om andres situasjon.. Men ja, kunne vel fortalt deg at det var dødsdømt å snakke åpent om ME på en blogg. En sånn tabubelagt sykdom som veldig mange har sterke misoppfatninger om, er jo trollmat av ypperste sort. Folk.. 🙁

    17. Ehm, snakker vi om Stina nå? Nå skal ikke jeg uttale meg på hennes vegne, men er det ikke litt opptil henne selv hva hun skriver om på sin blogg? Burde det ikke være lov å komme med sminketips, klestips etc uten å få huden full fordi man prøver å inspirere andre? Å skru på funksjon for å måtte godkjenne kommentarer, hjelper egentlig lite, for da har man allerede lest den. Det hjelper bare for leserne, som slipper å se skiten 😉

    18. Det rare er jo at man gidder. Altså, det virker så enkelt å bare droppe å bruke tiden på en blogger man ikke liker. Det er derfor jeg tror det springer ut av en merkelig form for kjærlighet og misunnelse som bikker over til hat. Rare folk..

    19. Ja, jeg regnet med endel neg, men det var voldsomt! Særlig i privat innboks! Heldigvis har flere blitt bedre og neon blitt helt friske fordi de leste mitt innlegg og da er det så verdt det! ME-trollene må ikke få vinne spør du meg!

    20. Så jo faktisk så sent som i dag en sak på facebook der en jente hadde tatt livet sitt etter at bilder og utleverende info hadde blitt spredt i sosiale medier. Mange som ikke forstår konsekvensene av digital mobbing.. :-/

    21. Nja njo, men da har man allerede lest dem. Så skal man helst ikke drive og filtrere så mye heller, men tanken er god. Tror det kan ha en fin preventiv effekt på trollene, som etter hvert vil gå lei. Skal vurdere det hvis jeg noensinne får en stygg kommentar, haha!

    22. Så utrolig bra!! Dette liker vi å høre 🙂 Det høres så utrolig lett ut i teorien og man tenker jo at et par negative kommentarer kan man enkelt riste av seg, men det er noe heeelt annet i praksis ja 😉

    23. Hvis du har M.E. hører ikke nesen din hjemme andre steder enn i “slutt å være så jæla lat og kom deg på jobb”-båsen 😉 (ref. trollbefolkningen)

    24. Egentlig helt uvesentlig poeng, men jeg synes i hvert fall hun er en knallgod blogger. Mange interessante tips og lister, selv om de aller fleste ikke appellerer til en skjeggete gammel bust som meg, haha!

      Og hvorvidt man er velformulert eller ei, burde ha lite å si for hvor mye ufortjent og grunnløs hat man får. Hadde hun derimot skrevet positivt om radikalisering av unge muslimer og den slags, hadde saken vært en annen. Men sett lite av det til nå.

      P.S. Måtte google “appellerer” 😉

    25. Så bra! Tror ikke folk hadde trodd sine egne øyne om det de fikk se at sine kjære skrev på nett. Husker Sophie Elise gjorde det samme en gang og sendte stygge meldinger fra en gutt til hans mor. Da ble det månelyst 😀

    26. Er enig i mye,egentlig alt, men å bruke Justin Bieber er et dårlig eksempel. Han har vært så rasshøl mot fansa sine flere ganger så at han får pepper på IG er vel ikke veldig rart.. I hans tilfelle så får han som han høster 😉

    27. Nja njo, men nå var det vel ikke kritikk mot ham det gikk på, men snarere drittslenging mot kjæresten/flammen? Ikke så altfor bevandret i Bieber-fakta, men mulig et syltynt eksempel, haha!

    28. Kjenner jeg blir litt irritert på blogg.no. Hvorfor i all verden kan de ikke ansette noen som går igjennom kommentarene til toppbloggerne før de får se dem selv?? Bare sånn for å sile ut den verste dritten. De tjener jo massivt på disse (små)jentene og har herved å beskytte dem også. Du er en voksen mann, så regner med du tar det bedre, men noen av disse jentene er jo som barn å regne! Skjønner at de ikke kan gjøre dette for alle, men de største? Kanskje trollene gir opp da? Petter kan ikke du være kul ”bloggpappa” og kreve det for de du har beskytta før? 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg