25 tips til meg selv som 20-åring

Hvis jeg kunne spolt tiden tilbake og møtt meg selv som 20-åring, hvilke tips ville jeg gitt den uflidde ruslebiffen?

Bli med til det herrans år 2001, for å møte en aldersforvirret Peter som akkurat er ferdig med vernetjenesten. Han har ingen anelse hva han skal gjøre med livet, men han vet han må ta opp fag om det skal være håp. Men først vil han på guttetur til Ios, voksenlivet kan vente.

Han har også lagt på seg ganske kraftig det siste året, og har vel enda litt kjærlighetssorg, men han er fast bestemt på at verden ligger for hans føtter, selv om han teknisk sett ikke har så mye å by på og et vitnemål som vitner om lite mål.

 

 

Og hvis jeg kunne spolt tiden tilbake til da jeg var 20 år, dette er 20 ting jeg ville fortalt meg selv:

 

1. Du vet ikke alt, ditt kjøtthue.

2. Tro på deg selv. Jeg vet det høres cheezy ut, men ting ordner seg for folk som tror på seg selv. Hvis du tror på deg selv, vil andre tro på deg og det er sånt som åpner dører.

3. Ha gjerne en plan B, men fokuser alltid på Plan A.

4. Du kommer ikke til å bo hjemme på promperommet til du blir 45.

5. Uansett hvor smart du er, kommer du aldri til å klare å forutse veien videre, så bare gjør det du gjør best, så blir veien til mens du går.

6. Spis litt mindre kebab, er du snill. Det er jeg som må ta av den dritten senere.

7. Du er en rar fyr og det er bra det. Ikke prøv å være som alle andre.

8. Å bli 30+ er faktisk ganske ålreit. Ikke vær redd for å bli eldre, for jo eldre man blir, dess friere blir man. Dette gjelder dessverre bare helt til du får deg kone. Misforstå meg rett, det er veldig ålreit altså, men det er også litt som å ha en streng sjef som aldri forlater kontoret.

9. Stol alltid på magefølelsen. Alltid.

10. Ikke tro blindt på hva sjefen sier, for sjefer går med mange hatter.

11. Ingenting er forgjeves, alt skjer av en grunn. Så hvis du er midt oppi noe som virkelig helt meningsløst, tenk at det ikke er forgjeves, for du kommer garantert til å få bruk for det senere i livet.

12. Lær av erfaringer. Noen erfaringer er billige, andre veldig dyre. Det viktigste er at du lærer av dem, så slipper du kanskje å betale to ganger.

13. Bare legg fra deg tanken om en Slipknot-tatovering. De er ikke så kule som du skal ha det til, de er egentlig ganske harry.

14. Vær ålreit mot folk. Det virker sikkert fristende å være litt drittsekk i blant, men du vet aldri når han kjipe dusten i taxikøen plutselig dukker opp på andre siden av bordet under et jobbintervju.

15. Det var forresten Osama Bin Laden som sto bak 11. september. Ingen fare, han får sin straff, det tar bare sinnssykt lang tid.

16. Du kommer til å begynne å elske sushi. Jeg vet, det høres helt sykt ut, men livet har mange overraskelser i vente.

17. Fortsett å skrive på ditt merkverdige vis. En vakker dag vil det bli til noe stort.

18. Du kommer til å begynne med briller. Like greit å forberede seg på det først som sist. Og det er ikke så ille det altså, det er ikke voksenbleier liksom.

19. Du kommer på et tidspunkt til å stripe håret ditt og det kommer til å se helt forferdelig ut, men gjør det likevel. Man lærer litt om livet av sånt. Som å aldri stripe håret igjen.

20. Drømmedama di finnes faktisk der ute. Du må bare lete noen år til 😉

21. Ikke gjør så mye annerledes. Jeg kunne fortalt deg at du må gjøre ditt og gjøre datt, men hvis du endrer på noe, kan det føre til at du ender opp et annet sted enn jeg er nå, og det vil du ikke. For akkurat her og nå er livet ganske fordømt fantastisk.

22. Ikke bit negler, da kommer du til å dø i en grusom bilulykke!! Seriøst! Okei da.. kanskje ikke helt da, men slutt å bite negler, det er sinnssykt usexy.

23. Du kommer tilsynelatende aldri til å bry deg om verken jazz eller politikk, så bare la det gå. La den gå, la den gåååå! (sorry, 2014-referanse).

24. Du vet hvordan du liker å prate høyt og lenge om deg selv hele tiden? Slutt med det. Hold kjeft. Lytt. Og vær en ålreit fyr.

25. Og du, det der med at du hater barn og alt… Jeg antar at du er ganske spent på hvordan det skal gå. Men det har ikke jeg tenkt til å si noe om. Du får bare vente og se. Jeg kunne selvfølgelig fortalt deg det, men du ville aldri i verden trodd meg. Det jeg derimot kan fortelle deg, er dette: Du tror du vet alt. Du vet ingenting.

 

 

/ 15 år siden 2001… mindfcuk!

–> Innlegget er inspirert av Tine Monsen: “20 ting du skulle ønske du kunne fortelle deg selv om 20-åring”

* Følg 20-årshjerte på Facebook *

8 kommentarer
    1. “You know nothing, Jon Snow…” Problemet med oss 20-åringer er at vi ikke egentlig er interessert i å høre på folk som kan alt så mye bedre en oss, fordi vi vet at vi ikke kommer til å lære før vi gjør samme feilen minst to ganger selv. 😉

    2. 15 år siden jeg var 16 år…CRAZY!!!😂 Nå er jeg 31 årsnart…men føler meg ikke så hau gammel som jeg trodde 31 åringer ville være den gang jeg var litt yngre enn nå…
      Til Gyda 16 år: Be youre self no matter what the say…erfaringer kommer med alderen..så kan jeg iallefall føle meg som 25 år litt til😂
      Ps:DIGGER frisyren din på siste bildet ditt,litt som Chad Kroeger i Nickelback for ca et 10 år siden 😂

    3. Haha, den sveisen.. Tror jeg er blitt for tynn i hyssingen til å kjøre full fettsleik nå og det er kanskje like greit 😉
      Men ja, utrolig hvor mye yngre man er nå enn man trodde man skulle være som 30+. Jeg så alltid for meg selv i en grå dress, med en kjip jobb, en voksen fyr som helt hadde glemt hvem han var. Å nei du 😀

    4. Unnskyld men MÅ bare: fettsleik, offamæij, det blir så feil i mine ører etter å ha bodd sammen med en nordlending i 10år..😂😂😂
      Mange fine råd til 20åringen, sku ha følgt non av døm sjæl som 20åring en gang for lengesiden.

    5. Satt og beit negler mens jeg leste dette. Følte meg litt truffet da jeg kom til nr. 22 😉 Har du klart å slutte? Vet ikke om noen tips funker på ei som beit av jukseneglene, men hvem vet.. :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg