Nå sover Erna

I kveld var en sånn kveld der lillesnuppa plutselig får lakenskrekk og nekter å sovne. Du vet, en sånn kveld som gjerne kan vare en ørliten evighet. På sånne kvelder tyr jeg ofte til Fantorangens nattasang, som er både fin og ganske effektiv. Det er bare ett problem med den sangen…

 

 

For selv om Fantorangen synger så rolig i vei om alle som skal gå og legge seg, blir det fort ganske mange navn på blokka.

Det starter jo greit:

– “Nå sover mamma, nå sover pappa, nå sover Gustav, nå sover Nora, nå sover Teeeooo. Sove sove sove, sove lille snuppa, sove sove sove, snorke som en gris. For nå sover onkel, tante og katten, nå sover farfar, farmor og beste, nå sover mormooooor. Sove sove sove, sove lille snuppa, sove sove sove, drøm om sjøbanan.”

 

Men så må man liksom finne på noe nytt for hver runde. Og versene går fort men tiden sakte, og med 12 navn som går til sengs hver runde, blir det fort en krevende øvelse. Jeg pleier først å dra gjennom hele familien, før jeg begynner på venner og bekjente. Deretter går jeg over på gjenstander i rommet. Men så går det ikke lang tid før både smokk, dyne, pysj, pute, bok og lampe sover. Og så sover mmmmadrasseeeen.

Så tror og håper man at det lille kreket i senga har sovnet, men nei da. Hun vil ha flere vers! Og etter hvert som man selv blir trøttere og versene blir flere, blir det vanskeligere og vanskeligere å komme opp med navn. Og man må jo holde tempoet oppe, ellers kvekker ungen til og da må man kanskje starte helt på nytt igjen. Gud forby.

Kan helt ærlig ikke si at jeg husker halvparten av det jeg kom opp med i kveld, der jeg hang over ripa på ribbesenga halvveis utmattet i Fantorang-rus, men jeg tror det siste komplette verset gikk noe sånt som dette:

– “Nå sover Jagland, nå sover juicen, nå sover bloggen, nå sover Marcus. Nå sover Martinuuuuus”

 

Jeg var godt i gang med et vers der både havet, barten og Erna var på vei til sengs, før pappa smalt leppa i rekkverket og erklærte at nok fikk være nok. Da kom det heldigvis ikke et pip. Hun sov.

Takk og lov for det, for jeg hadde virkelig ikke et eneste navn igjen i hatten. Jeg vurderte å gå løs på ulike typer ferskvannsfisk, fakta fra andre verdenskrig og ingredienser i taco, og da vet du at det er på tide å kalle det kvelden 😉

 

Cute little red kitten sleeps on fur white blanket

 

/ God natt da, Erna 🙂

* Følg Fantoranghjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Hahaha! Herlig! “Pappa smalt leppa i rekkverket” 😂😂😂 Ja, jeg husker da sønnen min var liten og ville at jeg skulle stå over sprinkelsenga og holde ham i hånden til han sovnet. Det gjorde jeg jo, men det kunne jo ta litt tid og tegnet på at han hadde sovnet var at beina mine ga etter da jeg bråvåknet hengende over senga 😀

    2. Haha! Minner meg om mine sanger-kvelder. Fantorangen var ikke oppfunnet enda, men So ro Lillemann (med små forandringer så det passet ei lita jente), Den lille Ole, Natten lister seg på tå, Trollmor og Byssan lull… Jentungen er nå 20 år og glipper fremdeles med øynene hvis jeg begynner å synge en av de sangene! 😁

    3. Altså, de nattasangene, de gjør mammaen mer trøtt enn guttungen :p Her i huset har jeg og minsten en avtale om at hvis han ikke drøyer tiden ved legging, så får han en bok og en sang. Men om han drøyer tiden med vilje, så blir det 2 sanger og ikke noe bok. En bok tar ganske lang tid, og når han har drøyet tiden med både 30 og 60 minutter, blir det ikke tid til bok.
      Men greia er at han ligger og fniser mens mamma synger nattasang, mammaen gjesper like mye hveeeeer gang :p

    4. Har du ikke fått med deg NOE???? Det beste med den sangen er jo nettopp at vi ikke behøver så mange navn. For: ” nå sover osten, brødet og bananen. Nå sover Frida!!! Nå sover lammet, kua og hesten. Nå siver Georg!!! ( tvillinger) og jeg går ikke tom for verken dyr eller pålegg. Om så skulle skje, begynner jeg på nytt. Vil ikke skade barna psykisk med å utsette dem for politikeres døgnrytme. Uansett parti… ( nå sover Jagland, du liksom. Kunne vel vært når som helst på døgnet….)

    5. Haha, noe av det verste med det, er når man blir sittende ved siden av og har armen hengende over, slik at man kutter blodomløpet i armen og mister helt følelsen, haha!

    6. haha ikke lett altid nei.. noen ganger etter å ha suget igjennom alle vi kan lager vi noen selv… da blir det mye rart da….
      haha leste kommentar : “Nå sover Saddam, Hitler og Stalin” nå lo jeg godt 😀

    7. Hahaha! Eg ler så eg grine 😀 xD
      Ska godt gjerast å komma på da og! Heia Fantorang-rus, sovesang og pappablogg! Elska da 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg