Da barna møtte CD-spilleren

Jeg har lenge lurt på hvordan det vil gå når mine barn møter det hotteste fra min barndom. I helgen fikk vi endelig svar 🙂

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Dagens barn er jo nedlesset med ny og spennende teknologi. Allerede fra 2-årsalderen kan de med letthet koble opp nettbrettet mot stereoanlegget via bluetooth og spille den musikken de vil via Spotify. Eller chromecaste youtube fra pappas mobil til tv-en.

Med fare for å høres ut som en gammel mann: Sånn var det ikke da jeg var ung! Det hotteste på teknologifronten da jeg var yngre, var å ha egen cd-spiller. FM-radio, AM-radio og selvfølgelig kassettspiller som ofte fulgte med på kjøpet 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Da jeg var yngre trodde jeg at cd-en for alltid ville stå seg som det ultimate musikkformatet. Mye mer praktisk enn plater, lettere i bruk enn kassetter og alt i alt et komplett produkt. Hvordan i all verden skal man klare å komme opp med noe bedre enn cd-en? Umulig!

Selv ikke når man trasket rundt med en discman som hoppet og sleit hver gang man bevegde seg litt raskere enn en sneglefjert, tvilte jeg på cd-ens verdensherredømme. Jeg hadde jo ikke den gang tenkt at det en dag ville finnes et musikkformat der musikken ikke i det hele tatt er fysisk tilstede. At man kan gå på pc-en og få tilgang til all verdens musikk på den tiden det tar cd-spilleren å snurre i gang.

Og derfor har jeg lenge vært spent på hvordan dagens barn vil reagere på det som en gang i tiden var det heite top of the pops og state of the art. Men selv om jeg var en cd-samler av rang en gang i tiden, ble jeg plutselig lei av å drasse rundt på den massive samlingen sist vi skulle flytte, og kastet i prosessen hele min samling av rundt 600 cd-er! Det føltes brutalt der og da, men jeg har aldri sett meg tilbake 😉

Derfor var det veldig spennende da Christina kom tilbake fra en tur på loftet til sine besteforeldre i helgen, med en knallrosa cd-spiller og et knippe cd-er. Noen kjøpe-cder, men for det meste hjemmebrente godsaker. For det var jo alltid de beste. De man brukte evigheter på å sette sammen og laste ned, med fare for å gi datamaskinen aids i prosessen, og til slutt ga et kult navn og cover.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Men hvordan ville barna reagere på å gå fra å ha hele verdens samlede musikk-kolleksjon tilgjengelig, til å være begrenset til 13-14 sanger per cd (19 hvis man var heldig)? Jeg har lenge trøstet meg med at det sikkert ikke er så spennende for barna å høre på våre gamle cd-er som vi kanskje skulle tro, og jeg fikk rett.

Pluttens første kommentar da han så den rosa pensjonisten var bare:

– “Mamma, hva ER det der?”

 

Men så ble de sittende og spinne noen plater og hadde det veldig moro med det. Kassettspilleren som gikk opp og igjen, cd-spilleren som lagde en merkelig lyd hver gang man byttet sang og hvordan cd-ene snurrer fort om man åpner lokket midt i en sang. Og det var kjempegøy!

… i typ 10 minutter. Så var vi tilbake på bluetooth og internett og 2016 igjen 😉

Kanskje ikke så rart, for ikke et vondt ord om Aqua og New Kids On The Block altså, men de var kanskje best på 90-tallet 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Backstreets back, ålreit!

* Følg CD-hjerte på Facebook *

15 kommentarer
    1. Musikkformat er alltid gøy å vise barn. Siden jeg da har både plastespiller og kassettspiller i kjellerstuen, har det vært litt artige hendelser når jeg må vise hva en kassett og LP plate er. Det å forklare at platen har spor i seg som nålen leser og blåser god lyd ut av studiomonitorene, er ikke lett. Men de skjønner at man kan stoppe musikken ved å stoppe platen, og det er gøy. Men har også vist dem “radioshowet” min bestekompis og jeg spilte inn på kassett da vi var 10-12 år gamle, og det synes de var rart. Mest rart var vel at pappaen deres allerede hadde kommet i stemmeskifte den gangen, og at humoren var veldig rar.
      Utrolig nok har jeg skrevet om dette radioshowet og musikk som inspirerer på min egen blogg :O

    2. Du skal ikke kimse av CD-spilleren altså! Min femåring fikk sin egen rosa til jul og har den på rommet. Hun har sine egne CD’er med musikk, alt fra Egner til Markus & Martinus. Og noen arva godbiter, type Aqua og Smurfehits. Og mange lydøker. Elsker å være på rommet sitt og høre på! Tommel opp for CD-spiller!

    3. Vi har et anlegg på hytta med både cd-, kassett- og md-spiller på! Kassett er klart favoritten for både han på 5 og hu på 2. Det er mange danseshow når vi er der på ferie. Nå skal det sies at nettet er så tregt der at streaming ikke går så lett…

    4. Mine unger skjønner ikke hvorfor man skal høre musikk på cd, der er jo så få sanger på en plate..
      Men de elsker å høre lydbøker på cd-spilleren.
      Blir du å lage en oppfølger til Evig arr på sjelen, eller lar du det gå bort i stillhet?

    5. Hehehe akkurat som reaksjonen jeg fikk da jeg og jentungen for ett par år siden drev og rydda i kjelleren og jeg fant fram boomboxen fra det glade 90tall og sa henrykt : Denne kan du ha på rommet ditt ….hvorpå hun svarer : Hva ER det der? Jeg forklarte og hu bare rista på hue og så på meg som om jeg var ett fossil fra steinalderen….følte meg nå litt gammel da….

    6. Haha, utrolig rart å tenke på at noe som tidligere var så vanlig i dag er så rart. Tenk at vi måtte kjøpe all musikken vi skulle høre på, liksom. Jeg tenker igrunn på Spotify som noe av det beste som har skjedd oss alle – det gir et litt større utvalg av musikk å høre på 🙂

    7. Æ fant førr ei tid telbake fram nån cd-plate og gikk opp på lofte og henta boomblaster’n ned. Kom bjøksanes ned trappa og gutten min på 3år ser på mæ lenge, så sei han ‘mamma, ska du støvsuge?’. Æ kreperte av latter!

    8. Enighet! Spotify er noe av det beste som har hendt meg og betaler gladelig for premium! Tenk en cd kostet jo typ 169 kr før – det er fullt familieabo på Spotify det! Dæsken steike, ikke alt som var bedre før, si 😉

    9. Heisann T,
      Absolutt, det har bare gått litt på kryss og tvers siden den gang, men jeg er i dialog med flere jeg prøver å få til noe spennende med, men ble litt stopp i praten gjennom sommeren. Håper å få til noe lurt i løpet av høsten, men har nok vært litt treig ja, rett og slett fordi jeg har vært veldig ydmyk og forsiktig til hvordan jeg skal jobbe videre med dette. Ønsker ikke å gå frem feil siden det er et såpass vanskelig tema, og i den prosessen har ting tatt litt tid dessverre. Men det kjem 🙂

    10. Noe av det beste med kassettspiller er at alle de gamle kassettene i familien vår har blitt utsatt for hærverk og ramponering av min søster og meg som teipet over dem og spilte inn radioshow 😀 Så mitt i en Leonard Cohen-sang kan det plutselig dukket opp en ivrig barnestemme som tror han er programleder 😀 Haha1

    11. Retrotrond: Hah, vi har også gamle “radioshow” på kassettene til mams og paps. Gjerne deres favorittkassetter som vi synes var superkjedelige, slik som Leonard Cohen etc 😉 hihi

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg