Dagens gullkorn – Fisketuren

Onsdag morgen og pappa er i barnehagen for å levere to små apekatter. Vi tar oss litt ekstra god tid så ikke det blir så skummelt når pappa drar. Jeg blir stående og småprate med en av de ansatte. Om alt, ingenting og været.

Bak oss jobber en av de ansatte med å ta ut en drøss med redningsvester og det viser seg at noen av barna skal på tur i dag, ut på bøljan blå. Da blir 4-åringen pratelysten, for han har vært på tur i kano i sommer og deler gladelig hver minste detalj…

Han forteller om hvordan han, pappa og farfar var ute i kanoen og fisket. At alle fikk fisk, men at han bare fikk én. Han har hengt seg litt opp i det der, for det var tydeligvis et stort nederlag for ham at vi andre fikk to, mens han bare fikk én.

 

 

Jeg prøver å forklare, som jeg har gjort ørten ganger før, at det viktigste ikke er å få flest fisk, men å være med på tur og ha det gøy. Den ansatte i barnehagen stemmer i og kan gladelig fortelle at hun også har vært på mange fisketurer uten å få en eneste fisk.

– “Og ikke minst, du fikk jo faktisk den første fisken!”, sier jeg.

– “Jo, men..”

– “Ja, og ikke bare det, men siden du var sånn en flink fisker, så fikk du faktisk godteri også. Det var det ingen av oss andre som fikk!”

Da smiler han stort, før han snur seg mot den ansatte og sier fornøyd:

– “Nei. De andre fikk bare øl.”

 

 

 

/ Øøøh, eeeh haha, jammen liksom atte det var lett-øl på en måte liksom… #flauetryne

Klar for et gullkorn til? Les: “Dagens gullkorn – Grøten”

* Følg Fiskehjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Høh… “bare” øl ?? Øl er da ikke bare 😉
      Var i butikken dengang vår eldste var som plutten er nå-ish-pluss.. Jeg sier godt ut i handleturen at “nå har vi vel handlet alt vel?”… Hvorpå guttungen titter i handlevognen, ser på meg og med høy røst -så alle kan høre- sier:
      “Men pappa, skal du ikke ha øl?”…

    2. Da jeg ikke er en heftig øldrikker, men nyter heller av det sort gull en lørdag kveld, nemlig Coca Cola. Det har hendt at mine døtrene plutselig sier i butikken “Pappa, du har jo glemt colaen din, skal jeg hente en flaske?”
      Hei, jeg heter Trond og er Cocacoliker.

    3. Haha! Hadde en artig opplevelse med to ettåringer i barnehagen der jeg jobba. Gutten strekker seg så lang han er over spisebordet for å aaaaakkurat klare å skyve koppen sin borti jenta på den andre sida sin kopp. Så kommer det: “Dål.”

    4. På Spaniatur i sommer kjøpte samboer en 6-pakning øl. Vi var der i to uker og den siste boksen ble ikke drukket, altså ble 5 bokser fordelt på 14 dager. Likevel presterer guttungene å si ‘ooooooiii, pappa har drukket myyyye øl!!’ 😂 og pappaen hvisker ‘håper ikke dette er det første de forteller andre når de skal rapportere fra ferien’!

    5. Jadda du… når vi snakke om stolte øyeblikk.. min lille på nesten tre brøyt ut i bryllupet i dag at “æ vvil jo gå ut å røyke” heeeerlig… eller..

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg