Kjære idiot i blå mercedes

Noen tekster treffer rett i gørra, og da jeg logget på facebook i dag, ble jeg møtt av en sånn tekst skrevet av en god venninne. Ikke bare var den fryktelig godt skrevet, men budskapet er også så skremmende og viktig at jeg ønsker å dele det videre.

Les og del gjerne – for dette fortjener å bli lest av alle!

 

Teddy Bear buckled with safety belt in a car

 

“Til deg i den koboltblå Mercedesen som kom kjørende sørfra her på Fylkesvei 156 ved Langhus lørdag 20.august rundt halv sju på kvelden.

Er det lenge siden du har vært hos optikeren? Hadde du vært på tidlig vors og tenkt at det sikkert gikk greit å kjøre likevel? Fikk du lappen din i en eske med Tom og Jerry-kjeks?

Jeg ser ingen som helst grunn til at du plutselig skulle befinne deg på vår side av veien. Vi kom nordfra, sikten var god og vi holdt fartsgrensen. Det gjorde også vedkommende du lå rett opp i rumpa på før du så brått vrengte ut uten å se deg for. Hva faen tenkte du med?

Det kunne ha gått så veldig, veldig galt! I fjor mistet 117 mennesker livet i trafikken, mens 693 ble hardt skadet. I går kunne du ha bidratt med fire til om milisekundene bare hadde utspilt seg litt annerledes.

For det var fire av oss i bilen du ikke enset. Far, mor og to små, på vei hjem fra familiebesøk. Felix er fire år, elsker å bygge med lego og gleder seg allerede til jul. Sunniva er litt over året og har akkurat tatt sine første, pingvinvaglende skritt.

Heldigvis for oss får hun stabbe videre, og Felix får fremdeles spurt hvor lenge det er til Julenissen kommer, hver eneste gang. Men det er jaggu ikke din fortjeneste!!

Sannsynligheten for at du blir tatt er liten. Du kommer sikkert ikke til å lese dette engang. Men jeg håper du fikk deg bare halvparten av det støkket vi fikk. At du kanskje, muligens, ser deg bedre for neste gang og at jeg slipper å se den blå merca di klistret i kreppapirversjon over forsiden av en avis. At du ikke setter andres liv i fare igjen.

Se deg for! Ingenting haster så veldig at det er verdt å risikere sitt eget og andres liv. Og hvis det gjør det, ring 112 og få politieskorte.”

 

 Baby sleep in the Baby Car Seat

 

/ Lik og del for å spre budskapet!

P.S. Tusen takk til Kjersti som lot meg bruke teksten. Sammen kan vi kanskje gjøre en forskjell 🙂

17 kommentarer
    1. Altfor mange idioter på veien og bak rattet… Hvis du og fruen enset noe raseri som passerte Larvik i går forresten så var det bare meg 🙂 Det kan du lese om inne hos meg i dag.
      Innlegget heter “Det skal bare en jækel til før det blir kø” !

    2. Hadde en lignende situasjon før bebisen i huset her kom. Tok kontakt med firmaet som hadde den aktuelle bilen, de visste hvem føreren var, men var jeg som fikk kritikk ettersom jeg la ut innlegget på Facebook. Håper folk tenker seg om i trafikken..! Man er ikke alene på veien!

    3. Kjører på E18 hver eneste dag med livet til låns. Statens vegvesen har, i sin visdom, satt ned farten her til 70 for å minske ulykkene. Vel og bra det, hvis det hadde blitt respektert av ALLE. Som det er nå, så kjører en del forsiktige sjåfører i 60 for å være helt, helt sikker på at de ikke får bot. Og så har vi de andre, da. De blå mercedesene som bare ikke KAN ligge i 60 på E18. Så de kjører forbi. På bakketopper, i svinger, med særdeles dårlig klaring til møtende trafikk, så kjører de forbi to og tre biler om gangen. Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har måttet bremse inn hardt for å slippe idioten inn igjen i køen…

    4. Var borti noe lignende i sommer vi og, meg og min verditransportvare på 10 år. En idiot av en franskmann, som kjørte så stygt, med så vannvittig mange stygge forbikjøringer. At vi filmet, og ringte politiet. Vi – les guttungen filmet og ringte, jeg kjørte bil – hadde telefonkontakt med politiet for å fortelle om retning på galmannskjøreren. På den måten fikk vi stoppet han, for politiet sendte faktisk ut to partruljebilder som lagde sluse og fikk stoppet han. Vi ble og tatt til side, så de fikk se video. Hva han fikk i bot eller hva skalgs straff han fikk, vet jeg ikke. Men vet at det bak oss lå en ambulanse, som også ble vinket inn for å avgi sin forklarin til kjøringen på personen i den franskregistrerte bilen. Så det kan lønne seg, om man er flere i bil. å filme – om du ikke har montert kamera – og ringe politiet. Våre barn er verditransport, vi har ingen å miste <3

    5. Veldig viktig, og når du deler dette vil jeg dele en status jeg skrev i februar i fjor, som fortsatt er svært relevant. Jeg mener også at det i kjøreopplæringen er altfor lite fokus på dyr i trafikken og hvordan man skal kjøre når man møter f.eks. ryttere. Her er teksten (må legge den i to kommentarer da det ble for langt i en kommentar):
      “Er fire sekunder verdt mer enn opptil flere liv? Noe jeg har tenkt på lenge. Som bilist har jeg sett alt for mange livsfarlige situasjoner, og jeg har kun vært bilist i litt over ett år. Jeg skal ikke si jeg har vært perfekt selv, men jeg bruker å ta forhåndsregler. Sist i sted ser jeg en bil i mitt kjørefelt midt i en forbikjøring. Han kunne ikke ha hatt god sikt da han kastet seg ut, for jeg måtte bremse. Jeg er ikke den typen som blir forbannet og kjefter, for det går bare ut over meg selv eller de i bilen likevel. Jeg er bare glad jeg slapp å bråbremse, eller enda værre…
      Jeg tror noe av det som sjokkerer meg mest er oppførselen i nærheten av dyr, da særlig hester. En moped, scooter, sykkel eller EL-bil har like mye rett til å være på veien som oss bilister, men det har også ryttere. Visste du at du har høyreregel for ryttere når du ikke er på forkjørsvei? Nå er det flere ryttere som lar deg kjøre likevel av hensyn til at du kanskje må kjøre forbi etterpå, inkludert meg. Men du bryter fortsatt vikeplikten ved ikke å stoppe og sjekke om rytteren vinker deg forbi.
      En moped, EL-bil eller scooter er til en viss grad fullt kontrollerbar. Selvsagt er det ting som svikt i systemer, vannplaning etc. som kan få den til å løpe løpsk, men i teorien skal du kunne ha full kontroll så lenge du kan å kjøre. Det har man ALDRI på en hest. En moped blir ikke vettskremt av et laken eller en katt som dukker opp. Det kan hesten bli. Du kan miljøtrene hester til du er grønn og blå med presenninger og alt mulig rart, men du vil aldri være 100% trygg på at hesten ikke blir skremt. Mange bilister mener hester ikke har noe å gjøre på veien før de er trafikksikre. Hester blir aldri garantert trafikksikre. De er dyr, de er uforutsigbare, og føler de seg presset vet man ikke hva som kan skje.
      Jeg var med på en tur til hest i fjor sommer. Jeg vil si hesten min var ganske rolig og sikker, og den ble ikke vettskremt da en buss dro på forbi en alt for liten luke, og luftbremsen utløste seg rett ved siden av en annen hest. Den løp ut, men heldigvis var de bakerst, så de løp rett inn i hesten min, og den stod pal. De kom ikke lenger. Hadde de derimot vært alene på veien, mellom et autovern og en aksellererende buss vet man aldri hva som kunne skjedd. Jeg ble SJOKKERT over bilistene som bare raste forbi og ignorerte alt som heter håndsignal. Takk gud mesteparten av turen foregikk til fjells.
      Vi måtte ut på veien en gang til som siste etappe av turen. Vi red på rekke, og jeg hadde håndhest. Jeg på min hest var nærmest veien, og håndhesten var nærmest autovernet. Det skulle såklart vært motsatt, men jeg kunne ikke gjøre noe med det da. Der red jeg med en hånd på tøylene og en hånd på leietauet til håndhesten. Hesten min var plutselig ikke like rolig blandt biler lenger som den dagen tidligere. Trolig fordi jeg også var redd for at noe skulle skje. En bil raste forbi, og hesten min snudde kjapt litt til venstre inn mot veien, nesten foran bilen. Jeg ble vettskremt. Hester fungerer nemlig slik at om de ikke kan flykte, prøver de å angripe. Og når bilen kom nærmere og nærmere, fortere og fortere, og det var en annen hest og et autovern i veien på andre siden. Den ville da enten løpe over veien før bilen kom eller angripe, heldigvis stoppet den. Hadde ikke hesten stoppet er det ikke sikkert jeg hadde sittet her idag. Og hadde bilene kjørt en respektiv fart forbi oss hadde ikke faremomentet vært like stort heller. Vi var kun på veien 2 ganger, korte strekninger hvor vi var nødt. Ellers holdt vi oss på fjellet. Men de to gangene var nok til å få meg og hesten jeg red skeptisk mot å ri i trafikken.

    6. De fleste ryttere ønsker ikke å ri i trafikken, men har ikke noe valg. Det finnes omtrent ikke rytterstier rundt om i landet, og der det finnes må man av og til krysse vei. Det fikk jeg se som bilist en dag. Jeg kom fra flyplassen i Molde på tur mot Gjemnes. På Rødbekk så jeg tre hester ved veien som tydelig skulle over. De to bilene foran meg fortsatte i 70km/t forbi, uten så mye som tegn til å bremse ned. Den ene hesten steilet og var tydelig stresset av å være så nære veien, så jeg tenkte at han i varebilen bak meg fikk bli så sur han bare ville. Jeg bremset ned til 20-30km/t når jeg kjørte forbi. Så gasset jeg opp igjen etter noen meter. Hestene og rytterne kom trygt over. Jeg tapte FIRE sekunder på å bremse ned. Er de fire sekundene du vinner på å ikke gjøre det verdt mer enn livet til flere personer (og dyr)? Hadde hesten løpt ut foran bilen i 70 km/t hadde han kunne drept både jenta, hesten og ikke minst seg selv. Er det verdt å dø for fire usle sekunder? Jeg synes ikke det, så jeg bremser heller ned. Jeg syns en sur sjåfør bak meg er verdt mer enn å ta livet til jenta og hesten.
      Enda jeg kjørte litt for fort, 20-30 km/t er litt for fort etter min egen mening, men jeg rakk ikke å bremse så mye mer enn det. Men jeg bremset i allefall ned, tapte fire sekunder og reddet muligens opp til flere liv. Synes du fire sekunder er verdt mer enn et liv?”

    7. Takk for fin kommentar på noe som ofte blir oversett. Har ikke tenkt godt nok over dette selv, så takker for at du løfter utfordringen med dyr i trafikken 🙂

    8. Stig: hva har dette innlegget med rosablogging å gjøre? Kunne like gjerne vært en nyhetssak!
      Synes det er flott du poster det jeg, Petter. Har selv vært vitne til en haug av galninger på veien (særlig de som bryter vikeplikt!) , og selv om en selv er forsiktig så er det faktisk ikke alltid nok :/ Det er viktig å si fra! Jeg gir dem alltid et ekstra tut 😉

    9. Utrolig mange dustefjerter ute i trafikken! Reddet livet til meg selv og fire andre i bilen i fjor sommer med tidenes unnamanøver og oppbremsing for å slippe inn kraftidioten som skulle forbi! Ringte politiet men de kunne ingen ting gjøre, men jeg sporet opp fjotten og fikk sagt min hjertens mening. Om det hjalp vites ikke, men det føltes deilig å vise bildene av mine kjære til dusten som nesten drepte oss alle.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg