Dusten på arbeidsplassen

Denne dagen gikk vel ikke helt som forventet… Er det bare meg eller er det noe som skurrer her?

 

08.45: Snekker ankommer. Skitprat, løsprat, kaffe og småprat. Svigerfar ankommer. Mer av det foregående.

09.15: Peter forlater for å levere barn i barnehagen. Ingen ser ut til å bry seg nevneverdig.

09.45: Peter tilbake på byggeplassen, klar for å jobbe! Snekker identifiserer en sterk mangel på materialer. Peter settes på jobben og fiser av sted.

10.30: Returner med nevnte materialer og får lovord. Har også kjøpt spade, da svigerfar oppdaget at spaden jeg skrøt av at jeg hadde i garasjen, viste seg å være en liten snøskuffe. Har også handlet sånt jeg tror håndverkere spiser til lunsj. Cola, iskaffe, kneippbrød, sjokoladeboller og kjeks.

10.30-11.30: Må ta pause fra terrassebygging for å blogge. Ingen ser ut til å bry seg nevneverdig. Fundamentet begynner å ta form. Fortsatt ikke et eneste registrert hammerslag på undertegnede.

11.45: Returnerer til bakhagen, klar for å ta i et tak! Blir informert om at nye materialer mangler så jeg legger i vei, men ikke før de humrer høylytt da det viser seg at jeg ikke vet forskjellen på en stikksag og en håndsag. Legger også merke til at jeg er den eneste med hansker. Og t-skjorte med blomster på. Det var nok en bommert. Får handleliste og suser avsted.

11.55-13.15: Bruker en halv mannsalder på å kjøpe plank og sag. Gir meg selv bonuspoeng for å klare å spore opp to-tom-fire-planker på øyemål, men minuspoeng for å bruke rundt en time på å feste dem til taket. Plusspoeng for at jeg klarte å bløffe meg til å høres ut som en håndverker da en annen mann som var ute på plankekjøp kom bort og ville løsprate.

– “Skal du ha mange?” spør han.

– “Næh, du veit åssen det er. Når du først begynner å smelle det opp, så mangler det fort et par”, svarer jeg og sparker i dekket på bilen.

Viste seg at han egentlig ga balla, jeg sto bare skikkelig i veien med bilen..

 

13.15: Tilbake og klar for å ta i et skikkelig tak! Plusspoeng for at materialene holdt seg på taket hele veien. Nå kjenner jeg at jeg begynner å komme inn i varmen. Endelig! Nå skal det snekres. Prøver å droppe hanskene for å være en av gjengen. Får et rift på leggen og tar det som et tegn. Tar på meg hansker igjen.

13.20: Husker at jeg har avtalt et nettmøte med regnskapsfører. Løper inn og slår meg ned foran macen. Det tar veldig mye lenger tid enn forventet, men svigerfar stikker ofte hodet innom og sier at det går helt fint. De trenger meg visst ikke akkurat nå. Bare akkurat nå altså…

13:50: Endelig ferdig og klar å ta i et tak! Kommer så langt som å høre noen prate om planker og dimensjoner jeg ikke forstår et kvekk av, før telefonen ringer. Nettavisen. Den må jeg ta.

15.00: Adios, henter barn i barnehagen.

15.30: Tilbake på byggeplassen, nå skal det hamres! Men med en gang jeg kommer ut, blir plutselig begge gutta borte. Jeg står alene noen minutter, før jeg går inn igjen.

15.45: Alle tilbake, nå skal det bygges! Se her ja… Fundamentet er klart gitt. Jeg har fortsatt ikke tatt i en hammer, vingmutter, drill, spiker eller sag. Og nå skal det visst røykes, drikkes cola og snakkes om andre jobber, materialer vi må kjøpe til neste gang og hvor mye plank det går med til en lettvegg.

16.30: Snekkeren må stikke, rydder med seg sakene og drar. Endelig er det min tur, nå skal det legges plank! Fundamentet står stødig, jeg har fått den ærefulle jobben å bli med svigerfattern å legge på plankene oppå. Han ser på meg. Jeg ser på ham. Han ser på meg.

– “Næh, skal vi si oss fornøyd for i dag?”

Og dermed var den arbeidsdagen i boks!

 

Sånn atte… Jeg innser at jeg er han fyren som alle prater om på pauserommet. Du vet, han som omtales slik: “Asså, det ække noe gærnt med´n, han er bare litt… spesiell”. Han som ingen skjønner hvorfor jobber der. Han som blir sendt på butikken for å kjøpe en skrutrekker med et hode som ikke finnes. Han som blir satt til å slå spiker i en planke som ingen skal bruke. Han som sitter inne med hanskene på og spiser opp alle bollene.

Men jeg er blitt lovet jobb i morgen, så da venter jeg spent og gleder meg til å ta i et tak.

Men basert på dagen i dag, har jeg en snikende mistanke om at noen “plutselig” er så “uheldig” å miste alle skruene og spikrene i samme bøtte, så må jeg gjøre den “superviktige” sorteringsjobben som vil ta halve dagen..

Men den jobben vil jeg gjøre med et smil, for jeg er tross alt en viktig brikke i det store puslespillet! Riktignok det tannhjulet som surrer og går for seg selv, men fortsatt en brikke.

 

Stikksag / håndsag..

 

Fortsatt ingen anelse hva dette er for no..

 

Eller dette.

 

Men det der er skruer.

 

Det de andre rakk mens jeg ble sendt på “viktige oppdrag”..

 

Og lunsjen til snekkern 🙂

 

/ Tøft å værra arbeidskar! I natt skal jeg sove godt 🙂

* Følg Håndverkerhjerte på Facebook *

12 kommentarer
    1. Det er i alle fall et vater du har avbildet som nummer en. Nummer to er jeg ikke sikker på, men så er jeg en ungdomsjente da 🙂

    2. Hehe, fantastisk! Lo godt her nå. Krever litt baller for en mann å innrømme at man ikke finnes handy. Tommel opp!

    3. Jeg tipper det er en laser. Man setter opp sennern på den høyden man ønsker, og så skrur man fast mottageren på en lekte som har riktig lengde i forhold til høydeforskjellen. Så ved hjelp av disse to gule dingsene får du en rett terrasse på riktig høyde!

    4. Herlig!
      Broren min ble også sendt på sånne oppdrag, da vi ordnet badet hans…🙈
      Han kan teorien…men har 10 tommeltotter, men innser ikke det selv 😂☺️

    5. Bilde nr 3, Dewalt utstyret er en rotasjonslaser 🙂
      Det over er en laserdetektor som man bruker sammen med rotasjonslaseren. Fest laserdetektoren på planken og mål med rotasjonslaseren. Enkleste måten å få nøyaktig den vinkelen man ønsker.
      Hilsen 33 årig kvinne som har evig oppsussingsprosjekt hjemme. Terasse ligger i fremtidsplanen 🙂

    6. Jeg bare ser det for meg. Jeg fikk flashback til da jeg måtte få hjelp fra vaskedamen til å sette opp en ny trapp til verandaen i fjor! Og når man ser på “Sinnasnekkeren” ser det jo så enkelt ut. Det er ikke det!

    7. Bilde nr to er en rotasjonslaser, bilde nr en er mottakeren til denne 😀 Lykke til, snekkeren får ikke gjort jobben hvis ingen skaffer materialer 🖒

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg