Dagens gullkorn – Noe rart i halsen

I dag fikk vi verdens herligste forklaring på hvorfor 4-åringen er litt kresen i matveien.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Tidligere i uka skrev jeg et innlegg om en 2 timer lang krangel vi hadde rundt middagsbordet, da 4-åringen nektet å spise kylling og ris. I går skjedde det samme igjen, men denne gangen var han riktignok superflink og smakte på alt pappa hadde laget, men det gikk liksom ikke ned. Og det er rart, for ting han liker kaster han i seg som en ulv på pinnekjøttlag.

Men istedenfor å mase om at han skal smake på alt, tenkte jeg vi heller kunne prøve å se det fra hans perspektiv. For jeg husker jo selv fra da jeg var liten at jeg i en lang periode ikke taklet å spise potet. Det var ikke noe galt med smaken, jeg bare klarte ikke å svelge det.

Og i går slo det meg at det kanskje ikke har noe med å være vanskelig, kresen eller bortskjemt å gjøre, maten går bare ikke ned. Litt på samme måte som at mange voksne ikke takler å spise blåmuggost, fisk eller oliven.

Så da 4-åringen ble sittende rundt middagsbordet i går og drøvtygge på en matbit som ikke gikk ned, spurte jeg om det gikk bra.

Han sendte meg det velkjente “jeg sliter litt her”-blikket og svarte ydmykt og nesten litt unnskyldende:

– Jeg får ikke svelget det..

Jeg så at tyggingen nå hadde gått helt i stå, så jeg sa han kunne gå og spytte ut maten i søpla. Helt innlysende lettet og glad kom han tilbake og satt seg. Da tenkte jeg at tiden var inne for å prøve å grave litt.

– Men okei kompis, hva mener du egentlig med “Jeg får ikke svelget det?”. Smaker det vondt eller har du vondt i halsen eller hva er det som skjer?

Så ble han sittende og tenke en stund, før han endelig landet på et svar. Forklaringen jeg fikk, var både veldig uventet og helt fantastisk 🙂

– Nei asså.. Atte egentlig… Det er liksom som en trampoline i halsen. Så når jeg spiser mat jeg ikke liker, bare spretter den opp igjen.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

/ Trampoline i halsen <3

Les også: Flere gullkorn fra plutten 🙂

* Følg Gullkornhjerte på Facebook *

8 kommentarer
    1. Aaaaw! Så underbart och så självklart! 😉 Det är klart att det är så det är! Underbara unge! 😀
      Ha en riktigt fin söndag – med massa god mat 😉

    2. De fleste barn kommer til et punkt hvor de ikke vil smake på nytt og ikke liker ting de ikke er vant med. Jeg leste nylig at dette er helt naturlig, og går tilbake til vår fortid: når ungene ble så store at de løp fritt rundt, så var det viktig at de ikke spiste bær og lignende som var giftig. Og da var vel de som var kresne eller redd for nye ting som overlevde og fikk formert seg da…

    3. Problemet til oss voksne er egentlig at vi synes barna gir altfor teite svar når de ikke liker noe, altså. Det har jeg ikke tenkt på. De kan jo ikke noe for at de ikke kan svare bedre for seg enn “æsj”. Men det kan Plutten:)

    4. Slik føler jeg det med innlagt sild. Så sterkt slik, at jeg prøver ikke en gang. Og jeg husker som barn hvordan tørrstekt oksekjøtt kom opp igjen. HVER gang. Vi skal høre på og respektere barna når de sier de ikke klarer å spise ting. Det tror jeg du gjør.
      Men sånn som en kontrast, så har mine barn ved en feiltagelse fått servert blåskjellsuppe med julepølse i, og syntes det smakte fortreffelig. I barnehagen forteller de om en farsott blant tre-fireåringene: de vil ha makrellfilet i tomat med brunost på…
      Ellers så tror jeg veldig mye på den teorien at barn er kresne fordi naturen beskytter dem mot å få i seg noe som kan være farlig for dem. Er helt klart noe i det!

    5. Jeg er 26,5 år, og har fremdeles store problemer med å svelge potet. Det går bra hvis det moses i saus, men ren potet må jeg spise i forholdene 1:9 med noe annet. Fiskepinner f.eks. blir gjerne en halv fiskepinne, én cm potet. Konsistensen på potet, og følelsen av å tygge potet, er noe av det vemmeligste jeg vet :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg