Kundeklubb i hue og ræva

Det er godt mulig det bare er et alderdomstegn, men det må da være flere enn meg som begynner å bli litt lei av dette?

 

Assistant seller help buyer by demonstrating paint roller for painting at hardware store

 

For det går jo faktisk ikke an å kjøpe seg en tyggis lenger uten å få det samme forbanna spørsmålet hvor enn man går:

– Er du medlem av vår kundeklubb?

Og hver gang prøver jeg meg:

– Øhmmm, nei, men-

Men før jeg rekker å si mer, er det samme tralten hver eneste bidige gang.

– Ikke?! Oj oj, jammen det må du vettu! Får så mange fordeler atte! Alt jeg trenger er ditt telefonnummer.

– Ok?

– Ja, også navn.

– Selvfølgelig.

– Og fødselsnummer, nettbank-ID, pass og en blodprøve.

– Hæ?!

– Jammen herregud, tenk så mye penger du vil spare! For hvert kjøp får du en tiendedels promille på kundekortet ditt, og over tid vil det bli til millioner av kroner som du kan bytte inn i en bamse.

– Jammen, jeg ville jo bare kjøpe litt badeskum..?

– Yes, men det skal vi få til vettu. Skal bare få meldt deg inn her, så får du prosenter allerede på første kjøp. Og for hvert kjøp får du et sånt fint klistremerke av meg, og når du har samlet opp 250 000 av dem, tar du med de tilbake og får en kjempefin penn med en gigantisk logo på. Knalldeal!

– Jo ja, men ellers takk altså, jeg tror bare jeg-

– Telefonnummer, takk.

– Men jeg sa jo-

– TELEFONNUMMER!!

– Okei, sorry.

 

Customer buying food at supermarket and making check out with cashdesk worker in store

Telefonnummer, takk.

 

Customer buying food at supermarket and making check out with cashdesk worker in store

Hører du dårlig? Jeg sa: Telefonnummer. Nå!

 

Så står man plutselig der og motvillig skaper kø for alle andre som bare har lyst til å kjøpe en liten ting eller to, lykkelig uvitende om at de er nestemann inn til avhør. Og brått har man nok et kundeklubbkort som krangler til seg plass i lommeboka 😉

Så går det noen dager og vips så hamrer det inn ørten mailer og kjedebrev på tilbud du aldri i verden kommer til å benytte deg av. 70 % på vaser som var populære i 1996, 5 % på forbrukslån, 3 for 2, 2 for 1, 5 for 10. Og hvis du skulle gå glipp av disse fantastiske tilbudene på mail: Ingen fare, SMS vil komme. Sann mine ord: SMS vil komme.

Misforstå meg rett altså, det finnes flere fine kundeklubber med veldig gode fordeler. Jeg skulle bare ønske jeg fikk lov til å velge selv, fremfor å bli påtvunget medlemskap av overengasjerte ansatte i samtlige av landets bedrifter, som tilsynelatende har vært på det samme mersalgskurset med den samme pågående kurslederen som terper kursdeltakerne på at alle, uansett form, fasong eller alder, SKAL bli medlem i kundeklubben.

Men men, jeg fikk i hvert fall 40 % på badeskum da 😉

 

Pushy salesman with an oversized grin, coming in for a handshake. Isolated on white.

 

/ Velkommen i klubben!

Følg Pappahjerte på Facebook og få 25 % på neste facebookside du følger, f.eks konatil 😉

32 kommentarer
    1. Haha, er så enig! Og mens jeg leste tikket det neimen ikke inn en sms fra en av disse kundeklubbene da?! 😂

    2. Hehe, kjenner meg igjen der. Og mens jeg leste dette innlegget tikket det sannelig inn en SMS fra en av de disse kundeklubbene. NÃ¥r man snakker om sola liksom X-D

    3. Det har dessverre blitt sånn:( jobber på norli selv, og heldigvis så har ikke vi så mye, men det er jo med måte på hva man skal prakke på kunden.. jeg bruker bestandig å se an kunden og hva kunden kjøper, vil jo at kundene skal føle seg vel og faktisk ha lyst til å komme tilbake:p

    4. Det jo kundeklubber overalt, jo! Kiwi pluss og Trumf er ganske kjekt å ha, men det kan bli for mye av det gode. IKEA-klubben er jeg også ganske fornøyd med. Da får du alltid gratis kaffe i kafeen, og andre bra medlemstilbud 🙂

    5. Så enig! Det er jo egentlig et luksusproblem, men hvis man sier nei takk så burde de i hvertfall godta det. Enda verre er de som står på stand i gata og vil selge krill, omega 3 eller få deg til å bytte strømleverandør! De er påtrengende, de! 😛

    6. Det morsomme er jo også at nå som jeg er inne på bloggen din, så er det reklame for Habitat på siden her, med 5% medlemsrabatt.. haha!
      Skjønner jo at du ikke styrer dem, men riktig artig likevel!

    7. Er bustikksjef selv og vi har kundeklubb. Men jeg spør ikke hver eneste kunde, bare hvis de kjøper noe som er på tilbud for medlemmer. Takker de pent nei, så maser jeg ikke mer. Det har mine ansatte fått beskjed om også, så er forskjellig fra sted til sted.

    8. Jeg har blitt spurt noen ganger om jeg er eller vil bli medlem i kundeklubben til den aktuelle butikken jeg måtte befinne meg i, men det har i grunnen ikke vært noe stress. Noen steder har jeg tom spurt etter kundeklubb selv!!! 😉
      Jeg er veldig godt fornøyd med kundeklubben til Polarn O. Pyret, da jeg kjøper mye barnetøy og sko/støvler/cheroxer, og der har jeg flere ganger fått veldig gode rabatter på bl.a. flotte utedresser i topp kvalitet!!! Og også på andre ting de selger!!! Så der følger jeg godt med på alle sms’er og mailer jeg får!!! 😉
      Og så er jeg ARK-Venn, det er det bokhandelkjeden ARK kaller sin kundeklubb. Der spurte jeg faktisk denne uken hvilke fordeler det å være ARK-Venn gir, og da svarte hun som ekspederte meg at det ikke gir spesifikke rabatter, men ved å registrere sine kjøp i butikken, vil tilbudene du får tilsendt være mest mulig rettet mot det de registrerer at du er interessert i. Jeg kjøper f.eks. en del barnebøker, da jeg synes det er fine gaver til tantebarna og jeg har selv alltid elsket bøker. I tillegg elsker faktisk ungene det også. Og da er det veldig greit å få tips når de har tilbud som er interessante for meg!!! 😉
      Men det kommer jo en del uinterressante ting andre steder fra også da. Jeg trenger verken steindyre panner av ulike slag til kjøkkenet, bestikksett til x-antall personer som aldri vil bli bedt i besøk eller gressklipper til plenen jeg ikke har…….!!! 😉 Skulle det dog komme tilbud på mosefjerner, da skal jeg seriøst vurdere det!!! 😉

    9. Hahaha, der traff du spiker’n på hodet😂 Kjenner meg altfor godt igjen! Fulle mailbokser og unødvendige sms’er jeg aldri gidder å lese er et stort irritasjonsmoment.. Men noen er så pågående at det er klin umulig å si nei!!!
      Til tross for logopenner og handlenett og halv pris på truseinnlegg, skal jeg bli flinkere til å sette ned foten under kommende kundeklubbavhør as.

    10. Hei du:) hvor mye tjente du på å gi ut bok? Vurderer selv å gi ut bok, men vet ikke om det er verd det ift arb timer

    11. Om jeg får spørsmålet om jeg er medlem i kundeklubben, så svarer jeg nei, og at jeg heller ikke har tenkt å bli det. Og ingen har noensinne prøvd å overtale meg
      Jeg skjønner ikke helt greia med at voksne folk ikke kan si nei.

    12. Er vel ikke verre enn sponsede innlegg man skroller seg igjennom på de fleste blogger 😄 Det føles jo litt som “tvangsreklame” det også. Man kan vel bare si neitakk til butikken, så godtar de fleste det.

    13. Kjenner meg godt igjen i dette. Er så drita lei, så jeg har et standardsvar. Når de spør: er du medl i kundklubben vår? Jeg svarer nei, og selgeren sier; men det må/bør du bli, skal jeg registrere deg? svarer jeg alltid; hvor mange prosent rabatt får jeg på kjøpene mine da? Som regel er svaret INGEN, men du vil få e-poster med gode tilbud… Takk, men nei takk. Får jeg ingen fordeler, får du ikke meg som klubbmedlem. Holder i massevis med torsdagsklubben, strikkeklubben, skolevenninneklubben, der alt er (nesten, må samle inn penger til turer) gratis, i allefall til det er min tur å ha klubb….

    14. Sukk, hadde det bare vært så enkelt. Klarer alltid å si nei først, men når de sier typ “Du skal ikke bare bli medlem da, så får du 25 % rabatt på dette kjøpet”, da er jeg solgt. Hver fiber i kroppen stritter i mot å takke nei til en god deal, haha 😉

    15. Hallois! Ikke meningen å gi et sånn kjipt svar jeg vet du ikke ønsker deg, men motivasjonen for å skrive bok bør virkelig ikke være å tjene penger. På samme måte som blogg og mye annet egentlig. Du må elske det og virkelig ha lyst ellers er sjansen stor for at det ikke blir noe. Men igjen, hvis penger er en motivasjon er det jo selvfølgelig spennende å tenke på at det kan bli store penger hvis boken virkelig slår an, men nåløyet er lite og de yrende forfattere mange. Jeg vet at det kan høres demotiverende ut, og det er absolutt ikke meningen, jobber faktisk med et nytt bokprosjekt selv nå, men jeg tror bare det er greit å vite at man ikke bare skriver en bok og blir rik. Kanskje jobber man et helt år med en bok som aldri blir utgitt. Kanskje selger den litt, kanskje selger den masse, hvor mye man tjener på en bok er egentlig umulig å forutse. Men en standardprosent for boksalg ligger vel på rundt 13-15% av salgssum til forfatter. Så da kan du jo regne deg frem til hvor mange bøker du må selge før det blir verdt det og hvorvidt det er sannsynlig eller ikke.

      Men ja, jeg har selv en drøm om en vakker dag å kunne gi ut en bok som virkelig slår an og kanskje til og med kunne livnærme meg som forfatter, og det er absolutt fullt mulig, men da tror jeg som sagt man først og fremst må elske å skrive og ha en god historie på lager.

      Hvis du vil, og som en liten motivasjon til å komme i gang med boka, kan du gjerne sende meg manus/utkast når du er i gang, så kan jeg ta en titt på det 🙂 Ikke at jeg er noen kyndig hånd i faget, men kan være en fin inspirasjon for å komme i gang med skrivingen. Hvis du har lyst altså. [email protected]. Go for it 🙂

    16. Yes! Noen kundeklubber er jeg litt fan av, slik som Coop, men ikke for hver eneste bidige lille butikk som jeg aldri noensinne kommer til å besøke igjen. Ååh, jeg får tilbake 3 øre hvis jeg handler for 3000 her på “Kurts Landhandleri & VHS”? Nice! 😉

    17. Bah, irriterende godt poeng, frue. Er jo selv fan av kundeklubben til Polarn og bruker Coop-kupongene mine flittig, men så sent som i dag har jeg vel fått sms fra tre ulike klubber fra steder jeg nesten ikke husker å ha vært engang, og det blir litt i overkant. Skal ikke henge ut noen spesifikt, men det er et par verstinger der ute som jeg nesten ikke orker å besøke på grunn av kundeklubb-mas.

      Men igjen, når coop-kupongene kommer i postkassa, er det rene julaften 😀

    18. Mer irriterer det meg med mersalget! Skal ha en mascara – du trenger ikke tilfeldigvis sokker også? Det provoserer meg gjerne mer enn det burde, men aaargh!

    19. Vi setter kun på navn hvis man mister kvitteringen sin, og fordi varene som regel har 2 års garanti. Det medfølger ikke noe ekstra mailer og tullete tilbud fra oss i elkjøp 🙂
      Vet godt hva du mener med slike kundeklubber. Handler man ofte er det greit, men hvis det kun er et par julegaver i året hjelper ikke 10 prosent stort. Eneste klubben jeg foretrekker er trumf. Der får jeg tross alt kjøpeutbytte rimelig raskt ettersom det både går på bensin og mat!

    20. Butikkene er jo nødt til å gjøre dette for å prøve å beholde kundene – hvis vi hadde sluttet å handle så mye på nett ville ikke det vært nødvendig med slike tiltak for å prøve å få kundene til å komme tilbake. Og til hun som klager på mersalg over her, veldig mange takker ja til mersalget, det kan utgjøre en stor og viktig del av omsetningen for butikken 🙂 Jeg jobbet på en kiosk der vi hadde mersalgskonkurranse på flaxlodd, spurte alle kunder om de ville kjøpe et flaxlodd også. Med ca 1500 kunder per dag der ca 1000 takket ja, blir det endel mer penger i kassa 🙂

    21. Hahaha! Jeg er så enig. Jeg jobber selv i to forskjellige butikker på Nordbyen, og vi får ganske streng beskjed om å spørre ALLE om de vil være med… Jeg kjenner jeg er VELDIG glad for at jeg ikke har spurt deg om du vil være med i noe kundeklubb enda, da hadde jeg følt meg ganske truffet nå :’) Men kan hende jeg må spørre på pur F seinere 😉

    22. Haha, føler så med deg. Problemet er nok også at det ofte er konkurranser innad i bedriftene, om å “selge” flest medlemskaper. Vi hadde heldigvis ikke kundeklubb på Elkjøp når jeg jobber der, men istedenfor hadde vi den flotte avtalen med NorgesEnergi hvor kunden fikk 500 i rabatt dersom kunden byttet til dem. Gikk en del konkurranser rundt dette, og jeg syns personlig det var særs grusomt å spørre folk om dette. Jeg skulle da tross alt bare selge TVer.
      Problemet mitt nå er at de på min alder er i den alderen hvor de gjerne jobber deltid i div klesbutikker, så jeg får ikke spørsmål om å bli medlem. “Emilie, du blir medlem”.
      Kortene er fine til å skrape is på vinteren da… 🙄

    23. Haha, selv om jeg jobber i klesbutikk selv må jeg le og si meg enig i dette. Vi har konkurranser innad om å verve og spør jeg ikke får jeg kjeft. I vår butikk er vi heldigvis flink til å godta et nei for et nei. Syns det er ubehagelig å bli spurt om sånt selv, og syns det er pinlig at folk må bortforklare hvorfor man ikke vil ha. Det skal jo ikke være nødvendig 😉

    24. Haha, ja, enig!
      Jeg var på apoteket for å kjøpe graviditetstest (!) for noen måneder siden, og tok en som var på tilbud for medlemmene i kundeklubben, for det var jeg tilfeldigvis.
      Men da jeg kom i kassen spurte de etter appen til kundeklubben, og den hadde jeg ikke lastet ned vettu!
      Og damen la ut i det uendelige om at jo, APPEN måtte jeg jo ha, og ellers kunne de jo ikke vite om jeg egentlig var medlem, og tenk å ikke ha appen!
      Og jeg bare, “Okay, okay, ikke noe problem, jeg betaler full pris!”
      Men hun bare fortsatte, at jo de MÅTTE jo få se appen, ellers kunne de ikke registerere kjøpet.
      Og jeg bare, knallrød i fjeset, og klar til å komme meg ut ganske raskt, uten at alt for mange fikk med seg at jeg kjøpte noe pittelitt hemmelig her, bare “Okay, okay, okay, glem det!”
      Puh! Det tok tid, for å si det sånn! :p Har tilfeldigvis ikke vært inne på det apoteket siden
      (Og forresten, det var full score på testen, baby er på vei, jippi!)

    25. Jeg jobber selv på en av disse stedene, og selv vi bak kassen syns det er ganske flaut og irriterende og måtte spørre hver bidige kunde.
      Sannheten er vell at folk er livredde for jobben sin, rett og slett. Skjønner godt at flere syns det er slitsomt, men tenk litt på de 20 åringene som står bak kassa og prøver og tjene litt vedsiden av studier,som faktisk ikke bestemmer hvorvidt man skal spørre eller ikke 😉
      Så må jeg jo ende med at jeg digger bloggen 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg