Farvel, Pokemon GO

I går skjedde det noe rart. Vi var på vei hjem fra en koselig spasertur på Aker Brygge, da jeg plutselig stoppet opp, fisket frem mobilen og gjorde det utenkelige.

 

 

Jepp, jeg slettet Pokemon GO! Og det er ikke bare litt rart, for jeg er jo totalt hektet på det spillet! Men vet du, det var noe med å labbe gatelangs i Oslo og både se og føle hva spillet har gjort med oss, som fikk meg til å kjenne at tiden var moden.

For det var gøy så lenge jeg var i Larvik. Folk i alle aldre som spilte og koste seg, var med på dillen, gjorde noe nytt. Og jeg ble hektet, som stort sett alle andre. Men å komme inn til Oslo og se effekten i stor skala, var rett og slett skremmende.

 

 

Jeg overdriver ikke hvis jeg sier at 1 av 2 vi så på gata i går gikk med snuta limt inn i mobilskjermen. Spesielt ille var det på Aker Brygge, der forekomsten av Pokestops også er veldig intens. Venner som gikk 3-4 i bredden vekslet ikke et eneste ord, foreldre enset ikke barna sine og kjærestepar gikk med flere meters mellomrom fordi en av dem måtte stoppe og fange en Pokemon. En av årets varmeste og flotteste sommerdager, men ingen så ut til å nyte den.

Det var lek og moro da det bare var meg og noen få andre i nabolaget, men å gå i en massiv zombieflokk av pokemon-sauer som ramler over hverandre og ikke har et sekund å avse til livet rundt seg, der vi apatisk vandret mot nok en meningsløs fangst, gjorde meg rett og slett uvel.

Men jeg skjønner jo hvorfor. Det du fanger på en ukes tid i Larvik, rasker du med deg på 10 minutter i Oslo. Det var Pokemons i overflod og ingen så ut til å la en eneste slippe unna. Og det var da det slo meg: Det er da for faen ikke slik jeg ønsker å huske sommeren 2016!

 

 

Ikke tid til å se på himmelen, snakke med barna eller holde kjæresten i hånda? Christina hadde all tålmodighet i verden og ventet på meg, selv da jeg stoppet opp midt på gata og ble stående altfor lenge for å fange en Magikarp som nektet å gi seg. Fra å være midt i en hyggelig samtale, ble jeg borte i flere minutter og kom tilbake brydd og irritert fordi den latterlige fisken hadde kostet meg unødvendig mange pokeballer.

Så går man atter igjen og koser seg, inntil man få strakser senere husker at det er et Pokestop rundt neste hjørne og tankene går rett til lomma. Så fisker man frem mobilen og er ute av samtalen igjen. Det gikk som sagt greit i lille Larvik, men i Oslo var det så mange pokemons overalt at det var helt umulig å føre en vanlig samtale i mer enn 15 sekunder før det dukket opp noe nytt og spennende.

 

Det gjaldt ikke bare meg, men rundt halvparten av alle som var på Aker Brygge i går. Den resterende halvparten gikk og ventet på partneren sin som sto og sveipet noen meter bak. En vakker sommerdag med gnistrende sol, knallblå himmel, fugler og folk som fyller gatene med liv og leven, men alle er for opptatt med å fange Pokemons til å nyte den. Og vet du hva? Det funker ikke for meg lenger.

Misforstå meg rett: Det er helt strålende at spillet har fått folk opp og ut av sofaen og all honnør til Pokemon GO for å gjøre mer for folkehelsa enn mange politikere vil gjøre i løpet av en livstid, men for meg har det blitt for mye.

Så derfor, kjære Pokemon GO, takker jeg for meg. Jeg kom meg nesten til level 21 og jeg hadde mange magiske øyeblikk (som da jeg fikk en 1200+ Hypno, fanget en Onix og ramlet over Pikachu bak sykehjemmet), men jeg har også et liv å leve. Jeg ønsker å høre hva folk rundt meg sier, jeg ønsker å se solen igjen. Så takk for alt, men nå skal jeg gå tilbake til å gjøre det jeg har gledet meg til i hele vinter:

Fange sommerminner, ikke pokemons 😉

 

Mindre av dette..

 

Mye mer av dette 🙂

 

/ R.I.P. Vattnisse

* Følg Sommerhjerte på Facebook *

102 kommentarer
    1. Så enig med deg pappahjerte☺️ Gjorde akkurat det samme her om dagen 👍🏻 angrer ikke ett sekund. Elsker bloggen din!👍🏻

    2. Jeg var pÃ¥ min første Pókemonjakt idag, sammen med kjæresten min. Jeg sÃ¥ pÃ¥ mye natur, vi stoppa nÃ¥r den ene fant en Pokémon og vi førte en samtale. SÃ¥ er ikke ALLE som er zombier. ð???

    3. Jeg forstår hva du mener 🙂 jeg og kjæresten er bevisste på å spille sammen – og at det ikke skal ta over livet. I perioder blir det for intenst for meg og da legges spillet helt bort for min del. Også vet jeg at alle hypes går i perioder, og takk og lov for dét, for er helt enig med deg – det er skremmende å seå se på folkene rundt seg i Oslo nå.
      Beklager evt skrivefeil og manglende mellomrom her – skriver fra mobil, og ser rett og slett ikke hele feltet til å skrive i.

    4. Hei Pappahjerte 😃
      Jeg leser bloggen din hver dag og digger den. Kommenterer sjelden men NÅ måtte jeg.
      Jeg er såååå enig med deg. Syntes det er trist å se hva Pokemon GO har gjort med oss. Jeg har ikke lastet lastet det ned for jeg bruker telefon nok som det er.
      Men én ting jeg ønsker å anbefale deg og familien din er Geocatching. Det er skattejakt. Du laster ned en app og begynner skattejakt. Skikkelig herlig ekte skattejakt. Les mer på http://www.geocatching.com. Dere kommer til å elske det. Det er noe av det samme som Pokemon men det er reelle skatter som folk legger ut i skog og mark. Jeg har to tvillingjenter på 9 år og vi har drevet med dette i mange år. Fyll sekken med litt mat, kjeks, kaffe og saft og dra ut på skattejakt. En time nå og da. En søndag formiddag eller etter arbeidstid. Gir mange deilige timer i skogen og på steder vi aldri har vært.
      Anbefales på det sterkeste 😉😉 Utfordrer deg/dere til å prøve 😉😉😉 lykke til, hilsen Trude

    5. Lastet det ned, fanget en, og forstod at dette ikke var noe jeg kom til Ã¥ engasjere meg i. Nok Ã¥ jakte rundt pÃ¥ en treÃ¥ring og EttÃ¥ring hver dag 😛

    6. Hei! Det er egentlig litt skremmende hvor hekta folk blir på dette. Selv har jeg ikke engang lastet ned spillet. Mn har fått mye “pepper” hvis jeg sier hva jeg mener om spillet og at det kommer til og være populært et halvt års tid. Spill de som vil 😂 Super blogg 👍

    7. Helt enig, men en ting som er positivt med det spillet der. Og det er at alle de geeksa som til vanlig hadde sitti bak skjermen hjemme å spilt WOW lignende spill er nå ut å BEVEGER kroppen sin.
      Helsegevinst faktisk. Kanskje en baktanke med spillet. Verdens fedmen!
      NB! Har ikke spilt spillet og kommer ikke til å gjøre det. Hele døgnet trasker det folk forbi her vi er på ferie å spiller. Og jeg vet jeg hadde blitt hektet.
      Bruker heller tiden med mitt lille sjarmtroll akkurat som deg med dine troll😉
      Fortsatt god sommer.☀️

    8. Så herlig å høre at du er ferdig med pokemon GO. Jeg var ferdig med pokemon i det hele tatt da jeg var 10 år gammel;)
      ThumbsUP til deg, ha en fin dag videre:)

    9. Jeg tror jeg må være dum som et brød. Skjønner ikke pokemon go i det hele tatt. Har bare funnet den første, som satt rett foran meg. Finner ikke fler.. Men syns ikke det er sååå gøy at jeg gidder å gå ut å lete heller, skjønner ikke at hele verden har gått helt bananas på det der:p

    10. Har du spurt alle disse meneskene om du får lov til å ta bilde av dem? Og enda viktigere, har du bedt om tilatelse om å legge bildene ut på nettet? Det tviler jeg faktisk på at du har gjort, du bryter faktisk loven, det er vel litt mer alvorlig enn et uskyldig lite mobilspill som kanskje motiverer folk som vanligvis ikke går på tur til å komme seg ut å røre litt på seg

    11. All hail Pappahjerte! Jeg håper samboeren min også tar til vettet snart. Selv har jeg lastet ned spillet og fanget den ene pokemon’en som satt i stua mi, men det stoppet der. Har ikke tid til å fly rundt i tide og utide jeg, altså…

    12. Fikk i hvert fall 11 åringen her hjemme ut av huset etter å ha sitti inne i hele ferien. Hele familien kjørte til Aker brygge bare for å fange Pokemon. Men nå har storegutt dratt til sin mor og lillegutt må igjen legge seg i rimelig tid, og blir ikke trilla rundt sovende i de sene nattetimer. 🙂

    13. Spiller pokémon go veldig sjeldent. Har en toåring og en under 1 år så er ikke tid. Når det ikke er ferie hender det at jeg går med telefonen I hånda, bor I Tromsø litt utenfor byen så er jo en måte på hvor mye som dukker opp 😂

    14. Respekt. For at du innrømmer at du har/hadde et problem. Avhengighet skal en ikke spøke med, selv når det gjelder spill. CandyCrush eller World of Warcraft, det finnes nok eksemplet på at spill har helt overtatt menneskers liv.
      Men det finnes de av oss som klarer å balansere spill som dette med å leve livet, som du velger å kalle det. Som greier å la mobilen ligge selv om det er en pokestop rundt hjørnet. Og, nå kan jeg ikke snakke for meg selv, men det finnes de som faktisk er ute i solen nettopp på grunn av Pokemon. Så lenge folk har det gøy ser jeg ingen forskjell på å spille Pokemon Go eller sitte klistra til skjermen i flere uker fordi det er EM, TdF og OL på TV.

    15. Oh yes, og jeg rakker absolutt ikke ned på det positive som Pokemon GO bidrar med, for det er mange som er ute og spiller, som helt sikkert heller ville sittet inne i det fine været, så all respekt til spillet for det, men for min del funket det ikke. Kjente at jeg ble litt fraværende i samtaler med frua og barna, og det ble liksom bare for mye.

      Og helt enig med deg, gir heller ørten tomler opp for å komme seg ut og jakte mons, fremfor å sitte foran tv-en og se på verdens kjedeligste idrett (fotball) i flere uker i strekk 😉

    16. Regnet med at denne kom til å komme. Kan jo ikke gjøre noe i 2016 uten at noen blir støtt 😉

      Leste meg opp i forkant av publisering og disse bildene burde absolutt være helt innafor, ref. Datatilsynets reglement, spesifikt “Situasjonsbilder”. Her har du link: https://www.datatilsynet.no/teknologi/internett/bilder-pa-nett/

      Men liker at du tar loven i egne hender og umiddelbart sier at jeg bryter loven, basert på egen vurdering. Det sier vel LITT om hvor avhengig du er av spillet, haha!

      Men okei da, siden jeg er en ålreit kar og alt det der, så har jeg sladdet ansiktene deres, selv om jeg ikke egentlig mener det er nødvendig i denne saken. Vinn-vinn. Fornøyd? 🙂

    17. Helt ærlig: Spillet er latterlig morsomt og man blir helt avhengig av jakten, tror kanskje det er derfor folk har blitt helt avhengig. Man måå liksom fange en til og en til. Men det kommer bare til et metningspunkt for min del. Kommer nok fortsatt til å stå seg som et av sommerens sterkeste minner 😉

    18. Absolutt et kjempepoeng som jeg også har skrevet varmt om før. Derfor har jeg editert teksten og lagt inn en setning om det nå, glemte det helt i farten. Jeg rakker absolutt ikke ned på spillet sånn sett, det bare ble for mye for meg. Du vet, som hvis du blir forelsket, men den personen plutselig ringer deg 758 ganger om dagen. Too much love will kill you 😛

    19. Tror også interessen vil dabbe av ganske raskt for de fleste. Man kommer nemlig til et slags metningspunkt, i hvert fall gjorde jeg det, når man innser hvor lang tid det vil ta når man har kommet til et visst nivå (20 og oppover) og da rekker man å tenke “Men… for hva?” og da faller man litt av 😉

      Men for all del: Go to town, de som vil. Spillet er latterlig morsomt og bringer folk sammen som ellers kanskje ville sittet hjemme, så kjør på 🙂

    20. Jeg prøvde å gå en tur i skogen her en dag, men det var INGEN pokemons der, så da gikk jeg heller en tur i nabolaget. Burde vel innsett allerede der at noe var på ferde 😉

    21. Takk. Helt enig med deg. Du fikk meg til å slette pokemon go ikveld. De andre i heimen her ble veldig glade for det!
      Har to pokestop og et gym litt for nært heimen så ble alt for mye spilling …

    22. Neineineineineineinei, jeg skal IKKE ha noen ny ape på ryggen nå, takk skarru ha! Har hørt om Geocaching og i disse Pokemon-tider har jeg ingen problemer med å se at jeg kunne blitt veldig avhengig av det også, så nå skal jeg bare ha snake, kalkulator, sms og nettbank på mobilen, haha!

    23. Tusen takk for det! Ikke angret et sekund enda faktisk, og gleder meg til å gå tilbake til Duolingo-appen jeg brukte for å lære meg spansk, før denne Pokemon-tiden.

      Tror kanskje det er derfor jeg ble litt grinete på Pokemon. Hele spansklæringen gikk i stå og brått forsto jeg ikke hva Enrique sang om lenger.. 😛

    24. Nei, dæsken heller, det må du ikke! Kjør på så lenge du vil. Aldri vært mer på tur og sett så mange nye fjes som etter jeg begynte å spille, men nå er jeg klar for noe nytt. Stoppet litt da jeg nådde level 20 kjente jeg, og da jeg kom til Oslo og så at det jeg ville brukt 1 uke på i Larvik, kunne jeg få til på 10 min i Oslo.

      Men for alle del, den gleden jeg kjente da jeg evolvet mitt topptrente Drowzee og fikk en 1200+ cp Hypno… den var ekte. Og den unner jeg alle som er klar for stor spillglede i sommer 🙂

      Bare uten meg 😉

    25. Forstår veldig godt at du slettet det! Selv bor jeg i den lille byen Ulsteinvik på Sunnmøre, så da er det ikke Pokemons overalt og det er en god avstand mellom hvert pokestop 🙂 Men jeg skal til Oslo i helgen, og seff skulle vi til Oslo akkurat når det er Norway Cup… DA blir det mange gærne kids løpende rundt i hovedstaden. Skal hvertfall holde meg langt unna Frognerparken og Aker Brygge da 🙂

    26. Hey, så kult å høre! Men shit, nå får jeg sikkert søksmål fra Nintendo mot meg 😉

      Men ja, det var vel litt også det som skjedde i går. Vi bodde på et hotellrom som lå midt oppå (!!) to pokestops, og da innså jeg at det kunne bli trøbbel, hehe. Dessuten ble jeg litt skuffet faktisk, for jeg synes at det som var spennende var den litt vanskelige jakten i Larvik, men plutselig fikk jeg typ 10 drowzee, 6 Jynx og 8 Magikarps på noen få minutter, og da var det liksom ikke så spennende lenger.. 😉

    27. Vel, jeg har ikke kommet til stadiet at jeg bare må ut å catche, men synes alltid det er stas når en ny pokemon kommer i veien der jeg går og jeg snapper den opp i ballen. Som aktiv wow spiller i 10 år vet jeg også hvordan det kommer til å bli i fremtiden. Nye Pokémons blir lagt til, høyere level cap, spiller mot spiller osv. Dette blir et gående mmorpg før eller siden.
      Men så er jeg slik at jeg kan spille wow bare for moro og uten å binde meg opp til raids osv. Samme med pokemon Go. Jeg velger selv når jeg vil ut å fange og må ikke på død og liv gjøre det. I morgen kveld tar jeg nok en tur ut å leter etter nye Pokémons, men i dag prioriterte jeg Stranger Things serien i stedet og er glad for det valget.
      Kort fortalt, jeg kommer ikke til å slette Pokemon Go. Dette skal nytes uten at jeg skal rushe. Ja, blitt level 16 allerede, men mest pga smart evolving og lucky eggs.
      Tuddelu

    28. Haha, ja jeg har hørt at Frognerparken er helt ellevilt for tiden. Var selv på pokeparty i Sandefjord på fredag og trodde DET var stort, men Oslo altså… damn. Du må nesten prøve bare for å se hvilken vanvittig forskjell det er. Du innser fort at du ikke har sjanse til å holde samme nivå som folka i storbyen. Oslofolk som drar ut på landet må jo bli helt gale av at det kan være milevis mellom hvert pokestop når de har det på hvert (!) gatehjørne 😉

      God tur til Oslo! 🙂
      Hilsen en som ikke har vært på Ulsteinvik, men på skitur i Sunnmørsalpene (det er jo noe da) 😛

    29. Gode tanker, gode vurderinger. Jeg ble vel egentlig bare litt mettet da jeg kom til level 20. Plutselig måtte man ha 50 000 XP for neste nivå, dessuten hadde jeg brukt opp stort sett alt stardust på et par nye mons jeg ville satse på og følte liksom at det stoppet opp litt.

      Men dæven, jeg har noen fine minner fra tiden som totalt hektet PG-speller (som da svogern og jeg satt på en kirkegård midt i Sandefjord sentrum kl. 00.00 på fredag og luret to stops og levlet som gale, og jeg fikk min første 1200+cp. Lovely).

    30. Ja hei du! Du burde nok ta deg 3 ukers ferie fra denna bloggen. Og få folk/ungdom opp og ut av sofaen er ikke usunt! Har ikke sett så mange blæike ungdommer som trenger D-Vitaminer og frisk luft siden Pokemon Go kom ut. Er ikke liten selv,men detta har faktisk fått meg til å gå lengere enn jeg har gått på lang tid! Og oppleve ting/natur i nærområdet som jeg ikke har sett før jeg begynte med Pokemon Go. Ta deg en bolle og ikke bare tenk på deg selv.La folk styre med sitt. snakk om agurk nytt!! la fritid være fritid og jobb være jobb.

    31. Start med geocaching isteden 😎
      Omtrent samme greie, bare st der får du faktisk tilfelle til å nyte naturen og komme deg ut i den på en helt annen måte enn med PG.
      Jeg gjør begge deler, men PG kommer nok bare til å bi sommerens “greie” for min del. Geocaching sitter litt mer fast i kroppen 😍🌸🌲

    32. 1 ord: Balanse
      Om man ikke klarer å balansere ting, så ligger problemet et helt annet sted enn en app

    33. Synes det er kult at du setter ned foten for hva som er nok for deg. Å la det gå ut over kontakten med ungene er bare trist og uheldig. Har en liten en selv og jobber hele tiden med å legge fra meg telefonen nok (i mange situasjoner) sånn at barneansiktene ikke kun sees gjennom en kameralinse (med en pokémon oppå seg…) eller i sidesynet på pokestoppene 😉 Sånn skal det ikke være.
      Så kult at du har en dose selvinnsikt og selvironi. Derfor bloggen din er så fin. Fordi du er en kul person sånn 🙂

    34. Vi er I Australia på ferie og oppdaget spillet her. Har gått kilometer på kilometer og virkelig fått sett byene vi besøker. Ett pluss at du kan samle baller ved monumenter og lære enda mer om byen. Fin gulrot når 10 og 5-åringen er litt lei av å gå og… Liker at folk kommer seg ut på tur, men tror ikke dette blir noe stor greie når været nærmer seg høsten og slikt. God sommer videre!

    35. Hahahahaha! Gjøk.
      Ta deg en tur på Aker Brygge så vil du forstå hva jeg mener.

      Selvfølgelig kan man balansere ting, men for meg funka det ikke. Og hvis du hadde blitt skubbet borti av 100 folk på 100 meter som ikke klarer å se opp fra mobilen, ville du sikkert skjønt poenget mitt, fremfor å leke hobbypsykolog.

    36. Les innlegget igjen du.. Helt enig at det er helt knall at PG har fått folk opp av sofaen og ut for å sanke dyr, sol og d-vitaminer, og selv har jeg gått lenger de siste dagene enn på lenge, men å se det i så stor skala fikk meg vel bare til å innse at jeg ønsker å ta med meg litt flere minner fra sommeren enn bare pokeballer og evolves 😉

    37. Haha, nei nei, kjør på! PG er moro 😀
      Bare se hvor du går, haha. Holdt på å bli syklet ned av en fyr som spilte en dag. Måtte rope ut og han rakk såvidt å bråbremse rett foran Teo og meg. Folk x-)

    38. That being said, bare for å ikke få mer mas: Pokemon GO er et helt nydelig spill. Ingen nedrakking på de som spiller, hyllet være Nintendo og alt det der, sier bare at jeg ble litt lei 😉

    39. Som Trudelutt anbefaler jeg sterkt geocaching! (Trudelutt – det skrives ikke geocatching, men geocachin!) Det er kjempegøy og hele familien kan være med å lete etter geocachene som er gjemt rundt omkring. Noen legger opp hele bilferier etter det og kjører f.eks. tvers over USA og finner cacher langs veien. :o) Vi kom hjem fra Kreta for noen dager siden og lette selvfølelig opp en cache der, likeså da vi var i Sverige for et par uker siden. I en del cacher er det små bytteting som ofte er stor stas for ungene, bare husk at man bytter til noe som er like mye eller mer verdt slik at ikke cachen til slutt bare inneholder småstein.

    40. Jeg skjønner helt hva du sier. Men jeg så dette da de første smart mobilene kom. Men det syns mye bedre når alle gjør dette samtidig. Venninnen min som alltid har nesen i facebook reagerte på samme måte. Men hun skjønte ikke at Facebook har vært hennes pokémon de siste fem årene :p
      Så jeg er vel mer sjokka over at folk faktisk reagerer så sterkt på dette. Det er faktisk ikke så nyt, at folk er oppslukt av skjermen…. eneste nytt er at de nå går i flokk:p

    41. Jeg skjønner helt hva du sier. Men jeg så dette da de første smart mobilene kom. Men det syns mye bedre når alle gjør dette samtidig. Venninnen min som alltid har nesen i facebook reagerte på samme måte. Men hun skjønte ikke at Facebook har vært hennes pokémon de siste fem årene :p
      Så jeg er vel mer sjokka over at folk faktisk reagerer så sterkt på dette. Det er faktisk ikke så nyt, at folk er oppslukt av skjermen…. eneste nytt er at de nå går i flokk:p ikke minst for ut gamerne både unge og gamle 🙂

    42. Jeg spiller, men har ikke falt inn i zombiemodus. Jeg spiller kun når jeg er hjemme og evt rett etter ungene er levert i bhg (barnehagen er et pokestop). Jeg har ikke tid til å spille når ungene er hjemme, for gudene skal vite at de er noen rakkerunger om jeg prøver å få et øyeblikk for meg selv. Dessuten bruker jeg kun wifi, så får ikke gått rundt i nabolaget på jakt heller. Og bare her, fra sofaen, har jeg fanget både sjeldne og vanlige pokemon. Uten å flytte meg en millimeter. Nedturen er jo at det tar litt lenger tid å klekke egg. 😛

    43. Jeg er heldigvis ikke blitt bitt av denne pokemon viruset … Og ja ikke heller tenkt å bli bitt . Hadde bare hørt om dette og tenkte at dette var gøy for unga , men var en tur i oslo og gikk tur fra Nydalen og ned til Mathallen og opplevde akkurat det du beskriver. Folk ja voksne som unge står i klynger og går i bredden med nesa godt plantet ned i en skjerm. Om man går sykler , på enhjuling eller ett eller annet fremkomstmiddel så er ikke fokus annet en på skjermen … Det er bare trist og til tider farlig kan være… Hva blir det til av samfunnet vårt?? Har vi ikke andre ting som er mere viktig og bruke tiden vår på

    44. Helt enig! Jeg har aldri spilt. Mannen prøvde i 5 min, men fant for ut at det var å sløse bort dyrebar tid, som når han feks jobber endel. Skulle virkelig tatt seg ut om han skulle spille dette når han kom hjem fra.jobb..
      Synes du tok et veldig bra og reflektert valg! Bra å ikke følge “moten” alltid!
      God sommer, kos deg i SOLA med kone, barn og is. For å ikke glemme den vakre naturen vi har i dette landet:)

    45. Skal innrømme at jeg har lyst til å prøve Geocaching av ÉN grunn: En gang, helt uten forvarsel, legge igjen en massiv kjempeskatt og gi noen sitt livs største overraskelse. Tenk så artig å forvente småstein, men plutselig finne typ 10 000 kr 😀
      Oh well, jeg skal vurdere det 😉

    46. Pokemon er egentlig bare ekstremvarianten av det du sier her ja. Vi merker nok det litt ekstra her hjemme, siden vi begge er SoMe-junkies, med Snapchat, Insta, blogg, face etc etc. Pokemon ble liksom dråpen som fikk begeret til å renne over 😉

      Men for alle som bruker det som påskudd for å komme seg opp og ut: Topp stemning!

    47. Høres ut som et bra opplegg, men jeg har ikke tålmodighet til å ta det så rolig. Ting må skje NUH! Men da har du jo en kjempegod unnskyldning for å bli med barna på “lekedag” i barnehagen, haha!

    48. Jeg syntes faktisk det er spennende. for vi tar oss tid til å lese om de forskjellige stops altså det er jo steder du til daglig ikke ville reist forbi og sjenket en tanke men nå har vi lært mye om nærmiljøet på kort tid. vi kan også gå uten pokemon go, men nå har vi en app som også viser oss steder vi ikke visste eksisterte. Men vi går ikke på jakt hver dag, og ofte er det barna og ikke vi voksne som spiller. Vi følger de, leser om stedene vi er og oppdager nye ting

    49. Så kult! Da kan dere jo faktisk gjøre en familiegreie ut av det 🙂 Støtter dette fullt ut, bare kjente at det ble litt overdose å nesten ikke se ansikter, bare baksiden av ørten mobiler, langs bryggekanten på Aker Brygge. Folk skal selvfølgelig få gjøre som de vil, men jeg kjente at jeg ikke er noe flink til å gå, snakke og spille på likt, så da får heller Pikachu henge ut med folk som er flinkere til sånt 😉

    50. Takker for det 🙂
      Japp, sløse bort dyrebar tid, var vel det jeg også følte. I starten var det kjempegøy, men ble fort mettet og innså at jeg helt hadde sluttet å bruke min spanske språklæringsapp mens jeg spilte Pokemon, så da gikk jeg heller tilbake til det igjen 🙂

    51. Skulle egentlig bare laste det ned for å finne ut hva alt maset handlet om, men ble veldig fort hekta 😉 Hadde noen fantastiske dager med spillet, men kjente at det var greit at vi gikk hvert til vårt nå 🙂

    52. Jeg spilte/spiller Ingress. Portalene der er “blitt” pokestops. Gikk på en liten pokésmell , akkurat som du. Men når bulldogen løp å gjemte seg når joggeskoene skulle på, da tok jeg hintet.
      Var heller ikke særlig kult å stå fast på et pokestop med en kladd på nesten 40 kg i sommervarmen. Blikket hans skrek “bær meg” 🙂

    53. Haha!! Har fått samme følelsen av Teo faktisk. Liksom: “Takk for ekstra tur og alt det der altså, men begynner å bli rimelig lei av å henge ut bak kirken” x-)

    54. Som jeg skulle sagt det selv. Har ikke lastet det ned, og har hvert fall ingen planer om det heller. Det bare skjer ikke. Snuta mi skal ikke få sette seg fast i en pokeball!
      Folk har nesten blitt irriterende hekta. Og joda, jeg skal innrømme å ha vært med på jakten (og til og med fanget et par på mannens tlf). Gøy til en viss grad. Jeg er tydeligvis et dyr som er litt for sosialt skrudd sammen til denne asosiale jakten. Når folk ikke kan snakke sammen lengre, og hele verden og livet er i en pokeball så går det for langt!

    55. Jeg spiller ikke selv, tok med meg ei venninne som spiller Pokémon GO da jeg skulle fange øyenstikkere og øyenstikkernymfer til bacheloroppgaven min i helga. Etter noen timer med leting, håving og siling holdt hun opp ene glasset med fangst og sa “Det er jo egentlig helt latterlig at jeg lasta ned en app for å gjøre nesten akkurat dette her på telefonen!”. Og ja, da jeg fanga og artsbestemte noen sørlige metallvannymfer (som er en sårbar art) fikk jeg et ganske bra kick, sikkert det samme som da du fanga din Onyx 😉

    56. Leste en kronikk her på mandag hvor kronikøren var veldig urolig, ikke for PG, men for det som kommer etter den. For utviklingen er i full gang av nye spill, og vi må forvente at i de nye spillene vil fantasifigurene bli laget så livaktige som mulig. I tillegg er det på vei briller som kan brukes i stedet for telefon/brett. Noe som dels vil føre til at folk går rundt med brillene sine i en egen liten boble, og at noen vil bli utsatt for å blande virkelighet og (skremmende) fantasier. Det var kort oppsummert, men jeg tror vedkommende har rett. Og det er i så fall en skremmende utvikling.
      Selv har jeg ikke prøvd PG. jeg har ikke tid, og vet fra før at jeg utrolig lett blir hekta hvis jeg gir meg ut i noe nytt og fengende. det du forteller om Oslo er rett og slett skremmende. Og honnør til deg for å stoppe i tide, og fortelle andre om det!

    57. Hva er gøy med å gå rundt og kaste en ball på små tegneseriefigurer? Jeg kan skjønne at dattera mi på 4 synes det er gøy, men voksne folk? Spill fra 80-tallet var mer avansert, bortsett fra AR da. Men sååå gøy er ikke AR-elementet?!

    58. driver ikke med pokemon go, prøv heller geocaching, det er moro det! en fin måte å få barna med ut på tur;O)

    59. Jeg har selv vært utenbys siden lanseringen, og har tenkt tanken på at å komme tilbake til Oslo blir overkill. Synd de plasserer mest i byene og ikke i naturen!
      Vi får nyte de siste dagene før det bærer tilbake til gryta.
      God sommer!

    60. her har tur entusiasmen aldri vært større! Fra å være mer eller mindre alene om å gå tur med våre to hunder, er nå 7 åringen og far plutselig mer enn klar!:) Her er det foreløbig bare lykke! Men så er vi bare noviser på nivå 4:) Vi lar 7 åringen styre turene, og koser oss og prater og ler på tur:) Jeg nyter så lenge det varer!!;) (jeg deaktiverte Facebook i begynnelsen av juni… Det var min tidstyv. Abstinenser har det vært, men man må gjøre det man føler er rett, hver og en:)

    61. Trikset er nok å finne de tidstyvene man vil prioritere ja. Kjente at det ble dråpen som rant over med facebook, snapchat, insta, blogg og Pokemon på toppen av alt det.

      Så da synes jeg bare dere skal storkose dere med PG og løpe ut og fange alle 😀

    62. Har tenkt på det, men egentlig greit at man ikke må reke rundt i skogen alene for å fange pokemons. Kunne fått blitt litt ugreit. Men lykke til når du kommer tilbake, du kommer til å se rimelig stor forskjell på bybildet 😉
      / God sommer!

    63. Takk for at det er fler som ser på dette slik som meg! Jeg prøvde ut Pokémon Go en dag og fant ut at dette ikke var noe for meg og avinstallerte spillet samme kveld. Det skal nå sies at jeg har blitt dratt med på flere turer av mannen min ut både hit og dit bare for at han skal få fanget seg noen Pokémon her og der. Men da kommer jeg meg jo ut ihvertfall og vi får begge noe ut av det -jeg får shoppe og han fange Pokémon. Nå skal han dra med seg både svoger og guttungen ut på tur i Heraklion bare for å se om de finner noen til slik at mamma får slappet av litt hjemme! Vinn-vinn!

    64. Her i Grimstad har det blitt omvendt, har aldri snakket med så mange nye folk før enn som nå. Det blir nok litt annerledes på litt småsteder enn i storbyer hvor det blir rene 17.Mai toget bare en kul pokemon dukker opp.

    65. hei. ja enig med pappa, men alt med måte. Til og med jeg (en dame på 62) skulle installere pokemon go (selv om jeg trimmer bade med bikkje og jogge turer). Det er jo rene skatte jakten. Men dessverre fant jeg ut (etter en times undersøkelse) at min siste windows telefon enda ikke hadde fått dette med seg :-(. Blir nok ny mobil på meg snart.

    66. Haha, der fikk du meg på en artig tanke. TENK deg om det dukker opp en sjelden pokemon midt i oslogryta på selveste 17. mai. Gjerne rett foran slottet, haha! x-D

    67. Sååå enig med deg! Du kunne ikke skrevet et bedre innlegg om dette 🙂 Selv spiller jeg pokemon go, men jeg gjør det på turene mine jeg allerede hadde før jeg begynte å spille dette, jeg og min samboer spiller det sammen. Han detter veldig fort inn i det og vanskelig å få kontakt, men jeg bare går med telefonen i hånda, ser ikke på den før den vibrerer så fanger jeg pokemonen men legger så telefonen ned igjen og venter på vibrering i stedet for å følge med hele tiden og ikke kunne nyte de små detaljer rundt deg og de fantastiske menneskene vi faktisk har ved vår side 🙂 Bra gjort! Nyt resten av sommeren med en fantastisk familie og akkurat det samme skal jeg 🙂

    68. Det er snakk om 3 måneder av livet med Pokemon go – ca 0.3 promille av livet om man spiller i 3 måneder og lever til man er minst 70 år. Sommeren 2016 er jo gøy å se tilbake på som den sommeren man fikk “gjennoppleve” å være barn – faktisk fange pokemons på ekte, ikke bare se dem på tvskjermen som i 1999-2003. Kanskje effekten av dette blir at man til høsten oppdager hvor lite oppmerksom man er, hvor ukonsentrert man blir i trafikkbildet og hvor viktig menneskelig kommunikasjon er? Jeg tror det bare er positivt!

    69. Hei!
      Ta med partner og ungene på stolpejakt istedet. Man kan bli noe hekta på det også, men det er noe alle kan være med på 😄

    70. Kjempepoeng og jeg er absolutt helt enig! Hadde det ikke vært for at jeg hadde to små kids, en hund og en bedre halvdel, hadde jeg garantert ofret både sommer og høst 2016 på Pokemon 😉

      That being said: Menneskelig kommunikasjon er overvurdert. Håper noen kan utvikle en app for det der snart, haha! 😛

    71. Knall innlegg. Jeg prøvde å hekte meg. Lastet ned appen, og gikk ut på verandaen. Der satt det en liten søting gitt, men blond som jeg er fikk jeg ikke til å skjønne hvordan jeg skulle catche den lille greia. Og så hadde jeg ikke tid til mer. Ser det samme som du, både i Stjørdal og Trondheim, og har hittil syntes dere spillere var litt søte. Men skjønner jo at dette går beyond all den nettoholismen vi sliter nok med fra før i vår skjermede verden
      Nyt sommeren med din vakre Christina og de søte kidsa deres, og ha en god en sådan 🙂

    72. Gaming er jo bare gøy. Spill i vei du pappaH! lukter en reinstall her! Er jo kjempekult at så mange spiller samtidig ute i finværet

    73. Interesser kommer og går, noe får man dille på i perioder, andre ting går man lei av, og noen interesser kommer for å bli. Pokemon gir meg mye glede, folk som ikke har hatt denne gleden gjennom hele livet har kanskje lettere for å tro at spillet vil dø ut raskt. Men det er mange som meg. 🙂 I tillegg er jeg student, lesehest, og elsker scrapbook og strikking. Men i strikkeperiodene mine er det ingen som har kommentert at jeg har sittet på stumpen flere dager i strekk. Fordi strikking er en sosialt akseptert aktivitet. 🙂
      Det er ikke så verst med zombier og saueflokker på fotballkamper, konserter, Facebook og badestranda heller. Forskjellen er at man ikke tenker over det, siden det er sosialt aksepterte aktiviteter. Selv om det å se på menn som løper etter en ball, eller voksne som plasker rundt i vannet, ikke er det som slår meg som modent eller samfunnsnyttig. Men: det gir mennesker glede, så why not? Hvorfor er PoGo annerledes? Man ser bare de positive og negative faktorene som man VIL se, rett og slett. 🙂
      Kjempefint at du har funnet igjen det som gir deg ekte glede. Som jeg åpnet med, noen interesser kommer og går. 🙂 Folk må gjerne leke voksne og gå på jobb, trene, og så sitte hele kvelden og glo i veggen, siden det er det voksne skal gjøre. Hva som anses som voksent eller barnslig handler kun om hvordan samfunnet oppfatter det. Jeg håper også PoGo snart vil føye seg inn i rekken av (i teorien) barnslige aktiviteter som det er helt OK at voksne driver med. 🙂 At vi mennesker har forskjellige interesser og personligheter er jo det som legger grunnlaget for hvilke sosiale kretser vi finner tilhørighet i. Om alle hadde gjort akkurat det samme, hadde verden blitt veldig kjedelig. Folk må få gjøre akkurat hva de vil, så lenge de selv er fornøyde og ingen tar skade av det. 🙂

    74. Jeg må legge til at for mange er dette måten de kommer seg ut. Min lillebror, hardcore gamer, er vanligvis bare å finne inne bak pcen sin, men de siste ukene har han og jeg og min kjæreste gått fra park til park her i Oslo og fanget pokeomns, prata og nytt sommervarmen. Vi diskuterer de pokemonene vi har fanget siden sist og sammarbeider om å sly gymmer. Alt i alt, tror jeg bruttern har vært ute og sosialisert med oss mer de siste par ukene, enn han noen gang var forje sommer og jeg tror ikke han er den eneste i den situasjonen.

    75. De som blir hekta på Pokemon GO, blir ofte hekta på andre ting også 🙂 Wordfued, candycrush, instagram, trening osv osv. Så hær er det ikke appen sin feil, bare at du idag ser personene ute i gata 😀
      Blir å spille for å fange alle når jeg går fra A til B og ikke for å bli best 🙂 Men er maxcap på lvl 40, så satser på at det kommer et skill system og ikke focus på grinding i framtiden.
      Ha en fortsatt flott sommer!

    76. Synes det er kjempepositivt at spillet får folk ut i gata, bare tror jeg ble litt lei da jeg traff nivå 20 og innså at det egentlig ikke var noen vanskelig jakt som sådan, bare man bor i byen. Ute i skævven derimot… not so much 😉

      Men å spille for egen del er jeg helt for selvfølgelig. Oppfordrer ikke andre til å slette det eller noe sånt, det bare toppet seg litt for meg.

      Og du forresten: Har hørt at det tar 5 000 000 xp å gå fra lvl 39 til 40! Legger man det oppå de angivelige 15 000 000 xp man trenger for å komme til lvl 39… oh lord. Da kan det være greit å bo midt oppå en pokestop i Oslogryta, for å si det sånn, haha!

      Men sukk, nå som vi prater om det må jeg innrømme at jeg for alltid vil lure på hvor dryg han Oddishen min kunne blitt, som hadde over 500 CP før max power. Gledet meg fælt til å evolve til både Gloom og Vileplume! Men men, det får bli et mysterium 😉

      God sommær!

    77. Jeg føler det blir hva man gjør det til. Jeg har gjort et stort poeng ut av å prate med andre spillere når jeg ser de ute, og har til gode å få et surt fjes i retur. For meg har POGO blitt den sårt trengte isbryteren, unnskyldningen for å starte en samtale med andre mennesker jeg ellers ville gått forbi.
      Det er i grunn synd at ikke alle er som meg 😉

    78. Så utrolig bra! Ja, det er POGO på sitt beste 🙂 Hadde liknende erfaring i forrige uke, da vi hadde Pokemon-kveld i Sandefjord. Møtte masse folk og pratet med en gjeng med folk. Og brisne spillere blir VELDIG glad og pratesyke hvis man har satt ut en lure, haha! 😉

    79. Jeg har akkurat begynt å spille (og jeg som lovte meg selv at det skulle jeg holde meg langt unna), og har funnet ut at jeg bor på et pokestop. Jeg ligger på sofaen og fanger pokemon og det som detter ut fra pokestoppet- jupp, bor i Oslo. Men spørs om jeg våger meg ut i morgen og spille åpenlyst. Hehe

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg