Handle med én, handle med to

Det er lenge siden jeg har vært sammen med bare ett av barna alene. Altfor lenge. Såpass lenge at jeg helt har glemt hvordan det var å bare ha én.

For de sier jo at 1 er som 1, men 2 er som 10. Men er mant vant til 2, blir 1 som 0. Og det merket jeg veldig da jeg dro på butikken med bare én i dag!

 

 

For å handle med to små barn på slep, kan være, og vil oftest være, et rent mareritt. Spesielt på en lørdag. De girer hverandre opp, løper rundt som idioter, tar på alt, river i alt og oppfører seg i det hele tatt som villdyr. Selv om de er rolige som østers i bilen, er det som om butikklukten gjør dem gale. Fra å være en samkjørt familie på tur, føler man seg brått som en løvetemmer uten verken stol eller pisk.

Men i dag, for første gang siden Ålesund luktet grillpølse, hadde jeg med bare én av apekattene på tur. Og det var… himmelsk. Altså, jeg har aldri opplevd makan til harmoni! Jeg tok en kurv, lillesnupp tok en kurv, så gikk vi inn i butikken. Det pleier å være startskuddet for et eviglangt stress-maraton gjennom godtehyller og haraball, men i dag var det bare store smil og god stemning hvor enn jeg snudde meg.

Klart, er man med pappa på butikken, vil det jo selvfølgelig havne visse ting i kurven som ikke står på lista, men en pakke kjeks, litt snop og en smoothie er en liten pris å betale for en handletur uten verken stressflass eller hjerteflimmer. Også på en lørdag! Det var nesten så jeg ble litt beroliget da vi kom hjem og sølte et helt beger med yoghurt på gulvet, som en slags bekreftelse på at jeg var våken og ikke befant meg i et eller annet slags merkelig drømmeland.

Happy days!

 

 

 

 

/ Note to self: Max 1 barn per butikk 😉

* Følg Smågodthjerte på Facebook *

9 kommentarer
    1. Og det er en av mange grunner til at jeg passer best som ettbarnsmor 😊 Det bildet av Lillesnupp som legger varene på båndet var helt herlig! 😊💕

    2. Kjenner så altfor godt til løvetemmer følelsen. Å handle med 2 barn er og blir et sant mareritt selv om er to voksne. De rotter seg sammen og raserer butikken. I dag tok handleturen over 1 time og når jeg hadde ryggen til klarte 3 åringen å snike til seg en godteri ting fra smågodtet. Endte opp med å sette det i halsen så jeg måtte stå der og dunke han i ryggen og få han til å brekke seg samtidig som å ha et øye på 6 åringen som pønsket på noe. Så ja.. en drømmer kanskje når en handler med kun en og null stress.

    3. Haha, det du skriver er faktisk helt riktig. Å gå på butikken med bare en av dem er piece of cake! Null stress! ! Men to….oh djiiizez…

    4. En er ferie, det er jeg enig i. Men jeg synes faktisk det går greit med to også, i alle fall de fleste gangene. Nå har jeg nok vært heldig med avkommet: de får ofte skryt av butikkpersonalet. Bare for å være litt kvalmende….. Men jeg er veldig stolt av dem, da! Hjelper mamma med handlingen, springer målrettet mellom hyllene og minner meg på hva vi skal ha. En legger på båndet, en putter i poser mens mor springer fra den ene til den andre og hjelper. Så får jeg ordre om å betale, til stor muntrasjon for alle rundt…. Helt klart en svett opplevelse, men ikke ubehagelig! Tvillinger tre år.

    5. Har ikke barn selv, men sitter i kassa på matbutikk. Merker dette veldig godt selv! Syns ofte litt synd i forelderen som må stå og prate med meg mens de fire ungene hans/hennes løper i alle retninger, men jeg regner med de har kontroll selv om det for meg, som barnløs, ser ut som et mareritt, haha! Etter utallige lørdager i kassa har jeg konkludert med at mine eventuelle fremtidige barn ikke får bli med i butikken. Neida, joda.

    6. Bare å begynne tidlig å oppdra de.
      Ikke finn på å gi de ting de peker på, for da lærer de at når man handler, får man alltid noe…
      Bare si nei, og hold på ditt, om ungen griner, ignorer det.
      Det blir lettere for hver gang, om du ikke gir etter. Gir du etter en gang når de griner for å få vilja si, lærer de seg at det er bare å grine om de har lyst på noe.
      Og unngå å ta med unger rett fra barnehagen til butikken, eller rett før leggetid. Trøtte grinete unger, er ikke noe å ha med seg. Pass også på at de er mette. F.eks. rett etter middag. Og si klart fra før dere drar at dere skal på butikken og kjøpe mat og ikke noe annet.
      Og er det unger som ikke klarer å la være å springe rundt, la de sitte i handlevogna.
      Jeg har to jenter og det går stort sett bra å handle med de.
      Forutsatt disse tingene jeg sa. De må ikke være sultne eller trøtte. Og jeg har tidligere brent meg på å kjøpe ting til de for å gjøre de glade… men nå sier jeg alltid nei. Jeg kjøper nok ting til de ellers 🙂
      Om jeg må handle etter jobb, så gjør jeg det før jeg henter de i barnehagen – så fremt det passer med hentetiden, evnt. tar jeg det som helgehandel eller mens mannen passer ungene.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg