Norges største kjøtthue?

I forrige uke fikk jeg en kommentar fra en leser som mente at jeg er en skam for norske menn. Først lo jeg av det, men etter det som skjedde i går, tror jeg jaggu meg at han er inne på noe…

For man tenker jo at en voksen mann skal ha visse ferdigheter og et slags talent for enkelt håndverksarbeid, men hva gjelder det å være handy innser jeg at jeg ligger tungt på minussiden. Og aldri har det blitt mer pinlig innlysende enn i går.

 

 

Vi befinner oss i hagen for dag 2 av “Prosjekt: Rive terrasse”. Etter tirsdagens fadese, ligger fortsatt det monstertunge rekkverket foran meg og hviler på gresset. Noe må gjøres. Jeg bestemmer meg for å skjære det opp i mindre biter. Til dette har jeg ett stykk motorsag, det kanskje ultimate manneverktøyet. Det er bare ett problem: Den er like effektiv som et esel uten bein.

Tidligere i uka gikk jeg nemlig til anskaffelse av motorsag for akkurat denne type jobber, men da jeg fyrte den opp og satt tennene mot treverket, ble jeg ekstremt skuffet. Den fryktinngytende kjeften bet såvidt fra seg og på 10 sekunder hadde jeg ikke gjort mer skade enn man ville gjort med en skje. Alle som noensinne har prøvd en motorsag, vet at 10 sekunder er alt du trenger for å kutte ned halve Østerdalen. Denne motorsaga ville derimot hatt problemer med å skjære seg gjennom et eple.

Jeg kunne ikke fatte og begripe hva som var galt, jeg bare ga opp ganske raskt og aksepterte mine egne sannheter om at motorsager jo først og fremst er ment for trær, ikke planker. Kanskje plankene blir så komprimert i prosessen, at de blir for tøffe å skjære gjennom. Maling og alt det der, sikkert ikke ment å kuttes i med motorsag. Ja, noe sånt må det være.

Dessuten hadde jeg kjøpt en drittbillig motorsag. Burde gått for toppmodellen, en som kan kutte planker og ikke bare trær. Men men, sånn går no dagan. Så da sto det mellom å bruke håndsag, bajonettsag eller bare prøve å løfte hele skiten igjen..

 

Og mens jeg satt på terrassen, slurpet kaffe og tenkte meg nøye om, la jeg merke til en ørliten detalj. Piler på sagkjedet. Piler som alle pekte i samme retning. Det tok meg ikke mange sekunder å innse at pilene helt sikkert indikerte sagbladets retning.

Kunne det virkelig være…?

Nei, det er ikke mulig.

Men like fullt, jeg måtte prøve.

Så fyrte jeg opp motorsagen og fulgte spent med på sagkjedet…

Joda, det var faktisk mulig.

Jeg hadde montert det feil vei.

Sånn atte… Det jeg i praksis har drevet med, er å prøve å kutte brød med baksiden av en kniv…

Ehm… ja.

Så da skrudde jeg den fra hverandre igjen og la sagkjedet riktig vei. På første forsøk kuttet jeg meg gjennom den tykkeste stolpen på typ 2 sekunder. Sagflisen sto til værs og gjennom alt larmet, en ond latter lik en gal professor. Men det tok meg altså en hel dag og ørten miserable forsøk å innse at noe var alvorlig galt 😉

Så til deg som ikke bare kalte meg gay, men også en skam for norske menn: Jeg tror kanskje du har et poeng likevel 😉

 

 

/ You´re a love machiiiiine, oh you make me dizzy!

Les også: “Dumme menn og overmot”

* Sees på Snap – Følg Motorsaghjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Er ikke alltid like lett vettu men du fiksa det til slutt, tommel opp for det! Regner med du skal ut å leke mann med motorsaga så det holder fremover? Tilby deg å sage ned busker og trær over en lav terskel. Tror gubben skal få leke litt mann også, han har tross alt fyrt Sankthans bålet så nære to prydbusker her at de er blitt brune!

    2. Jeg ler godt noen ganger.ikke av deg,men med deg😊jeg tenker alle mannfolk er forskjellige.noen har skikkelig interesse,mens andre igjen:nada.det er vel mer mann å innrømme at du har tid tommeltotter,enn at du ødelegger halve huset.hehe.man kan ikke være ekspert på alt.det blir nok bra etterhvert😊

    3. du må legge ut bilde av dine fingre…….10 tommeltotter må jo være et spesielt syn 🙂 ler så jeg griner her jeg sitter 🙂

    4. Hei! jeg bare legge igjen en liten kommentar. Jeg har fulgt deg en stund nå, og må bare si at du er Awsome! Du er alltid like artig å lese, fortsett med det gode arbeidet!

    5. Dersom det er til noe trøst så er du ikke den eneste som har gjort den tabben…. Men ikke fyll diesel på saga, det har jeg forsøkt, den gjekk fryktelig dårlig, og røykla hele nabolaget😀

    6. Det der er noe jeg lett kunne ha gjort. Og jeg er faktisk handy men generelt sett bare litt vell rask i svingene til tider. Og bruksanvisninger , nei det skal jeg jo aldri lese. Noe jeg da til slutt må grunnet diverse feil og helst med en frue stående over som bare rister på hode og ler….
      Lenge leve galskapen sier nå bare jeg 🙂

    7. Handy-Schmandy,over til noe mere viktig!!
      Har du sett likheten mellom deg og programlederen Kjetil i NRK programmet “Hva feiler deg?”.
      Ser på det nå og måtte pause programmet og sende deg beskjed med en gang 🙂

    8. Den og/å regelen ser jeg at jeg kunne ha øvd meg litt på..
      Mannen er på kjøkkenet og lurte på hvorfor det var så stille. Sa som sant var, at jeg nå har blitt en som tydeligvis har blitt en som sender melding til ett ukjent menneske om at han ligner på en programleder.
      Sukket, blikket og et lite Herrgud fra han = # Den følesen

    9. Ehm.. har kjøpt bukse, men det var den billigste jeg fant og sikkert ikke mer egnet til å stoppe en motorsag enn en gjennomsnittlig sarong. Men saga stopper på millisekundet da, får håpe det holder 🙂

    10. Oh yes! Vurderer å skjære ned all thujaen i nabolaget bare på dritt. Ville sikkert blitt litt upopulært først, men du verden så godt kjent vi hadde blitt! 😀

    11. Hahaha, takk!
      Home Improvement, ja! Elsket den serien. Hvem gjorde ikke det? Ikke så lenge siden jeg leste om han fyren som alltid gjemte seg bak gjerdet, haha.
      /Whøøø?!

    12. Du skrive så bra!! Gøy å lesa innleggå dine!! 🙂 🙂 Måtte bare kommentera her for du hadde så fine t-skjorta på det sista bilde!! Digge Wolfmother!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg