Kongen av vaskemaskina

I går fikk jeg nok en hyggelig påminnelse om hvorfor jeg aldri i livet må finne på å gå fra Christina…

For midt på dagen i går skulle frua bare en rask tur ut med hunden, og plutselig fikk jeg en lur idé. Jeg har ikke satt på en klesvask siden Ålesund brant, så her burde det være gode muligheter for bonuspoeng. Og jeg mener, hvor vanskelig kan det være? Hvitt i én haug, mørkt i en annen, fiks ferdig, kjør på max.

 

soap coming out from broken washing machine.

 

Men så glemte jeg jo at jobben som småbarnsforelder ofte ligner veldig på å være sirkusdirektør for en gjeng rabiate bavianer. For jeg skulle bare sette på én vask, ÉN VASK og haugen lå allerede grovsortert på gulvet. Men innen jeg hadde sortert hva som skulle på 40 og 60 grader, hvilket vaskeprogram jeg skulle bruke, riktig dosering for vaskeball, intensitet på sentrifugering, lengde på vaskeprogram, hva jeg skulle gjøre med spesialtøy som mine dyre løpesokker og hvor mye det egentlig var plass til, hadde Christina rukket å gå baklengs til Kina og hinket rolig tilbake.

For ute i stua hadde begge barna plutselig bestemt seg for å gå helt bananer og jeg rakk ikke så mye som å lukte på en kork med tøymykner, før noen ropte eller skrek. Så var det ut igjen for å sjekke. Å ja, du falt ja, å ja så han stjal den fra deg, ja ha ja så hun rev ned puteslottet ditt ja. Og sånn holdt de det gående uten stans. Før jeg visste ordet av det, knirket det i døra og Christina var tilbake. Ingen klesvask var klar. Bare en halvfull maskin og en helfrustrert far.

 

portrait of man view from washing machine inside

 

Og det var da det slo meg: Hvordan i all verden overlever aleneforeldre??

Altså seriøst, jeg hadde ikke overlevd en halv dag! Eller okei, hvis alle kunne kjøpe nye sokker hver dag og vi kunne flytte til nytt hus hver gang det forrige var brukt opp / rotet i stykker, skulle vi klart oss. Men om jeg skulle gjort alt som skal gjøres i løpet av en dag helt alene, uten å klikke i vinkel og ta av som en rakett, hadde jeg på få timer krøllet meg sammen som en ball og ligget i et hjørne til noen hadde ringt etter hjelp.

Så hatten av til alle aleneforeldre! Hvordan dere overlever hverdagen vil jeg aldri forstå, men jeg vet dette: Christina kan se frem til en stor bukett blomster i morgen. Klærne hennes passer kanskje ikke lenger, også er de kanskje litt rosa, men roser skal hun få 😉

/ Jeg holder meg til plenklipping og middag 😉

 

P.S. Siden det er freddan og alt, legger jeg med en video av alle snappene jeg tok fra hele dette katastrofale vaskestuntet, så kan du selv se hvordan det hele foregikk 😉

    1. Som aleneforelder finner du løsninger. Vanlig tøy; alt av vanlig tøy skal tåle 60 grader og tørketrommel. Ellers eier vi det ikke. De fleste 40 tåler 60 grader. Å sitte på do med døra åpen og ha tre barn inn og ut av den døra igjennom en tissepause der man griper øyeblikket til å fylle vaskemaskin/tørketrommel er helt hverdagslig. Å samtidig ta en vask av håndvasken eller dusjkabinettet når du først er der og jobber er ikke uvanlig det heller.

    2. Jeg er alenemor til ei på 4,5 år.
      Vasker ikke klær hver dag, men når det skal vaskes setter jeg på vaskemaskinen rett etter min datter har lagt seg. Jeg kjøper ikke klær som krever spesialbehandling heller. Her går det i 40 grader (kortprogram og lang), 60 grader og ull program. 90 grader blir forøvrig bare brukt ved sykdommer og diverse.
      Vaskemiddel brukes, og av og til tøymykner. Tada! Enkelt og greit 🙂 Har en enkel vaskemaskin med basis vaskegrader. Passer perfekt for 2 personer. Skulle ønske det var plass til mer i maskinen, men det duger enda, så venter med å kjøpe ny.
      Det jeg derimot har litt trøbbel å komme igang med, er å henge opp klær og brette sammen + legge tilbake på plass når de er tørre. Utrolig kjedelig..
      En gang da jeg skulle sette på en vaskemaskin, klarte jeg å legge inn favoritt ull genseren min i maskina, sammen med handkle og diverse. Fordi min datter ville ha min oppmerksomhet akkurat i det jeg skulle sette på en maskin. Genseren ble temmelig sammentovet og liten. Måtte kastes.. siden den hendelsen, blir klesvasken satt på etter sengetid for den lille prinsessa mi.

    3. Jeg har også stor respekt for aleneforeldre, særlig når gutten vår har fått omgangssyke midt på natta og kastet opp i senga igjen og igjen… Da har jeg virkelig vært glad for at vi er to. Aleneforeldre klarer det vel fordi de må – og fordi de gjør alt for ungen sin, akkurat som oss 💝 Som ettbarnsmor så har jeg veldig respekt for dere flerbarnsforeldre også. Dere har jo dobbelt, trippelt, quadruppelt opp av alt og det er bra arbeid, det også! Vi er flinke alle sammen 😊👍

    4. Jeg er alenemor til 3 gutter, og det er ingen lett jobb, men man finner løsninger. Nå skal det sies at jeg var sykemeldt det første året som alenemor, og nå går på AAP, så jeg er hjemme på dagtid mens gutta er i bhg/på skole. Men det er jo en grunn til at jeg går på AAP også, så jeg fungerer ikke optimalt. Men nå er gutta mine fra snart 6 år og opp til 14, så de må pent hjelpe til litt hjemme.

    5. Hehehe det der er som å lese om meg selv, bare att jeg vasker klær så å si anna hver dag å fire maskiner hver gang. For det første vi er to voksne å et barn på 5år, Hvor mye klær er det mulig å bruke. Men ja hær går allt i maskina blanda å allt på 60grader det som ikke tåler det er ikke værd å ha i hus. Hehehe å jeg er mora/kjærringa i huse.

    6. Kjempebra innlegg ☺ har vært alenemor snart i 2 år. Egentlig i 4, da eks ikke stilte opp.til tider kan det være ganske hardt,men man klarer alt hvis man må. Mine sønner er 2 og 4 nå.og har nettop fullført 1 år med allmennfaglig utdanning på dagtid.dette var hardt, og huset ble til tider ett eneste stort kaos. Opp med barna,kjøre til barnehagen, skole fra 8-15.30, handle inn, lage middag, leke med barna, kveldsmat, kveldsstell med nattasang.så var det å sette seg med lekser fra 8 om kvelden. Skal si at klesvasken ble ganske stor til tider, og huset bomba. Men alt i alt, så har ting gått ganske bra 🙂 ikke like enkelt med omgangssyke i hus.ihvertfall når både meg selv og mine to små samtidig😅 løpe mellom do og vasking å tjo å hei. Men alt for at barna skal ha det bra. Men har fått meg ny kjæreste, å skal flytte sammen etter hvert.å da vil vell ting falle på plass 😊

    7. Er nok ikke alenemor, men trikset jeg bruker er at en eller begge kidsa (3 & 4 år) får lov å hjelpe til med å fylle opp vaskemaskinen, samt sette den igang.
      Vi har to skittentøysdunker; en for mørkt og en for lyst. Da blir det lettere å sette fort i gang en vask. Og som ei påpekte tidligere; tåler det ikke 60 vask og tørketrommel, er det best at klærne forlater vårt hus 😉

    8. Har en gutt på 15 og ei jente på 14. Har vært alenemor siden de var 1 og 2. Det handler om to ting: ‘Pick your fights’ og ‘Senk krava’.
      Og en kombinert vaskemaskin og tørketrommel.

    9. Hei, jeg og min mann har 3 unger på 4,6 og 8 år. Vi får hverdagen akkurat til å gå rundt. Så da ungene sin tante tilbyde seg å passe ungene 1 uke(!) så vi fikk dratt på bryllupsreise, regnet vi med at huset ville være et lite bombenedslag når vi kom hjem. Tanten er en ung dame på 26år, har ingen barn selv, men tok på seg dette.
      Vi fikk sjokk da vi kom hjem. Huset var rundvasket, all klesvask var tatt og klesskapene til ungene var ryddet. Ungene hadde gjennomført fritidsaktivitetene som planlagt, lekser var gjort, de hadde fått middag hver dag, ungene hadde til og med hatt med seg besøk hjem fra skolen 3 dager. Hvordan hun har greid alt dette er et mysterium! Vi hadde aldri greid dette selv 🙂

    10. Åssen mamma fikk det til, det vet jeg ikke, men det resulterte jo i at hun etter hvert ble utbrent, og til slutt ufør, så lett var det jo ikke. 2 jobber (hvorav den ene var 100%).. Likevel fikk hun det til, og jeg kunne ikke vært stoltere, jeg har verdens tøffeste mamma <3

    11. Alene med twinsa på 20 mnd. Må si at innimellom ønsker jeg å rive av meg håret, putte de på gis bort på finn eller som senest igår sette de av på en togstasjon på veien da vi var ferdig med ferien i Kr.sand og skulle hjem til Egersund.
      Eneste jeg kan si som fungerer her hjemme er rutiner. Hadde vi ikke hatt rutinene våres hadde jeg nok aldri klart dette.
      Jeg er evig takknemlig for å få lov til å være mamma til tvillinger og føler meg privilegert. Jeg gjør det beste ut av hverdagen og prøver å tenke så positivt som mulig. Uansett hvor sliten og lei jeg kan være innimellom så elsker jeg de overalt på jord og det er nok kjærligheten til dem som driver meg, liker jeg og tro 😀 <3

    12. Har vært alene siden graviditeten, og jeg kan ikke lyve på meg en ryddig leilighet akkurat 😀 Og selv om jeg ikke har masse hjelp, så har jeg lært å ta imot den hjelpen som faktisk er der. Jeg sier aldri, aldri nei. Aldri. Hehe 🙂
      Ungen må (og får) være med på absolutt alt, og feks det å henge opp klær, får gå så sneglete som det bare vil, og se så klønete ut som det gjør. Jeg river meg ikke i håret over rot, prioriterer noen ganger å legge meg både 9,8 og 7 om det hjelper på energien, ogå prioritere å ikke bli sprø står øverst (etter ungen min) på prioriteringslisten;)
      Men alle kan klare det så lenge man bare må.

    13. Alenemor siden graviditeten, til en på nå 13 mnd. Å ha det ryddig er bare å glemme før mini er i seng! Dobesøk og sortering av skittentøy kan utføres samtidig! 😉 spise når ungen spiser, hvile når h*n sover og ellers stroppe h*n fast i tripp-trapp-stolen når h*n må være i ro (støvsuging, vasking og annet som trenger fri gulvplass, samt ved dusjing😂)

    14. Alenemor 100% til 2. 2 gutter en med Adhd og en som ellers er veldig aktiv, mens jeg er kronisk syk, ikke lett,men det går 😊💖

    15. Som evig singen blir jeg jo litt nysgjerrig på samboerskapets mysterier. Synes din frue at det er ugreit når bare hun vasker klær? Er det noe bare du gjør som hun aldri rører? Jeg skulle gjerne satt på vaskemaskinen hver dag hvis jeg slapp å brette klærne etterpå..

    16. Hehe, ja vi har hver våre arbeidsoppgaver. Jeg lager oftest middag, klipper plenen, måker snø, tar sluket etc etc, hun har sine ting. Vi gjør det vi er best på rett og slett, og klesvask er ikke min greie 😉

    17. Jeg har vart alenemor siden mine to gutter var to og fire. Jeg har alltid behandlet guttene som små mennesker som forstår alt og kan finne løsninger selv og det eneste som jeg husker at det var sltsomt var å ha to syke barn samtidig. Men jeg har merket at når det var flere voksne i huset, var guttene mer bråkete og fant på mye rart, mens når vi var alene var de snille og greie!

    18. Varit ensam sedan day one. Talibarnet fyllde åtta för två dagar sedan. Allt går om man vill! Sedan är det inte kul att lämna barnet 11 timmar om dagen i förskolan när barnet är 14 månader. Men man måste. För man måste överleva.
      Och det är inte kul när både spyr som grisar i fyra dagar och man inte kan handla eller ens vet om man skall överleva. Då är det tur man har vänner som handlar och ställer utanför dörren.. som exempel 😉
      Allt går .. Och jag tror personligen att för oss har det varit det bästa.. Tjejer kan. Och Jag kan bäst.
      Fast jag måste bita i det sura äpplet nu när jag plötsligt blev sambo out of the blue med en tio år gammal flamma och inom några veckor flyttar till ny gemensam lägenhet.
      Hur FAn skall Det gå?? Måste jag anpassa mig? Hur gör man? Kan jag kräva att han skall göra allt på mitt vis? 😀 Eller eh.. kanske inte… Lite rädd är jag allt 😉
      Men ja … min tidigare hashtag #kukenärond får kanske ge lite vika nu 😛
      Ha en riktigt fin kväll!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg