Alt som har gått ræva

Greit, dere har lest snikskrytet og alle de fine innleggene. Her er alt som har gått ræva 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

I morgen reiser vi tilbake til brunost og fenalår, og da passer det fint å runde av ferien med et innlegg om alt som ikke har gått helt etter planen. Du vet, alle de tingene jeg selvfølgelig ikke har skrevet om i de andre innleggene 😉

 

  • Vi starter allerede før selve ferien, da vi bare noen dager før avreise innså at passet til plutten hadde utløpt! Ord kan ikke forklare stressnivået som veltet innover Vestfold den dagen, men heldigvis oppdaget vi det tidlig nok til at nødpass ble stablet på plass i tide til avreise.
     
  • Som bringer oss til flyturen ned. Du vet den følelsen når du VET at alle rundt deg i flyet tenker: “Men for guds skyld a mann, kan du ikke bare få den helsikes ungen til å holde kjeft?!” Vel, det ble litt av det. Ikke så mye, men nok til at far fikk svettet av seg noen kilo 😉
     
  • Den aller første dagen sparket jeg foten inn i en marmortrapp mens jeg trippet opp trappen med lillesnupp på armen. Sparket revnet opp huden under et par tær, var intenst vondt og aldri før har jeg vært så nære på å miste lillesnuppa rett i bakken.
     
  • For noen dager siden fikk lillesnupp den fjerde barnesykdommen. Trodde først det bare var litt feriesjokk, men neida. Intens feber etterfulgt av røde prikker og hele det løpet der. Gikk med et par netter der gitt. Skal ikke klage, madammen tok støyten og sikret seg dermed 50 000 bonuspoeng :-*
     
  • På vår dagstur til Malaga, gikk sålen på favorittsandalene til frua opp i liminga. Dette resulterte i at vi sto alle mann og drøvtygde tyggis til den store gullmedaljen, før vi klasket alle kladdene sammen og dyttet de inn mellom sandal og såle. Det fungerte utmerket, selv om det tøyt hvit gugge ut fra alle kanter av sandalen etterpå 😉
     
  • Da vi var på stranda i dag, sto det plutselig en engelskmann og tisset i sanden typ 1 meter fra hodet mitt. Jeg ble selvfølgelig lettere sjokkert, men ikke like sjokkert som foreldrene, som kom løpende til! Det hører med til historien at engelskmannen må ha vært pluss minus 4 år 😉
     
  • På samme strandtur, bare halvtimen senere oppdaget jeg at noen hadde bæsjet midt på strandhåndkledet vårt! Jeg nevner ikke navn, men jeg har mine mistanker om at det er en liten frøken som skylder pappa en stor julegave i år 😉
     
  • I dag var vi på shopping på et kjøpesenter i nærheten og han sjarmerende kisen som solgte tørket frukt og godteri klarte å loppe meg for en formue. Jeg som bare skulle ha en liten snack til plutten, endte plutselig opp med tørket frukt til over 250 kroner! Da er det godt man har sultne barn 😉
     
  • Jeg hadde store planer om å briljere med spanske fraser i ferien, men det har ikke blitt stort mer enn å peke på mine tørre pommes frites og spørre kelneren “Vil dere ha dip?” og selvfølgelig fortelle vaktmesteren her på huset at “Poteten er vekk!”
     
  • Toppbildet er for øvrig fra en dag da lillesnupp plantet absolutt hele ansiktet i sanden så til de grader at hun helt sikkert kommer til å tygge på småsand til langt uti oktober.
     
  • Sist, men absolutt ikke minst: Badeshortsen. Den som satt så fint i fjor. Den med de kule fargene. Den som seriøst har blitt så liten at jeg ikke vet om jeg skal kalle den hotpants eller pølseskinn.

 

Men sånn bortsett fra det, har det vært en magisk ferie full av moro, men det har jeg sikkert skrevet nok om allerede, hehe. Selv om det alltid er kjipt å pakke sammen på tampen av en fantastisk ferie, skal det bli litt fint å komme hjem også. Norsk sommer, våt asfalt, godt springvann, jordbær, brunost og Teo som har vært på feriekoloni hos svigers.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Takk for denne gang!

 

/ Sayonara, señoritas, pajaros y chorizos!

For alle de trivelige innleggene fra resten av ferien –> Les mer her!

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

22 kommentarer
    1. Hei..jeg undrer meg hvorfor dere legger ut bilder av barna deres? Det er ikke sikkert de synes d er så j.. kult når de blir eldre…….skjerp dere!

    2. Jeg må bare si at jeg elsker å lese om feriene deres! Ikke bare denne, men også den fra i fjor osv. Tror det er fordi dere er en småbarnsfamilie, og gjør mye av de samme tingene som jeg husker fra da jeg var liten og reiste med mine foreldre. Dere (siden jeg leser Christina sin blogg også, hehe) dokumenterer det på en så jordnær måte, hvis jeg kan si det? Ikke slik som jeg opplever mange andre bloggere ofte gjør med flotte sponsa feriepakker.
      Stå på!
      Hilsen Sofia på 20, som leser deres blogger oftere enn Sophie Elises og Anna Rasmussens

    3. Men det får da være måte på moral politi da! Det er deres barn de gjør det de mener er ok for SINE barn så får du gjøre det du syns er greit for DINE barn! Himmel og hav….
      Ser ut som dere har hatt en topp ferie 😊 litt krims krams må man alltis regne med 😉

    4. Hei du! Jeg kan glede deg med å si at dette er noe vi vurderer hver eneste dag. Barnas beste går selvfølgelig først, og deres fremtidige hensyn er i de beste hender 🙂

    5. Tusen takk for det, så utrolig hyggelig å høre! 🙂 🙂
      Perfekt kommentar å avslutte feriens aller siste kveld her i det store utland.
      /High5 og goooood sommer til deg! 🙂

    6. Takker for det. Ja, tro meg, den vurderingen tar vi hver eneste dag. Ser ut til at det funker bra for oss, barna og dere leserne, så da tror jeg vi er på ganske greit spor der 🙂
      Men for å sitere deg: Litt krims krams må man alltids regne med 😉

    7. Ooh, et eller annet politi er ute å vanker.. Tenker dere har mer enn som full kontroll, og tenker over og vurderer hvillke bilder dere velger publisere av barna like mye som de aller fleste. (Men at det er mye rart ja!?)
      Virker som en tipptopp ferie i sol og varme. Velkommen tilbake til fenalår og brunost da:)

    8. Sitter på bussen til jobb og ler HØYT av bæsjen på håndkle 😀 Man kommer opp i de utroligste situasjoner når man har barn, altså!! Ønsker deg en riktig god sommer…i hotpants

    9. Jeg hater egentlig denne diskusjonen, fordi jeg også får denne lumre følelsen av moralpoliti. MEN fordi jeg nettopp hadde en litt rude awakening sjøl på Facebooken min for en tid tilbake, så kommer denne kommentaren (beklager at den forstemmer et ellers veldig morsomt innlegg)
      Jeg blogget i tre år, da barna mine var små. Barna var en del av bloggen, jeg tok med bilder av dem og fortalte om ting de gjorde. Aldri noe pinlig (for dem, ingen problemer med å framstille meg selv som ei rotebøtte, tvert i mot) Følte hele tiden at jeg var innafor, ansvarlig, og tok “barnas beste” opp til vurdering, som du sier.
      I dag er barna mine 7 og 9 år. Pga funksjonen “på denne dag” på Facebook, fikk jeg granatsjokk da jeg så at jeg for 7 år siden hadde lagt ut bilder av både syke barn, barna mine i bleier, og bilder der ungene var tilgriset av mat i hele fleisen. SLETT; SLETT; SLETT! Jeg husker tydelig at jeg syns dette var helt greit da jeg la dem ut.
      Ting endrer seg. JEG som mamma, kan ikke vurdere på vegne av barna mine, hva DE syns er flaut om fem år. Ti år.
      Dette hørest ut som kritikk, men jeg håper du tar det som et innside tips fra noen som har gjort det samme som deg, men blitt visere. Barna dine er små. Du vet ikke hva de vil føle når de begynner på skolen.
      Jeg tar meg friheten å legge til link til innlegget der jeg skrev om dette, håper det er ok: http://frujohansen.no/?p=4129

    10. Angående barnefjes i sand. Min 1,5 årings nye favorittaktivitet er å kaste sand over seg selv eller bestekompisen, som også har samme favorittaktivitet. Forventer å finne sandkassesand fra barnehagen i ørene på guttungen til langt uti neste år. Småbarn + sommer = sand OVER ALT! 😉

    11. Hei Mariann, takk for fin kommentar 🙂 Fint med innsidetips fra noen som faktisk vet hva de snakker om. Tar med meg dette videre. Jeg vurderer hver eneste dag, i hvert eneste innlegg hva jeg tenker barna kan leve fint med senere, og tror vel uansett ikke at det vil være av veldig stor betydning for dem senere, hva jeg blogger om i dag, men din erfaring tilsier at man nok burde være ekstra påpasselig. For å ta deg litt bak fasaden, så jobber jeg aktiv med å ikke fremstille barna for mye i detalj, verken i bilder eller tekst, og etter hvert som de blir eldre vil det bli mindre og mindre. Jeg synes jeg er inne på et godt spor der og avstemmer alt med frua underveis, så tror vi skal klare å balansere ut dette så godt det lar seg gjøre 🙂

    12. Hahaha! Takk for det, hehe. Hotpantsen ble igjen i Spania, måtte kjøpe meg ny i en størrelse større, men målet er å komme inn i hotpantsen igjen til høsten 😉 #joggehjerte

    13. Da tror du rett 🙂 En viss sensur har man jo når man legger ut bilder og tekst om det aller kjæreste man har, selv om noen kanskje ikke tror det 😉

      Gooooood sommer!

    14. eksponering av barn; det ereier seg da ikke bare om å synes det er flaut å se bilde av seg selv med syltetøy i fjeset, men ; jeg tror ikke vi kjenner prisen og følgene av å bli så overeksponert, hallo din far må bare dele med sin 10000 venner, det er da noe annet en (tiogmed hele)familien, jeg er i allefall ikke sikker på at jeg ville vært lykkelig over noe slikt, tror jeg ville følt meg robbet for intimitet

    15. Folk husker ikke hvem som vant Paradise Hotel etter to uker, tviler på at hva jeg blogget om for 10 år siden vil ha så mye å si for dem senere, hehe.
      Men spøk til side: Jeg tar selvfølgelig den vurderingen veldig seriøs hver eneste dag og står inne for alle valg jeg tar, så får jeg bare håpe at barna ser hvor mye godt denne bloggen gjør for dem også senere i livet. Men det blir så altfor stort tema å dekke i en liten kommentar, at jeg får vurdere å skrive et eget innlegg om det 🙂

    16. Hei du! Takk for at du deltar i kommentarene og gir “tilbakemeldinger på tilbakemeldinger” Det er veldig fint fordi det åpner for dialog.
      I den forbindelse reagerte jeg litt på en kommentar du skrev:
      “Ja, tro meg, den vurderingen tar vi hver eneste dag. Ser ut til at det funker bra for oss, barna og dere leserne”
      Barna ser ganske unge ut. Er de virkelig i stand til å samtykke reelt sett?
      Grunnen til at jeg er interessert i denne problemstillingen er at jeg har egne barn som i tenårene var mindre glade for informasjon/bilder som var tilgjengelig om dem utenfor den nærmeste familie. Dette var litt før bloggingens tid så det var naturligvis ikke i samme skala. Men mulighetene for eksponering av barna våre er jo enda større i dag.
      I dag tror jeg ikke vi ville ha delt på samme måte. Jeg er glad for at dette var før sosiale medier tok av for fullt fordi det begrenset “skaden” ganske mye. Hadde jeg gjort det samme i dag kunne det blitt et enda større problem. Det ble et oppgjør i hjemmet. Nå er det fredlig og vi har lagt det bak oss, men det hele har gjort at jeg har blitt veldig oppmerksom på hva jeg deler på barnas vegne.

    17. Godt poeng det altså, derfor tror jeg vi legger på litt ekstra på forsiktighetsfilteret, fremfor å bare kjøre på og legge ut alt mulig rart. Det er også en bevist utfasing av barna etter hvert som de blir eldre, så denne problemstillingen vil nok løse seg selv med tiden. Jeg ønsker som sagt ikke at min blogg skal bli en altfor stor del av deres liv, så etter hvert som de vokser til, blir det mindre og mindre med dem, slik at innen de når skolealder vil de til respektive tider være mer eller mindre ute av bildet, sånn rent visuelt altså. De vil jo alltid være en del av bloggen, men det skal ikke gå på bekostning av deres rett til å ha et privatliv heller og den krana skrus mer og mer igjen dess eldre de blir 🙂

      Men jeg tar det som en gradvis tilvenning og på en måte som funker for alle parter. Legg for eksempel merke til hvordan bildebruken av plutten har endret seg, kontra tidligere 🙂

      Kunne sikkert bablet i vei om dette i hele dag, men kort fortalt: Nei, de er ikke i stand til å samtykke, så inntil videre tar jeg den vurderingen for dem og det er ikke en oppgave jeg tar lett på 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg