La russen leve!

I kveld smeller russetiden til for fullt, men årets russefeiring har allerede vært preget av en debatt som har tatt den voksne generasjon sans for det politisk korrekte til hysteriske tilstander. For i år ser det ut til at hele den voksne befolkning har satt seg ett mål for øye: Ta livet av russetiden. Til det sier jeg et høyt og rungende: Fuck det! La russen leve!

Jeg snakker ikke bare om den fordummende debatten rundt russemusikken, men måten folk omtaler russen i leserbrev, kommentarfelt og sosiale medier. Det har blitt en heksejakt med ørten syndebukker. Enten det er sikkerheten på bussene, innholdet i musikken eller hvor sent den spilles, ser formålet ut til å være den samme: Slå beina under russefeiringen, legg lokk på stemningen og bring russen i stillhet.

 

(bilde: russ.no)

 

La oss ta musikken først. Ja, russelåtene er avskyelige. Tekstene er forferdelige og burde ikke være en rettesnor for noen.  Med strofer som: “Bli med inn i hælvete, hooker en tøs. Jeg vil se deg naken, så slipp deg løs”, “Drar deg med til bingen for å se noe sykt”,  “Jeg er så våt våt våt at det renner over” og “Vis meg dine patatas, jeg vil bare være kanakas”, har russemusikken satt fyr på det politisk korrekte bålet. Jeg tenker da blant annet på saker slik som denne: “Årets russelåter er syke!”

Det snakkes om at lettpåvirkelige gutter i 18-årsalderen kan finne på å normalisere voldtekt og dop på grunn av innholdet i russelåter. Men helt ærlig; er vi så dumme? Undervurderer vi dagens ungdom så til de grader at vi tror de baserer sine valg og verdier på noen linjer fra en russelåt? Hva med å heller se på de 18 årene som har ledet opp til dette, fremfor innholdet i en sang?

Hvis 18 års oppvekst kan brytes ned på 3 minutter, vil jeg si at det ikke var mye til fundament og heller noe alvorlig galt i måten vi har oppdratt barna på. For det er altså ikke slik at man går fra prikkfri mønsterelev til iskald voldtektsmann så fort man hører en russelåt. På måten vi voksne omtaler musikken, skulle man derimot tro det.

Russemusikk er en egen musikksjargong som mange voksne ikke forstår seg på. Tekstene er ofte frastøtende, men det er jo også hele poenget! Russen er de nye punkerne og vi de forbikjørte foreldre som klør oss i hodet og river oss i håret.

Selv digger jeg russemusikk, for det er utrolig fengende og hysterisk morsomt, så lenge man tar av seg de politisk korrekte brillene og tar det for hva det er. Det er bare musikk. Det er ikke noe verre bare fordi det er på norsk, det gjør det bare lettere for foreldrene å tolke teksten. Kanskje er det også det som er problemet. For teksten er kanskje drøy, men det er langt drøyere å stemple en hel generasjon unge menn som potensielle overgripere.

 

“Skløtte, sier du?!”

 

Herregud, er vi i det hele tatt det spøtt bedre enn våre besteforeldre, da de kritiserte våre foreldre for å la håret vokse langt som The Beatles og danse som Elvis Presley? Nix. Om noe, er vi verre, for vi burde vite bedre nå. Man får ikke firkantede øyne av å se på tv, man blir ikke satanist av å høre på Elvis.

Selvfølgelig anerkjenner jeg ikke innholdet i sangene som normalt, men det er bare musikk. Selv vokste jeg opp med mye gangster rap, der sangene ofte handler om å drepe andre, ligge med horer, skyte politiet og selge dop. Men selv etter alle disse år har jeg fortsatt ikke drept noen, solgt dop eller ligget med horer. Ikke er jeg spesielt sur på politiet heller. Jeg må ha gjort noe feil. 187 on an undercover cop? Næh, tror jeg dropper det.

Hvis vi skal legge skylden på noen, kan vi ikke i det minste kalle beistet ved sitt rette navn og henge ut alkoholen? Å skylde på musikken blir for teit. Det er ikke slik at man helt plutselig forandrer atferd totalt, basert på teksten i en sang. Kall meg gal, men jeg vil anta at hvis noen har gjort seg bort og harvet over sjefen på et julebord, har det antakeligvis mer å gjøre med overdrevent alkoholinntak enn hva slags musikk som ble spilt…

 

Drunk sleeping young people after a party

“Jeg var egentlig på vei hjemover, men plutselig satt noen på en låt av Rune Rudberg. Og vel.. resten er historie”

 

Samtidig heier man frem at politiet avskilter russebusser som ikke har papirene i orden eller for mange om bord. Sikkerhet kommer tross alt først. Jeg sier ikke at det ikke er viktig, men hvem sa vel et eneste ord om dette da de selv var russ for 15-20 år siden? Hva er annerledes nå? Er dagens ungdom mer uforsvarlig enn vi var, eller er det bare nok et eksempel på at reglene som gjaldt for oss, ikke er gode nok for barna våre fordi de bare er små barn som ikke klarer å ta vare på seg selv? De skal ikke få lov til å holde på som vi gjorde, nei herregud, det har de ikke godt av.

Selvfølgelig skal man adressere problemene forbundet med russetiden og ta grep mot uanstendig oppførsel, men la oss starte i riktig ende. Selvfølgelig er det lov å ringe inn en naboklage om det spilles kjempehøy musikk midt på natta, men la oss ikke glemme at vi også var unge en gang i tiden. Vi har også ønsket å ha det moro. La oss ikke forby moro, bare fordi vi har blitt voksne, politisk korrekte og vil sove i fred uten å bli vekket av sanger med grove tekster. La russen leve.

 

(bilde: russ.no)

 

/ Bli full på det gode liv!

* Heng ut med Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

63 kommentarer
    1. Enig. Hele debatten viser tegn på at kua har glemt at den var kalv.
      La russen være kleine amøber ett par uker, tross alt ble det da folk av fjordårsrussen også. Og som sagt, problemet ligger i de 18 årene før russetiden.

    2. helt enig, men syntes å snakke om voldtekt typ; nei er ikke nei når du er med meg”, eller “rohypnolen kommer snikende i drinkene” av mad hatter, så syntes jeg rett og slett det blir drøyt og pinlig.

    3. Amen! Dette har plaget meg også, skjønner ikke hvorfor “alle” er så ute etter russen i år! At de ikke skjønner poenget og synes det er noe tull spiller jo ingen rolle det! De får uansett bare akseprtere at det er sånn, og respektere at 18-19åringer har andre verdier enn “sure gubber” på 50! Husker selv hvor stas det var å være russ, følte meg nærmest uovervinnelig i den røde buksa og buffaloskoene. 😉

    4. Jeg kan gjerne la russen ta både en fest og spille høy musikk. Jeg kan godt akseptere at ikke all musikk er høyverdig heller. MEN, derfra til å la unge gutter synge om jenter som noe bruk og kast, bruke ord som degraderer jentene våre, mine døtre, det kan jeg aldri akseptere. Jeg synes nok heller ikke at gangsterrap er noe særlig, og har mer sans for rap som har noe å formidle. Jeg synes det er trist at folk som har middels kunnskap som rimsmeder skal tjene seg søkkrike på ungdommer som vil synge om jentene våre som horer. Vil du virkelig synes at det er like kult når de store gutta synger om å hooke en tøs, til din egen datter? Om de ender opp som voldtektsmenn er nok ikke svært sannsynlig, men det er gutta som tråkker på jentene med disse sangene.
      Jeg kan godt akseptere mye fra russen, men jeg kan ikke godta alt bare fordi kua var kalv en gang i tida. For min russetid var noe helt annet enn den mange har nå. At politiet avskilter busser som ikke er innafor er helt ok. Det er et stort ansvar å ha en buss med 20-30 unge menneskeliv i. De fleste russ har et ok forhold til politiet, og etatene strekker seg langt for å være behjelpelige, men da må også russen gjøre sin del av jobben.
      Jeg er forøvrig lærer for russ, og har dermed et snev av førstehåndskjennskap til temaet. Visste du at det er en del jenter som ikke greier å se humor i de groveste russelåtene? Visste du at det er russejenter som føler at de må ha pepperspray og alarm med seg på russetreff for å være sikker på å unngå voldtekt?
      Hilsen lærern som stiller med kaffe på thermos og hodepinetabeletter til førstetime 🙂

    5. Joa, det er selvfølgelig drøyt, men det er jo bare drøy humor, ikke en ordre eller oppfordring. Det er vel litt med dette som med humoren i den facebook-gruppa som ble delt i harnisk i vinter; jo drøyere dess bedre. Så vil jo grensa gå på ulike steder for alle, men like fullt er det bare humor og musikkk, om enn tidvis drøy og pinlig 🙂

    6. Russen kan gjerne ta seg en fest, men ser på det som et sunnhetstegn at folk reagerer på de russelåtene. Når ingen lenger synns det er å gå over streken, _da_ begynner jeg å bekymre meg. Det bare viser at vi har sunne holdninger i samfunnet, der vi ser på det å utnytte jenter som en fæl ting. Hvordan er dette en dårlig ting? Ja, låtene i seg selv lager ikke voldtektsmenn. Men holdning over tid… Det er _det_ jeg ville bekymret meg for.

    7. Mange gode poeng underveis her, men mitt poeng hva gjelder russemusikken er jo akkurat dette at det blir litt rart å skylde på innholdet i låter for at jenter bruker pepperspray og alarm? Selvfølgelig kan det være en interessant debatt der, men å stigmatisere en hel generasjon med gutter som potensielle overgripere, slik jeg mener man gjør i saken jeg linket til, blir helt feil. Og ikke minst, skaper det vel en større kløft mellom generasjonene enn å bringe på banen en konstruktiv dialog.

      Og hva gjelder dette med innholdet i sangene, så mener jeg bare at tekstene i russelåter ikke er spesielt mye verre enn veldig mye annen musikk, ikke bare i dag, men gjennom tidene. Rap, hip hop, rnb, rock, pop, you name it. Alt unntatt klassisk, egentlig 😉

      Og forresten: Har du hørt tekstene på noen av sangene til jentebussene? De er minst like drøye som gutta, haha!

    8. Godt poeng, men jeg synes bare mange tilnærmer seg dette helt merkverdig. Som om det musikken som skaper monsteret. Musikken er vel bare en uttryksform for en generasjon, slik som, punk, grunge etc har vært for tidligere generasjoner.

      Selvfølgelig skulle jeg også ønsket at russen sang om sin forkjærlighet for brokkoli og JA-mat, men inntil da mener jeg at tekstene i musikken med letthet kan tolkes som en humorform der drøyere er bedre.

      Ingen har fortsatt oppfordret til drap i en russelåt, så vidt meg bekjent. Og det er bedre enn 99% av alle rappere jeg noensinne har hørt i hvert fall 😉

    9. Må også legge til at det er en forskjell på å mene noen går over streken og hogge til slik artikkelforfatter i nevnte sak (og andre med henne) gjør. På samme måte som det er forskjell på å barbere seg og kutte av seg hodet 😉

    10. “Jeg var egentlig på vei hjemover, men plutselig satt noen på en låt av Rune Rudberg. Og vel.. resten er historie”
      Haha!
      For øvrig vil jeg tørre å påstå at tekster er et uttrykk for holdninger. Og holdninger preges av det man utsetter seg for. Unge gutter roper hore og fitte etter unge jenter. Hvorfor? Fordi de hører faren rope det etter mora?
      Broren min er snart 17 år. Jeg hører hva de hører på og hvordan de snakker om og til hverandre. Det er ikke greit. Det er heller ikke greit med rapmusikken som skriker ut om drap og dop. Det ufarliggjør ting i stor grad. At jenter hører på ting som er like drøye.. vel, det er ikke noe bedre det.
      Musikk skaper kanskje ikke holdninger, men det har påvirkningskraft. Og det er et uttrykk for noe.

    11. Ja! Jeg er så enig med deg 🙂 Hadde sønn som var på russebuss i fjor og datter som er rusleruss i år. Vi har snakket endel hjemme om tekster og holdninger til det andre kjønn og det er jo det ansvaret vi som foreldre tar. Det er fin ungdom som vokser opp i dag, tror ikke noen russelåter endrer på det. Men samtidig er jeg enig med hun som skrev over her at holdningene kan endre seg sakte men sikkert. Hold dialogen åpen med barna, tål å høre sannheten om hva som skjer uten pekefinger så er mye gjort 🙂 Veldig bra innlegg!

    12. Enig i at hetsen har gått for langt. Alle normale ungdommer klarer å se forskjell på rett og galt og som du skriver må det være noe annet fundamentalt galt om ikke det er tilfellet. La ungdom være ungdom og lær dem hellere å bli gode samfunnsborgere før russetiden. Med et godt fundament vet man hva som er riktig og feil også etter en halv flaske vin. Eller to ☺

    13. Offffff,og jeg som liker bloggen din så godt,så må du ødelegge det med dette innlegget:)Russelåtene bryr meg mindre,selv om jeg ikke skjønner helt poenget med så drøye tekster.Hadde du virkelig syntes det var greit at dine barn stod bak en slik tekst?Nå har til og med russepresidenten i Ålesund gått ut og sagt at dette ikke er greit.Det sier litt….Men når det kommer til avskiltinger og trafikksikkerhet derimot,skjønner jeg ikke hva du tenker med.Du skriver:hva var anderledes for 15-20 år siden?Kan det tenkes at ulike samfunnsaktører som Statens vegvesen, politi og Trygg trafikk har sett en uheldig utvikling når det gjelder større kjøretøy(nå er det jo flere russebusser og store vaner på veiene enn det var tidligere) ,mange av bussene er gamle,har tekniske feil,sperrede nødutganger,tung taklast(krone på toppen)og store aggregat.Disse bussene skal altså frakte våre kjære ungdommer trygt fra sted til sted?Og hvem kjører mange av disse bussene?Det er iallefall ikke bare mammaer og pappaer som stiller som sjåfører,men innleide folk som er mest opptatt av å tjene penger. Heldigvis har vi andre regler nå enn før, for tilstandene har forandret seg.Når jeg var lita og på bilferie med familien,lå vi barna bak i bilen på madrass uten sikkerhetsbeltet,men takk for at reglene har endret seg og at sikkerhet står i høysetet.Det har skjedd stygge ulykker hvor russen har vært blant de involverte.Det er vel noe av årsaken til at det strammes inn nå?Hvorfor skal ikke russen møte samme krav som andre folk?Når det gjelder støy,så vil jeg anta at russen bråkte før også.Det som har forandret seg fra før til nå og som muligens kan gjøre at enkelte har noe mindre tålmodighet ovenfor russen er at mange av bussene og russebilene er som mobilie konsertarenaer.Innleide anlegg,store høyttalere og bass som strekker seg mange kilometer i luftlinje.Når det har blitt større kjøretøyer,er det vanskelig for bussene å finne plasser å stille seg uten å sjenere andre.Mange av de samme klagestedene går igjen og det er jammen ikke lett å være småbarnsmor og i full jobb dersom man blir vekket av støy hver kveld og natt.Ikke spesielt plaget med dette i nabolaget ditt da kanskje?I tillegg er russetiden ikke lenger fra 1.mai,mange begynner allerede med treff tidlig i april.Da kan jeg lett forstå at folk får nok og at det blir oppmerksomhet rundt det.Det er mange av oss som har 12-13 års utdannelse og mer til,men det gir oss ingen rett til å vike fra gjeldende regler.Hurra for russen,fest med måte,kos dere,ta vare på hverandre,men husk at 18.mai snart banker på døra og da er det greit å stå inne for feiringa man har hatt.Husk at du skal søke jobb om noen år,mye av det du gjør kan søkes opp av en framtidig arbeidsgiver. Ikke så innmari fett om din kvinnelige sjef lurer på hvorfor russelåten din handler om at alle jenter er horer,er det vel?

    14. Jeg må tilstå at jeg var en av gamle kjerringer som rystet oppgitt på hodet av de forferdelige russesangene. Men etter å ha lest bloggen din har jeg forandret mening. Jeg har ikke samme innsyn i hvordan gutter fungerer,selv om jeg har 2 våksne sønner. Det burde være flere voksne mannfolk på banen for å læte oss som er kjerringer hvordan mannfolk tenker.

    15. Greit, du har et poeng om russetekstene.
      Men å bruke argumentet “vi overlevde vi også, selv om vi ikke var så fokuserte på denne håpløse “sikkerheten” de maser om” fungerer ikke.
      Det viktigste er sikkerheten.
      Men du har også respekten for omgivelsene. Vi kan ikke ha et land som sier “og lover og regler gjelder for alle, unntatt russen en måned i mai”.
      Ja, politiet avskilter russebusser. Og russen er fly forbannet fordi de har brukt millioner på å bygge noe som ikke er lovlig å ha på veien. Og da er det VI som skal vise litt skjønn? Hva er forskjellen på at en russebuss får kjøre ulovlig, og at en vanlig bil får kjøre ulovlig?
      Russen kan gjøre akkurat hva den vil. Og gjør den noe ulovlig, så må den også stå for konsekvensene. Av en eller annen merkelig grunn er akkurat DET konseptet litt vanskelig for ungdommen å forstå.
      Noe som også forklarer hvorfor russetekstene aksepteres som de er. Ungdommen har ikke lært noe om konsekvenser.

    16. Russen gjør ikke annet enn å drikke å pule, nøyaktig det samme som sin foreldre gjorde, den gang de var russ. Forskjellen er at ikke alle visste om det, den gang.
      Heia russen 2016!
      Vargas

    17. Oj, her var det mye. Rekker ikke svare på alt før jeg må logge av innen 22.00, hehe. Men joda, ser selvfølgelig poengene rundt trafikksikkerhet, synes bare det har blitt litt i overkant opphauset stemning fra mange som ser ut til å gjøre hva de kan for å stoppe russefeiringen, og det er synd. Selvfølgelig skal vel kjøretøyene holde en viss standard, jeg synes bare det virker som at mange har satt seg som mål å få stoppet russefeiringen.

      Hva gjelder russemusikken, må jeg få si at det hele har blitt opphauset ganske kraftig. Følger en liste med over 600 av årets største russelåter og overraskende få har veldig grove tekster. Og uansett, det er nå engang bare en særegen musikkform, om enn med tekster man helt sikkert ikke vil bli spurt om på et jobbintervju 😛

    18. Takk for det og for et veldig godt svar 🙂 Tror en fin og åpen dialog er bedre og mer matnyttig for å nærme seg en slags løsning på problemet, fremfor å rette pekefingre og øke avstanden på generasjonskløften.
      Ha en fin kveld!

    19. Det er klart musikk har påvirkningskraft, merker jo det når man hører på Scooooter på joggetur, men i følge nevnte artikkel virker det jo nesten som det er utslagsgivende for å gjøre vanlige guttetur til overgripere. Og det blir vel litt søkt.

      Men for all del, om russemusikken kunne endret innhold og handle om brokkoli og d-vitaminer, så hadde jeg selvfølgelig applaudert for det 😀

    20. Enig med H. Russefeiringen har tatt fullstendig av og man kan ikke engang sammenligne det med feiringen til oss som er i trettiåra nå. For meg er det ufattelig å høre om ungdommer som bruker MILLIONER på en russebuss som får hele nabolag til å riste i grunnvollene. Det er så utrolig mye penger. Det er som om de tror at de nå har overstått livets mest krevende tid. Jeg må bare le, for arbeidslivet som venter dem er mye mer krevende enn den skolegangen de bruker millioner på å feire at de er ferdige med! Tenk deg den dagen de sitter med barn, ansvar, lån og kanskje en syk forelder som snart skal forlate dem. Dette er utfordringer som vi alle skal møte. Jeg lurer virkelig på hva de tenker om de millionene da. Ja, man skal feste når man er ung og alt det der, men jøje meg, foreldre må vel klare å få ungdommene sine til å tenke litt i perspektiv også.

    21. Men du, akkurat det der leste jeg faktisk om her en dag. Og da fikk jeg et litt nytt perspektiv på det, for det var en buss der gutta som var med hadde vært med helt fra de begynte i første trinn på videregående. Det hadde vært et tre-årig prosjekt å være med på bussen og alle hadde jobbet hardt og tjent inn penger via dugnader og strøjobber. Med dedikasjon og hard jobbing over flere år hadde de til slutt tjent inn nok penger til å feire russetiden akkurat slik de drømte. Og hvis du tar f.eks 1,5 millioner kroner da. Det høres astronomisk høyt ut. Men fordel det utover tre år, fordelt over 30 hoder, så er det faktisk “bare” 17 000 per hode per år. Og hvis man jobber hardt for det, kan man helt utmerket klare å spare inn dette på et år, slik de gutta gjorde og det endte med at de fikk realisert drømmen.

      Selvfølgelig kunne man brukt pengene på noe langt mer fornuftig, men nå var det nå engang dette de drømte om, og vet du: Det synes jeg faktisk det står skikkelig respekt av! Såpass at jeg faktisk ville vurdert å ta det med på CV-en, for det viser at man kan jobbe målrettet og dedikert mot et mål over flere år.

      Og helt ærlig, jeg tror veldig mange voksne brenner av mer enn dette pr år på tullball også. Hvor mye koster en tur til syden? Rødvin på fredager, sigaretter, brus til maten, en dyr veske, ny kjole til julebordet etc etc. Du skjønner hva jeg mener. Jeg tror faktisk de gutta står bedre rusta til å takle lånekostnader etc i fremtiden enn mange på deres alder. Nå skal jeg ikke si at dette er normen da, men det er nå i hvert fall et eksempel på at vanvittig pengebruk også kan anses som noe respektabelt, om enn også idiotisk 😉 Hehe

    22. Av en eller annen grunn får jeg assosiasjoner til footloose-filmen, hvor dans (og musikk?) var forbudt…

    23. Pappahjerte: Hehe, skulle ikke du logge av kl 22? Jo, det er fint at de guttene tjente opp pengene med dedikasjon og hard jobbing, men nå er det jo egentlig meningen at den dedikasjonen og den harde jobbingen skal brukes på skolegang og eksamen i steden for en russebuss. Og det er også noe jeg ville vært mye stoltere av å ha på CV’en. Uansett; godnatta! 😉

    24. Nå kjenner jeg at jeg nesten ble litt irritert. Neida, russen blir nok ikke voldtekstmenn av å høre på musikken, men jeg syns det er forkastelig at de kan fronte slik musikk, musikk som er laget spesielt for deres buss, mens deres medruss opplever å bli voldtatt. Sangtekstene er heller ikke noe morsomme, uansett om “tar av seg de politisk korrekte brillene”, som du sier.
      Du kan påstå så mye du vil at slike tekster ikke påvirker, men hvordan tror du disse tekstene er blitt så vanlige og “godtatt”? Det er gjerne påvirkningskraft fra amerikanske kulturen, med deres drøye tekster. Du har vel hørt hvordan ungdommen omtaler spesielt jenter for tiden? Horer og bitches osv. Da jeg var i den alderen (som faktisk ikke er særlig lenge siden) var det absolutt ikke ok å kalle hverandre slike ting, og jeg tenker at disse ekle tendense på sikt kan føre til holdninger som ikke hører hjemme i vårt samfunn lengre.
      Ja, russen skal få feste og synge om så mye sex de bare vil, men når tekster som bagatelliserer voldtekt og hvor jenter bare blir omtalt som bitches og horer som bare skal knulles, da er det ikke greit. Da er det bra at folk står frem og sier i fra om det.

    25. Jeg ber bare om at russen må forholde seg til lover og regler som alle andre, og at de blir straffet som alle andre når disse ikke overholdes.
      Men da er jo moroa over, og russefeiringen opphører. 🙂

    26. Samfunnet blir litt mer utrygt dag for dag, og det er trolig det som skaper furore. Jeg er uansett enig med deg. Alle fortjener å være russ, og da feire slik en russ skal. La russen leve!

    27. Hei pappahjerte. Det er veldig vanskelig å være i oposisjon til foreldregenerasjonen dersom de er så tolerante at alt de driver med er greit. Jeg synes faktisk det er jobben vår å være kritisk og fornuftens stemme. Ikke fordi noen blir voldtatt pga en tekst i en sang, men fordi ungdommer får med seg hva den voksne generasjonen står for og synes er viktig. Du må gjerne være kul pappa, mine barn har klare grenser og vet hva foreldrene mener er greit og ikke. Så skal de utfordre disse grensene, og ta konsekvensen av det. Ha en god russetid!

    28. Jeg har fått inntrykk av at du er en oppegående fyr. Har lest en del av blogginnleggene dine. Men er nå usikker på om du er ironisk eller har fått slag?

    29. Det handler vel ikke om å prøve å være en kul pappa, men å se litt på hva som egentlig er problemet og ikke. Og tro meg: Barna mine har veldig klare grenser de også. Men å regulere musikken de hører på kommer nok ikke til å bli aktuelt med det første. Med mindre de begynner å rote seg borti jazz. Da er det kroken på døra, haha!

    30. Poenget mitt er bare at russemusikken ikke er noe spesielt verre enn mye annen musikk, men den skal liksom slås ekstra hardt ned på. Jeg synes selv det var et artig poeng at det kanskje kan skyldes at tekstene er på norsk, for det gjør det lettere for foreldrene å lese teksten og tolke den ord for ord. Og selvfølgelig overanalysere. Dette er bare en harry form for humor (men overraskende fengende musikk) i mine øyne, men selvfølgelig kan man være uenig 🙂

    31. Det er klart, men så er jo også slike tekster bare humor og ikke egentlig spesielt mye drøyere enn mye annet der ute. Uansett mener jeg at om man ønsker å gjøre noe med problemet, så er det vel ikke musikken riktig ende å starte i.
      /187 on an undercover cop

    32. Haha, jo men jeg følte for å gi et godt svar først. Og dessuten var det lørdag 😛
      Og jeg synes det var et godt eksempel på at noen også tjener sine egne penger, siden veldig mange generaliserer med at alle som har dyre busser får pengene kastet etter seg av foreldrene.

      Hvorvidt det var penger godt brukt eller ikke, får bli en annen sak 😉

    33. Hehe, takk for det. Nei altså enten må du ha fått feil inntrykk av meg (vil si jeg er terningkast 3 på oppegående), eller så har du rett i din diagnostisering. Jeg har også ganske vondt i hodet i dag, det ville jo forklart litt. Eller så skyldes det all russemusikken jeg har hørt på i det siste 😛

    34. Enig med Ellen rett over her.
      Ikke prøv å forstå ihjel de unge da herr pappahjerte.
      Russestyret har gått for langt både økonomisk, festing og holdninger, det bør de fleste voksne være enige i.
      Klart de hyler opp på grunnav at politiet følger med, men du verden, er ikke det flott da? En trygghet både for foreldre, ungdommene og omgivelsene.
      Musikken er som den er, tekstene er ikke mye ok, bare noe de burde være flaue av. Volumet derimot er helseskadelig både for de som er der og for alle som ikke får sove og skal på jobb. Unger blir faktisk redde! Men du har kanskje ikke noe slikt nær deg?
      Jeg er enig med den som skriver at du prøver og framstå som kul pappa 😮 eller er det klikk på bloggen som teller? Terningkast 1 på dette innlegget

    35. Selvfølgelig er det fint at politi og foreldre følger med, jeg mener bare at kampen mot russetiden har begynt å lukte heksejakt og hysteri. Men for all del, fint at man prøver å forbedre tingenes tilstand om det gjøres riktig.

      Fortsatt terningkast 6 på innlegget fra min side 😛

    36. Og må få legge til: Teiteste jeg vet når folk anklager meg for å bare være ute etter klikk fordi man selv er uenig. Om noe, er dette innlegget nøyaktig det motsatte! Mine lesere er hovedsakelig damer i alderen 30-40 år. Hvor mange antas det at er enige med deg her? Tja.. 99 % ? Jeg skriver ikke ting for klikk, jeg skriver det jeg mener. Og i denne saken var jeg ganske sikker på at jeg ville få leserne mot meg, men jeg kan ikke la det stoppe meg for å skrive hva jeg mener. Men at dette er skrevet i jakt på klikk, blir bare rett og slett for barnslig. Grei start på kommentaren, men avslutning får en soleklar 1-er på terningen 😉

    37. Jeg var selv russ for bare noen år siden. Synes på den tiden også pengebruken og noen av sangene var forkastelig. Det at de jobber for pengene selv er en god ting, men da er de kanskje ikke avhengig av å jobbe ved siden av skolen som veldig mange andre. Jeg selv har tjent mine egne penger fra jeg var 16 år, hadde aldri hatt tid til å tjene så mye penger ved siden av til å bruke på 17 dager i mai. Dette har ført til at jeg kunne kjøpe min egen leilighet i Oslo i en alder av 21 år. Når det skal sies hadde jeg en fantastisk russetid, med en liten prosentdel av det mange av de store bussene bruker.
      De bussene de bruker, er som nevnt over ikke forsvarlig. Takk Gud for at reglene er strammet inn, det har helt garantert reddet mange liv. Ville du latt dine barn kjøre rundt i en buss hvor sjansene for å holde seg på veien er like stor som det å kjøre av veien? (med alle de ekstra kiloene, særlig på taket er det i realiteten en rullende dødsfelle). Russesangene i seg selv lager ingen voldtektsmann, men det påvirker de som ikke fra før har helt gode holdninger til å kanskje bikke over til at de synes dette er greit når man har hørt “nei er ikke nei når det er meg” gjentatte ganger!

    38. Puh, godt innlegg. Trodde det kom til å komme noe skikkelig raljering her, ref slag 😉

      Poenget med teksten er vel egentlig å poengtere hysteriet blant mange voksne som ser ut til å ønske å sette en stopper for hele russetiden, fremfor å regulere den. Selvfølgelig er det bra at man tar tak i biler som utgjør en direkte risiko, jeg sier bare at det aldri var slik før, men mange omtaler det som at ungdommen er så vanvittig uansvarlige når man selv ikke var det spøtt bedre for bare noen år siden.

      Og dette med russemusikken: Overrasker meg hvor få av låtene som faktisk har slike tekster, kontra hva man skulle tro utifra debatten. For tekster som dette er jo faktisk ikke toneangivende for all musikken, men mest for de få låtene laget av Tix/Pøssy Project etc.

      Fun fact: Jeg var russ i 2000 og bussen vår het Masturbation Generation 😀

    39. Jeg er absolutt ikke for å stoppe russetiden, det er en fin tradisjon. Ungdommen i dag er helt sikkert like uansvarlige som da både du og jeg var russ. Likevel er det viktig at dagens regler (hva gjelder kjøretøy) opprettholdes.
      Her må jeg være helt ærlig å si at jeg har hørt et begrenset antall russesanger. Har dog hørt noen av de drøyeste, da disse ofte blir populære. Selv om de færreste lager så drøye sanger, så er det sangene til disse “artistene” som gjentatte ganger blir spilt på treffene.
      Setter pris på diskusjonen og er enig i noen av de poengene du kommer med her, synes likevel du drar det litt langt i innlegget ditt 🙂 ha en fin søndag!

    40. Hei pappahjerte.
      Tusen takk for at noen ENDELIG står opp for russen. Jeg blir helt sjokkert av enkelte uttalelser ovenfor her, og spesielt da av litt “eldre” generasjoner. Jeg er selv russ i år, men jeg er vandreruss og edru russ, og dette står jeg for. Jeg er med i en gruppe på ca 11 av mine venninner, og grunnen til at jeg ville være med i en gruppe er fordi for meg handler russetiden om samhold, vennskap og samtidig ha det gøy. Selvom mange eldre kanskje tror at vi, dagens russ, kun fokuserer på å drikke, ligge rundt og bruke masse penger. Dette gjør vi aldeles ikke! For det første; hvis du spør nesten hvem som helst russ i Norge om hva russetiden handler om for de, så vil de si at det handler om enten lærdom, samhold, bli kjent med nye kanskje og ha det gøy. Det er ikke sånn at russen går rundt og tenker i dag; “åh gleder meg til å gå rundt og pule alle jentene/guttene jeg ser”, nei. For det andre; det er ikke en sang som gjør at gutter voldtar, det er ingen sang som lærer gutter at å voldta er greit eller lov, eller hva enn dere skal frem til over her. Og, er det noen som kan hindre voldtekter i å skje, så er det i mine øyne foreldre. Man burde kunne ha en åpen men streng dialog med barna sine om hva som er greit og ikke, selvom alle vet at voldtekt er absolutt ikke greit verken i fylla eller edru. Man har i russetiden kjent barnet sitt i 18år, og det er i russetiden det skjer, dette burde tenne et lys hos foreldre mener jeg. Men ja, jeg er enig i at mange av sangene er vulgære og kvalme, de går over grensen. Men hvorfor skal man hisse seg opp av noen forferdelog dårlige sanger spm KUN er humor, når det er så mange andre ting her i verden som man BURDE kritisere og reagere over. Om det er en russessang som blir laget i år, så er den glemt om 2år, ingen som bryr seg om den lenger. En annen ting som provoserer meg av en kommentar over her som sier at det skolelivet vi feirer er over ikke er like krevende som arbeidslivet vi skal ut i. Hallo kjerring, vet du hvor utrolig krevende skolelivet er i dag? Har du noen ide om hvor hardt det er? Jeg sier ikke at det er hardere enn arbeidslivet, lån og alt det der, men jeg vil bare si at snittet på videre utdanning i Norge har blir tredoblet siden (mest sannsynlig) du gikk på skolen. Å gå 13 år på skolen er drit hardt, men å gå 13 år på skolen i generasjon prestasjon, det er noe du skal tenke over her. Forskere sier at ungdommen må komme seg mer ut og feste, drikke seg drita, fordi vi fokuserer så mye på skolen at det har blitt usunt! Jeg sier ikke at dette er tilfelle for alle, men for de fleste. La oss ha denne ene måneden i året, la karakterene som eventuelt endrer seg være og ikke tenk på det, la russen bruke så mye penger på tiden de får en gang i livet de vil, og ikke bry dere. Ikke sitt og kritiser oss, fordi du skulle ønske du hadde det like moro selv 😉
      Takk Gud for profiler som Pappahjerte, som ser at dette er ikke så fælt som mange tror 🙂
      PS: slutt å dra alle under en kam, dere så kalte “voksne og modne”. Dere er så trangsynte at dere tror alle er like. Og beklager for lang tekst….

    41. Hvis en person voldtar noen etter å ha hørt disse russelåtene, så hadde vedkommende kommet til å voldta noen på et tidspunkt ansett.

    42. Selv tilbragte jeg russetida på sykehuset fordi faren min så vidt overlevde et veldig alvorlig hjerteinfarkt. Så trangsynt har jeg aldri hatt tid til å være.

    43. Hvah?? Dette kan du ikke oppriktig mene? Nei, jeg tror ikke du har fått slag, jeg tror ikke du er hovedsaklig ute etter klikk. Jeg tror du bare du er imot en heksejakt på russen, og dermed blir litt i overkant for alt russen gjør uansett. Men jeg kan ikke tro at du virkelig mener det. Du har holdt plutten bakovervendt i bilstol så lenge som det har vært praktisk mulig, og om 14 år skal du ikke ta til motmæle hvis han kjører rundt i et poteniselt livsfarlig vrak?
      Jeg er absolutt enig med deg i at å være mot russen bare fordi de er russen er unødvendig. Å skulle avvikle russetiden fordi man ikke liker russ er like teit som for 10-20-30 år siden. (Og det har vært diskutert minst så lenge blant de voksne. Det er ikke et nytt fenomen.) Men det er noe helt annet enn å si at alt russen gjør er greit! Jeg var russ for 11 år siden, og husker en flott og inkluderende russetid. Jeg vet at andre på mitt kull endte med å gjøre lovbrudd eller andre ting de angrer på, og det er synd og bør selvsagt forebygges. Ut ifra det ungdom selv forteller i media virker det å være en økende trend at russetiden virker inkluderende kun for de som har sin gjeng, og ekskluderende for stadig flere. Det er i så fall synd. Det er noe som bør diskuteres og tas opp. Og det virker det som om russen gjør! Det er ikke grunn til å avlyse russetiden, eller forby røde klær, men det er all grunn til å diskutere. Det samme gjelder russesangene. Veldig mange russ synes faktisk ikke de er så kule. Og selv om det ikke gjør alle mannlige ungdommer til voldtektsmenn, så er det litt rart at så mange synes det er helt ok å fronte den slags tekster. Det er ikke morsomt, det er i beste fall teit, i verste fall et uttrykk for holdninger som jeg håper de vokser av seg. Jeg synes det er fint at russen selv diskuterer dette, som jeg ser at de gjør, også i media. Og jeg som voksen vil heie på de som fronter det jeg ser på som sunne holdninger. At du heier på den minoriteten som har de drøyeste tekstene overrasker meg!
      Men det som virkelig sjokkerer er at en tilsynelatende oppegående småbarnsfar mener at man skal være unntatt fra å følge lovverket fordi man er russ? Hæh? Selvsagt gjelder trafikklovene for alle. Det samme gjelder andre lover. Jeg ser av ditt svar til Eskil at det “aldri var slik før” om avskilting av biler som utgjør en risiko. Lovene gjalt da du var russ, da jeg var russ og i dag. Det er mulig dere var heldige og slapp unna med noen greier på akkurat din buss, men det var nok i så fall tilfeldig, og ikke fordi politiet i 2000 mente at det gjaldt andre trafikkregler for 18-årige gutter. (Den gruppen som har desidert størst sannsynlighet for å omkomme i trafikken i utgangspunktet)
      Det samme gjelder faktisk de fysiske lovene også. Man kan pådra seg en graviditet eller ende opp med å betale i 18 år for et barn man ikke ønsket. Man kan faktisk også dø av alkoholforgiftning (som en russejente gjorde her for et par år siden da hun deltok i en drikkekonkurranse.)
      Dette med at norges lover og biologiske lover gjelder, vet heldigvis de fleste av russen. Erfaring tilsier likevel at en del kan komme til å glemme det, så det er god grunn til å minne dem alle på det før russetiden tar til. Som det ble gjort da jeg var russ, og sikkert da du var russ også. Så håper jeg at de som utgjør en trafikkfare blir avskiltet, at de som synes voldtektssanger er humorisitiske blir korrigert av sin medruss. Det samme med de som fronter usunne holdninger. Og så vil jeg presiser at jeg er for russen, men jeg heier på det flertallet som er ansvarlige nok til å unngå farlige eller uønskede situasjoner, og som velger å fronte sunne holdninger og å følge loven. Så håper jeg de er inkluderende, tar vare på hverandre og får en fantastisk flott russefeiring enten de har brukt 100 kr eller 100 000!
      Heia Russen 2016! Heia Anon!! 😀

    44. Okey… Først vil jeg bare si at bloggen din er helt herlig! Jeg likte veldig godt innlegget ditt også! Jeg er 19 år og var russ i fjor. Jeg må innrømme at noen av tekstene ble litt drøye. Dessuten syns jeg det er bra at kravene for russebussene er strenge! Men kjære mennesker da…. Vi er søren meg gamle nok til å vite forskjell på rett og galt (stort sett alle hverfall). Jeg vil til og med påstå at unge mennesker ofte er mer modene enn godt voksene mennesker. Jeg blir ofte ordentlig sjokkert av hva godt voksene mennesker kan få seg til å si og gjøre både på nett og offentlig. Flere av mine med russ og venner hørte på og sang til disse russesangene inkludert meg. Og ingen av oss har tatt skade av det! Ingen av dem har blitt voldtektsmenn eller alkoholikere. På skolen får vi gode råd og advarsler fra både helsesøstere og politi. Og vet dere hva? vi hører på det og tar det til oss. Og nesten alle klarer å balansere feiring med skolen. Det er så mye stress og press og alvor rundt oss hele tiden i denne alderen! Vi står på terskelen til voksenlivet og det er så mye forventninger! Vi trenger en pause! Trenger å rase fra oss litt. Vi må få feire 13 års skolegang uten å bli totalslaktet og dømt av alt og alle! Det blir mennesker av oss også. Skjerp dere!

    45. Det er mye jeg syns er greit i russetiden. Jeg var ikke russ selv, jeg syns de er ufyselige, men jeg tolererer det uten å bli en bitter gammel dame. Drøye sangtekster er greit, så lenge de faktisk ikke lever ut tekstene i sangene sine. Jeg klarer 3 uker med høylytt rulling.
      Det jeg derimot IKKE syns er greit, er såkalte “pranks” som går utover uskyldige som ikke vil delta. Offentlig ydmykelse, kidnapping sent på kvelden ut i skogen, teiping til stolper med egg, olje og kroppsvæsker, klippe av jenter håret, osv er IKKE ok. Og at man nå bruker opp til seks-sifrede beløp for å lage en buss, syns jeg er helt sinnsykt. Ja, man skal la russen leve, dessverre har det gått fra og ha det morsomt på egen bekostning, til og ofte dreie seg om å ha det morsomt på andres bekostning.

    46. Jeg er en fast leser, og jeg er ikke en dame i 30-40 års alderen, men en jente tidlig i tjueårene 😉
      Og jeg klikker meg inn uansett hva overskriften er, og tross at du mener noe jeg er uenig i, så aksepterer jeg det!
      Blir litt oppgitt av enkelte her, altså. Det er noen som har et litt vel stort behov for å ytre seg…

    47. Og enda en ting. For å nevne umodne ungdommer som lever på foreldrene sine i en alder av 16-18. De får endelig mulighet til å vise selvstendighet (har ulike verv i bussen) og lærer mye raskere hva pengene er verdt (når de skal investere på denne måten) Det kan være en meget nyttig erfaring å ha med seg videre! Snakker av erfaring. Jeg vet om 20-åringer som bor hjemme, lever på foreldrene sine og ikke har jobb. Og ja; mange av de var ikke russ, en gang!

    48. Jeg hater, virkelig hater at alle som er russ blir satt i bås med en eneste gang. Digger innlegget ditt pappahjerte, men kjenner jeg blir provosert at de andre kommentarene. De tror at russen er en gruppe med identiske mennesker, hvor alle er helt like. “Russen” er like ulike som alle andre mennesker. ALLE er forskjellige, selv om man tar på russebuksa. Noen tenker mindre på skolen disse 14 dagene, mens mange tenker mest på skolen. Jeg er russ i år, drikker minimalt, jobber masse, trener fotball flere ganger i uken og jobber hardt på skolen. Får litt vondt av å lese at enkelte beskrever russen som om de var dritt og glemmer et vesentlig poeng; at INGEN er like..

    49. Halvgammel kjerring her. Synes egentlig at musikken er det minste problemet, selv om jeg sånn sett ikke synes det er helt greit at noen tjener seg grunnrike på å lage tekster som er veldig fornedrende for jenter. Selv om det bare er noen få sanger. Selv om det kanskje bare er en sang.
      Så hva synes jeg er problemet? Jeg har drevet selvforsvarskurs for russejenter og opplevd at veldig mange av jentene faktisk gruer seg til russetiden. De håper å komme igjennom den uten å bli voldtatt eller mishandlet, men de tror egentlig ikke at det er mulig. Og DET stemmer jo ikke. De fleste kommer seg helt greit igjennom. Men det er vel ikke slik det skal være? Skal vel være moro, skal det ikke?
      Så har jeg ingen sans for russestreker som inkluderer å bortføre andre (hørte i dag tidlig om en fjortenåring som hadde blitt bortført, gaffatejpet og dynket med urin og øl.)og trakassere folk som ikke er med på russefeiringen. Det gir for meg et dårlig rykte til russen.
      Vi skal også være klar over at mange unge avstår fra russetiden, og at enda flere velger alternative feiringer. Om noen vil bruke en liten formue på russebusser, så synes jeg ikke det er min sak. Men siden jeg ble vitne til at en ung gutt på 16 ble kjørt ned og drept av en russebuss her for noen år siden, og jeg også har i friskt minne at to russejenter ble drept i en utforkjøring, så er jeg helt for at politiet er minst like strenge mot russen som de er mot andre bilister.
      Jeg gleder meg ikke til mine barn blir russ. Skal nok overleve det, men jeg gleder meg ikke. Unge er impulsive, og den lille impulskontrollen de har skylles som regel ut med alkohol. Da skjer det mange dumme ting som ingen egentlig mener.
      Ellers så gleder det meg å høre og lese at russen er mye mer nøkterne i år enn tidligere år.(både med sex og alkohol) Så det finnes fremdeles håp!

    50. Jeg blir så gal av kommentarfelt. Alle som skriver “jeg skjønner hva du mener, MEN…” har ikke skjønt hva du mente. Nei, ikke noe MEN. Innlegget sier ikke at låtene har gode tekster med gode budskap, heller ikke at sikkerhet ikke er viktig, og selvfølgelig ikke at det er greit at jenter blir sett på som objekter. Poenget med innlegget er jo at russen får mer dritt enn hva de fortjener, for guess what; brorparten av russen er vanlige, oppegående mennesker som har jobba rævva av seg i 3 år for å komme inn på videre studier.
      Go pappahjerte!

    51. Hei! Jeg er jente, og var russ for et par år siden (23 år nå). Nå skal jeg ikke skrive om spesifikt russetiden, men hele festkulturen ungdom har. Helt siden jeg ble gammel nok til å dra på fest, har jeg med jevne mellomrom opplevd å bli tafset på/snakket stygt til. En hånd på en pupp, opp i skrittet, klaps på rompa. Når jeg reagerer, enten ved å bli sint eller rolig forklare at dette ikke er greit, får jeg hånflir tilbake. De aller fleste gutter gjør ikke slike ting og er greie folk, men noen syns jo tydeligvis dette er helt ok. Mine venninner har opplevd akkurat det samme. Det burde ikke være nødvendig å si, men vi har selvfølgelig ikke oppfordret til dette på noen som helst måte. (og selv om man flørter, er jo en sånn oppførsel helt på jordet).
      Jeg kan ikke forstå at du ikke ser en sammenheng mellom for eksempel sangtekster og holdninger gutter har på fest. Det er langt mellom sangtekst og voldtekt, men å generelt behandle jenter med respekt er også viktig! Jeg skylder ikke på sangtekster eller russelåter alene, men mener oppriktig at de er med på å forme gutter, sammen med resten av samfunnet (der jenter rett som det er også blir framstilt som objekter).
      Jeg vet ikke helt hvor jeg vil med dette, men jeg blir så uendelig trist når jeg ser mennesker som forklarer dette som uskyldig morro. Det er ikke morsomt å være jente på 23 år, og redd for å gå hjem når det er mørkt. Kjenne på skam når du blir kalt hore på fest. Når du må tenke over om skjørtet ditt er litt for kort når du skal ut på byen, for hvem vet hva det kan tolkes som.
      Det er viktig for meg å få frem at jeg ikke har noe mot russetiden alene, selv hadde jeg en veldig morsom tid. Men denne ukulturen som er å behandle jenter med en bruk-og-kast mentalitet er tilstede på veldig mange fester, uansett hva man mener er grunnen. Burde man ikke da se på hva som kan forklare det, og kjempe mot det?
      Ser du argumenterer med at dette alene ikke skaper voldtektsmenn, og det er nok sant. Det betyr ikke at det ikke påvirker unge gutter til å ha en usunn holdning til jenter. Sangtekstene viser tiden vi lever i. Alene er de kanskje ikke noe mer enn ubehaglige, men de viser så veldig godt hvordan det er å være ung kvinne i 2016.
      Jeg kunne nok skrive enda mer enn det her, men jeg håper du forstå poenget mitt; jeg er ikke mot russetiden eller hardbarka mannehater, jeg bare påpeker hvordan jenter blir behandlet i dag av noen av sine jevnaldrende gutter. Sangtekstene tror jeg er et symptom på holdninger, men i stedet for at det blir tatt på alvor, blir det avfeid som bagateller. Det er ikke greit å kalle jenter for horer og verre ting, og jeg blir både trist og sint når det unnskyldes.

    52. Er helt enig med deg! Stort sett i alle fall. Men det er en ting, kanskje det bare er småpirk, men for mange er det svært vesentlig. Jeg vet ikke om det stemmer, for jeg har bare hørt det fra andre, men om jeg har hørt riktig, så finnes det russesanger med innhold som oppriktig talt beskriver overgrep og voldtekt – og DET, det er ikke greit. Da tenker jeg ikke først og fremst på potensielle voldteksmenn, for som du sier, de blir ikke til av en sang. Jeg vil heller tro at det er mangel på kunnskap om grensesetting og/eller en sjuk fetish. Men jeg tenker på voldtektsofre. Det kan føles utrolig nedverdigende, krenkende og forstyrrende å høre på sanger som omfatter kanskje det mest sårbare i livene deres, dersom man selv har opplevd en voldtekt. Og om slike tekster dominerer en kveld, kan russetiden brått gå fra gøy til utrygt, og det er ikke greit.
      Men forutenom akkurat det der, er jeg helt enig med deg! Selv var jeg en kjip edruss som ikke var med på noe som helst og helt ærlig, så angrer jeg litt. Men du, jeg syntes det er super at en hektisk småbarnsfar som i teorien burde vært gretten over støy fra russen, heller tar seg tid til å backe dem opp. Kudos til deg!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg