Russebuss i baksetet

Mange har skrevet mye om hvilken retning barn bør sitte i bilen, men akkurat dette er det ingen som har advart meg mot!

 

 

Etter å ha lest side opp og side ned om hvilken retning barn helst bør sitte i bilen, besluttet vi for lenge siden av plutten skulle sitte bakovervendt så lenge som mulig. Og det har vi tviholdt på i lang tid, men nå er det på tide å snu.

For over natten har han plutselig skutt i været og er snart like høy som moren sin. Buksene som før var for lange har blitt altfor korte, og der han før kunne sitte komfortabelt i bilsetet, sitter han nå med beina klemt opp mot stolryggen som et trekkspill. På høy tid å bytte retning.

Men da vi satt inn nytt sete, innså vi umiddelbart en stor endring som ingen før har omtalt. Ikke i en eneste test, artikkel eller omtale. Derfor synes jeg det er på sin plass at jeg bedriver litt etterlengtet folkeopplysning på området.

For den dagen du snur barnet fra bakovervendt til forovervendt sittestilling, vil være den siste dagen med stille og rolige bilturer på en god stund. Plassbyttet har nemlig ikke gått upåaktet hen, og fra å ha det relativt stille og rolig i bilen, er det nå som å være sjåfør på en fullsatt russebuss!!

Han er altså så overgira og glad for alt han endelig får med seg, at han avlegger full rapport om alt han ser. Kanskje ikke så rart, for fra å se nærmest ingenting annet enn den samme gamle seteryggen, har han nå fått full panoramautsikt til alt. Og når jeg sier alt, så mener jeg alt.

– 60!! Her er det 60! Hvor fort kjører du?

– Mjaaa… ca. 60.

– Ja, for her er det 60. Pappa, her er det 60 vet du. Visste du det?

– Joda, jeg visste vel-

– STAVERN!!

– Hæ?

– Det står Stavern på skiltet. St st st, staaavern. Stavern. Hei, det står Stavern der!

– Hehe, ja sant –

– 50!!!

– Men i helv-

– Kjører du i 50 nå?

– Nja, nesten, jeg b-

– Ti tretti. Hei, klokka er ti tretti!

– Hæ, hvor ser du det?

– På radioen. Ti tretti. HEI, NÅ ER DEN TI TRETTIEN!! Nrk. Enn ærrrr kååå. Pe tre? Pappa, står det petre?

– Hehe, ja det er-

– HEI, DER ER REMA!! Og her er det 40! Og der står det Larvik! Hei, vi kjører på 303! Det er vår vei, det! Larvik! Sandefjord! HEI, PAPPA SE TOGET!!!!

 

Så vit dette: Å snu barnet fra bakovervendt til forovervendt sittestilling øker lydnivået med rundt 3-400 %.

Men når det er sagt: Lydnivået kom med en stor bonus! For nå som barna sitter hver sin vei, har de endelig klar sikt til hverandre. Det betyr at de kan tulle og tøyse og brenne av tid langs veien på å lage rare lyder og finne på sprell sammen. Og DET er gull, for ingenting er triveligere enn lyden av to småttiser som koser seg, tuller og ler seg halvt i hjel 🙂

 

Heeey, brodern, jo!

 

Nei, hva sier dere unger – Kongeparken eller Tryvann?

 

/ På godt eller vondt, nå er du i hvert fall advart 😉

Les også: “Dagens gullkorn – Farfar på spansk”

* Sjekk ut Pappahjerte på Snapchat og Følg Pappahjerte på Facebook *

28 kommentarer
    1. Altså. Jeg tenkte akkurat det samme som anonym øverst. Plutten er et lite geni. Jeg bare måper. Woow.

    2. Leser Plutten skilt?! For real?! Herregud, han er et herlig lite geni! Også så morsomt å lese om da gitt. Ler så jeg griner!

    3. Og nå går det heller ikke an å smugle inn en tyggis eller et drops uten at det blir lagt merke til! Det har jeg erfart. Hehe 😀

    4. Enig med de andre her. Dere har en meget dyktig liten gutt. Dere har visst bare ikke fått det med dere enda. Han kommer virkelig til å like seg på skolen, der han kan få brukt de talentene 😊👍

    5. Hei. For en herlig liten plutt 🙂 Kjempegøy å høre åssen han følger med..
      MEN jeg må bare spør, på det ene bildet ser jeg at selen til plutt er under armen?! Stemmer det at dere kjører sånn, så må dere slutte. Det er det farligeste man gjør om man skulle kræsje. Vet at selen kan være litt ubehagelig i halsområdet, men det er asså ikke på langt nær så ille som hva som kan skje om selen er under armen ved et kræsj.
      Bare undersøk det selv, det er ikke å anbefale hverken for barn eller voksene.
      God biltur videre 🙂

    6. Jeg og tvillingpappaen har vært veldig uenige om hvilken vei tvillingene skulle sitte i bilen. For en gangs skyld måtte jeg gi meg, så de sitter allerede forovervendt. Argumentene var blant annet at det var fryktelig kjedelig for dem å ikke se noe, at det var vanskelig for oss voksne å se hva som skjedde bak i der, og at barn lett blir bilsyke når de sitter bakover. Som sagt: Jeg var ikke enig, men måtte gi meg.
      Men nå slipper vi i alle fall overnevnte problemstilling. Ikke for det. Skravla går på begge to uansett, selv om de ikke har begynt å blande seg i farten ennå.

    7. Til Lilleulv: Skal man virkelig argumentere for at det var KJEDELIG for dem? Altså, det argumentet kommer man ikke langt med om de i værste fall dør i en kollisjon fordi de sitter forovervendt.
      Generelt blir jeg så fortvila og ikke minst sint på de som snur barna når de er små kun fordi det er koselig og da ser de jo mer. Herregud, tenk den skyldfølelsen man sitter med om man kræsjer om barna blir skadd fordi det var så koselig at de satt forovervendt.. Skulle ønske det var strengere regler på det, og ikke minst mer kontroller!

    8. He he- ble litt stresset nå over at min egen treåring fortsatt ikke kan lese😜 Helt enig i kommentarene over at han er et prakteksemplar av en liten gutt😊

    9. Han leser skilt!! Jeg måper 🙂 Ser for meg at han blir type Spencer Reid i Criminal Minds som kan lese 20.000 ord i sekundet 😛

    10. Finnes det noen bedre blogg enn denne? Nei. Kom igjen a, det er ingen konkurranse! 😀 Sitter på lesesalen og må ta meg hardt sammen for å ikke gapskratte og miste leseplassen min på grunn av ordensforstyrrelse. God helg til dere alle!

    11. Godt observert! Neida, selen går over skulderen, den er bare slik på dette bildet. Var ikke ferdig med å sette dem fast i bilen, måtte bare knipse et bilde 😉

      Sløvt av meg å ikke tenke på det før jeg tok bildet, men takk for at du følger med 🙂

    12. Åååhh så herlig 😀 første som slo meg var dog at det mminnet skremmende mye om meg selv – bare at det neppe er særlig søtt når man har en 23åring (uten lappen selv…) som pirker på farten 😉
      Elsker bloggen din (og konatil!) 🙂 må dessverre innrømme at jeg har stjålet kallenavnet til Plutten – når min egen sønn ble født for noen måneder siden var “Plutten” det mest naturlige kallenavnet i hele verden… Så sånn ble det – sorry 🙂

    13. Daaa, så trivelig! Ingenting er hyggeligere enn det 😀 Bare de ikke begynner i samme klasse eller noe, haha! This school isn´t big enough for the both of us… plutten.

    14. Min datter får ikke sitte fremovervent før hun er minst 40 for jeg vil ha sjokoladen min i fred!!!!!
      I et øyeblikk med mammatåke etter et bytte av stoler mellom bilene hadde jeg glemt at jeg måtte hente ungen og endte med å feste fremovervent for den ene lille turen på 800 meter da hun var ca 18 mnd.
      ALDRI MER!!!
      Lykkelig uvitende over hva man kan forvente heiv jeg innpå sjokolade og hører fra baksetet… “mamma…..mammma…. få smake! mamma….. mamma!!!! smake!!!”
      Nei, bakover får hun sitte til hun er 40 altså. Jeg skal aldri gå i den fella igjen!!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg