Drittmat med et smil :-)

I blant er det best å bare gi slipp på prinsippene og ta livet som det faller seg 🙂

For i dag var det en sånn dag… Ting kokte bort i kålen og plutselig var all tiden vi skulle bruke på å handle middag, brukt til alt annet.

Plutselig står man der uten verken tid eller lyst til å handle. Og da må man ta et valg: Bite det i seg og kjøre den originale planen. Gi seg i kast med å kjøpe inn og lage den sunne, tidkrevende middagen med alt det sunne tilbehøret eller bare gi blanke og kjøre pølser og spagetti?

Det gjorde vi. Og det smakte fortreffelig. Og vet du, noen dager må man bare det. Noen dager er det lov å gi elitismen, mammapolitiet, regelrytterne og ekspertene fingern og si at i dag blir det kjipe pølser og den upedagogiske smaken av herlige barndomsminner.

 

 

Nå føler jeg kanskje ekstra på det som blogger som åpner mitt hjem fra halve landet hver dag, men jeg får også mange kommentarer både på blogg og privat fra folk som ofte føler at de ikke er bra nok. Har dårlig samvittighet for ditt, og strekker ikke til for datt. Foreldre som gjør det de kan for å få det til å gå rundt, men som likevel føler at de ikke er bra nok. De har hørt at man bør gjøre sånn, lest at man skal gjøre sånn.

Hvordan barna skal bæres, når de skal slutte med smokk, når de må sove på eget rom, de må spise ditt og drikke datt. Men det ingen forteller deg er at hvis du prøver å holde deg i front av det rotteracet vil du sannsynligvis kollapse før du kommer til første indre.

For tiden leser jeg “Føkk Lykke” av Marte Frimand-Anda, aka Casa Kaos, en herlig upedagogisk bok fra en mor som har sett seg lei på perfeksjonskappløpet. Jeg synes hun gir veldig mange gode eksempler på hvordan jaget etter å være perfekte foreldre faktisk kan rive oss ned, fremfor å bygge oss opp. Om hvordan man jobber så hardt for å holde et nivå man tror alle andre ligger på, et nivå som i realiteten er kunstig høyt. For ingen er så flinke som de skriver på facebook 😉

Sjekk ut boka: Føkk Lykke av Marte Frimand-Anda

Og vet du, helt ærlig, i 2016 synes jeg det må være innafor å si at det til tider kan virke som vi småbarnsforeldre er en gjeng med hysteriske fanatikere. På måten mange uttrykker seg, skulle man tro at man får kreft bare av å ta på en oppdrettslaks og at bæreseler kun hører hjemme i kjelleren til Josef Fritzl. Sannheten er vel at for det aller meste så ordner det seg. Barna ender ikke automatisk opp som pleietrengende krøplinger fordi man bærer dem i en vanlig bæresele, fremfor en økologisk, kortreist, resirkulert, hempsele fra de australske skoger. Det kan også gå bra.

Helt ærlig tror jeg det er bedre at man i blant senker forventningene og tar livet som det faller seg, fremfor å stresse seg halvt i hjel. Vær heller til stede for barna og lek med dem en halvtime ekstra, fremfor å MÅTTE servere frittgående snegler i henhold til planen. Det er ikke så farlig, det ordner seg helt sikkert. I blant er det eneste riktige rådet å følge magefølelsen, for alle er forskjellig. La barnet bruke smokk en stund til, la det sove på rommet ditt og bær barnet ditt som du vil. Så lenge man gjør det beste for barna og det beste man kan, så får det være mer enn godt nok.

Noen ganger gjør man alt etter boka, andre ganger ikke. Noen ganger blir det kortreist alt, andre ganger pølser og spagetti, for i blant er det best å bare ta livet som det faller seg og servere drittmat med et smil 🙂

 

 

/ Bånn appetit! 🙂

Les også –> “Hei på deg, Peach Canei”

* Følg Pølsehjerte på Facebook *

17 kommentarer
    1. Ahhhhh, bra skrevet og veldig enig!
      Jeg må innrømme at jeg som “storbarnsmor” rister forholdsvis ofte på hodet av MYE som skjer blant dere småbarnsforeldre. Jeg gjorde nok mye “feil” etter dagens normer og har nå tre flotte, friske, særdeles oppegående ungdommer/voksne, og det skyldes først og fremst gode foreldre som brukte sunn fornuft og valgte hvilke råd som var fornuftige å følge. Det har blitt oppfostra og oppdratt barn i ganske mange generasjoner på normal mat og uten bæreseler i det hele tatt.

    2. Hmm, barndomsminner! Spagetti med pølsebiter, eller baconterninger og masse ketchup som saus. Vi hadde aldri hørt om verken bolognese, pesto eller carbonara 😉
      Skulle vi være avansert så var det litt tomatpure oppi *fnis*

    3. Noen ganger er det godt å kunne skeie litt ut, og heller ta en lettvint middag 🙂 Her ble det poteter med fiskeboller og gulrøtter til, med tyttebær ved siden av. Falt i smak hos meg akkurat i dag 🙂 Ønsker dere en fantastisk uke, og her skal bloggerne følges med mandag-torsdag 😉 Heia Peter og Christina!

    4. Åh, dette innlegget gjorde godt for en passelig smånervøs førstegangsmor.
      Jeg er over hodet ikke flink å lage mat (skylder på at jeg er for ung og spøker med at det var derfor jeg ble sammen med en utdannet kokk😅). Er dog blitt flinkere til å ta del i matlagingen, så jeg faktisk lærer noe. Men datteren min på 15mnd har da ikke tatt skade av at jeg serverer pølser og spaghetti, eller pannekaker og de enkle tingene jeg kan lage. Hun elsker det og går fra bordet mett og fornøyd, og det er godt nok for meg😁
      Og bæreselen, den ergonomisk riktige ergobaby 360, er knapt blitt brukt da jeg raskt fikk teken på å gjøre alt med én hånd og barnet på hofta👍
      Man gjør det man føler er best for seg og sitt barn!

    5. Ironisk nok sto jeg å snakket med ei dame på butikken etter jobb i dag om akkurat dette, og vi ble enige om at man må gjøre ting på sin måte, slik det passer en selv. Jeg har i lengre tid prøvd å slenge kroppen i sving igjen etter 4 års studier (og mye sitting på rumpa). Det er hardt, det er brutalt, men den eneste måten som funker for meg er å gjøre det på min måte har jg funnet ut. Så da får lavkarbo være lavkarbo, jogging være jogging, også får jeg være fornøyd bare jeg har blitt svett eller beveget meg litt i løpet av en dag!

    6. “Barna ender ikke automatisk opp som pleietrengende krøplinger fordi man bærer dem i en vanlig bæresele, fremfor en økologisk, kortreist, resirkulert, hempsele fra de australske skoger”.? Kortreist og fra australske skoger? DET er godt gjort det 😉

    7. Syns det er fint jeg, at vi blir mere opplyst og får gode råd om mye og mangt. Det betyr jo ikke at vi må følge alle rådene. Skjønner ikke at folk ikke kan slappe litt mere av. Til syvende og sist bestemmer vi jo selv. Så lenge dere ikke spiser pølse og spagetti hver dag, går det nok bra 😉
      Kortreist fra Australia ja, den var god 😂 Du glemte forresten ergonomisk 😉
      Til de fire eldste barna hadde vi kun babybjørn. Brukte den litt, men var ikke akkurat behagelig å bære unga i. Så det ble mest bæring i armene. Nå med nr 5 har jeg oppdaget at det finnes en hel verden av masse supert bæretøy. Det er fantastisk å kunne bære 14 kg i bæresele eller MeiTai på lange turer. Så mye lettere livet hadde vært om jeg hadde hatt så bra bæretøy til de andre barna.
      Så ta imot de rådene du vil ta imot, og drit i resten. 😊

    8. Herlig 🙂 Jenta vår på 10 år har ofte med venninner hjem… det beste som kan skje er at pappa i huset lager makaroni med bacon… de lyser av jentene når det blir servert 🙂 Tror ikke de tar skade av det ,tvert om , det skaper minner som er sååå viktige 🙂

    9. Ja til pølser og spagetti! Det er bare å slappe av, ikke stresse så fælt. Jeg synes folk TENKER og ANALYSERER så veldig mye på hva de holder på med, og det kan bli for mye av det gode. At barna sover hos foreldrene for eksempel, det gjør ingenting, de slutter med det før eller siden. I alle fall når de nærmer seg konfirmasjonsalder:)

    10. Jeg er av de som leser side opp og side ned av anbefalinger og råd fra terapeuter og pedagoger og det som er, kikker på dissa supertrente på instagram og alle de fantastiske fargerike rettene med grønnsaker jeg aldri har sett før. Men! Jeg bruker alikavel hue og gjør som jeg føler er riktig for meg og oss her hjemme. Kan ikke alle bare gjøre som de føler er rektige for seg sjøl da? Få litt inspirasjon, men ikke stresse med at det ikke er noe ffor deg..
      Syns det er helt greit med litt ekstra hud på magen etter to svangerskap, og jentungen syns bare det er morsomt med alle smila på magen min uansett. Men det er jo alikavel kult at f.eks ingerindubai ser sinnssykt fresh ut etter bare 4 mnd! Og sjøl om mange lager fancy retter med masse forskjellig grønt som ungene fråtser, så gav jeg jentungen er blanding av makaroni (fullkorn da, halo), makrell i tomat og mais fred den aller beste samvittighet igår 😀

    11. Er det lov å si at man elsker en mann man aldri har møtt, selv om man er gift (fnis!)?
      Jeg har akkurat kommet over bloggen din og måtte bare dele denne på FB – du ruler! Rett og slett. Takk for at du får meg til å føle meg som en kick-ass mamma 🙂

    12. Veldig bra skrevet! Som mamma til 7 små fra 1 til 13 år har jeg etterhvert fått et veldig avslappet forhold til det å ikke alltid gjøre ting etter boka, men heller ta hver dag som den kommer. Sunn middag eller ikke…. Som 7 barns mamma har jeg ikke tid til å leke mye med barna. Det klarer de fint SAMMEN… 😉 Livet er for kort til å strebe etter å være en perfekt forelder. Nyt vær dag med barna og la den bli som den blir…

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg