Te, kos og tid til overs

For litt over en uke siden, sverget jeg på at jeg skulle gå offline hver eneste kveld kl. 22.00, enn hvor tøft det ville bli. Så hvordan har det egentlig gått?

/ annonse

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

#offlineoclock er et eksperiment igangsatt av If forsikring, som går ut på at man hver kveld i to uker skal koble ut og gå offline fra klokken 22.00 til 06.00. Helt offline. Ikke mobil, ikke nettbrett, ingenting.

Det høres kanskje enkelt ut, men tro meg: Det er tøft. Overraskende tøft! Kanskje ekstra ille siden jeg er en yrkesskadet blogger som stort sett alltid sitter limt til enten mac eller mobil. Men kanskje er det nettopp derfor eksperimentet også har vist seg å ha en vanvittig stor innvirkning på livet mitt!

Og det startet allerede på den aller første kvelden. Jeg var ute og gikk kveldstur med hunden uten mobil i hånda for første gang siden Bondevik satt i ledersetet. Det føltes rart. Stille, kjedelig og rart. Jeg begynte å få kalde føtter til hele opplegget, men så plutselig oppdaget jeg noe. Stjerner! Og lukten av peis. Og månen. Ting jeg ikke har sett på flere måneder! Og da innså jeg kjapt at det var mer til dette prosjektet enn å bare skru av mobilen.

For det handler faktisk om å koble ut verden og gi hjernen hvile. Den er ikke skapt for å være online absolutt hele tiden, den trenger også å koble ut, akkurat som oss. Og det er ikke bare noe jeg sier, for sterkt lys fra mobiler og nettbrett hindrer faktisk produksjon av kroppens eget søvnhormon (melatonin) og narrer hjernen til å tro at det er dag.

I tillegg til tapt nattesøvn fører dette også til dårligere søvnkvalitet, som igjen fører til at man gjerne våkner opp med trøttetryne og føler seg som en råtten agurk. Og det er ikke bare kjedelig, men også helseskadelig og potensielt livsfarlig.

 

transportation and vehicle concept - tired businessman or taxi car driver

 

Men heldigvis finnes det en ganske enkel løsning: Logg av!

På bare en ukes tid føles det seriøst som at jeg har fått deler av livet tilbake. Jeg sier ikke at jeg har blitt helt nyfrelst eller noe, men det er først nå jeg innser hvor mye tid som går med til tv og mobil på kveldstid. Tv-en spiser timer som chips og mobilen på sengekanten forsyner seg grovt av både sovetid og søvnkvalitet.

Jeg skjønte ikke før hvor alle kveldene ble av, men det vet jeg nå. Og all tiden jeg sparer på å ikke ligge foran tv-en som en våt genser til tørk, har jeg blant annet brukt på å lese bok. Hver eneste kveld. Enten på soverommet eller i sofakroken. Gjerne med en kopp te og noe å bite i. Og jeg elsker det!

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Jeg hadde helt glemt hvor mye jeg har savnet å få tid til å lese om kvelden! Og nå som jeg endelig har fått kveldene tilbake, har jeg ingen planer om å gå tilbake til å kaste dem bort igjen. Men men, jeg skal ikke love meg bort heller, jeg er nok bare litt rusa og overgira på søvn, krim og peppermynte-te 😉

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Er du også er lei av å føle deg som en råtten agurk og er klar for å ta kveldene tilbake? Se videoen under og heng deg med på #offlineoclock

 

 

/ Nå skarre leses!

Les mer om Offline O´ Clock

5 kommentarer
    1. Hei igjen! Elise her, den mest masete leseren du har sikkert hahah!! Jeg lurer igjen på om du har trukket vinner i kamerakonkuransen? Får liksom ikke helt ro i sjela før jeg får vite om vinneren er trukket eller ikke.

    2. For meg har det hatt stor innvirkning bare å skru av tv-en klokken 22 og når jeg først kommer meg i seng er det bok fremfor mobil. Funker som juling 🙂
      /high5

    3. Hallois! Haha, masete leser liker vi 🙂 🙂 Heller den enn å være tyst som en østers 😛
      Har trukket vinner allerede ja, dessverre. Men blir nok sikkert ikke lenge til neste konkurranse 😉
      /high5

    4. Vi begynte også å logge av klokken 10 den uka her, shit for en digg følelse det har blitt! Jeg har aldri lest så mye noengang, jeg har gått kveldsturer med samboeren min og jeg har sovet godt! Den “moten” her liker jeg ass! Stå på, nå skal Jo Nesbø bok nr tre leses! #stolt

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg